Fördelar med samordnad tillsyn

Granskad: 19 juni 2023

Genom att samordna sitt tillsynsarbete inom kommunen och med andra myndigheters arbete med tillsyn, övervakning och kontroll kan byggnadsnämnden arbeta effektivare och bidra bättre till att ingripa mot och komma till rätta med fel, brister och andra problem som sträcker sig över flera samhällsområden.

Fördelar med samordnad tillsyn

Det finns flera fördelar med att byggnadsnämnderna samordnar sitt tillsynsarbete enligt plan- och bygglagstiftningen med annan kommunal tillsyn och med statliga myndigheters arbete med tillsyn och annan övervakning och kontroll. Utöver att kraven på samordning och samverkan i förvaltningslagen och plan- och bygglagstiftningen uppfylls så kan kommuner och statliga myndigheter använda sina resurser och sin kompetens för tillsyn effektivare, ha en bättre beredskap för att vid behov kraftsamla på olika tillsynsområden och förbättra möjligheterna att genomföra tillsynsbesök och tillsynsingripanden på ett tryggare och mindre utsatt sätt. Tillsynsanmälningar som avser avvikelser på ett lagområde kan vid ett samordnat arbetssätt aktualisera tillsynsinsatser även på andra områden som annars kanske inte hade ägt rum. Genom att tillsynsarbetet samordnas får kommuner och statliga myndigheter en tydligare bild av de samhällsproblem som finns och därigenom ett bättre underlag för att bedöma vilken lagstiftning som det i varje enskild situation är effektivast att använda sig av i första hand vid ett ingripande. Det kan till exempel handla om en olovlig användning enligt PBL där verksamheten i lokalen även strider mot annan lagstiftning. Om någon av myndigheterna beslutar om att den olovliga användningen ska upphöra behöver övriga berörda myndigheter inte alltid samtidigt lägga resurser på att bedriva tillsyn och ingripa mot verksamheten.

Även den som omfattas av tillsyn kan oavsett vad tillsynen leder till uppleva det som en fördel att kommuner och statliga myndigheter utför sin tillsyn mer samordnat och koncentrerat.

En annan fördel med att kommuner och statliga myndigheter samordnar sitt tillsynsarbete är att det kan leda till att de som omfattas av tillsyn upplever att sannolikheten för att bli föremål för tillsyn ökar. Det kan i sin tur leda till färre överträdelser och fler frivilliga rättelser av överträdelser.

Samordnad tillsyn kan också förbättra möjligheterna att dela på resurser och kompetens och till ett samarbete om tillsynsmetodik. En samordning av tillsynsarbetet skulle på så sätt kunna minska framför allt mindre kommuners sårbarhet och utsatthet för förändringar i arbetsbelastning och kompetensbehov. Det skulle också kunna leda till att arbete med tillsyn upplevs som en mer intressant och stimulerande arbetsuppgift.

Det finns även fördelar med att byggnadsnämnden samordnar sitt tillsynsarbete med annat arbete i nämnden och i andra nämnder. Ett exempel på det är tillsynen av att tillgänglighetskraven uppfylls. Om den tillsynen samordnas med byggnadsnämndens prövning av lov och arbete i byggprocessen samt kommunens arbete med bostadsanpassningsbidrag kan det leda till att kommunens kostnader för sådana bidrag minskar. Det kan i sin tur bidra till att skapa en större förståelse mellan olika verksamhetsområden inom kommunen.

Det finns också fördelar med att samordna den kommunala tillsynen med den tillsyn, övervakning och kontroll som utförs av statliga myndigheter. Byggnadsnämnderna kan genom att samarbeta med statliga myndigheter som exempelvis Skatteverket, Polismyndigheten och Arbetsmiljöverket få bättre kunskap om olika avvikelser från plan- och bygglagstiftningen men även uppmärksamma dem på avvikelser som de har tillsyn över eller på annat sätt har till uppgift att hantera. Det möjliggör också ett större informationsutbyte som kan bidra till en effektivare hantering av tillsynen.

Byggnadsnämnden kan även effektivisera sitt tillsynsarbete genom kontakter med Kronofogdemyndigheten för att i större utsträckning och effektivare utnyttja möjligheten att använda sig av särskild handräckning för verkställighet av olika typer av tillsynsbeslut. I jämförelse med att byggnadsnämnden väljer att besluta om att verkställa tillsynsbeslut genom kommunens försorg på den försumliges bekostnad så undviker nämnden genom att använda sig av särskild handräckning att själv behöva utföra det många gånger mycket tidsödande arbetet med delgivning, upphandling och indrivning av kostnader. Att det inte sker i större utsträckning beror troligen på att många byggnadsnämnder känner sig osäkra på hur särskild handräckning fungerar. Ett sätt att hantera den osäkerheten och att minska risken för felaktiga eller ofullständiga ansökningar om särskild handräckning är att byggnadsnämnden tar initiativ till ett möte och en dialog med Kronofogdemyndigheten.

27 §
  Om ett föreläggande enligt 17 § inte följs, får byggnadsnämnden besluta att på ägarens bekostnad låta upprätta de ritningar och beskrivningar samt vidta de åtgärder i övrigt som är nödvändiga för att pröva frågan om lov.

När den tid för synpunkter som har angetts i ett föreläggande enligt 18 § har gått ut, får byggnadsnämnden uppdra åt en sakkunnig att på ägarens bekostnad utreda behovet av underhållsåtgärder.

Om ett föreläggande enligt 19, 20, 21, 22, 23 eller 24 § inte följs, får byg