Dialog och delaktighet i grönplanen

Granskad: 13 december 2023

Grönstrukturen används och ägs av många aktörer. Genom delaktighet och dialog kan olika aktörer involveras i processen, känna ägarskap och bidra till handling.  Delaktighet och dialog kan vara avgörande för kvaliteten på grönplanen och möjligheterna att faktiskt genomföra den.

Människor som möts och pratar på ett torg. Dialog under arbetet med grönplanen behöver ske med flera olika aktörer och i olika former. Dialogen är viktig dels för kunskapsinhämtning och diskussion, dels för delaktighet och förankring. En bra dialog under processen kan också underlätta genomförandet av grönplanen. Foto: Moa Sundberg/ Helsingborgs stad

Värdet av dialog och delaktighet

Delaktighet och inflytande kan bedrivas på många olika sätt vilket också kan innebära olika grad av inflytande. Den ena ytterligheten är att medborgare och aktörer bjuds in till informationsmöten utan möjlighet att påverka de beslut som tas. Den andra ytterligheten är att det på förhand står klart att det är aktörernas eller medborgarnas egna idéer som ska genomföras och skapas tillsammans.

Syftet med att ha dialog och delaktighet kan vara att:

  • få fram ett bättre kunskaps- och planeringsunderlag
  • främja kunskapsbildning och -spridning hos de deltagande aktörerna,
  • skapa väl förankrade förslag och beslut, för högre effektivitet och engagemang i frågan och
  • bidra till en stärkt demokratisk process genom delaktighet och möjlighet till påverkan. 

Planera och strukturera den interna dialogen inom den kommunala organisationen

Det första projektet behöver fråga sig är vilka i den kommunala organisationen som kan eller behöver bli berörda av arbetet med grönplanen. Särskilt i dialogen med de politiskt förtroendevalda är det viktigt att hitta former som fungerar för alla utifrån de olika rollerna som tjänstepersoner och förtroendevalda har. Formerna för intern dialog varierar mycket mellan kommuner och beroende på hur man valt att organisera sig.

Fundera på:

  • Vilka kompetenser och organisationer, förutom de självklara, behöver involveras? Ska de ingå i arbetsgrupper eller i referensgrupper?
  • Hur organiseras en givande deltagarprocess som skapar förståelse för arbetet, bidrar med perspektiv och i förlängningen skapar en mer robust förankring?
  • Behöver särskilda resurser läggas på dialogen i form av pedagogiska hjälpmedel och nya mötesformer?

Tänk noga igenom vilka former som fungerar bäst.  En nyckel till framgång kan dock vara att i projektplanen ange när och hur ofta projektet ska delrapporteras till styrgruppen, förankras i berörda nämnder och i kommunstyrelsen ifall planen ska beslutas av kommunfullmäktige.

Tänk igenom syfte och former för dialog och delaktighet med externa aktörer

Det finns många aktörer som behöva involveras i arbetet med grönplanen som länsstyrelse, region, angränsande kommuner, markägare, olika organisationer och föreningar samt allmänheten. Olika aktörer kan behöva involveras på olika sätt beroende på vilket syfte man har. Ska aktörerna göras delaktiga i grönplanen eller vill man bara samla in information eller informera. Syftet med dialogen måste vara glasklart innan man bjuder in.

Markägare har en stor påverkan på hur den gröna strukturen kommer att användas och behöver involveras tidigt för att få förståelse för syftet och ges en chans att påverka processen och slutligen känna ägarskap för planen.

Delaktighet och dialog kan ske genom olika former som till exempel:

  • enkäter som skickas ut eller undersökningar på webben för att samla in synpunkter från till exempel allmänheten
  • fysiska eller digitala möten eller workshops
  • gemensamma rundturer i grönstrukturen för att på plats presentera och diskutera värden, utmaningar och möjligheter.

En genomtänkt plan för dialogen redan i projektplanen underlättar arbetet.

Schematisk bild över olika nivåer av delaktighet. Delaktighetstrappan. Det finns olika nivåer av delaktighet. Inget är bättre eller sämre. Det viktiga är att det är tydligt för alla inblandade vilken nivå av delaktighet som avses. Ibland är det fullt tillräckligt med information och ibland nödvändigt med medskapande. Illustration: Boverket

Förberedelser för dialogen

En bra genomförd dialog behöver förberedas väl. Det är viktigt att fundera på vad organisationen vill uppnå med dialogen, hur mycket tid och resurser som behövs, när i tiden dialogen ska genomföras, vem i organisationen som behöver vara med, hur mycket olika aktörer ska involveras och i vilka delar samt hur resultatet ska tas omhand och dokumenteras. Det är också viktigt att analysera målgruppen och använda metoder