Entré, plats för parkering, lämning och hämtning av barn samt varutransporter

Granskad: 16 november 2021
Illustrationer som visar att sidan handlar om förskola, skola och skolmiljö ute.
En omsorgsfullt gestaltad entré till en förskola eller skola ger identitet och stolthet. Här är grinden in till Trollets förskola i Kalmar. Arkitekt: Gunilla Fagerström. Foto: Lena Jungmark/Boverket

Entrén och angöringen till skolan eller förskolan behöver upplevas som välkomnande så att barn, elever, föräldrar och personal känner stolthet. Tillsammans med parkering, plats för att lämna och hämta barn samt varutransporter är detta viktiga funktioner som behöver behandlas tidigt i processen.

Att tänka på i gestaltningen

  • Planera och gestalta entrén till gården omsorgsfullt. Entrén eller entréerna har stor betydelse för förskolans eller skolans identitet.
  • Utgå från det samlade behovet av parkering för bil, cykel och barnvagnar.
  • Friyta för lek och vistelse ska prioriteras framför parkering. Parkering för personal kan ligga på gatumark eller ordnas på annat sätt om friytan är knapp.
  • Parkeringsplatser och angöringsplats för att hämta och lämna barn behöver samordnas med övriga trafikytor så att det blir säkert för barn och unga att förflytta sig.
  • Cykelparkeringen utformas så att det är attraktivt och säkert att parkera sin cykel där under en hel dag.

Placera och gestalta entréerna

Redan vid entrén till gården skapas platsens identitet. En grind – eller i skolans fall en portal – med förskolans eller skolans namn signalerar ett välkomnande och ger identitet och stolthet. För barn med funktionsnedsättning är entrén till förskolan eller skolan extra viktig för att hitta och känna igen platsen. Det är positivt med en entré som är lätt att urskilja och som är tydligt skyltad och belyst. Entrén behöver också vara trygg och säker från biltrafik.

Attraktiv cykelparkering och rimlig bilparkering

Vid skolor och förskolor behövs cykelparkering för både personal, föräldrar, barn och elever. Cykelkärror och lådcyklar tar större plats än cyklar och behöver beredas utrymme. Det behövs även bilparkering för personal och korttidsparkering för föräldrar som ska lämna eller hämta sina barn.

Utgå från behovet av parkering

Behovet av parkeringsplatser för bil och cykel vid skolor och förskolor varierar stort beroende på var verksamheten ligger i relation till var barn och elever bor, storleken på verksamheten och vilken ålder som eleverna har. I samband med en trafikutredning och skolreseplan kan en särskild parkeringsutredning utföras för att räkna ut enskilda förskolors eller skolors parkeringsbehov. Det är en fördel om parkeringsutredningen har fokus på hållbar mobilitet och trafiksäkerhet.

Att tänka på vid planering av cykelparkering vid förskolor:

  • cykelparkeringsbehovet kan vara något lägre än vid skolor men behöver finnas för personal och för förskolebarn som själva cyklar till förskolan.
  • cykelparkeringen behöver planeras och gestaltas så att det fungerar smidigt att lämna och hämta barn.
  • plats att låsa fast cykelvagnar, om möjligt väderskyddat, över dagen skapar mervärde.

Att tänka på vid planering av cykelparkering vid skolor:

  • för de högre åldrarna förväntas eleverna själva ta sig till skolan i större utsträckning. Av denna anledning är andelen cykelparkering högre för grundskola än förskola.
  • cykelparkering för skolans elever kan med fördel ligga i direkt anslutning till entrén eller entréerna.
  • cykelparkeringen behöver vara utformad så att det är attraktivt att parkera sin cykel där under en hel dag, med låsmöjlighet och även om möjligt tak/väderskydd.