Hedlunda förskola – med barnet i centrum
Hedlunda förskola ligger i en central stadsdel i sydvästra Umeå. Förskolan är ett gott exempel en lärmiljö där hållbarhet och genustänk styrt utformningen i samklang med Reggio Emilia-pedagogik. Detta passivhus har ljusa ateljéer på varje avdelning, vilket ger goda förutsättningar för en kreativ och inspirerande lärmiljö.
Lärande exempel på planeringsprocess
Fakta om Hedlunda Förskola
Kommun: Umeå kommun
Färdigställt: 2014
Arkitekt: SWECO
Landskapsarkitekt: SWECO Inredningsarkitekt: SWECO
Ägare: Umeå kommun
Bruttoarea: 1600 kvm ( ca 15 kvm/barn)
Friytans storlek: 1200 kvm (ca 11 kvm/barn)
Antal elever: 108 (sex avdelningar)
Årskurser: förskola
Lärande exempel på: planeringsprocess, god lärmiljö, estetik och välbefinnande, rörelse
Planeringsprocessen
År 2007 beslöt kommunledningen i Umeå Kommun att satsa på en ny förskola i anslutning till en befintlig grundskola. Förskolans verksamhet skulle baseras på tre grundvärden – Reggio Emilia-pedagogik, hållbarhet och ett medvetet arbete kring genusfrågor. En arkitekttävling utlystes, och det vinnande förslaget ansågs gestalta dessa tre grundvärden.
Skapandeprocessen – en dialog med både pedagoger och barn
Under gestaltningsprocessen pågick en dialog med personalen för att anpassa utformningen till förskolans dagliga aktiviteter, en process som pågick parallellt fram tills förskolan stod färdig.
Förskolan har idag ett barnråd som träffas några gånger om året. Barnen har då möjlighet att komma med synpunkter på utformningen av sin förskola.
Behov av fortsatt process
Löpande anpassningar och justeringar har också utförts med tiden för att passa verksamheten och ledningens vision.
Vid Boverkets studiebesök vittnade pedagogerna om undermåliga personalrum. Redan från början saknades avskärmning för vila och en lugn miljö i de öppna ytorna. Pedagogerna löste det genom att omorganisera för bättre personalutrymmen och bättre arbetsmiljö i entrén. Utöver detta upplever pedagogerna att avdelningarna är för små för de större barnen. Verksamheten löser detta genom att bygga upp kompletterande miljöer med rumsavskiljande möbler i de gemensamma ytorna.
Planering för samutnyttjande
Förskolan ligger intill en befintlig grundskola och några funktioner/ytor samutnyttjas av de båda verksamheterna. Det handlar om skolbespisningen och de angränsade växthuset som ligger centralt placerad skolan och förskolan. Detta samutnyttjande fungerar bra.
Mindre bra fungerar samutnyttjandet av skolgården. Från början var det tänkt att förskolan skulle kunna använda skolans skolgård som en kompletterande friyta. Detta för att den egna förskolegården är så liten och därför har svårt att erbjuda all de kvaliteter som en gård behöver ha. Av organisatoriska skäl använder förskolan dock bara skolgården i begränsad utsträckning och är främst hänvisade till sin egen gård.
En god lärmiljö
Rum för Reggio-Emilia-pedagogik
Reggio-Emilia-pedagogiken sätter högt värde på barns skapande och kreativitet. En bärande idé är att utveckla barns alla sätt att uttrycka sig. Den fysiska miljön kallas ”den tredje pedagogen” och man är mån om att anpassa arkitektur och inredning till barnens storlek för att främja sj&aum