Kontantbidraget ska motsvara en skälig kostnad

Granskad: 15 mars 2024

Om bostadsanpassningsbidraget lämnas som ett kontantbidrag ska det motsvara en skälig kostnad för bidragsberättigande åtgärder. Det finns inget kostnadstak i lagen om bostadsanpassningsbidrag.

Kontantbidrag om inte sökanden och kommunen är överens om kommunalt åtagande eller begagnad anordning

16 §
  Bostadsanpassningsbidrag, återställningsbidrag och bidrag till reparationer, besiktning och underhåll enligt
11 § lämnas med ett belopp (kontantbidrag) som motsvarar skälig kostnad för åtgärderna.

Om sökanden och kommunen är överens om detta, får bostadsanpassningsbidrag och bidrag till reparationer, besiktning och underhåll lämnas som ett åtagande från kommunen att låta utföra åtgärderna.

Om sökanden och kommunen är överens om detta, får bostadsanpassningsbidrag lämnas genom att en begagnad anordning överlämnas.

Kontantbidrag är den bidragsform som gäller om sökanden och kommunen inte har kommit överens om att bidraget i stället ska lämnas som ett åtagande från kommunen att låta utföra åtgärderna eller med en begagnad anordning. Observera att lagen inte utesluter att man i ett och samma ärende kombinerar de olika bidragsformerna. Denna artikel handlar dock om kontantbidrag.

Det är den som beviljats bostadsanpassningsbidrag som sedan äger produkten (proposition 2017/18:80 sid. 48).

Hur ska skälig kostnad fastställas? 

Bostadsanpassningsbidrag som kontantbidrag ska lämnas med ett belopp som motsvarar skälig kostnad för åtgärderna (16 § lagen om bostadsanpassningsbidrag).

Bedömningen av vad som är en skälig kostnad ska basera sig på vad nya anordningar kostar 

Ska kontantbidrag beviljas, så ska kommunen basera bidragets storlek på vad en ny anordning skulle kosta. Kommunen ska alltså inte jämföra med kostnaden för en begagnad anordning. 

Anbud, offert eller kostnadsberäkning

Kommunen får begära att sökanden kompletterar sin ansökan med kopia av anbud, offert eller kostnadsberäkning, om kommunen bedömer att det behövs för att fastställa skälig kostnad i ärendet. Det framgår av 3 § Boverkets föreskrifter (2018:12) om bostadsanpassningsbidrag. 

3 §    Kommunen får begära att sökanden kompletterar sin ansökan med

  • -   kopia av anbud/offert eller kostnadsberäkning, om kommunen bedömer att det behövs för att fastställa skälig kostnad i ärendet,
  • -   plan- och uppställningsritningar, om det är fråga om omfattande inredningsarbeten, och
  • -   ritningar över bostaden före respektive efter ändringen, om det är fråga om ändrad planlösning.

Utgångspunkten bör, enligt Boverkets mening, vara att det normalt ska räcka att sökanden inkommer med ett anbud eller en offert eller en kostnadsberäkning för en och samma åtgärd.

Om kommunen anser att den kan fastställa skälig kostnad utan den här typen av underlag finns det ingen anledning att begära att sökanden kompletterar ansökan med det. Någon sådan komplettering behövs inte heller om det står klart att ansökan ska avslås.

Kommunens serviceskyldighet

Boverkets föreskrifter kan inte läsas isolerade. Vid handläggningen av ärenden om bostadsanpassningsbidrag måste även hänsyn tas till förvaltningslagen (2017:900). Till exempel bestämmelsen om serviceskyldighet i 6 §.

På grund av till exempel sjukdom finns det personer som inte klarar av att själva göra allt det som krävs för att göra en ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Ibland finns det kanske en anhörig eller god man som kan hjälpa till. Men om det inte gör det kan sökanden behöva kommunens hjälp för att inte tvingas avstå från en anpassning på grund av att han eller hon inte klarar av att göra ansökan själv.  Hur mycket hjälp varierar från person till person. Det beror också på hur omfattande ansökan och anpassningsprojektet är. 

Mer information om kommunens serviceskyldighet och utredningsansvar finns i denna handläggningsguide, under "Ansökan". 

Byggherrekostnader

Byggherrekostnader kan inräknas i kontantbidraget till den