Villkor i förhandsbesked
Beslut om förhandsbesked kan ges med villkor. Enligt plan- och bygglagen, PBL, ska nämnden ställa de villkor som behövs. Detta för att åtgärden som förhandsbeskedet gäller, ska uppfylla de krav som ska prövas i den kommande bygglovsprövningen. Villkor i förhandsbesked ska vara tydliga och preciserade och avse sådant som kan uppfyllas av sökanden själv. Det är viktigt att skilja på villkor och upplysningar i beslut.
Villkor i förhandsbesked
I ett beslut att bevilja ansökan om förhandsbesked ska nämnden ange de villkor som behövs. Villkor för ett förhandsbesked anger vad som måste uppfyllas för att bygglovsansökan ska kunna beviljas. Med upplysning avses en vägledande information som kan ingå i beslutet.
Nämnden kan endast föreskriva villkor som är avgörande för den kommande bygglovsprövningen. Enligt praxis måste grundläggande förutsättningar för att platsen ska kunna bebyggas vara åtminstone översiktligt klarlagda. En sådan förutsättning är till exempel att frågor om vatten och avlopp går att lösa. Om villkoren kopplas till förutsättningar som inte finns vid beslutstillfället uttunnas innehållet i förhandsbeskedet till den grad, att det förlorar sin egenskap av tillstånd. (MÖD 2015-04-30 mål nr P 10164-14)
39 §
Ett förhandsbesked som innebär att en åtgärd kan tillåtas ska innehålla
1. en upplysning om att förhandsbeskedet endast gäller om bygglov för åtgärden söks inom två år efter det att beslutet om förhandsbesked vann laga kraft,
2. en upplysning om att förhandsbeskedet inte innebär att åtgärden får påbörjas, och
3. de villkor som behövs för att förhandsbeskedet ska vara förenligt med de förutsättningar som gäller för den kommande bygglovsprövningen.
Villkoren måste ha stöd i PBL eller i föreskrifter meddelade med stöd av PBL. Villkoren ska vara så preciserade att de kan tjäna som information både till sökande och till andra parter. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 738, JO-protokoll 2006-05-08, dnr 414-2006)
I vissa fall kan ett beslut om positivt förhandsbesked behöva förenas med flera olika villkor.
Skillnad på villkor och upplysningar
Det är skillnad på villkor och upplysning. Den viktigaste skillnaden mellan villkor och upplysningar är att den som har fått sin ansökan om förhandsbesked beviljad med villkor måste följa villkoren för att kunna få bygglov. Villkoren kan därför överklagas. Villkor och upplysningar bör behandlas under olika rubriker i beslut. Upplysningar bör inte ges en språklig utformning som är mer typisk för villkor. (jfr JO-protokoll 2005-06-30, dnr 717-2005)
Villkor måste vara tydliga
För att det ska vara tydligt att villkor är reglerande är ordval och rubrik viktiga. Rubriker som "Att iaktta i övrigt" eller "Förutsättningar för lov" medför att det är oklart vad som menas med rubriken. Det är därför lämpligt att ordet villkor finns med i rubriken, inte minst för att få en koppling till lagstödet. För att ett villkor ska anses utgöra ett villkor ska detta uttryckas med ordet "ska" och inte "bör". Används ordet bör, blir det endast en icke bindande rekommendation. (jfr JO-protokoll 2006-10-26 dnr 4283-2006)
Villkor om vatten och avlopp
För att ett positivt förhandsbesked ska kunna ges måste grundläggande förutsättningar för att bygga på en viss plats vara åtminstone översiktligt klarlagda. En grundläggande förutsättning för att marken ska anses vara lämplig för bebyggelse är att det går att lösa vattentillgång och avloppshantering. Det måste därför vid prövningen av ett förhandsbesked klargöras att det är möjligt att lösa dessa frågor. Det kan därför inte vara ett villkor i ett förhandsbesked att VA-frågan ska gå att lösa. (jfr MÖD 2015-04-30 P 10164–14)
Exempel på villkor som har kritiserat
Justitieombudsmannen, JO, har vid inspektioner av byggnadsnämnder vid ett flertal tillfällen gjort anmärkningar på hur nämnderna formulerat sina villkor. Även domstolar har uttalat sig om hur villkor ska formuleras. Nedan följer några exempel. Vissa av dem rör ärenden om lov men kan ändå användas som vägledning för förhandsbesked.
Villkor som inte tillför något
Allmänt uttalande om placering och utförande ska inte ha formen av villkor. I ett fall hade nämnden satt som villkor att byggnaden skulle placeras och utformas på ett sätt som ansluter till landskap, terräng och övrig bebyggelse i området samt att byggnadens placering och utformning skulle studeras i bygglovet. JO påtalade att det finns bestämmelser i PBL om under vilka förutsättningar bebyggelse får komma till