Förskolan och skolan som en del av samhällsbygget

Granskad: 13 december 2023

Skolor och förskolor är en viktig del av den gestaltade livsmiljön och fyller en central funktion i många människors vardag. Genom att sätta dessa miljöer i ett större sammanhang och se dem som en strategisk planeringsfråga läggs grunden för väl utformade lärmiljöer. Då kan också deras potential att bidra till en hållbar samhällsutveckling tas omhand.

Arkitektur, form och design ska bidra till ett hållbart, jämlikt och mindre segregerat samhälle med omsorgsfullt gestaltade livsmiljöer, där alla ges goda förutsättningar att påverka utvecklingen Av den gemensamma miljön.

Målet för Gestaltad livsmiljö, Prop. 2017/18:110.

Symbol som illustrerar Förskola & skola som en del av samhällsbygget. Illustration: Angelica Åkerman/Boverket

Skolor och förskolor är en strategisk samhällsplaneringsfråga

Adolfsbergsskolan i Knivsta är ett exempel på hur en medveten lokalisering ger mervärden för hela stadsdelen. Lokalisering och placering gjordes efter analys av området, tomten, skolgårdens yta, möjligheter till samutnyttjande och kommunikationer. Skolan byggdes först och därefter byggdes bostäder och samhällsfunktioner. Landskapsarkitekt: Karavan landskapsarkitekter AB. Foto: Göran Ekeberg

Omsorgsfullt gestaltade förskolor och skolor är inte bara en utbildningsfråga utan även en viktig fråga för byggande av ett långsiktigt hållbart samhälle. Ur ett stadsbyggnadsperspektiv är lärmiljöer en av flera viktiga funktioner som behöver finnas för att staden, orten eller bygden ska fungera. Förskolor och skolor utgör en viktig del av den sociala servicen, av kulturmiljön och av grönstrukturen. Det är också en stor arbetsplats. Rätt lokaliserade kan förskole- och skolmiljöerna bidra till möten, social sammanhållning och positivt identitetsskapande. Rymliga och grönskande utemiljöer kan bidra med ekosystemtjänster och främja såväl fysisk som psykisk hälsa hos dem som vistas i dem. Lokaliseringen påverkar också möjligheten för barn och vuxna att ta sig till skola och förskola till fots, per cykel eller med kollektivtrafik.

Flera olika aspekter behöver beaktas i planeringen

Grönskande friytor vid skolor och förskolor är inte bara en viktig fråga för lärmiljöerna. De utgör också en del av kommunens totala grönstruktur och kan bidra med flera ekosystemtjänster. På Källans skola i Ystad finns en djungelliknande del med mycket vegetation och försänkningar i terrängen. Hit leds allt dagvatten från fastigheten för att fördröjas, i viss mån infiltreras och renas innan det går ut i dagvattensystemet. Planteringarna bidrar också med skugga, upplevelserika lekmiljöer och till biologisk mångfald. Landskapsarkitekt: Edge. Foto: Ulrika Åkerlund/Boverket

Lokaliseringen av förskolor och skolor behöver ta hänsyn