Fullmakt för kommunen att välja entreprenör och beställa arbetena
När sökanden har beviljats bostadsanpassningsbidrag i form av kontantbidrag är det dags att välja entreprenör och beställa arbetena. Lagen om bostadsanpassningsbidrag utgår från en viss rollfördelning som innebär att det i första hand är sökanden själv som gör detta. Men sökanden och kommunen kan komma överens om att kommunen ska ta hand om det med stöd av en fullmakt från sökanden.
Sökanden kan behöva hjälp efter bidragsbeslutet
På grund av till exempel sjukdom klarar en del inte av att själva göra allt det som krävs för att anpassningen ska bli utförd. Att hitta, välja och avtala med en eller flera entreprenörer kan ta mycket kraft i anspråk. Ibland finns det kanske en anhörig eller god man som kan hjälpa till. Men om det inte gör det kan sökanden behöva kommunens hjälp för att inte tvingas avstå från en anpassning på grund av att han eller hon inte själv klarar av att hålla i den. Hur mycket hjälp varierar från person till person och beror även på hur omfattande anpassningsprojektet är. Boverket anser att det ingår i kommunens serviceskyldighet enligt 6 § förvaltningslagen (2017:900) att vägleda en sökande som beviljats bostadsanpassningsbidrag kring att välja entreprenör och beställa arbetena. Du kan läsa mer om kommunernas serviceskyldighet och utredningsansvar under "Ansökan" i denna "Guide för handläggning".
Fullmakt till kommunen kan vara ett alternativ när sökanden behöver hjälp efter bidragsbeslutet
Många kommuner tar på sig att gå in som fullmäktig, det vill säga att med stöd av en fullmakt från sökanden uppträda som beställare på sökandens vägnar.
Enligt Boverkets uppfattning innebär inte förvaltningslagens bestämmelser om serviceskyldighet att en kommun är skyldig att gå in som ombud. Att göra det kan dock vara en smidig lösning för att anpassningen ska bli utförd, om sökanden vill det, behöver hjälp och inte har någon anhörig eller god man som kan hjälpa till.
Fullmakt i just detta ärende?
Boverket har i bland annat olika tillsynsbeslut framfört att det är viktigt att kommunerna inte går in som fullmäktig rutinmässigt utan funderar över om det verkligen behövs i varje enskilt fall. Sökanden måste få en chans att själv eller med hjälp av exempelvis anhöriga ta tag i den här biten. Det kanske räcker att du förklarar hur sökanden eller sökandens anhöriga ska gå till väga för att välja entreprenör. Och att du finns till hands för att besvara frågor.
Informera om vad en fullmakt innebär
Det är också viktigt att sökanden informeras noga om vad det innebär att kommunen får en fullmakt. I vissa tillsynsärenden har det framgått att det funnits brister i kommunikationen mellan kommunen som fullmäktig och sökanden som fullmaktsgivare. Till exempel så har sökanden inte alltid varit medveten om att det är han eller hon som faktiskt har ett avtal med entreprenören, eftersom kommunen har stått för alla kontakter med entreprenören. Men som framgår under nästa rubrik i denna artikel är sökanden den egentliga avtalsparten med entreprenören även när kommunen med stöd av en fullmakt avtalar med entreprenören.
Sökanden är avtalspart med entreprenören
Reglerna för fullmakt finns i avtalslagen: lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. Bestämmelserna där handlar om möjligheten för ombudet (kommunen) att binda huvudmannen (sökanden) mot tredje man (entreprenören).
Sökanden som ger kommunen en fullmakt är fullmaktsgivare och huvudman. Kommunen som får en fullmakt blir befullmäktigad att vara ombud. Entreprenören kallas tredje man.
En fullmakt ger kommunen möjlighet att handla för sökandens räkning med direkt bindande verkan för sökanden. Entreprenören får genom avtalet en rätt att till exempel kräva betalt av sökanden. Det framgår av 2 kapitlet 10 § avtalslagen. Du finner en länk till avtalslagen under "Relaterad information".
Om sökanden har gett kommunen fullmakt att ingå avtal med entreprenören så är det alltså ändå sökanden som är den egentlige avtalsparten med entreprenören. Kommunen är inte avtalspart med entreprenören.
Fullmakten ska vara skriftlig
Det är viktigt att fullmaktsförhållandet mellan sökanden och kommunen kommer till uttryck skriftligen. På så sätt minskar risken för missförstånd och framtida tvister. (Se bland annat Justitieombudsmannen, JO, 2004-06-14, diarienummer 1739-2004 och diarienummer 1740-2004.)
Kommunen och sökanden ska alltså ingå ett skriftligt avtal där sökanden ger kommunen fullmakt att göra det sökanden och kommunen har kommit överens om.
Fullmakten bör vara i en separat handling
Det har förekommit att kommuners ansökningsblanketter har innehållit färdigtryckta fullmaktsförklaringar. Boverket har i flera tillsynsbeslut uttalat att det är olämpligt och att fullmaktsförhållandet i stället bör framgå i en separat handling. Det beror på att en fullmaktsförklaring direkt i ansökningsblanketten till exempel kan uppfattas av sökanden som en uppmaning att ge kommunen en fullmakt. Det kan ocks