Lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Att kommunerna har huvudansvaret för bostadsförsörjningen framgår av bostadsförsörjningslagen. Där anges också vilka krav som ställs på kommunen när det gäller planeringen för bostadsförsörjningen och även vilken roll länsstyrelsen och regionen har.
Riktlinjer för bostadsförsörjningen
Varje kommun ska anta riktlinjer för bostadsförsörjningen i kommunen och genom dessa riktlinjer planera för bostadsförsörjningen. Syftet med planeringen för bostadsförsörjningen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Kommentar
Kommunernas ansvar enligt bostadsförsörjningslagen medför inte att en enskild person har rätt att kräva en bostad. Rättighetsperspektivet behandlas på sidan Rätt till bostad?, se Relaterad information.
Riktlinjerna för bostadsförsörjningen ska i sin tur utgöra underlag för planläggning enligt plan- och bygglagen (PBL), när det gäller det tillämpningen av bestämmelserna om de så kallade allmänna intressena. ”Bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet” utgör ett av fem allmänna intressen i PBL 2 kap 3 §, vilka planläggningen enligt PBL ska främja.
År 2014 ändrades bostadsförsörjningslagen (BFL). Då fördes det regionala perspektivet in på ett tydligare sätt i lagen. I förarbetena framgår att regeringen ansåg att det regionala perspektivet var av stor vikt, särskilt i tillväxtregioner. Kommunen ska därför dels samråda med andra kommuner som berörs av planeringen, dels ge länsstyrelsen, regionen och andra berörda regionala organ tillfälle att yttra sig.
Riktlinjer för bostadsförsörjningen ska antas av kommunfullmäktige minst en gång varje mandatperiod. Om förutsättningarna förändras kan det behöva ske oftare än så.
Innehåll i riktlinjerna
Kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen ska minst innehålla följande uppgifter:
- kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet
- kommunens planerade insatser för att nå uppsatta mål
- hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.
Som grund för de här uppgifterna ska det finnas en analys av:
- den demografiska utvecklingen
- marknadsförutsättningarna
- vilka bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden.
Analysen ska genomföras med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med. Kommunen får använda ytterligare underlag som behövs för analysen. Du kan läsa mer om underlagen på sidan Mått på bostadsbrist.
Bostadsförmedling om det behövs
Om det behövs med hänsyn till situationen på bostadsmarknaden ska kommunen inrätta en bostadsförmedling. Två eller flera kommuner kan inrätta en gemensam bostadsförmedling. Det är tillåtet att ta betalt av bostadssökande som får ny lägenhet genom förmedlingen. Det är även tillåtet att ta ut en köavgift, förutsatt att lägenheterna förmedlas i turordning efter kötid, eventuellt kombinerat med ett förturssystem.
Länsstyrelsens roll
Länsstyrelsen ska lämna råd, information och underlag till kommunerna i länet inför planeringen av bostadsförsörjningen. Länsstyrelsen ska även uppmärksamma kommunerna på behovet av samordning mellan kommuner och verka för att sådan samordning sker.
Regeringens mandat
Regeringen kan begära in underlag om kommunernas arbete med bostadsförsörjning. Denna möjlighet har utnyttjats en gång, när kommunerna i Stockholms län 2011 fick i uppdrag att redovisa hur de arbetade med bostadsförsörjningen i kommunen.
Regeringen har också möjlighet att förelägga en kommun att anordna kommunal bostadsförmedling. En möjlighet som hittills aldrig utnyttjats.
Bostadsförsörjningslagen i sin helhet
1 §
Varje kommun ska med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Syftet med planeringen ska vara att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och för att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds