Offentlighet är huvudregeln
I ärenden om bostadsanpassningsbidrag och ärenden om bidrag till reparationer, besiktning och annat underhåll är offentlighet huvudregel. Men för mycket känsliga uppgifter kan sekretess gälla. Sekretess betyder förbud att lämna ut en uppgift.
Särskilt i offentlighets- och sekretesslagen om ärenden om bostadsanpassningsbidrag och reparationsbidrag med mera
Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) innehåller bestämmelser om myndigheters handläggning vid registrering, utlämnande och annan hantering av allmänna handlingar. Lagen innehåller även bestämmelser om sekretess, det vill säga förbud att röja uppgifter.
Det finns en bestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen som specifikt handlar om ärenden om bostadsanpassningsbidrag och ärenden om bidrag till reparationer, besiktning och annat underhåll enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Det är bestämmelsen i lagens 26 kapitel 12 §. Det framgår där att offentlighet är huvudregel och sekretess undantag. Enligt bestämmelsen gäller sekretess i den här typen av ärenden för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående lider betydande men om uppgiften röjs. För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år.
12 §
Sekretess gäller i ärenden om bostadsanpassningsbidrag och om bidrag till reparationer, besiktning och annat underhåll än reparation enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider betydande men om uppgiften röjs.
För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år. Lag (2019:311) .
Sekretess om enskild eller närstående lider betydande men
Kommunen kan enligt 26 kapitlet 12 § offentlighets- och sekretesslagen endast vägra att lämna ut en allmän handling om den bedömer att det kan antas att den enskilde eller någon närstående lider betydande men om uppgifter i handlingen röjs. Ett alternativ kan vara att kommunen i och för sig lämnar ut handlingen, men att den sekretessbelägger några av handlingens uppgifter.
Bestämmelsen i 26 kapitlet 12 § offentlighets- och sekretesslagen motsvarar i sak 7 kapitlet 25 § i den tidigare sekretesslagen (1980:100). I propositionen till 1980 års sekretesslag nämns uppgifter av mycket känslig natur, till exempel uppgifter i läkarintyg, som exempel på uppgifter som bör hållas hemliga (proposition 1986/87:3 sid. 17).
Kammarrättsdom om betydande men
Kammarrätten i Sundsvall hade i ett mål att ta ställning till en kommuns beslut att inte lämna ut ett intyg från en arbetsterapeut. I intyget beskrevs en äldre persons möjlighet att ta sig i och ur ett badkar.
Domstolen ansåg att intygets uppgifter om personens hälsotillstånd inte kunde bedömas som särskilt anmärkningsvärda när det gällde en person född 1929. Uppgifterna handlade i allt väsentligt om ålderskrämpor som förr eller senare drabbar flertalet personer. Kammarrätten fann inte stöd för att anta att sökanden skulle lida betydande men om intyget lämnades ut. (Kammarrätten i Sundsvall, dom 2006-04-18, målnummer 778-06.)
Återställningsbidrag
Det finns ingen bestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen som uttryckligen nämner ärenden om återställningsbidrag.
Fler bestämmelser om sekretess
Observera att genomgången av sekretess liksom följande genomgång av vad som avses med allmänna handlingar är mycket översiktlig. Det finns till exempel fler bestämmelser om sekretess som kommunen behöver känna till.
Offentlighetsprincipen
Bestämmelserna om sekretess i offentlighets- och sekretesslagen är ett undantag från den så kallade offentlighetsprincipen som råder i Sverige. Denna innebär en rätt att läsa de allmänna handlingar som finns hos kommuner och andra myndigheter (2 kapitlet 1 § och 14 kapitlet 5 § tryckfrihetsförordningen).
1 §
Till främjande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande ska var och en ha rätt att ta del av allmänna handlingar. Lag
(2018:1801).
5 §
För andra än svenska medborgare och svenska juridiska personer får särskilda begränsningar göras genom lag i fråga om tryckfriheten och allmänna handlingars offentlighet. Lag
(2018:1801).
Begreppet handling
Som handling räknas antingen en framställning i skrift eller bild eller en upptagning som kräver ett tekniskt hjälpmedel för att man ska kunna läsa, avlyssna eller uppfatta den på något annat sätt (2 kapitlet 3 § tryckfrihetsförordningen).
3 §
Med handling avses en framställning i skrift eller bild samt en upp-tagning som endast med tekniska hjälpmedel kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt. Lag
(2018:1801).
Vad är en "allmän" handling?
En handling är allmän, om den förvaras hos en myndighet och är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet (2 kapitlet 4 § tryckfrihetsförordningen).