Kommunens tillsyn över IMD

Granskad: 7 juli 2021

Det är byggnadsnämnden i kommunen som ansvarar för tillsynen över installation av system för individuell mätning och debitering av uppvärmning och tappvarmvatten, IMD. Förutom att bedriva tillsyn ska byggnadsnämnden också lämna upplysningar om kraven till byggnadsägaren för att denne ska kunna följa reglerna. Byggnadsnämnden avgör vilka handlingar som ska lämnas in till nämnden.

9 §
  Byggnadsnämnden och den eller de statliga myndigheter som regeringen bestämmer (tillsynsmyndigheten) ska utöva tillsyn över att denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen följs.

Regeringen får meddela föreskrifter om tillsynen enligt första stycket.

10 §
  Om ett system för individuell mätning ska installeras, ska tillsynsmyndigheten lämna de upplysningar som behövs för att de skyldigheter som anges i denna lag och i föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen ska kunna följas. Tillsynsmyndigheten ska bestämma vilka handlingar som ska lämnas till myndigheten.

Tillsynen utgår från lagen om energimätning i byggnader och föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen. De regler som finns om tillsyn i plan- och bygglagen (2010:900) ska alltså inte tillämpas vid tillsyn över IMD.

Kommunen får ta ut avgifter för tillsynen och får också besluta om avgifternas storlek. Avgiften tas ut av den som tillsynen riktas mot. (jfr prop. 2013/14:174 s. 141)

Genomförande av energieffektiviseringsdirektivet, prop. 2013/14:174 (på Sveriges riksdags webbplats)

14 §
  En kommun får ta ut avgifter för sin tillsyn.

Kommunen får meddela föreskrifter om avgifternas storlek.

Hur ska tillsynen utföras?

Den nu upphävda lagen, förordningen och föreskrifterna om energimätning i byggnader började gälla den 1 juli 2021. Det var först då byggnadsnämnden kunde bedriva tillsyn. I den nya lagen har byggnadsnämnden fortfarande tillsynsansvar för IMD och tillsynen omfattar nu fler regler. Byggnadsnämnden avgör hur tillsynen ska bedrivas. Tillsynen riktas mot den som äger byggnaden.

För att kunna bedriva tillsyn över system för IMD av värme behöver byggnadsnämnden få tillgång till uppgifter om vilka flerbostadshus som har en energiprestanda över det angivna gränsvärdet. Sådana uppgifter kan i de flesta fall hämtas från energideklarationsregistret. I registret finns information om vilken energiprestanda en byggnad har, antingen i levererad köpt energi eller i primärenergi med levererad köpt energi som en tilläggsuppgift.

Byggnadsnämnden kan, i de fall det fortfarande finns öppna tillsynsärenden, följa upp de byggnadsägare som har hävdat undantag från krav på installation av system för IMD eller att andra energieffektiviserande åtgärder planerades. Om det inte var lönsamt att installera IMD eller tekniskt genomförbart skulle byggnadsägaren göra det sannolikt från den 1 juli 2021 då kraven på IMD började gälla i de nu upphävda författningarna. För andra energieffektiviserande åtgärder är det tidpunkterna den 1 juli 2023 respektive den 1 juli 2026 som är utgångspunkt för byggnadsnämndens tillsyn.

(Jfr promemorian "Förbättrat genomförande av direktivet om energieffektivitet" (pdf) s. 33 f, på regeringens webbplats.) 

Promemorian "Förbättrat genomförande av direktivet om energieffektivitet" (pdf, på regeringens webbplats)

När det gäller tillsynen över system för IMD tappvarmvatten så är ett av kraven att det handlar om en ombyggnad av ett flerbostadshus som innefattar en ny installation för tappvarmvatten eller en väsentlig ändring av befintliga installationer för tappvarmvatten. I många fall föregås ombyggnaden också av en lovansökan eller anmälan enligt plan- och bygglagen. Samma krav gäller vid uppförande av nya flerbostadshus. Om det i samband med detta konstaterats att kraven för IMD är uppfyllda, är det lämpligt att byggnadsnämnden efter en tid följer upp dessa lov- och anmälningspliktiga ärenden för att kontrollera att sådana installationer har genomförts.