Sammanställning av forskning och utredningar
Forskning lägger grunden för ny kunskap och är en viktig del för att kunna utveckla jämlika livsmiljöer för barn och unga. I detta avsnitt har vi därför sammanställt relevant forskning och litteratur som kan öka kunskapen om barns behov och barnvänliga livsmiljöer.
Avhandlingar, böcker och artiklar
Björklid, P. (1991) Barn och trafik inför 2000: fakta, scenarier och forskningsbehov. TFB: rapport 1991:38. Transportforskningsberedningen. Stockholm
Björklid, P. (1992) Barns upplevelser av trafiksäkerhet i olika närmiljöer. TFB: rapport 1992:3. Transportforskningsberedningen. Stockholm
Broberg, A. & Kyttä, M. & Fagerholm, N. (2013) Child-friendly urban structures: Bullerby revisited, Journal of Environmental Psychology
Cele, S. (2006) Communicating Place: Methods for Understanding Children’s Experience of Place. doktorsavhandling Stockholms universitet
Freeman, C. (2020). Twenty-five years of children’s geographies: a planner’s perspective. Children’s Geographies, 18(1), 110–121.
Gill, T. (2021) Urban playground - How child-friendly planning and design can save cities
Grahn, P. & Stigsdotter, C. (2003) Landscape Planning and Stress. Urban Forestry & Urban Greening
Hart Roger A. (1992) Childrens participation. From tokenism to citizenship Innocenti essea no 4
Holloway, S. & Valentin G. (2000) Childrens geografies. Playing, living, learning. London Routledge.
Holloway, S. & Valentine, G. (2005) Children’s Geographies and the New Social Studies of Childhood.
De Laval S. (2015) Bygga stad för barn - en kunskapsöversikt om barn och ungdomar, täta stadsmiljöer och metoder för delaktighet och barnkonsekvensanalys, Arkus#73
Lenninger A. (2008) Barns plats i staden, Movium, SLU
Lenninger A. & Olsson, T. (2006) Lek äger rum: planering för barn och ungdomar
Jungmark, L. (2021) Barn Plats Lek Stad (Tankesmedjan Movium på SLU)
Krysiak, N. (2020) Designing Child-Friendly High-Density Neighbourhoods
Kylin, M. & Bodelius, S. (2015) Riktlinjer för lek? Svenska kommuners arbete med planering av platser för barn.
Kylin, M. (2004). Från koja till plan: om barnperspektiv på utemiljön i planeringssammanhang.
Kyttä, M. (2008) Children in outdoor contexts, affordances, and independent mobility in the assessment of environmental child friendliness.
Männik, M. & Philipson, K. & Linnros, F. (2018) Förskolegårdens friyta i förhållande till naturliga material. White Arkitekter, White research lab
Nordström, M. (2009). Children’s Views on Child-friendly Environments in Different Geographical, Cultural and Social Neighbourhoods. Urban Studies,47(3), 514–528.
Rasmussen, K. (2004). Places for children – Children’s places. Childhood. 11(2), 155–172.
Saarbücken Mårtensson, F. (2021) Utveckling av barns lekotoper för barns naturmöten.
Unicef (2018). Shaping urbanization for children: A handbook on childresponsive urban planning
Wolley, H.E. (2007) Where do the children play? Proceedings of the institution of Civil engineers – Municipal Engineer 160 (2).
Offentliga utredningar och rapporter
Barnombudsmannen (2022) Blir det någon skillnad, eller säger vi det här helt i onödan?
Boverket (2000) Unga är också medborgare- om barns och ungas rättigheter i planering
Boverket (2020) Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling.
Boverket (2015) Gör plats för barn och unga! (2015:8).
Boverket (2013) Planera för rörelse.
Boverket (2019) Bostäder och platser för ungdomar, Lägesrapport till ungdomspolitiken (2019:25).
Folkhälsomyndigheten (2021) Miljöhälsorapport 2021 - Barns miljörelaterade hälsa.
Göteborg stad (2021) Samnyttjande och barns friyta i den täta staden.
Göteborg stad (2019) Samnyttjande.
Göteborgs Stad (2015). Förskolor, skolor och idrott i den täta staden. Kvaliteter och principlösningar vid planeringen av den täta staden med barnets behov i fokus.
Miljöförvaltningen, Stockholms stad, 2007, Barns tillgång till lekområden. Analyser av faktiskt gångavstånd från bostäder, förskolor och grundskolor i Stockholms stad.
Nordström, M. (2020). Barnkonsekvensanalyser i stadsplaneringen. Boverket.
Trafikverket (2012) Barns skolvägar.
Rädda barnen (UÅ) Barnfattigdom i Sverige.
Rädda barnen (UÅ) Därför är det viktigt att barn får leka.
Polismyndigheten (2005) BoTryggt05- Handbok för brottsförebyggande och trygghetsskapande i bostäder och bostadsområden.
SOU MM.
SOU 2016:19 Barnkonventionen blir svensk lag.
SOU 2017:47 Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa - Förslag för ett långsiktigt arbete för en god och jämlik hälsa.
SOU 2020:63 Barnkonventionen och svensk rätt.
SOU 2022:14 Sänk tröskeln till en god bostad.
Prop. 1997/98:182 Strategi för att förverkliga FN:s konvention om barnets rättigheter i Sverige.
Prop. 2017/18:110 Politik för gestaltad livsmiljö.
Fi2021/01533 Den hala tvålen, Verktyg och metoder för social hållbarhet i fysisk planering och stadsutveckling.