Underlag för planläggning intill transportleder för farligt gods

Granskad: 14 februari 2024

Här redovisar vi ett urval av underlag som kan vara till nytta vid planläggning intill transportleder för farligt gods.

Annan regional och kommunal planering som underlag

Regioner och kommuner tar fram planer och strategier som inte regleras genom plan- och bygglagen (2010:900), PBL, och som kan vara till stor nytta i planläggning intill transportleder för farligt gods.

Ett exempel är att alla regioner har ett ansvar för utveckling och tillväxtarbete. Enligt PBL ska det framgå av regionplanen hur hänsyn har tagits till den regionala utvecklingsstrategin samt länsplanen för regional transportinfrastruktur.

Lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar (på Sveriges riksdags webbplats)

Förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete (på Sveriges riksdags webbplats)

Om regionen eller kommunen har tagit fram en trafikstrategi kan den vara ett bra underlag vid riskhantering i samband med planläggning intill transportleder för farligt gods. Trafikverket har, i samverkan med Boverket och Sveriges Kommuner och Regioner, tagit fram en handbok för trafikstrategiskt arbete. Handboken visar hur frågor om tillgänglighet konkret kan hanteras i kommunal planläggning och regional planering. Det ger förutsättningar att hantera avvägningar mellan motstående intressen i de olika planeringsprocesserna.

Handbok för trafikstrategiskt arbete (på Trafikverkets webbplats)

Underlag till kartläggning av risker i planläggning kan du läsa mer om i Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande.

Kartlägg risker i planläggning

Kartlägg risker i regionplanering

Vägplaner och järnvägsplaner

Vid sidan av planering enligt PBL finns planinstrumenten vägplaner och järnvägsplaner som regleras i väglagen (1971:948) respektive lagen (1995:1649) om byggande av järnväg, järnvägslagen. Både väg- och järnvägsplaner hanterar ofta risk- och säkerhetsfrågor som är knutna till farligt gods och är därmed värdefulla underlag i regionens eller kommunens planering enligt PBL.

Väglag (1971:948) (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (1995:1649) om byggande av järnväg (på Sveriges riksdags webbplats)

Statistik och data

För att kunna ta hänsyn till transporter av farligt gods i samband med planläggning behöver regionen respektive kommunen underlag om dessa transporter. Det är dock svårt att med säkerhet veta hur stora mängder av olika typer av farligt gods som transporteras längs med olika sträckor, och det är ännu svårare att prognosticera framtida transporter av farligt gods.

Transporter av farligt gods

Trafikanalys sammanställer årlig statistik över totala transportmängder för både vägtransporter och järnvägstransporter där farligt gods ingår, även om det inte går att se exakt vilka typer av farligt gods det rör sig om eller vilka rutter godset gått på.

Du hittar underlagen om farligt gods på Trafikanalys webbplats.

Lastbilstrafik (Trafikanalys webbplats)

Det finns ingen data över vilka transporter som genereras på enskilda vägavsnitt och bandelar och med den geografiska upplösningen som skulle krävas för fysisk planering.

Det finns inte heller data med tillräckligt hög upplösning geografiskt och över tid för enskilda delar av transportsystemet, såsom för enskilda vägavsnitt och bandelar.

Vilka typer och mängder av farligt gods som transporteras på våra vägar och järnvägar förändras. Industrier kan flytta eller byta ut sina kemikalier och produktionsmetoder och nya verksamheter kan tillkomma. Transportörer kan byta transportmedel och transportvägar. Det finns också osäkerheter med statistik eftersom vissa transporter endast levereras vid enstaka tillfällen eller under vissa tider på året.

Det finns lokala och regionala varaktiga skillnader mellan vilka typer och mängder av farligt gods som transporteras på våra vägar. Detta framgår av den senaste nationella kartläggning av transporter med farligt gods som genomfördes av dåvarande Statens räddningsverk för september månad år 2006.

Trafikanalys statistik om väg- och bantrafik

Trafikanalys ansvarar för den officiella olycksstatistiken. Deras statistik innehåller uppgifter om:

  • Vägtrafik: olyckor och skador, den svenska fordonsparken, körsträckor och svensk lastbilstrafik.
  • Bantrafik: statistiken omfattar järnvägar, spårvägar och tunnelbana. Den visar utvecklingen och innehåller uppgifter om gods- och persontransporter, punktlighet för persontågen samt olyckor.

Trafikanalys tar även fram kunskapsunderlag som är värdefulla i planläggning. Trafikanalys gör bland annat granskningar, analyser, uppföljningar och utvärderingar inom områdena vägtrafik och bantrafik.

Trafikanalys (Trafikanalys webbplats)

MSB RIB – ett beslutsstöd till räddningstjänst

MSB:s information MSB RIB är ett beslutstöd till räddningstjänsten och innehåller bland annat information om farliga ämnen. RIB står för räddningstjänstpersonal i beredskap. Informationen vänder sig primärt till olika typer av räddningstjänst men kan ge en hel del nyttig information i planläggning.

MSB RIB kopplar ihop databaser som tillsammans ger omfattande information om hur en olycka kan hanteras, hur det förebyggande arbetet kan planeras, vilka riskerna är när olyckan inträffat och var resurserna finns.

MSB RIB – beslutstöd till räddningstjänst (på MSB:s webbplats)

MSB:s årliga sammanställningar av händelser med farligt gods

För att dra lärdom av inträffade händelser ska vissa olyckor och tillbud som inträffar i samband med lastning, lossning eller transport av farligt gods rapporteras till MSB senast en månad efter det inträffade. Det innebär att det går att få fram uppgifter om bland annat personskador, utsläpp av farligt gods, skada på egendom eller miljö i samband med en olycka eller ett tillbud med farligt gods.

På MSB:s webbplats kan du hitta årliga sammanställningar av dessa rapporter.

Rapportera olyckor och tillbud vid transport av farligt gods (på MSB:s webbplats)

MSB:s utredningsrapporter efter olyckor och räddningsinsatser

På MSB:s webbplats kan du hitta ett urval av kommunala och statliga utredningsrapporter efter olyckor och räddningsinsatser, bland annat olycksutredningar efter tillbud och olyckor med farliga ämnen, gaser eller andra ämnen. Olycksutredning, olycksundersökning, insatsutvärdering, kompletterande händelserapport är vanliga benämningar på de utredningar som genomförs.

Utredningsrapporter efter olyckor och räddningsinsatser (på MSB:s webbplats)

Säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods

Verksamheter som lämnar farligt gods till någon annan för transport eller transporterar farligt gods (inklusive lastar eller lossar) ska, som grundregel, ha en eller flera säkerhetsrådgivare. Säkerhetsrådgivaren har ett särskilt ansvar för att upprätta en årsrapport till verksamhetsledningen som beskriver verksamheten om transport av farligt gods samt för att sammanställa en olycksrapport till verksamhetsledningen när det inträffat en olycka eller ett tillbud.

Via Myndig