Genomför och följ upp översiktsplanen
Här visas hur genomförandet och uppföljning av målsättningar och ställningstaganden i översiktsplanen underlättas genom att de preciseras i en grönplan och genom dialog och förankring. Uppföljningen av översiktsplanens inriktningar för ekosystemtjänster sker via indikatorer och blir ett av underlagen för planeringsstrategin.
Om genomförandet
När översiktsplanen är antagen påbörjas processen för att genomföra den. Detta görs genom kommunens sektorsprogram och genom att följa översiktsplanen i detaljplanering, tillsyns- och lovärenden samt miljöprövningar.
Genomförandet av översiktsplanens ställningstaganden angående ekosystemtjänster kan främjas genom tydliga ställningstaganden, dialog och förankring, strategiska markinköp, genomförandeavtal och uppföljning.
Andra planer och program som preciserar översiktsplanens intentioner
Översiktsplanens strategier och ställningstaganden för ekosystemtjänster är i regel formulerade på en övergripande nivå och en precisering av dessa underlättar arbetet i efterföljande planerings- och förvaltningsskeden.
Preciseringar sker lämpligast med hjälp av grönplaner, hållbarhetsprogram, klimatanpassningsplan, friluftsprogram med mera. Här kan övergripande målsättningar och ställningstaganden förtydligas och åtgärder föreslås för att nå dem. Oftast är det en genomförandeinriktad plan eller ett program för grönstruktur som innehåller förslag på prioritering av konkreta åtgärder, ansvarsfördelning för genomförandet och budgetbehov. Den kan också innehålla uppföljningsindikatorer och ett uppföljningsprogram för att följa upp översiktsplanens övergripande inriktningsmål för ekosystemtjänster.
Dialog och förankring
Det behövs en kontinuerlig kunskapsuppbyggnad och dialog kring ekosystemtjänster. I dialoger väcks förståelse, överförs värdefull kunskap och skapas legitimitet för ekosystemtjänster. En sektorsövergripande dialog mellan förvaltningarna inom kommunen, men även med externa aktörer, ökar kunskapen om ekosystemtjänster.
Ett kontinuerligt dialogforum med byggsektorn, näringslivet och andra aktörer kan vara ett sätt att skapa en plattform för att diskutera ekosystemtjänsternas nyttor och värden för samhället och fånga upp nya idéer för naturbaserade lösningar.
Strategiska markinköp
Strategiska markinköp kan vara ett verktyg för att ge kommunen rådighet över områden med stora värden för ekosystemtjänster. På kommunal mark kan kommunen i ett långsiktigt perspektiv bevara, utveckla och skapa förutsättningar för ekosystemtjänster och mångfunktionalitet. Genom tillgång till kommunal mark har kommunen också möjligheter att möta framtida behov av ekosystemtjänster under en pågående stadsutveckling.
Genomförandeavtal
Översiktsplanens strategier och ställningstaganden för ekosystemtjänster kan preciseras och till en viss del vara ett mål i markanvisnings- och exploateringsavtal mellan kommunen och byggherren eller fastighetsägaren. Detta är särskilt viktigt om markanvisningsavtalet görs innan detaljplaneläggningen för att förtydliga förutsättningar och grundläggande villkor angående mark- och vattenanvändningen för området.
Markanvisnings- och exploateringsavtal är civilrättsliga avtal och får inte reglera mer än vad som är nödvändigt för genomförandet av detaljplanen. Kommunen har rätt att i exploateringsavtal ta ut relevanta och nödvändiga kostnader för anläggning av parker och naturområden på allmän platsmark. Kostnaderna ska vara rimliga i förhållande till byggherrens eller fastighetsägarens nytta av planen. Det är inte heller tillåtet att ställa egna tekniska egenskapskrav på byggnader i samband med genomförandet av detaljplaner.
40 §
Ett exploateringsavtal får avse åtagande för en byggherre eller en fastighetsägare att vidta eller finansiera åtgärder för anläggande av gator, vägar och andra allmänna platser och av anläggningar för vattenförsörjning och avlopp samt andra åtgärder. Åtgärderna ska vara nödvändiga för att detaljplanen ska kunna genomföras.
Ett exploateringsavtal får omfatta medfinansieringsersättning, under förutsättning att den väg eller järnväg som kommunen bidrar till medför att den fastighet eller de fastigheter som omfattas av detaljplanen kan antas öka i värde.
Byggherrens eller fastighetsägarens åtagande ska stå i rimligt förhållande till dennes nytta av planen. Lag (2017:181) .