Kristofferskolan – arkitektur med helhetssyn på barnet
Kristofferskolan i Bromma är en waldorfskola där pedagogikens syn på barnets utveckling och lärande genomsyrar arkitekturen. Det kommer till uttryck i hur byggnader och lekmiljö samspelar med omgivande natur och i den omsorg som ägnats varje lärmiljö för att stödja elevernas lärande.
Lärande exempel på processen
Fakta om Kristofferskolan
Kommun: Stockholms kommun.
Färdigställt: Har byggts ut i etapper mellan 1965–2002 (huvudbyggnaden år 1965, Hantverkshuset år 1985, Waldorflärarhögskolan år 2002).
Årskurser: Waldorfförskola, waldorfgrundskola och gymnasium F-12, samt Waldorflärarhögskolan.
Arkitekt: Erik Asmussen, (Tovatt Architects & Planners vid renoveringar samt om- och tillbyggnation).
Landskapsarkitekt: Erik Asmussen.
Inredningsarkitekt: Erik Asmussen och Arne Klingborg (konstnär, färg och inredning).
Ägare: Stiftelsen Kristofferskolan (verksamheten), Kristofferskolans Byggnadsstiftelse (fastigheten).
Antal elever: ca 840 elever.
Byggnadsyta: 10 831 BRA (12,9m2 per elev).
Friyta: 21 000 kvm (25 m2 per elev).
Lärande exempel på: Processen, vinster med god gestaltning, välbefinnande och estetik, god lärmiljö, rörelserika miljöer.
Kristofferskolan ligger på en skogsbeklädd höjd i Bromma i nordvästra Stockholm. Trots närheten till Brommaplans tunnelbanestation och busstation upplevs skolan som avskild. Närheten till kollektivtrafiken tillsammans med säkra gång- och cykelvägar gör det dock möjligt för eleverna att ta sig till skolan på egen hand. Detta är extra viktigt på denna skola då många elever kommer från andra delar av kommunen och angränsande kommuner.
Processen att bygga skola
Skolmiljö präglad av en filosofi och särskild pedagogik
Kristofferskolans arkitektur, dess form, material, kulörer och förhållande till den omgivande naturen, speglar den antroposofiska filosofin och den därur sprungna Waldorfpedagogiken. En grundtanke i denna pedagogik är att hela människan ska växa, såväl tanke, vilja som känsla. Enligt detta synsätt går vägen till kunskap från handen genom hjärtat till huvudet. Därför betonar waldorfpedagogiken att teoretiska, konstnärliga och praktiska ämnen har lika stor betydelse, och inlärning sker genom ett konstnärligt förhållningssätt.
Kunskapen är medlet, kreativiteten metoden, friheten målet.
Rudolf Steiner, Waldorfskolans grundare
Unikt engagemang och långsam process
Skolan skapades av engagerade pedagoger och föräldrar redan på 1940-talet, men de första byggnaderna invigdes först 1965. De formgavs av konstnären Arne Klingborg och arkitekten, Erik ”Abbi” Asmussen, båda djupt engagerade i den antroposofiska rörelsen. Kristofferskolan är den första och största waldorfskolan i Sverige.
Arkitekturen som en medspelare som ska locka till handling, skapa möten och skapa själsligt välbefinnande.
Ur visionen för Kristofferskolan.
Verksamheten har växt fram över en lång tidsperiod. Skolbyggnaderna har blivit allt fler då verksamheten har vuxit och ekonomin tillåtit. Den sista byggnaden stod klar 2002 och inrymmer en lärarhögskola för Waldorflärare.
Struktur och organisation speglar pedagogiken
Skolan består av fjorton byggnader placerade gruppvis i skogsterräng. Träd och naturmark är närvarande överallt runt skolan och präglar gårdarnas utemiljöer. Ursprungligen upptog skolans byggnader endast toppen av kullen med de yngre eleverna i egna småhus och de äldre eleverna slutligen i den stora huvudbyggnaden. Allteftersom skolan vuxit har de yngre eleverna fått egna skyddade gårdar längre ned på kullen för att där få möjlighet till fri lek.
Både byggnader och utemiljö är utformade för att passa den ålder och klas