Resecentrum i Angered, Göteborg
Västtrafik i Göteborg invigde år 2017 ett nytt resecentrum i Angered. Med ungefär tio miljoner resor till och från denna hållplats varje år, utgör den ett viktigt nav i kollektivtrafiken. Byggnaden har med hjälp av lokal kunskap om platsen utvecklats till ett betydelsefullt offentligt rum för de boende i Angered och en mötesplats för tusentals pendlare, skolelever och barn.
Behovet
Utöver den roll som ett resecentrum spelar för mobiliteten i en stadsdel, behövde gestaltningen även bidra till att skapa trygghet och en ny identitet åt en sedan tidigare utsatt plats.
Målbilden
Västtrafiks mål är att alla resenärer ska känna sig trygga i kollektivtrafiken. Stadsdelsförvaltningen ville ha en överblickbar hållplats som bidrog till att skapa liv och rörelse i Angereds centrum under stora delar av dygnet. Det skulle kännas lika tryggt att resa som att befinna sig i och omkring resecentrum.
Skeden i samhällsbyggnadsprocessen där insatser gjorts
Under projekteringsskedet skickades den första versionen av ritningarna, som då främst var framtagna utifrån standardiserade, tekniska funktionsmått, från Västtrafik till Stadsdelsförvaltningen i Angered för granskning utifrån ett mänskligt och lokalt perspektiv.
Samordning/samverkansmodell
Stadsdelsförvaltningen beslutade sig för att ta fram ett nytt förslag som var mer lokalt förankrat och som tillvaratog fler perspektiv. Projektgruppen för resecentrum gjorde flera platsobservationer och intervjuer, dels i Angered, och dels på referensplatser i andra delar av Göteborg. En arkitekt projektanställdes för att tillsammans med det lokala projektet ”Unga påverkar”, bestående av ungdomar som specifikt intresserat sig för samhällsbyggnadsfrågor, utarbeta ett nytt förslag. Utöver detta förde stadsdelsförvaltningen dialog med lokala föreningar, Västtrafik, en konstnär, den kommunala trygghetsamordnaren, polisen och räddningstjänsten, samt med bostadsbolag och fastighetsägare i området. Dessa studier utgjorde sedan underlag till ett reviderat förslag som presenterades för Västtrafik.
Fysiska åtgärder
Stadsdelsförvaltningen ansåg att det fanns flera platsspecifika förutsättningar som inte beaktats i Västtrafiks ursprungliga förslag, till exempel rörelsemönster till och från platsen och byggnadens proportioner i förhållande till omgivande bebyggelse. Stadsdelsförvaltningen ansåg även att det invändiga väntrummet var för stort, vilket påverkade möjligheten att ha en väntplats utomhus, liksom de alternativa vägarna ut ur byggnaden (flyktvägarna) negativt.
Baserat på den lokalt förankrade projektgruppens studier och insamlade synpunkter ändrades byggnadens utbredning på tomten och placeringen av entréerna. Det omarbetade förslaget gav entréf&oum