Kommunexempel på samordnad tillsyn
Flera byggnadsnämnder arbetar idag med samordnad tillsyn. Här beskriver Boverket hur några kommuner på olika sätt arbetar med samordnad tillsyn.
Kommunexempel på arbete med samordnad tillsyn
Reglerna om tillsyn i plan- och bygglagen, PBL, gäller på samma sätt i hela landet men i praktiken tillämpas de inte på samma sätt i alla kommuner. Även förutsättningarna att bedriva tillsynsarbete och därmed även arbete med samordnad tillsyn varierar mycket mellan olika kommuner. Förutsättningarna skiljer sig åt när det gäller exempelvis kommunstorlek, tillsynskompetens, resurser, typ av tillsynsärenden, planering av tillsyn och den politiska viljan att arbeta med tillsyn. Det är därför inte möjligt att peka ut enbart ett lämpligt sätt att initiera, planera, organisera och genomföra samordnad tillsyn som passar alla byggnadsnämnder. Oavsett vilka förutsättningar som gäller behöver det dock alltid skapas utrymme för dialog både internt mellan olika förvaltningar och externt mellan olika myndigheter för att samordnat tillsynsarbete överhuvudtaget ska vara möjligt.
Boverket redovisar olika exempel på hur kommuner med skilda förhållanden och förutsättningar arbetar med samordnad tillsyn. Exemplen har sammanställts av landets länsstyrelser och är tänkt att fungera som inspiration för den kommun som vill arbeta mer med samordnad tillsyn och annan samverkan. Sammanställningen innehåller exempel från kommuner med olika storlek, förutsättningar och tillsynsproblem. Av sammanställningen framgår vilka myndigheter som utöver byggnadsnämnderna deltar i samordningen, hur arbetet utförs och vilka fördelar som finns med att samordna tillsynen.
Ludvika kommun
Ludvika kommun har samordnad tillsyn kring bostadsbyggnader som är gravt misskötta och figurerar i fenomenet social dumping. Det handlar om ett antal hyresfastigheter på flera olika platser i kommunen som missköts och ägs av oseriösa fastighetsägare. Bostäderna bebos av socialt utsatta personer som har svårt att hitta annan bostad.
Byggsektionen, Miljö & hälsa, Socialtjänsten, Räddningstjänsten, kommunens säkerhetsansvariga och kommunpolis deltar samordnat i tillsyn kring de ovårdade byggnaderna.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Samordning sker genom att tillsynsinsatser planeras och genomförs tillsammans. Den gemensamma tillsynen har pågått under 2 år och flera samordnade inspektionsresor och viss samordning av förelägganden har gjorts. I Ludvika kommun hanterar samma nämnd både tillsyn enligt plan- och bygglagen och miljöbalken.
Kommunens taktik har varit att sätta press på fastighetsägarna genom att förelägga om många olika brister som upptäcks, till exempel trasiga tak, sönderslagna fönster, felaktiga brandgenomföringar samt avsaknad av varmvatten och värme, radonmätningar och obligatorisk ventilationskontroll. PBL, miljöbalken och lagen om skydd mot olyckor har använts parallellt. Beslut om åtgärdsföreläggande och användningsförbud har riktats mot fastighetsägarna.
Fördelar med samordnad tillsyn
Ludvika kommun anser att en fördel med samordnad tillsyn är att kunna välja den lagstiftning som är mest effektiv i varje situation. Vid exempelvis brister i byggnadskonstruktionen har PBL använts som stöd för förläggandet. När varmvatten saknats i lägenheterna har åtgärdsföreläggande enligt miljöbalken beslutats. Då brandsäkerheten varit bristfällig har räddningstjänsten utfärdat användningsförbud med stöd av lagen om skydd mot olyckor.
En annan stor fördel med samverkan är säkerhetsaspekten. Inspektörerna i kommunen känner sig tryggare när det är flera som tillsammans åker ut till platsen eftersom det i den här typen av tillsyn ibland uppstår hotfulla situationer. Det är då är en fördel att kunna hjälpa varandra.
Mullsjö kommun
Plan- och byggenheten i Mullsjö kommun har ett väl utvecklat samarbete och samordning av tillsyn med andra avdelningar, förvaltningar och myndigheter.
Samordningen av tillsynen utförs i stor del tillsammans med Räddningstjänsten, Tekniska kontoret, Miljö- och hälsoskyddskontoret, Socialförvaltningen och med den kommunala säkerhetssamordnaren. Samverkan med räddningstjänsten är särskilt fördjupad, då det finns många samordningsområden.
I Mullsjö kommun har säkerhetssamordnaren i kommunen en mycket viktig och central roll. Säkerhetssamordnaren fungerar också som en betydande informationskanal inom tillsynsområdet.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Samordningen utförs framför allt genom gemensamma platsbesök som Mullsjö kommun anser oftast är avgörande för framgång. Gemensamma möten med genomgång av ärenden hålls kontinuerligt, samverkansmöten hålls var tredje månad och samordningsmöten för tillsynen hålls en gång i månaden.
Under 2018 påbörjades ett gemensamt projekt om tillsynssamordning mellan plan- och bygglovenheten, socialförvaltningen och kommunens säkerhetssamordnare. Projektet uppkom som en följd av att socialförvaltningen upptäckt olovligt inredda bostäder i samband med bidragsärenden och därför informerat byggnadsnämnden om detta. De olovliga bostäderna hade inretts i olika lokaler. I samordningen deltog även Räddningstjänsten och Miljö- och hälsoskyddskontoret. Gemensamma platsbesök utfördes av myndigheterna med gott resultat. Lokalerna dömdes ut som bostäder. Genom ett gemensamt och skyndsamt agerande har kommunen till stor del kommit till rätta med problemet på ett effektivt sätt.
Fördelar med samordnad tillsyn
Mullsjö kommun upplever att det finns stora fördelar med samordnad tillsyn mellan olika avdelningar, förvaltningar och myndigheter. Kommunen anser att arbetet blir mer rationellt och att det vanligtvis är en eller flera myndigheter som kan agera utifrån olika lagstiftningar.
Framför allt anser Mullsjö kommun att det är positivt med gemensamma platsbesök. Samordningen mellan olika avdelningar och förvaltningar inom kommunen sparar också pengar och resurser. Att samverka och jobba informativt medför bland annat minskade kostnader för bostadsanpassningsbidrag. Det leder också till minskade kostnader för andra kommunala förvaltningar, exempelvis för sanktionsavgifter, eftersom saker görs i rätt ordning.
Malmö stad
Malmö stad har under flera år haft ett tillsynssamordningsprojekt som kallas Tryggare Malmö. Arbetet är stabilt och långsiktigt. Under det senaste året har gemensamma insatser gjorts inom framför allt sju tillsynsområden:
- olovliga boenden,
- hygieniska behandlingslokaler,
- oregistrerade livsmedelsverksamheter,
- livsmedelsfusk,
- butiker med olovlig försäljning i detaljhandeln,
- samlingslokaler, och
- fastighetsövergripande tillsyn.
I samordningen deltar främst Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten Syd, Stadsbyggnadskontoret, Arbetsmarknad- och socialförvaltningen (alkohol- och tobakstillsyn samt socialtjänst), Fritidsförvaltningen (bidrag till föreningar), Polisen, Skatteverket, Kronofogden, Tullverket och Arbetsmiljöverket.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Myndigheterna delar information och kunskap samt hjälps åt med planering, gemensamma besök och uppföljning av objekt som är intressanta för flera myndigheter.
Tryggare Malmö är numera en permanent satsning på samarbete mellan kommunala och statliga myndigheter för att motverka brottslighet och skapa trygghet. Stadsbyggnadskontoret är mest aktiva i tillsynen av bostäder, samlingslokaler och det de kallar fastighetsövergripande tillsyn som ofta innebär tillsyn av tidigare industrifastigheter där olika verksamheter etablerats olovligt.
Som exempel på den samordnade tillsynen kan nämnas en olovlig ändrad användning till internetcafé som även drev sin verksamhet på ett sätt som var tveksamt utifrån Coronarestriktionerna och innebar en oregistrerad livsmedelshantering. Efter information om att byggsanktionsavgift troligen skulle bli aktuellt stängdes verksamheten ner. Det innebar att andra myndigheter inte behövde avsätta ytterligare resurser för tillsyn gällande Coronarestriktionerna och den oregistrerade livsmedelshanteringen.
Fördelar med samordnad tillsyn
Om en olovlig användning kan upphöra och inredning kopplat till den olovliga användningen kan tvingas bort med stöd av plan- och bygglagen kan behovet av tillsyn från andra myndigheter minska. Malmö stad anser att myndigheterna tillsammans har de verktyg som krävs för att ingripa mot bostäder och verksamheter som utgör en fara för kommuninvånarnas hälsa och säkerhet.
Tryggare Malmö (på Malmö stads webbplats)
Samhällsbyggnad Bergslagen
Samhällsbyggnad Bergslagen är ett samarbete mellan de fyra kommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg.
Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar på uppdrag av Samhällsbyggnadsnämnden Bergslagen och är en gemensam förvaltning för miljö- och byggfrågor för kommunerna. Samhällsbyggnadsförvaltningen är uppdelad i ett samhällsbyggnadskontor och ett miljökontor. Under 2019 påbörjades en satsning på tillsynsområdet genom att anställa två handläggare med större fokus på just tillsyn. De har även upprättat en tillsynsplan för sin tillsynsverksamhet.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Den samverkan som Samhällsbyggnad Bergslagen anser fungerar bäst är samarbetet mellan tillsynshandläggarna och bygglovshandläggarna. Då de ingår i samma arbetsgrupp har de ett nära samarbete och stöttar varandra i frågor som överlappar ansvarsområdena.
Samhällsbyggnad Bergslagen har även påbörjat ett samarbete med Miljökontoret gällande strandskydd och andra ärenden som berör både PBL och miljöbalken. Samarbetet varierar från fall till fall. Ibland görs bedömningen att det krävs ett gemensamt platsbesök för att reda ut vilken lag som tillsynen avser. I andra fall görs ett första platsbesök av den handläggaren som fått ärendet och efter det görs en bedömning av hur ärendet ska hanteras vidare.
Det finns även ett visst samarbete med förvaltningen som har hand om parker och gator då det är de som för det mesta får in anmälningar om ovårdad växtlighet. Samhällsbyggnad Bergslagen håller på att ta fram en e-tjänst för att anmälningarna ska inkomma till rätt del av kommunen och med rätt information från början. De har även ett särskilt projekt om ovårdad växtlighet där de tar fram informationsmaterial och mallar för handläggning.
Kommunöverskridande samarbete
Tillsynshandläggarna har löpande möten med tillsynshandläggare i andra kommuner i länet. Samarbetet syftar till erfarenhetsutbyte men ger även en möjlighet till att lära av varandras arbetssätt.
Fördelar med samordnad tillsyn
Den största positiva effekten med samordningen anser Samhällsbyggnad Bergslagen är att de får bättre information om åtgärder som inte är bygglovspliktiga och därmed har möjlighet att upplysa om att åtgärden ändå ska följa de lagar och regler som gäller.
En annan positiv effekt är att de numera gör ett samlat utskick med information om ärenden som berörs av både PBL och miljöbalken för att underlätta för de fastighetsägare som omfattas av tillsynen.
Göteborgs Stad
Under 2018 startade polisområde Nordost i Göteborg en tillsyn i samverkan enligt modellen från Malmö Stad. Projektet fick namnet “Osund konkurrens” och visade att Göteborgs Stad hade mycket att tillföra med erfarenhet, kunskaper och kontrollverktyg. Polisen hade dock svårigheter att kommunicera med alla förvaltningar i staden. Därför gick Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet in och samordnade staden under 2019.
Syftet med samverkansprojektet ”Osund konkurrens” är att tillsammans inom Göteborgs Stad och med samverkande myndigheter motverka oseriösa och olagliga verksamheter. Projektet ska verka för ett jämlikt Göteborg där samtliga polisområden deltar och insatser ska göras över hela staden.
Följderna av osund konkurrens är att det leder till minskad välfärd. Kännetecknande för osund konkurrens är att verksamheter bedrivs på ojämlika villkor. Restaurangen i kvarteret som driver sin verksamhet enligt gällande lagar och förordningar har både en bättre arbetsmiljö och ett högre kostnadsläge än den oseriösa näringsidkaren. Den senare kan till exempel ha svart arbetskraft och undvika att göra dyra installationer och får på så sätt en bättre lönsamhet.
I ”Osund konkurrens” har Räddningstjänsten, Stadsbyggnadskontoret, Miljöförvaltningen, Tillståndsenheten, Skatteverket, Kronofogden och Polisen deltagit. Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet, som ligger under Stadsledningskontoret, har haft rollen som sammankallande.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Projektet verkar för ett jämlikt Göteborg där insatser med myndighetsgemensam tillsyn gjorts över hela staden. Utvalda objekt har haft brister inom flera olika områden. Det har varit konstaterade brister som exempelvis bristande brandskydd, brott mot tobakslagen, avsaknad av bygglov eller tillstånd för livsmedel och för höga ljud vid konserter. Företrädarna bakom verksamheterna har ofta samröre med grovt kriminella och organiserad brottslighet.
Under perioden mars 2019 – mars 2020 genomfördes myndighetsgemensam tillsyn vid sammanlagt sju tillfällen och sju olika verksamheter besöktes, varav fyra av dem mer än en gång. Tillsynen resulterade bland annat i:
- sju förbudsbeslut med kopplade viten på sammanlagt 1 150 000 kr,
- två beslut med förbud mot att bedriva fortsatt verksamhet i lokalerna,
- rättelseföreläggande att inte få använda lokal som nattklubb, förenat med löpande vite om 20 000 kr/vecka och byggsanktionsavgift på 235 000 kr,
- flertalet tillsynsärenden med kopplade sanktionsavgifter,
- kontrollavgifter med sammanlagt 82 500 kr för brister i kassaregisterhantering och personalliggare som Skatteverket påfört,
- utmätningsärenden som Kronofogden initierat, och
- vid två tillfällen har Polisen utrymt lokaler och avbrutit pågående festverksamhet med betalande gäster.
Fördelar med samordnad tillsyn
Enligt Göteborgs Stad är styrkan i projektet att deltagande myndigheter och förvaltningar tillsammans kan lägga ett pussel som bidrar till kraftfulla åtgärder även inom områden som annars är svåra att nå fram till. Att vara uthållig och snabb i handläggningen har varit en framgångsfaktor.
Genom projektet ”Osund konkurrens” har den sunda konkurrensen gynnats genom att oseriösa verksamheter fått verksamhetsförbud och blivit ålagda kännbara viten.
Projektet även lett till att det i flera verksamheter med brister gjorts frivilliga rättelser. Som exempel har ansökan om tillstånd lämnats in och olovliga tillbyggnader rivits.
Jönköping kommun
Bygglovsavdelningen på Stadsbyggnadskontoret i Jönköpings kommun har ett väl utvecklat samarbete och samordning av tillsyn med andra avdelningar, förvaltningar och myndigheter.
Till exempel samordnar byggnadsnämnden sitt tillsynsarbete med Miljökontoret, Tekniska kontorets mark- och exploateringsavdelning, Stadsbyggnadskontorets utvecklings- och trafikavdelning, Socialförvaltningen och Trafikverket.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Samordning mellan bygglovsavdelningen och Miljökontoret sker inom flera olika tillsynsområden, bland annat strandskydd, ventilation och obligatorisk ventilationskontroll, anläggningar för enskilt vatten- och avlopp samt ovårdade tomter och förfallna byggnader.
Miljökontoret deltar i bygglovsavdelningens veckomöten med genomgång av nyinkomna bygglovsärenden och får på så sätt en övergripande insikt i inkomna ärenden. Miljökontoret meddelar under mötena vilka ärenden som förvaltningen önskar att få översända på remiss för vidare granskning. Remisstiden brukar vara ett par veckor. När det gäller utomplansärenden så deltar Miljökontoret även i en utomplansgrupp som leds av bygglovsavdelningen. Där ingår även den kommunala lantmäterimyndigheten och en tjänsteperson som jobbar med frågor som rör översiktlig planering. Platsbesök görs inför nyetableringar på landsbygden.
Samordning med Miljökontoret har också skett i enskilda tillsynsärenden. Det har då handlat om tillsynsärenden i form av ovårdade tomter. Där har byggnadsnämnden och Miljökontoret ett tätt samarbete. Det gäller då särskilt i tillsynsärenden som även omfattar uppställda fordon och farliga kemikalier. Tjänstepersoner från bygglovsavdelningen och Miljökontoret har i de fallen gjort gemensamma platsbesök. Även handläggningen i övrigt och besluten har samordnats.
När det gäller tillsynsärenden för olovligt utförda åtgärder som tillbyggnader av en- eller tvåbostadshus eller fritidshus, ges Miljökontoret möjlighet att ta del av handlingarna i ärendet och inkomma med yttrande före beslut. Det gäller särskilt om det finns en enskild vatten- och avloppsanläggning. Byggnadsnämndens tillsyn och samordning med Miljökontoret har underlättat Miljökontorets verksamhet och fortsatta tillsyn av enskilda vatten- och avloppsanläggningar.
Stadsbyggnadskontorets kartavdelning har också gjort inmätningar på plats för att säkerställa byggnadernas area. På så vis har även Miljökontoret haft uppdaterad information om bebyggelsen i områdena för sitt fortsatta tillsynsarbete.
Inför upprättande av nya detaljplaner i traditionella fritidshusområden har Stadsbyggnadskontorets bygglovsavdelning tillsammans med kommunens detaljplaneavdelning och kartavdelning också utfört inventeringar och inmätningar av befintliga byggnader. Det har medfört positiva effekter för Miljökontorets hantering av enskilda vatten- och avloppsanläggningar. På så vis har myndigheten haft uppdaterat material för att kunna följa upp arbetet med anläggningarna. Det har också underlättat för Tekniska kontorets VA-avdelning inför anordnande av kommunalt vatten och avlopp i områdena.
Fördelar med samordnad tillsyn
Den viktigaste fördelen med samordnat tillsynsarbete är enligt Jönköpings kommun att det ger positiva effekter för annan kommunal verksamhet.
Helsingborg stad
Lokala samverkansrådet i Helsingborg är en operativ arbetsgrupp som sammankallas av Stadsledningsförvaltningens avdelning för trygghet och säkerhet. Operativa insatser görs minst en gång i månaden i gruppen. Kontroller görs mot grossister, butiker, restauranger, olovliga boenden, massagelokaler, förenings- och samlingslokaler samt avfalls- och livsmedelstransporter.
I samverkansrådet deltar stadsbyggnadsförvaltningen, Räddningstjänsten, Socialtjänsten, de förvaltningar som arbetar med miljötillsynen, tillsynen av hälsoskydd, alkohol- och tobakstillsynen och livsmedelstillsynen, Polisen, Kronofogden, Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Tullverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Lokala samverkansrådet verkar för att statliga och kommunala myndigheter ska samarbeta och gemensamt utföra tillsyn mot osund konkurrens och kriminalitet. Ett exempel kan vara en ägare av biltvätt som har boende på adressen, inte sköter kassaregister och personalliggare, inte uppfyller miljöbalkens bestämmelser om hälsoskydd, har anställda som saknar uppehållstillstånd eller har försörjningsstöd eller sjukpenning men ändå arbetar, bedriver annan verksamhet än den tillåtna, har bristande brandskydd eller där det förekommer exempelvis stöldgods och narkotika. När olika lagstiftningar och ingripanden används blir det jobbigt och dyrt för de som bedriver verksamheterna.
Fördelar med samordnad tillsyn
Alla deltagande myndigheter har lärt sig om varandras ramar och när något uppträder i det dagliga tillsynsarbetet vet de vilken myndighet som ska kontaktas. Vid daglig tillsyn samarbetar de även utanför Lokala samverkansrådet.
Sandvikens kommun
Sandvikens kommun har haft samordnad tillsyn kring ett förfallet hus. Huset hade tagits över av immigranter och fastighetsägaren har agerat "målvakt". Ärendet har omfattat tillsyn över sanitära förhållanden och det har funnits problem med underåriga och utnyttjande av utsatta människor. Tillsynen samordnas av Plan- och byggenheten, Miljö & hälsa, Socialtjänsten, Kronofogden och Polisen.
Hur genomförs samordnad tillsyn?
Ärendet började som anmälningar till alla myndigheter på olika håll. Ärendet omfattades av en hel del sekretess från socialtjänstens och polisens sida, men ansvarig handläggare upplevde ändå ett bra samarbete. Det genomfördes flera möten om strategier för hur man skulle förhålla sig till de olika myndigheternas lagstiftning för att komma framåt i ärendet. Alla vart noggranna med att informera varandra om händelser och förändringar i ärendet och slutresultatet blev bra.
Plan- och byggenheten liksom övriga myndigheter har skapat rutiner för vilka som ska kontaktas i liknande situationer. Myndigheterna har följts åt och underrättat varandra om minsta lilla förändring i ärendet för att inget ska brista när det gäller formella och juridiska krav. Från alla myndigheter har samma representant deltagit hela vägen.
Kortfattade exempel från flera andra kommuner
Bengtsfors kommun
Samordning med Räddningstjänst och miljökontoret har skett i enskilda tillsynsärenden som gällt ovårdade byggnader eller otillåtna byggnationer som befarats medföra risk för människors hälsa och säkerhet. Samordning har genomförts genom att de olika medverkande parterna har beslutat att genomföra samordnad tillsyn vid ett specifikt tillfälle. Den som tillsynen riktas mot får information om att samordnad tillsyn kommer att ske och vad tillsynen avser samt tid och datum när tillsynen ska genomföras. Informationsbrev om tillsyn skickas ut två till tre veckor innan tillsynsbesök ska genomföras.
Vara kommun
Miljö- och byggtillsynen är organisatoriskt samordnad i Vara kommun. Det innebär att de naturligt samordnar till exempel tillsynen av förorenad mark och ovårdade tomter. Detsamma gäller för livsmedels- och hälsoskyddstillsynen.
Svenljunga kommun
Svenljunga kommun samordnar sin PBL-tillsyn med både Räddningstjänstens och Miljökontorets tillsyn framför allt när det gäller inkomna ärenden. När ärenden kommer in som kan beröra flera myndigheter, internt eller externt, gör de gemensamma platsbesök. På grundval av platsbesöket avgör de om de behöver upprätta separata ärenden internt, eller vilken myndighet som ska hantera ärendet externt. Ambitionen är att åka ut på gemensamma platsbesök med Miljöenheten när det rör sig om ovårdade fastigheter eftersom det ibland är oklart vilken lagstiftning som bör tillämpas. Efter platsbesöket kan de bedöma vilken enhet som ska handlägga ett ärende eller om det behöver upprättas ett separat ärende för varje enhet. Svenljunga kommun arbetar även på att få ett mer löpande samarbete även med egeninitierad tillsyn.
Mariestads kommun
När det gäller strandskydd har Mariestads kommun ett bra samarbete mellan flera avdelningar som dessutom arbetar i samma ärendehanteringssystem. Upptäcker de något som berör flera avdelningar tar de kontakt med varandra.
Mariestads kommun samarbetar även med Räddningstjänsten som skickar över handlingar med brister när det gäller brandskydd eller konstruktioner som de upptäckt vid sin tillsyn. Samarbete sker även med sotare som skickar in godkända sotarintyg till kommunen. Om det då inte finns någon anmälan av eldstad hos kommunen startar de ett tillsynsärende.
Gullspångs kommun
De som utför sotning skickar in godkända sotarintyg till byggnadsnämnden och då undersöker nämnden om det har inkommit en anmälan om eldstad. Räddningstjänsten skickar också över dokument till byggnadsnämnden om de ser att det finns brister i en byggnad när det gäller brandskydd eller konstruktion.
Lilla Edets kommun
I Lilla Edets kommun samverkar bygglovshandläggare med kommunekolog i ärenden som berör både PBL och miljöbalken, till exempel när det gäller strandskydd. De gör platsbesök tillsammans och diskuterar och planerar handläggningen av olika ärenden. På liknande sätt har det skett samverkan mellan arbetet med PBL och livsmedelslagstiftningen, främst vid riskklassificering av nya livsmedelsverksamheter.
Alingsås kommun
Samordning sker i enskilda ärenden mellan bygglovsenheten och enheten för miljö- och hälsoskydd. De träffas vid behov och diskuterar ärenden från olika perspektiv. Därefter arbetar varje enhet vidare utifrån respektive lagstiftning. De planerar även att börja genomföra tillsynsbesök tillsammans i vissa fall.
Härryda kommun
I Härryda kommun åker Bygglovsenheten ofta ut på platsbesök tillsammans med Miljöenheten när det gäller tillsynsärenden om ovårdade tomter. Några gånger per år åker även Bygglovsenheten ut tillsammans med Räddningstjänsten på tillsyn av olika boenden, oftast boenden som inte har bygglov. Hälsoskydd är med i vissa fall och kan förbjuda att upplåta byggnader som bostad. Vid strandskyddsärenden som gäller byggnader åker de som arbetar med bygglov ut tillsammans med de som har hand om strandskyddsfrågor i kommunen. I några ärenden som rört restauranger har Bygglovsenheten gjort platsbesök tillsammans med Räddningstjänsten och de som utför alkoholtillsyn.
Tranemo kommun
Vid tillsynen enligt PBL har Tranemo kommun ett nära samarbete med Räddningstjänsten och Miljökontoret. Samarbetet sker i form av gemensamma möten och platsbesök som rör exempelvis ovårdade tomter och nedskräpning, nedlagda bensinstationer och olovligt inredda lokaler.
Västerviks kommun
I Västerviks kommun samarbetar de som arbetar med PBL-tillsyn med Räddningstjänstens tillsyn, miljötillsynen, tillsynen av hälsoskydd, livsmedelstillsynen och tillsynen av strandskydd. Samordningen sker vid behov i ärenden där tillsynen berör olika tillsynsområden och när de kan få stöd av varandras kompetens.
Byggenheten har ett nära samarbete med Räddningstjänsten. Ärendelistor med inkomna ärenden sänds varje vecka till Räddningstjänsten som anger i vilka ärenden de vill ha mera information och handlingar. När det är oklart om och hur fastighetsägaren uppfyller kraven på brandskydd har de vid flera tillfällen gjort tillsynsbesök tillsammans med Räddningstjänsten.
Eftersom Västerviks kommun har en Miljö- och byggnadsförvaltning så har de som arbetar med tillsynen av dessa frågor ett nära samarbete. Byggenheten och Miljöenheten är ofta på platsbesök tillsammans i ärenden som rör både PBL och miljöbalken. Tillsynsbesök görs även ofta tillsammans med bygglovhandläggare och strandskyddshandläggare. De samarbetar även vid framtagande av tjänsteskrivelser som görs tillsammans av bygglovshandläggare, byggnadsinspektörer och handläggare av miljö- och hälsoskyddsfrågor. Det kan bland annat handla om både olovliga och lovliga bostäder där det finns klagomål på ventilation eller mögel och i ärenden som avser ovårdade byggnader eller tomter.
Kalmar kommun
Kalmar kommun har ett aktivt arbete med tillgänglighet i lovprocessen, vilket de ser har gett effekter i form av minskat behov av bostadsanpassning i nya byggnader.
Emmaboda kommun
I Emmaboda kommun samarbetar byggnadsnämnden i sitt tillsynsarbete med Räddningstjänstens tillsyn, miljötillsynen, livsmedelstillsynen och tillsynen av strandskydd. Samordningen sker löpande vid tillsyn av större ärenden om nerskräpning och i samband med nybyggnad eller ändring av byggnader.
Exempel från kommuner i Stockholms län
Några exempel på hur samarbete och samordning sker i olika kommuner i Stockholm län:
- Samarbete sker med brandförsvaret och Polisen i ärenden där fastigheter fått användningsförbud på grund av säkerhetsrisker. Gemensam syn på plats görs och statusuppdatering sker kontinuerligt mellan olika tillsynsmyndigheter.
- Samarbete sker med Socialtjänsten i fall där barn misstänks fara illa i byggnader på extremt ovårdade tomter.
- Brandkåren anmäler bristande brandskydd.
- Samarbeten sker mellan olika förvaltningar, till exempel mellan byggnadsnämnden, Miljö- och hälsoskydd och olika trafiknämnder, genom information om brister.
- Ansvariga för bostadsanpassning skickar brev till fastighetsägare om deras ansvar för tillgänglighet i den egna byggnaden enligt PBL i samband med att det kommer in en ansökan om bostadsanpassningsbidrag för att exempelvis avhjälpa tunga dörrar. Det leder till att många fastighetsägare rättar frivilligt i stället för att ansöka om bidrag.
- Aktivt arbete hos byggnadsnämnden för att bygga tillgängligt från början har lett till minskade kostnader för bostadsanpassning, till exempel när det gäller ansökningar om bidrag för dörrautomatik.
- Bättre samarbete mellan enheter har uppstått efter att tillsyn bedrivits mot annan kommunal verksamhet.
Exempel på kunskapshöjande nätverk
Det finns ett nätverk för kommunala tillsynshandläggare med cirka 140 medlemmar. Det är ett forum där tillsynshandläggare stöttar varandra, diskuterar frågeställningar och delar med sig av kunskap och erfarenheter. Nätverket har digitala möten i Teams 1 gång i månaden och det finns en dagordning där alla kan skriva in sina egna diskussionspunkter. Möteskallelse skickas minst ett par veckor innan mötet. Nätverket är inte geografiskt begränsat och deltagarna kommer från alla delar av landet. Du kan anmäla dig till nätverket via e-post.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.