Avstånd för utrymning
Kraven på avstånd för utrymning är till för att säkerställa att personer i byggnaden har tillräckligt nära till utrymningsvägar för att kunna utrymma i tid. Byggreglerna om brandskydd preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand i byggnader i PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.
Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025
Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.
Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.
Sidan vänder sig till
Sidan vänder sig till dig som letar efter övergripande vägledning om vilka regler som gäller för säkerhet i händelse av brand i byggnader. Vägledningen beskriver även hur byggregelsystemet är uppbyggt samt hur kraven på säkerhet i händelse av brand, bland flera krav, ska uppfyllas. Sidan vänder sig till dig som professionellt arbetar med dessa frågor.
Preciserade krav för möjlighet till utrymning vid brand
De grundläggande kraven på säkerhet i händelse av brand finns i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggfördordningen, PBF.
4 §
Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .
4 a §
En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .
8 §
För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.
Funktionskraven i byggreglerna om brandskydd, Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:7) om säkerhet i händelse av brand i byggnader, preciserar kraven i PBF om möjligheten till utrymning vid brand. Funktionskraven beskrivs på sidan Möjlighet till utrymning vid brand.
Möjlighet till utrymning vid brand
Kraven på avstånd för utrymning utgör preciserade krav som hör till funktionskraven i sjunde kapitlet Möjlighet till utrymning vid brand. Det är möjligt att utforma byggnaden på andra sätt än vad som anges i ett preciserat krav. En sådan utformning ska verifieras genom analytisk dimensionering. Vägledning om analytisk dimensionering finns på sidan Analytisk dimensionering.
Kraven gäller vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader för den ändrade delen. Vid ändring av befintlig byggnad får anpassning av kraven göras. Du kan läsa mer om möjligheterna för anpassning på sidan Anpassning av krav på brandskydd vid ändring.
Anpassning av krav på brandskydd vid ändring
Kraven gäller oavsett om åtgärden kräver bygglov, anmälan eller inget av det.
Under övergångsperioden, fram till den 30 juni 2026, är det möjligt för byggherren att välja att använda antingen Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som
- kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
- kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller
- inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning tillämpas.
Du kan läsa mer om när reglerna gäller och om övergångsbestämmelser på sidan Säkerhet i händelse av brand.
Begrepp
Vägledning till begrepp som används i byggreglerna om brandskydd finns på sidan Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna.
Begrepp och definitioner i brandskyddsregler
Två olika mått för avstånd för utrymning
En viktig förutsättning i en byggnads brandskydd är att personer alltid ska kunna utrymma eller räddas på annat sätt. Byggreglerna om brandskydd ställer därför krav på längsta avstånd till utrymningsvägar. Krav ställs på två olika mått som inte får överskridas:
- Längsta avstånd till en utrymningsdörr
- Längsta avstånd i sammanfallande väg för utrymning
Det är nödvändigt att kontrollera att alla delar av ett utrymme samtidigt uppfyller båda måtten.
Avstånd till utrymningsdörr
Byggnader behöver utformas så att personer kan nå utrymningsdörrar inom rimliga avstånd. Vilka avstånd som är rimliga beror bland annat på i vilken utsträckning personer har god lokalkännedom.
18 §
I verksamhetsklass 5C ska tillgång till två oberoende alternativa utrymningsdörrar finnas om det är en förutsättning för utrymningsstrategin.
Syftet med kravet är att säkerställa att personer i en byggnad alltid är tillräckligt nära en utrymningsväg.
Vilket avstånd till utrymningsväg som tillåts kan ur utrymningshänseende påverka bland annat komplexiteten i lokalen och ha en inverkan på orienterbarheten. Ett kortare tillåtet avstånd till utrymningsväg innebär, förutom en kortare förflyttningstid vid utrymning, också en indirekt begränsning av lokalens komplexitet vilket minskar risken för att personer går fel.
Avståndet till utrymningsväg påverkar också antalet utrymningsvägar som behövs i en lokal i förhållande till dess storlek. Större lokaler kan förväntas rymma fler personer och samtidigt kräva fler utrymningsvägar. Avståndet till utrymningsväg påverkar också tiden för förflyttning till utrymningsvägen.
Olika krav på längsta tillåtna avstånd till utrymningsdörr gäller för olika verksamhetsklasser enligt följande:
- Verksamhetsklass 1, 3A, 3B, 3C och 5B: Högst 45 meter.
- Verksamhetsklass 2A, 2B, 4, 5A och 5C: Högst 30 meter.
- Verksamhetsklass 2C: Högst 15 meter.
Avståndet ska mätas till utrymningsdörr. Ett undantag finns dock som tillåter att avståndet mäts till fönster avsett för utrymning direkt till det fria. För det krävs att ett sådant fönster accepteras för utrymmet enligt 7 kap. 13 § eller 14 §. Avståndet till fönstret får då vara högst 15 meter. Det är inte möjligt att mäta avstånd till ett fönster där räddningstjänstassisterad utrymning tillämpas, eftersom avstånd till ett sådant inte är relevant med hänsyn till de risker som kravet avser att hantera.
Avståndet får också mätas till alternativ utrymningsdörr under förutsättning att utrymningsdörr ändå finns tillgänglig inom brandcellen. Motivet är att säkerställa att brandceller inte förses med tillgång till enbart alternativa utrymningsdörrar.
Sammanfallande väg för utrymning
För att personer inte ska riskera att bli instängda på grund av en brand i ett utrymme behöver byggnader utformas så att längden på återvändsgränder begränsas. Detta uppnås genom att krav ställs på längsta avstånd i sammanfallande väg för utrymning. Vilket avstånd som tillåts beror bland annat på i vilken utsträckning personer har god lokalkännedom.
20 §
Avstånd i sammanfallande väg för utrymning ska vara högst följande:
- 1. Verksamhetsklass 1, 3A, 3B, 3C och 5B: 30 meter.
- 2. Verksamhetsklass 2A, 2B, 4, 5A och 5C: 15 meter.
- 3. Verksamhetsklass 2C: 7,5 meter.
Avståndet ska minskas med en tredjedel om mycket snabb initial brandspridning kan förväntas.
Trots första stycket får sammanfallande väg för utrymning vara 30 meter i garage med god överblickbarhet i verksamhetsklass 2A och 2B.
Väg för utrymning ska betraktas som sammanfallande väg för utrymning fram till en utrymningsdörr eller alternativ utrymningsdörr eller så länge den inte måste förgrenas till oberoende utrymningsdörrar eller alternativa utrymningsdörrar.
Avstånd ska mätas så att riktningsförändringarna är rätvinkliga.
Syftet med kravet är att begränsa risken för att personer blir instängda av brand och brandgaser inom lokalen där de vistas och därmed inte kan ta sig till en utrymningsdörr.
Kravet innebär att olika längsta avstånd i sammanfallande väg för utrymning gäller för olika verksamhetsklasser enligt följande:
- Verksamhetsklass 1, 3A, 3B, 3C och 5B: Högst 30 meter.
- Verksamhetsklass 2A, 2B, 4, 5A och 5C: Högst 15 meter.
- Verksamhetsklass 2C: Högst 7,5 meter.
Väg för utrymning ska betraktas som sammanfallande så länge personer inte måste välja olika vägar för att nå olika utrymningsdörrar. I utrymmen med enbart en enda utrymningsdörr betraktas hela vägen fram till denna som sammanfallande. Det kan exempelvis handla om korridorer som utgör återvändsgränder eller rum med enbart en dörr ut ur rummet.
Kortare avstånd i riskfyllda utrymmen
I verksamheter där mycket snabb initial brandspridning kan förväntas ska längsta tillåtna avstånd till utrymningsdörr och längsta tillåtna avstånd i sammanfallande väg för utrymning minskas med en tredjedel. Till exempel innebär det för verksamhetsklass 1 att det får vara högst 30 meter till utrymningsdörr och högst 20 meter i sammanfallande väg för utrymning om användningen innebär mycket snabb initial brandspridning.
Verksamheter som kan medföra mycket snabb initial brandspridning kan till exempel vara trä- eller plastvarufabriker och vissa höglager i industrier.
Längre avstånd i vissa garage
För garage i verksamhetsklass 2A och 2B med god överblickbarhet finns undantag som innebär följande avstånd:
- Längsta avstånd till utrymningsdörr: 45 meter.
- Längsta avstånd i sammanfallande väg för utrymning: 30 meter.
Med god överblickbarhet avses att garaget är så överblickbart att utrymningsvägar är synliga från huvuddelen av garaget eller synliga genom att personer enbart flyttar sig en kort sträcka. Den goda överblickbarheten gör utrymmet lättorienterat vid utrymning och kan alltså förutsättas till viss del kompensera för att personer inte har god lokalkännedom. Har garaget inte god överblickbarhet gäller samma avstånd som för övriga utrymmen i verksamhetsklass 2A och 2B.
Längre avstånd om det finns sprinkler
Det längsta tillåtna avståndet till utrymningsdörr och det längsta tillåtna avståndet i sammanfallande väg för utrymning får förlängas i utrymmen som skyddas av vissa släcksystem.
21 §
Trots 19 och 20 §§ får längre avstånd för utrymning förekomma om brandcellen skyddas med automatisk vattensprinkleranläggning för personskydd eller boendesprinklersystem. Avstånden enligt 19 och 20 §§ får då utökas med en tredjedel, förutom i verksamhetsklass 2C där avstånden får dubbleras.
Avstånden får ökas eftersom ett släcksystem innebär ett utökat skydd ur flera aspekter för personer som befinner sig i verksamheten. Längre avstånd ger därför ändå tillfredställande utrymningssäkerhet.
De avstånd som gäller för utrymning får utökas med en tredjedel i brandceller som skyddas av en automatisk vattensprinkleranläggning för personskydd eller av ett boendesprinklersystem. Kravet innebär att följande avstånd får tillämpas i sådana utrymmen:
Verksamhetsklass | Avstånd till utrymningsdörr | Avstånd i sammanfallande väg för utrymning |
Verksamhetsklass 1, 3A, 3B, 3C och 5B | 60 meter | 45 meter |
Verksamhetsklass 2A, 2B, 4, 5A och 5C | 40 meter | 20 meter |
Verksamhetsklass 2C | 30 meter | 15 meter |
Garage med god överblickbarhet i verksamhetsklass 2A eller 2B | 60 meter | 45 meter |
Verksamhetsklass 1 där mycket snabb initial brandspridning kan förväntas | 40 meter | 27 meter |
Mer information om kraven på utformningen av automatisk vattensprinkleranläggning och boendesprinklersystem finns på sidan Utformning av automatiska släcksystem.
Utformning av automatiska släcksystem
Mätning av avstånd för utrymning
Vid mätning av avstånd ska alla riktningsförändringar antas ske rätvinkligt för att dimensioneringen ska ske utifrån det mest ogynnsamma fallet. Syftet med principen att mäta rätvinkligt, i stället för att mäta kortaste sträckan, är att ta höjd för variation i möblering, uppställning av maskiner och liknande. Icke rätvinklig mätning kan dock vara möjlig genom analytisk dimensionering i de fall de verkliga förflyttningsvägarna på förhand är väl kända.
Trappor eller höjdskillnader i väg för utrymning
En trappa i väg till utrymningsväg innebär normalt ett försvårande moment för utrymmande. Om trappor eller andra nivåskillnader ingår i väg för utrymning ska hänsyn tas till dem vid beräkning av avstånd.
22 §
Avstånden som följer av 19–21 §§ ska minskas med fyra gånger nivåskillnaden i väg för utrymning.
Trots första stycket behöver avståndet inte minskas för nivåskillnader som ingår i väg för utrymning från utrymmen där personer inte vistas varaktigt och för trappor på läktare och gradänger.
Syftet med kravet är att kompensera för svårigheterna och den ökade tidsåtgången det innebär för utrymmande att behöva passera via trappor i väg till utrymningsväg.
Det längsta tillåtna avståndet till utrymningsdörr och det längsta tillåtna avståndet i sammanfallande väg för utrymning ska minskas med nivåskillnaden i trappan multiplicerat med fyra. Avståndet mäts som den vertikala nivåskillnaden utan hänsyn till avståndet längs med förflyttningslinjen. Nivåskillnaden multipliceras därefter med fyra för att beräkna vilket avdrag som ska göras på avstånden som gäller för väg till utrymningsväg och sammanfallande väg till utrymningsväg.
Någon minskning av avståndet behöver inte göras med hänsyn till trappor på läktare, gradänger och liknande i väg för utrymning. Mätningen görs då i stället i förflyttningslinjen. Undantaget finns för att möjliggöra denna typ av utformning där hela konstruktionen med sittplatser i sig i princip är en trappa. Ofta handlar det också om utrymmen med stor volym och med god överblickbarhet.
För utrymmen där personer inte vistas varaktigt behöver inte någon minskning göras av avståndet med hänsyn till trappor i väg för utrymning. Anledningen till det är att det är acceptabelt med en något lägre säkerhetsnivå avseende utrymningen från sådana utrymmen.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.