Tekniska åtgärder

Granskad: 24 juni 2024

I planbeskrivningen ska kommunen redovisa de tekniska åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt. Planbeskrivningen ska också innehålla en redovisning av vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägare och andra berörda.

Redovisning av tekniska åtgärder

Om det krävs särskild standard eller utformning av tekniska anläggningar för att tillgodose de behov eller uppfylla de krav som ställs på anläggningen bör kommunen redovisa det i planbeskrivningen. Det kan exempelvis handla om utformning av gator, parker, dimensionering av ledningsnät eller andra tekniska anläggningar. Andra tekniska åtgärder kan vara att ledningar behöver flyttas eller om kvartersmarken påverkas av att särskilda tekniska krav ställs på den intilliggande allmänna platsen, till exempel på slänter eller murar. Det kan även vara bra att beskriva uppgifter om drift och underhåll av olika anläggningar så att det går att bedöma kostnaderna både för iordningställandet och driften av anläggningen.

Detaljplanens genomförande

8 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av allmänna platser.

I planbeskrivningen ska kommunen även redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av vatten- och avloppsanläggningar.

Allmänt rådKommunen bör redovisa om särskild standard eller utformning av en teknisk anläggning på en allmän plats med kommunalt huvudmannaskap krävs för att tillgodose de behov eller uppfylla de krav som ställs på anläggningen. Kommunen bör redovisa en tidplan för när och i vilken ordning detaljplanen är avsedd att genomföras.

När en detaljplan tas fram ska kommunen säkerställa att ett genomförande är möjligt. Trots det behöver inte alla detaljerade bedömningar av tekniska åtgärder göras under själva planprocessen. Det kan till exempel gälla detaljerat utförande och placering av brunnar, pumpar och liknande. Om det finns behov av tekniska utredningar efter att planen fått laga kraft och som kan förutses under planprocessen kan detta redovisas i planbeskrivningen. Det kan också anges vem som ska ansvara för dessa.

Behandling av personuppgifter

För att undvika att personuppgifter behandlas i onödan utifrån EU:s dataskyddsförordning, GDPR, kan det vara lämpligt att undvika personnamn, adressuppgifter och liknande i planbeskrivningen. I de fall Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning innebär att personuppgifter behöver ingå i planbeskrivningen räcker det oftast med att ange till exempel ”Ägaren till fastighet X” eller ”Innehavare av rättighet på fastighet X” och så vidare.

Sortering och taggning av digital information

Planbeskrivningens information, så som text, bilder, kartor, diagram, tabeller med mera, sorteras och taggas digitalt i teman, grupper och ibland även undergrupper. Sorteringen innebär att den digitala informationen blir sökbar på den nivå den sorterats under.

Sorteringen och taggningen ska göras enligt listan i bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning. Tekniska åtgärder ska sorteras och taggas digitalt under temat ”Genomförandefrågor” och gruppen Tekniska frågor. Informationen ska sedan också sorteras till en eller flera av de undergrupper som hör till gruppen Tekniska frågor. Finns ingen passande undergrupp behöver informationen inte sorteras på den nivån. Läs mer i bilagan sist i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.

Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2020:8) om planbeskrivning (i Boverkets författningssamling)

Föreskrifterna innehåller inga regler om hur planbeskrivningen ska redovisas och struktureras i ett dokument. Sorteringen i teman, grupper och undergrupper behöver alltså inte användas som rubriker, utan samma stycke i planbeskrivningen kan tillhöra flera olika grupper inom samma tema. Så länge det blir tydligt är kommunen fri att utforma planbeskrivningen efter egna behov. Om det finns frågor inom temat som hör till olika grupper men som för tydlighetens skull behöver beskrivas i ett sammanhang, är det ofta lämpligt att redovisa dessa frågor tillsammans. Ofta är det till exempel lämpligt att beskriva tekniska åtgärder tillsammans med de ekonomiska och organisatoriska frågor som rör åtgärden. 

Boverket (2024). Tekniska åtgärder. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/planbeskrivning/genomforande/tekniska-atgarder/ Hämtad 2024-11-21