Program till detaljplan
Kommunen får ange mål och utgångspunkter för planarbetet i ett särskilt program. Det finns inte något krav på att ett program ska tas fram utan det är kommunen själv som avgör om det ska göras.
Kommunen kan upprätta ett program
För att underlätta detaljplanearbetet kan kommunen välja att upprätta ett särskilt program där planens utgångspunkter och mål framgår. Det är kommunen som avgör om ett program behövs. Kommunens bedömning av om det ska göras ett program är ett ställningstagande som inte kan överprövas.
10 §
           För att underlätta detaljplanearbetet får kommunen ange  planens utgångspunkter och mål i ett särskilt program.  Lag (2021:785) .
10 a §
           Under arbetet med att ta fram en detaljplan får  kommunen begära ett planeringsbesked enligt 10 f §.  Lag (2017:424) .
10 b §
           En kommun som avser att begära ett planeringsbesked  innan samråd enligt 11-17 §§ är klart ska ge  lantmäterimyndigheten, de kommuner som berörs och de  myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har  ett väsentligt intresse i de frågor som begäran avser  tillfälle att komma in med synpunkter.  Lag (2017:424) .
10 c §
           En kommun som, innan samråd enligt 11-17 §§ är klart,  avser att begära ett planeringsbesked i fråga om en åtgärd  som kommunen avser att planera för i ett sådant planförslag  som avses i 7 § ska kungöra detta.
En sådan kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. vilken fråga som begäran om planeringsbesked avser, 
   2. vilket område åtgärden avser, 
   3. om åtgärden avviker från översiktsplanen, 
   4. var underlaget för begäran om planeringsbesked finns  tillgängligt, och 
   5. inom vilken tid, dock minst tre veckor, och till vem  synpunkter på åtgärden ska lämnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2017:424) .
10 d §
           Kommunen ska redovisa dels de synpunkter som har  kommit fram till följd av förfarandet enligt 10 b och 
10 c §§, dels de kommentarer som kommunen har med anledning  av synpunkterna.  Lag (2017:424) .
10 e §
           En begäran om planeringsbesked ska vara skriftlig och  innehålla en redovisning enligt 10 d eller 17 §.   Lag (2017:424) .
10 f §
           Om kommunen begär det, ska länsstyrelsen ge ett  planeringsbesked.
I beskedet ska länsstyrelsen, i den utsträckning kommunen  begär det, bedöma om en åtgärd som kommunen avser att planera  för i en detaljplan har en sådan innebörd som anges i 11 kap. 
10 § andra stycket. Ett planeringsbesked får förenas med  villkor.
Ett planeringsbesked ska ges inom sex veckor från det att en fullständig begäran kom in till länsstyrelsen, om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
Det kan vara en fördel att upprätta ett program inför komplicerade planer som berör många intressenter och som innehåller starka motstående intressen. Program kan upprättas för ett större område, till exempel en stadsdel, som underlag för flera framtida detaljplaner inom området. Programsamrådet innebär då en möjlighet för kommunen att på ett tidigt stadium lyfta frågor om olika alternativa lösningar. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 235 f)
En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)
Programmet är i huvudsak ett skriftligt dokument, men innehåller ofta kartor, bilder och andra illustrationer för att tydliggöra förhållanden och olika förslag. När ett program utarbetas ska kommunen samråda med länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs. Kända sakägare, boende som berörs med flera, ska också beredas tillfälle till samråd. Hur samrådet ska gå till är inte reglerat i plan- och bygglagen.
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
Kommunen ska även undersöka om ett genomförande av den efterföljande detaljplanen eller detaljplanerna kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Undersökningen innebär att kommunen dels ska identifiera omständigheter som talar för eller emot en betydande miljöpåverkan, dels ska samråda i frågan om betydande miljöpåverkan. Kommunen behöver dock inte göra en miljöbedömning och ta fram miljökonsekvensbeskrivning i programskedet utan det görs i de efterföljande detaljplanerna. (jfr prop. 2020/21:174 sid. 64)
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
Om ett program har upprättats ska detta redovisas vid samrådet om förslaget till detaljplan.
13 §
           Under ett samråd om ett planförslag ska kommunen redovisa  förslaget, skälen för förslaget, det planeringsunderlag som  har betydelse och hur kommunen avser att handlägga förslaget.  Kommunen får låta bli att redovisa skälen för planförslaget  och planeringsunderlaget om det är uppenbart obehövligt.
Kommunen ska i förekommande fall även redovisa 
   1. en grundkarta enligt 8 §, 
   2. en fastighetsförteckning enligt 8 §,  
   3. ett program enligt 10 §, 
   4. det huvudsakliga innehållet i exploateringsavtal eller  markanvisningar och konsekvenserna av att planen helt eller  delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal, och 
   5. sådana synpunkter på omfattningen eller detaljeringsgraden  av redovisningen av miljökonsekvenserna som kommunen har fått  under ett avgränsningssamråd.
Den information som kommunen är skyldig att redovisa enligt denna paragraf ska, med undantag av fastighetsförteckningen, finnas tillgänglig på kommunens webbplats under samrådet.
Skyldigheterna att redovisa och hålla information tillgänglig enligt denna paragraf gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.