Beslutsformulering
Av ett beslut ska framgå vad som är själva beslutet. Det är lämpligt att beslutet redovisas tidigt i handlingen tillsammans med lagstödet.
Beslutsformulering
I ärenden om förhandsbesked bör formuleringarna "bevilja ansökan" eller "avslå ansökan" användas. Alternativt kan beslut om förhandsbesked formuleras som att "ge positivt förhandsbesked" alternativt "ge negativt förhandsbesked".
Formuleringar som att åtgärden "kan förväntas tillåtas", "kan inte tillåtas", "kan påräknas", "kan medges" eller "medges inte" bör undvikas eftersom det ger intryck av att ställningstagandet inte är slutgiltigt. Ordet "bifaller" är inte heller lämpligt eftersom det kan upplevas som ålderdomligt. Även formuleringar som "avstyrker" eller "tillstyrker" bör undvikas eftersom det innebär att någon annan fattar beslutet. Formuleringar som "förhandsbesked meddelas", "förhandsbesked ges" eller "förhandsbesked tas" bör också undvikas eftersom de inte anger om utgången av beslutet är en beviljad eller avslagen ansökan. (jfr JO-protokoll 2016-01-27, dnr 5522-2015 och JO-protokoll 2015-07-02, dnr 1831-2015)
Exempel 1
Ansökan om förhandsbesked beviljas med stöd av 9 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900).
Exempel 2
Ansökan om förhandsbesked avslås med stöd av 9 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900).
Exempel 3
Byggnadsnämnden beslutar att ge positivt förhandsbesked för uppförande av enbostadshus med stöd av 9 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900).
Exempel 4
Byggnadsnämnden beslutar att ge negativt förhandsbesked för uppförande av enbostadshus med stöd av 9 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900).
Avgift
Den avgift som byggnadsnämnden tar ut för beslutet om förhandsbesked ska beslutas. Av redovisningen ska framgå hur avgiften har fastställts. Beslut om avgift tas med fördel i samma beslutshandling som beslut om förhandsbesked.
40 a §
Om byggnadsnämnden tar ut en avgift för handläggningen av ett ärende om lov eller förhandsbesked, ska nämnden i sitt beslut om avgift redovisa hur avgiften har fastställts. Lag (2018:1136) .
Att avgiften är en del av beslutet innebär också att avgiften kan överklagas inom ramen för bestämmelser om överklagande av beslut om förhandsbesked. Det kan till exempel bli aktuellt om sökande anser att avgiften skulle ha reducerats på grund av överskridna tidsfrister. (jfr prop. 2017/18:210 sid. 21)
3 §
Andra kommunala beslut enligt denna lag än de som avses i
1-2 a §§ får överklagas till länsstyrelsen. Lag (2016:252) .
Beslutsformulering för avgift
I beslutet om avgift ska byggnadsnämnden redovisa hur avgiften har fastställts. Det innebär att byggnadsnämnden ska redovisa eventuella beräkningar över hur nämnden har bestämt avgiften. Kommunernas taxa för ärenden om förhandsbesked kan se olika ut. I vissa kommuner är det ett fast belopp medan det i andra krävs mer eller mindre avancerade uträkningar för att bestämma avgiften. I redovisningen av hur avgiften har fastställts ska dels de beräkningar som sker enligt kommunens taxa framgå, dels de beräkningar som nämnden ska göra om avgiften ska reduceras på grund av att tidsfristerna har överskridits.
40 a §
Om byggnadsnämnden tar ut en avgift för handläggningen av ett ärende om lov eller förhandsbesked, ska nämnden i sitt beslut om avgift redovisa hur avgiften har fastställts. Lag (2018:1136) .
8 a §
Om en avgift tas ut för handläggningen av ett ärende om förhandsbesked enligt 8 § 1, 8 eller 9 eller ett ärende om lov enligt 8 § 2, 8 eller 9, ska avgiften reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som en tidsfrist enligt
9 kap. 27 § första stycket överskrids. Avgiften ska dock inte reduceras om tidsfristen överskrids på grund av ett beslut enligt 9 kap. 28 §.
Om en avgift enligt 8 § 1, 3 eller 9 tas ut för handläggningen av en anmälan för en åtgärd som avses i 9 kap.
16 §, ska avgiften reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som en tidsfrist enligt 9 kap. 45 § första stycket överskrids. Lag (2018:1136) .
10 §
En avgift enligt 8 eller 9 § får inte överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser.
Grunderna för hur avgifterna ska beräknas ska anges i en taxa som beslutas av kommunfullmäktige.
Redovisningen för hur avgiften har fastställts kan antingen redovisas direkt i beslutet eller i en bilaga till beslutet. Om redovisningen framgår i en bilaga till beslutet är det viktigt att byggnadsnämnden i sitt beslut om avgift hänvisar till bilagan. I beslutsformuleringen bör det framgå om avgiften har reducerats eller inte, oavsett om byggnadsnämnden redovisar hur avgiften har fastställts direkt i beslutet eller i en bilaga till beslutet.
Exempel 1
Avgiften för förhandsbeskedet är xx kr i enlighet med fastställd taxa av kommunfullmäktige. Tidsfristen började löpa ÅÅÅÅ-MM-DD och beslut fattades ÅÅÅÅ-MM-DD, vilket innebär att lagstadgade tidsfrister för handläggningen har hållits. Avgiften har inte reducerats med stöd av 12 kap. 8 a § plan- och bygglagen(2010:900). Hur avgiften är fastställd framgår av bilaga x.
Exempel 2
Avgiften för förhandsbeskedet är xx kr i enlighet med fastställd taxa av kommunfullmäktige. Tidsfristen började löpa ÅÅÅÅ-MM-DD och beslut fattades ÅÅÅÅ-MM-DD, vilket innebär att lagstadgade tidsfrister för handläggningen har överskridits med x veckor. Avgiften har reducerats med x kr med stöd av 12 kap. 8 a § plan- och bygglagen(2010:900). Hur avgiften är fastställd framgår av bilaga x.
Exempel 3
Avgiften för förhandsbeskedet är xx kr i enlighet med fastställd taxa av kommunfullmäktige. Tidsfristen började löpa ÅÅÅÅ-MM-DD och beslut fattades ÅÅÅÅ-MM-DD, vilket innebär att lagstadgade tidsfrister för handläggningen har överskridits med x veckor. Avgiften för beslut om förhandsbesked, expediering och kungörelse och andra tids- och kostnadskrävande åtgärder har reducerats med x femtedelar med stöd av 12 kap. 8 a § plan- och bygglagen(2010:900). Hur avgiften är fastställd framgår av bilaga x.
Hänvisningar till andra handlingar i beslutsformuleringen
Det får aldrig föreligga någon osäkerhet om vad som har beslutats i ett ärende. Att detta tydligt framgår av beslutet är av avgörande betydelse inte bara för sökanden och andra som berörs av beslutet, utan också för nämndens förutsättningar att på ett effektivt sätt kontrollera att beslutet följs. Ett beslut om förhandsbesked kan överklagas och av den anledningen bör nämnden i möjligaste mån undvika att göra hänvisningar till andra handlingar i själva beslutsformuleringen. Exempel på sådana handlingar kan vara förvaltningens utlåtande, tjänstemännens förslag till beslut eller arbetsutskottets förslag till beslut. Sådana handlingar kan dock vara underlag till beslutet och bör då utgöra bilagor till beslutet. Beslutsformuleringen bör alltså inte uttryckas som till exempel "Byggnadsnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag". (jfr JO-protokoll 2016-01-27, dnr 5522-2015)
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.