Samverkan och dialog
Parker och natur- och grönområden har flera funktioner som är viktiga för olika aktörer. Det gör att olika aktörer har behov av olika ekosystemtjänster. Dialog och samverkan om olika ekosystemtjänster är nödvändigt både för att synliggöra värden och att finna gemensamma lösningar.
Nyttan med samverkan och dialog
Grönområden har flera funktioner som är viktiga för olika aktörer. Det gör att olika aktörer har intresse i olika ekosystemtjänster. I dialoger väcks förståelse, överförs värdefull kunskap och skapas legitimitet för ekosystemtjänster. Dialog och samverkan om olika ekosystemtjänster är nödvändigt både för att synliggöra befintliga resurser och behov och att finna gemensamma lösningar. Samverkan är också en viktig del för att formulera gemensamma målbilder och finansieringslösningar för investeringar, drift och underhåll.
Samråd och dialog i PBL
Inom ramen för PBL:s instrument finns det ett uttryckligt krav på insyn i de formella processerna. Syftet med samrådet är att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och påverkan.
Samråd vid översiktsplan
När kommunen tar fram ett förslag till översiktsplan ska den samråda med länsstyrelsen samt med de berörda kommuner, regionplaneorgan och kommunala organ i övrigt som har ansvar för regionalt tillväxtarbete och transportinfrastrukturplanering. Kommunen ska också ge kommunens medlemmar, andra myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av förslaget tillfälle att delta i samrådet.
8 §
           När kommunen upprättar ett förslag till översiktsplan ska  kommunen samråda med länsstyrelsen, regionen och de kommuner  som berörs. Kommunen ska också ge kommunens medlemmar, de  andra myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget tillfälle att delta i  samrådet.
Syftet med samrådet är att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och påverkan.
Under samrådet ska kommunen redovisa förslagets innebörd, skä-
len för förslaget, förslagets konsekvenser och det  planeringsunderlag som har betydelse för bedömningen av  förslaget.  Lag (2020:76) .
Samråd vid detaljplan
När kommunen tar fram ett detaljplaneprogram eller förslag till detaljplan, så ska den samråda med länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten, berörda andra kommuner och de kända sakägarna, bostadsrättsägare, hyresgäster och boende som berörs. Även andra myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse i planprogrammet och detaljplan ska ingå i samrådet.
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
Sammanslutningar är organiserade intressen som ideella föreningar, natur- och friluftsorganisationer, handikapporganisationer och miljöorganisationer. (Jfr prop. 1985/86:1 s. 537)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Platsbesök för att visa ekosystemtjänster
Platsbesök är ett bra sätt för att skapa förståelse kring ekosystemtjänsternas värden och nytta på plats. Där det kan visas hur grönstrukturen på platsen ser ut, vilken potential för ekosystemtjänster som finns eller vilka som saknas. Om enbart några få personer berörs av en planen, kan dialog och samråd med fördel ske vid ett personligt möte på platsen. Även vid större planprogram eller detaljplaner som berör många frågor och allmänna intressen, kan det ordnas ett offentligt möte på plats där frågorna angående ekosystemtjänster kan diskuteras på ett mer åskådligt sätt och där det blir lättare att förmedla kunskap och nyttor med ekosystemtjänster med hjälp av praktiska exempel på platsen.
Samverkan mellan olika förvaltningar
En bra dialog mellan kommunens olika förvaltningar och med andra berörda aktörer under planeringsprocessen, kan ha stor betydelse för hur planen genomförs. Dialog och samverkan handlar både om förankring av ekosystemtjänster och om att skapa en gemensam målbild för hur bebyggelsen ska utvecklas med hänsyn till ekosystemtjänster. Ju fler som ser nyttan med att arbeta med ekosystemtjänster utifrån sina olika perspektiv, desto fler kan också bidra till genomförandet av olika åtgärder för att stärka ekosystemtjänsterna.
Kunskapsöverföring och förankring
Det behövs en kontinuerlig kunskapsuppbyggnad och dialog kring ekosystemtjänster för att planerade mål och förutsättningar för ekosystemtjänster verkställs och underhålls. Kunskapsuppbyggnad mellan förvaltningarna inom kommunen, men även med externa aktörer utanför den kommunala organisationen främjar verkställandet och utvecklandet av innovativa naturbaserade lösningar. Ett kontinuerligt dialogforum med byggsektorn, näringslivet och bostadsrättsföreningar och andra aktörer kan vara ett sätt att skapa en plattform för att diskutera ekosystemtjänsternas nyttor och värden för samhället och fånga upp nya idéer för naturbaserade lösningar.
Medborgardialog
Genom att släppa in medborgarna i ett tidigt skede, innan den formella planprocessen börjat och ställningstaganden är gjorda, kan kommunen fånga in viktiga frågeställningar och öka kvaliteten i planeringen. Det kan till exempel handla om hur människor använder ett område och vilka ekosystemtjänster de använder och har behov av.
Boverket har tagit fram en vägledning för medborgardialog i fysisk planering och boendeinflytande.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.