Processen
Att arbeta med en handlingsplan för bostadsförsörjningen handlar inte bara om att ta fram det dokument som kommunfullmäktige ska ta ställning till utan ska ses som en process, som även omfattar analys av underlag, framtagande av en strategi för genomförandet och uppföljning av en antagen handlingsplan.
En process i flera steg
Arbetet med en handlingsplan för bostadsförsörjningen kan ses som en kontinuerlig process i flera steg:
-
Det är i detta skede det huvudsakliga utredningsarbetet ligger. Det gäller att få fram ett relevant och aktuellt underlagsmaterial, som grund för en analys av förutsättningarna för bostadsförsörjningen i kommunen. Analysen ska avse den demografiska utvecklingen, marknadsförutsättningarna och de bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden. Boverket har tagit fram underlag som ska användas i kommunernas analyser. I handboken finns även förslag på vilka övriga underlag som kan användas i analysen av kommunens förutsättningar för bostadsförsörjningen.
Läs mer om att analysera förutsättningarna för bostadsförsörjningen.
-
Utgå från analyserna av förutsättningarna för bostadsförsörjningen och utarbeta ett förslag till en handlingsplan för bostadsförsörjningen. Innehåll och upplägg kan anpassas efter lokala förutsättningar och behov men enligt bostadsförsörjningslagen (BFL) ska följande delar finnas med:
- behovet av tillskott av bostäder i kommunen,
- kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet,
- kommunens planerade åtgärder för att nå uppsatta mål,
- hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.
Om kommunens handlingsplan för bostadsförsörjningen saknar redovisning i någon av ovanstående delar, får regeringen enligt lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar § 6 förelägga kommunen att anta en ny handlingsplan.
-
En kommuns bostadsförsörjning berör en stor del av kommunens förvaltningar och bolag. Därför bör arbetet genomföras gemensamt och förankras i stora delar av kommunen. Likaså kan det finnas externa parter som är viktiga för kommunens bostadsförsörjning som kan behöva kontaktas i samband med att handlingsplanen tas fram.
-
När kommunen vidtar åtgärder för bostadsförsörjningen ska kommunen ta hänsyn till behovet av samordning med andra kommuner enligt 7 § lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Hur detta arbete ska organiseras kan kommunerna själva bestämma.
-
Någon gång under processen ska länsstyrelsen och regionen ges tillfälle att yttra sig över kommunens planer för bostadsförsörjningen. Formerna för detta regleras inte i lagstiftningen. Men det är bra om ni kontaktar länsstyrelsen och regionen i ett tidigt skede och talar om att ni har påbörjat arbetet med en handlingsplan för bostadsförsörjningen så att ni gemensamt kan enas kring lämpliga arbetssätt.
-
Av handlingsplanen för bostadsförsörjningen ska framgå vilka insatser som planeras. För att det ska få genomslag i kommunens planering är det bra om det finns en tydlig strategi för genomförandet. Det kan behöva preciseras vilken instans som ansvarar för att respektive åtgärd blir av och även tidplanen för planerade åtgärder.
-
Förslaget till handlingsplan för bostadsförsörjningen ska sedan föredras för och antas av kommunfullmäktige. Det ska ske minst en gång varje mandatperiod.
-
Om det behövs för att förutsättningarna har förändrats ska en ny handlingsplan tas fram, även om det redan gjorts en gång under mandatperioden.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.