Lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Att kommunerna har huvudansvaret för bostadsförsörjningen framgår av bostadsförsörjningslagen. Där anges också vilka krav som ställs på kommunen när det gäller planeringen för bostadsförsörjningen och även vilken roll länsstyrelsen och regionen har.
Övergångsregler
Kommunfullmäktige ska ha antagit en handlingsplan för bostadsförsörjningen före utgången av mandatperioden som inleds efter ordinarie val 2026, det vill säga före valet i september 2030. Detta betyder också att en kommun fortfarande kan anta nya riktlinjer (enligt tidigare lagstiftning) för bostadsförsörjningen även efter lagens ikraftträdande den 1 mars 2025. Bestämmelser som refererar till riktlinjer fortsätter att gälla fram till dess att kommunfullmäktige har antagit en handlingsplan enligt de nya reglerna.
Handlingsplan för bostadsförsörjningen
Varje kommun ska anta en handlingsplan för bostadsförsörjningen i kommunen och genom denna handlingsplan planera för bostadsförsörjningen. Syftet med planeringen för bostadsförsörjningen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Kommentar
Kommunernas ansvar enligt bostadsförsörjningslagen medför inte att en enskild person har rätt att kräva en bostad. Rättighetsperspektivet behandlas på sidan Rätt till bostad?, se Relaterad information.
Handlingsplanen för bostadsförsörjningen ska i sin tur vara vägledande för planläggning enligt plan- och bygglagen (PBL), när det gäller det tillämpningen av bestämmelserna om de så kallade allmänna intressena. ”Bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet” utgör ett av fem allmänna intressen i PBL 2 kap 3 §, vilka planläggningen enligt PBL ska främja. Det innebär att handlingsplanerna ska föregå ett översiktsplanarbete men båda processerna ska vara sammankopplade.
Kommunen ska samråda med andra kommuner som berörs av planeringen och ta hänsyn till behovet av samordning i frågor om bostadsförsörjning. Kommunen ska även ge länsstyrelsen och regionen tillfälle att yttra sig.
Handlingsplanen för bostadsförsörjningen ska antas av kommunfullmäktige minst en gång varje mandatperiod. Om förutsättningarna förändras kan det behöva ske oftare än så.
Innehåll i handlingsplanen
Kommunens handlingsplan för bostadsförsörjningen ska minst innehålla följande uppgifter:
- behov av tillskott av bostäder i kommunen
- kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet
- kommunens planerade åtgärder för att nå uppsatta mål
- hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.
Som grund för de här uppgifterna ska det finnas en analys av:
- den demografiska utvecklingen
- marknadsförutsättningarna, och
- de bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden.
Analysen ska genomföras med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med och det ytterligare underlag som kommunen behöver för analysen.
Om förutsättningarna för den antagna planen ändras under mandatperioden, ska kommunfullmäktige anta en ny uppdaterad handlingsplan.
Du kan läsa mer om underlagen på sidan Mått på bostadsbrist.
Bostadsförmedling om det behövs
Om det behövs med hänsyn till situationen på bostadsmarknaden ska kommunen inrätta en bostadsförmedling. Två eller flera kommuner kan inrätta en gemensam bostadsförmedling. Det är tillåtet att ta betalt av bostadssökande som får ny lägenhet genom förmedlingen. Det är tillåtet att ta ut en köavgift med det belopp och enligt de grunder som kommunen bestämmer. Köavgiften får även tas ut lägenheter reserveras för sökande i kön eller fördelas enligt ett förturssystem, samt även om förmedlingsersättning tas ut vid yrkesmässig bostadsförmedling som avses i 12 kap 65 a § jordabalken.
Länsstyrelsens roll
Länsstyrelsen ska lämna råd, information och underlag till kommunerna i länet inför planeringen av bostadsförsörjningen. Länsstyrelsen ska även uppmärksamma kommunerna på behovet av samordning mellan kommuner och verka för att sådan samordning sker.
Regeringens mandat
Regeringen kan begära in underlag om kommunernas arbete med bostadsförsörjning. Regeringen har också möjlighet att förelägga en kommun att anordna kommunal bostadsförmedling.
Regioner i alla län
Sedan 1 jan 2019 hanteras det regionala tillväxt- och utvecklingsarbetet på samma sätt inom alla Sveriges 21 län. Det är regionen i respektive län som har ansvaret för att ta fram regionala utvecklingsstrategier. Formuleringen ”aktören med ansvar för regionalt tillväxtarbete i länet” i BFL 1 § hänger kvar sedan den tid då den regionala nivån organiserades på olika sätt runt om i landet.
1 §
Varje kommun ska planera för bostadsförsörjningen i kommunen. Planeringen ska syfta till att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.
Vid planeringen ska kommunen samråda med berörda kommuner och ta hänsyn till behovet av samordning i frågor om bostadsförsörjning. Kommunen ska ge länsstyrelsen och regionen tillfälle att yttra sig. Lag (2025:70) .
2 §
Kommunfullmäktige ska under varje mandatperiod anta en handlingsplan för bostadsförsörjningen. Handlingsplanen ska redovisa
1. behovet av tillskott av bostäder i kommunen,
2. kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet,
3. kommunens planerade åtgärder för att nå sina mål, och
4. hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.
Uppgifterna i handlingsplanen ska särskilt grundas på en analys av den demografiska utvecklingen, marknadsförutsättningarna och de bostadsbehov som inte tillgodoses på den lokala bostadsmarknaden. Analysen ska genomföras med stöd av ett underlag som Boverket förser kommunen med och det ytterligare underlag som kommunen behöver för analysen.
Om förutsättningarna för den antagna planen ändras under mandatperioden, ska kommunfullmäktige anta en ny uppdaterad handlingsplan. Lag (2025:70) .
3 §
Länsstyrelsen ska lämna kommunerna i länet råd, information och underlag för deras planering av bostadsförsörjningen. Länsstyrelsen ska uppmärksamma kommunerna på behovet av samordning mellan kommuner i frågor om bostadsförsörjning och verka för att sådan samordning kommer till stånd. Lag (2013:866) .
4 §
I 2 kap. 3 § tredje stycket plan- och bygglagen (2010:900) finns en bestämmelse om att kommunens handlingsplan för bostadsförsörjningen ska vara vägledande för kommunens planläggning i fråga om bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Lag (2025:70) .
5 §
En kommun ska lämna regeringen de uppgifter om kommunens bostadsförsörjningsplanering som regeringen begär. Lag (2013:866) .
6 §
Om kommunens handlingsplan för bostadsförsörjningen saknar redovisning i någon del som avses i 2 § första stycket 4, får regeringen förelägga kommunen att anta en ny handlingsplan. Lag (2025:70) .
7 §
När kommunen vidtar åtgärder för bostadsförsörjning ska kommunen ta hänsyn till behovet av samordning med andra kommuner. Lag (2025:70) .
8 §
Om det behövs för att främja bostadsförsörjningen, ska en kommun anordna bostadsförmedling. Om två eller flera kommuner behöver gemensam bostadsförmedling, ska de kommunerna anordna sådan bostadsförmedling. Lag (2025:70) .
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.