Växla förfarande efter samråd
Under ett planarbete kan förutsättningar och omständigheter förändras, därför kan kommunen behöva växla förfarande. För att det ska vara möjligt att växla mellan förfaranden får inte andra än den ursprungliga samrådskretsen beröras.
Växla förfarande
Efter samrådet kan kommunen bedöma att förslaget till detaljplan ska hanteras med ett annat förfarande än det planen startades med. Processen är utformad så att kommunen behöver ta ställning till om ett annat förfarande ska användas först efter att samrådet är avslutat. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 90)
En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)
En förutsättning för att kunna växla förfarande efter samrådet, utan att behöva genomföra ett nytt samråd, är att samrådskretsen är densamma före som efter bytet av planförfarande. Om samrådskretsen förändras behöver samrådet göras om. Vad som behöver göras vid byte av förfarande efter samråd beror på om förslaget till detaljplan ursprungligen handlagts med ett standardförfarande eller ett utökat förfarande.
Från standard till utökat förfarande
Ett byte från standard till utökat förfarande kan till exempel bli aktuellt om kommunen under samrådet uppmärksammar att planförslaget är av betydande intresse för allmänheten. Om kommunen växlar förfarande från standard till utökat förfarande ska underrättelsen inför granskningen kompletteras med en kungörelse. Kungörelsen ska liksom underrättelsen anslås på kommunens anslagstavla och dessutom kungöras i ortstidningen. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 90 ff)
En enklare planprocess, prop 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)
1 §
           Skall enligt föreskrift i lag eller annan författning beslut eller annan åtgärd kungöras av myndighet i Post- och Inrikes Tidningar eller i ortstidning eller på myndighets anslagstavla, gäller utöver sådan föreskrift bestämmelserna i denna lag.
Lagen gäller ej kungörande av författning.
2 §
           Har för vissa fall i författning meddelats bestämmelse beträffande kungörande vilken avviker från denna lag, gäller den bestämmelsen.
3 §
           Är kungörande i ortstidning föreskrivet, införes kungörelsen i alla lokala dagstidningar som har en spridning av någon betydenhet bland dem inom orten till vilka kungörelsen riktar sig.
Lokal dagstidning skall anses ha sådan spridning som sägs i första stycket, om den kan beräknas vara spridd till minst fem procent av hushållen i orten. Även om så icke är fallet skall lokal dagstidning anses ha sådan spridning som sägs i första stycket, om den kan beräknas vara spridd till minst femtio procent av hushållen i viss kommun inom det berörda området. Vad som sagts nu tillämpas dock ej, om myndigheten finner det uppenbart att syftet med tillkännagivandet kan nås, även om kungörelsen införes i endast ett mindre antal lokala dagstidningar.
Med dagstidning förstås i denna paragraf allmän nyhetstidning av dags presskaraktär, som normalt utkommer med minst ett nummer varje vecka och som har en på vardagar i huvudsak abonnerad upplaga.
4 §
           Kungörande får ske även i annan form eller i större utsträckning än den föreskrivna, om det finns särskilda skäl till det och den sammanlagda kostnaden inte blir större än som är försvarligt med hänsyn till det intresse tillkännagivandet skall tillgodose.  Lag (1983:1039) .
5 §
           Kungörande skall anses ha skett den dag då det sista föreskrivna tillkännagivandet ägde rum.
Uppgift om när kungörande enligt första stycket skall anses ha skett skall tagas in i kungörelse som utfärdas med stöd av 4 §, om uppgiften är av betydelse för dem till vilka kungörelsen riktar sig.
6 §
           Kungörelse får avfattas på annat språk än svenska, om myndigheten anser det behövligt. Finner myndigheten särskilda skäl därtill, får kungörelsen avfattas enbart på främmande språk.
7 §
           Bestämmelserna i denna lag skall tillämpas, om enligt föreskrift i lag eller annan författning kungörande av viss åtgärd skall ombesörjas av annan än myndighet. Anser denne att 3 § andra stycket sista meningen bör tillämpas eller att kungörelsen bör avfattas enbart på främmande språk, skall han hänskjuta frågan till länsstyrelsens prövning. Länsstyrelsens beslut i sådana frågor får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.  Lag (1995:42) .
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
18 §
           När samrådet enligt 11-17 §§ är klart ska kommunen i en  underrättelse informera om sitt planförslag och låta det  granskas under en viss tid (granskningstid). Om de som  kommunen har samrått med enligt 11 § har godkänt  planförslaget, behöver underrättelse inte lämnas.
Granskningstiden ska vara minst två veckor, men den får göras kortare, om alla berörda är överens om det. För ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 1 och 2 ska granskningstiden dock vara minst tre veckor och för ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 3 minst 30 dagar.
Om kommunen när samrådet är klart bedömer att planförslaget är ett sådant som avses i 7 §, ska kommunen dessutom kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d §, om förslaget inte har kungjorts tidigare eller det har ändrats väsentligt. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då i stället avse granskningstid. Lag (2021:785) .
18 a §
           Om planförslaget är ett sådant som avses i 7 a §, ska  kommunen kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d § och  låta det granskas. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då  i stället avse granskningstid. Granskningstiden ska vara minst  tre veckor.
Kungörandet får samordnas med det kungörande som ska ske i det andra ärendet som avses i 7 a §. Lag (2020:76) .
19 §
           En underrättelse enligt 18 § ska anslås på kommunens  anslagstavla. Av underrättelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga för granskning och hur lång granskningstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under granskningstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas, och 
   10. att den som inte senast under granskningstiden har lämnat  någon skriftlig synpunkt på förslaget kan förlora rätten att  överklaga beslut att anta planen.  Lag (2021:785) .
Från utökat till standardförfarande
Ett byte från utökat till standardförfarande kan till exempel ske om kommunen efter samrådet ändrar planförslaget så att det inte längre är i strid med översiktsplanen och övriga kriterier är uppfyllda. Om kommunen efter samrådet bedömer att ett förslag till detaljplan, som handlagts med utökat förfarande, kan hanteras med ett standardförfarande behöver kommunen inte göra någon samrådsredogörelse förrän i granskningsutlåtandet. Granskningen kan också förkortas jämfört med i det utökade förfarandet.
17 §
           Kommunen ska redovisa de synpunkter som har kommit fram  i samrådet samt de kommentarer och förslag som kommunen har  med anledning av synpunkterna. Om planförslaget är ett sådant  som avses i 7 §, ska redovisningen göras samlat för alla  synpunkter som har kommit fram (samrådsredogörelse). För  andra planförslag än sådana som avses i 7 § är det  tillräckligt att redovisningen görs i granskningsutlåtandet  enligt 23 §.  Lag (2017:965) .
18 §
           När samrådet enligt 11-17 §§ är klart ska kommunen i en  underrättelse informera om sitt planförslag och låta det  granskas under en viss tid (granskningstid). Om de som  kommunen har samrått med enligt 11 § har godkänt  planförslaget, behöver underrättelse inte lämnas.
Granskningstiden ska vara minst två veckor, men den får göras kortare, om alla berörda är överens om det. För ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 1 och 2 ska granskningstiden dock vara minst tre veckor och för ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 3 minst 30 dagar.
Om kommunen när samrådet är klart bedömer att planförslaget är ett sådant som avses i 7 §, ska kommunen dessutom kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d §, om förslaget inte har kungjorts tidigare eller det har ändrats väsentligt. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då i stället avse granskningstid. Lag (2021:785) .
18 a §
           Om planförslaget är ett sådant som avses i 7 a §, ska  kommunen kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d § och  låta det granskas. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då  i stället avse granskningstid. Granskningstiden ska vara minst  tre veckor.
Kungörandet får samordnas med det kungörande som ska ske i det andra ärendet som avses i 7 a §. Lag (2020:76) .
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.