Länsstyrelsens roll vid miljöbedömning
Länsstyrelsen har en vägledande roll i förhållande till kommunernas arbete med miljöbedömningar. Både i samband med undersökningen och när en miljöbedömning görs ska kommunen ha samråd med länsstyrelsen.
Länsstyrelsens roll
Under detaljplaneprocessen har länsstyrelsen olika roller. Vid kommunens arbete med miljöbedömning har länsstyrelsen en rådgivande roll. Kommunen ska samråda med länsstyrelsen dels vid undersökningen av om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, dels vid avgränsningen av miljökonsekvensbeskrivningen. Det samråd som görs vid undersökningen kallas undersökningssamråd och det som görs inför framtagandet av miljökonsekvensbeskrivningen kallas avgränsningssamråd. Vid båda dessa samråd ska länsstyrelsen stödja kommunen genom att bidra med den kunskap och de underlag som länsstyrelsen har gällande ett specifikt planområde och som är relevanta för undersökningen respektive miljöbedömningen.
Undersökningssamråd
Undersökningssamrådet ska genomföras inom ramen för detaljplanesamrådet. Det innebär att det måste vara genomfört innan granskningen påbörjas. Det kan göras i ett tidigt skede, redan innan kommunen har sammanställt ett planförslag och genomfört den remiss som normalt avslutar samrådet. I ett sådant fall måste det underlag som legat till grund för undersökningssamrådet finnas tillgängligt under hela tiden för den avslutande samrådsremissen. (jfr prop. 2019/20:52 sid. 68)
En utvecklad översiktsplanering, prop. 2019/20:52 (på Sveriges riksdags webbplats)
6 §
           Undersökningen ska innebära att myndigheten eller  kommunen 
   1. identifierar omständigheter som talar för eller emot en  betydande miljöpåverkan, och 
   2. samråder i frågan om betydande miljöpåverkan med de  kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter som på grund av  sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen  eller programmet, om myndigheten eller kommunen inte redan i  identifieringen kommer fram till att en strategisk  miljöbedömning ska göras.
Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare föreskrifter om sådana omständigheter som avses i första stycket 1. Lag (2017:955) .
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
Avgränsningssamråd
Om kommunen påbörjat ett arbete med att ta fram eller ändra en detaljplan från och med 1 april 2020 ska avgränsningssamrådet genomföras inom ramen för detaljplanesamrådet. Det innebär att det måste vara genomfört innan granskningen påbörjas. Det är inte reglerat exakt när under plansamrådet som avgränsningssamrådet ska genomföras, men det kan göras redan innan kommunen har sammanställt ett planförslag och genomfört den remiss som normalt avslutar samrådet. I ett sådant fall måste det material som legat till grund för avgränsningssamrådet finnas tillgängligt under hela tiden för den avslutande samrådsremissen.
9 §
           Om en strategisk miljöbedömning ska göras, ska  myndigheten eller kommunen 
   1. samråda om hur omfattningen av och detaljeringsgraden i en  miljökonsekvensbeskrivning ska avgränsas 
(avgränsningssamråd), 
   2. ta fram en miljökonsekvensbeskrivning,  
   3. ge tillfälle till synpunkter på  miljökonsekvensbeskrivningen och förslaget till plan eller  program, och 
   4. ta hänsyn till miljökonsekvensbeskrivningen och inkomna  synpunkter innan planen eller programmet antas eller läggs  till grund för reglering.  Lag (2017:955) .
10 §
           Avgränsningssamrådet ska ske med de kommuner,  länsstyrelser och andra myndigheter som på grund av sitt  särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen eller  programmet.  Lag (2017:955) .
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2020.
   2. Bestämmelserna i 3 kap. 25 § i den nya lydelsen, 5 kap. 7 § andra stycket, 7 a § andra stycket och 38 b § fjärde stycket tillämpas för första gången vid den tidpunkt då en planeringsstrategi senast ska ha antagits.
   3. Äldre bestämmelser, förutom 3 kap. 19 a och 22 §§, 7 kap. 10 § och 16 kap. 1 a §, gäller fortfarande för ärenden om översiktsplaner, detaljplaner, områdesbestämmelser och regionplaner som har påbörjats före den 1 april 2020 och mål och ärenden som avser överklagande och överprövning av sådana planer och bestämmelser till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort.
   4. Översiktsplaner antagna före den 1 januari 2004 ska upphöra att gälla vid utgången av 2025. Även en översiktsplan som har antagits den 1 januari 2004 eller senare men före den 1 april 2020 ska upphöra att gälla vid utgången av 2025, i den del planen innehåller en sådan ändring som avses i 3 kap. 27 § första stycket första meningen eller motsvarande äldre bestämmelser och där ändringen ursprungligen har antagits före den 1 januari 2004.
Tillfälle för synpunkter
Efter att kommunen tagit fram en miljökonsekvensbeskrivning och ett förslag till detaljplan ska kommunen ge bland annat länsstyrelsen tillfälle att lämna synpunkter på miljökonsekvensbeskrivningen och planförslaget. Tillfället till synpunkter om miljökonsekvensbeskrivningen bör samordnas så att det senast sker vid granskningen av detaljplaneförslaget för att underlätta för såväl kommunen som berörda. (jfr prop. 2016/17:200 sid 163)
Miljöbedömningar, prop. 2016/17:200 (på Sveriges riksdags webbplats)
9 §
           Om en strategisk miljöbedömning ska göras, ska  myndigheten eller kommunen 
   1. samråda om hur omfattningen av och detaljeringsgraden i en  miljökonsekvensbeskrivning ska avgränsas 
(avgränsningssamråd), 
   2. ta fram en miljökonsekvensbeskrivning,  
   3. ge tillfälle till synpunkter på  miljökonsekvensbeskrivningen och förslaget till plan eller  program, och 
   4. ta hänsyn till miljökonsekvensbeskrivningen och inkomna  synpunkter innan planen eller programmet antas eller läggs  till grund för reglering.  Lag (2017:955) .
15 §
           Myndigheten eller kommunen ska så tidigt som möjligt i  arbetet med förslaget till plan eller program ta fram  miljökonsekvensbeskrivningen och göra den och förslaget  tillgängliga för allmänheten och de kommuner och myndigheter  som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli  berörda. De ska ges information om hur de kan ta del av  förslaget och miljökonsekvensbeskrivningen samt hur och inom  vilken tid synpunkter kan lämnas. Tiden för att lämna  synpunkter ska vara skälig.  Lag (2017:955) .
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
Gränsöverskridande samråd
Om detaljplanens genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan i ett annat land eller om ett land som kan komma att påverkas betydligt begär det ska det genomföras ett gränsöverskridande samråd. Naturvårdsverket är ansvarig myndighet för att genomföra det gränsöverskridande samrådet. Får länsstyrelsen kännedom om att en plan kan antas medföra en betydande miljöpåverkan i ett annat land, ska länsstyrelsen senast under samrådet underrätta Naturvårdsverket. Det är även Naturvårdsverket som ansvarar för att lämna information till ett annat land i fråga om antagande av en plan. (Jfr prop. 2016/17:200 sid. 162)
Miljöbedömningar, prop. 2016/17:200 (på Sveriges riksdags webbplats)
13 §
           Om planens eller programmets genomförande kan antas  medföra en betydande miljöpåverkan i ett annat land eller om  ett land som kan komma att påverkas betydligt av  genomförandet begär det, ska den myndighet som regeringen  bestämmer  
   1. överlämna miljökonsekvensbeskrivningen och förslaget till  plan eller program till det andra landets ansvariga  myndighet,  
   2. om det andra landet vill delta i miljöbedömningen, samråda  med det landet i fråga om den gränsöverskridande  miljöpåverkan som genomförandet av planen eller programmet  kan antas medföra och de åtgärder som planeras för att  förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa betydande negativa  miljöeffekter, och 
   3. ge det andra landet den information som behövs för  samrådet och möjlighet att lämna synpunkter.  Lag (2017:955) .
18 §
           När samråd har skett med ett annat land enligt 13 §, ska  den myndighet som regeringen bestämmer se till att den  information som avses i 17 § lämnas till den ansvariga  myndigheten i det andra landet.  Lag (2017:955) .
21 §
           Naturvårdsverket är ansvarig myndighet enligt 6 kap. 13, 
18, 33 och 45 §§ miljöbalken och enligt Esbokonventionen om  miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande  sammanhang (SÖ 1992:1). Regeringen får efter anmälan av verket  i ett visst ärende besluta att den ansvariga myndighetens  uppgifter ska fullgöras av en annan myndighet.  Förordning (2020:77).
22 §
           Om en statlig myndighet får kännedom om en plan, ett  program, en verksamhet eller en åtgärd som kan antas medföra  en betydande miljöpåverkan i ett annat land, ska myndigheten  underrätta Naturvårdsverket om detta.
4 §
           Om en regionplan eller översiktsplan antas, ändras eller  upphävs, ska länsstyrelsen underrätta de statliga myndigheter  som har haft synpunkter på planförslaget eller som särskilt  berörs av beslutet. Förordning (2020:78).
4 a §
           Om det i fråga om en regionplan, översiktsplan eller  detaljplan krävs samråd med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, ska länsstyrelsen underrätta Naturvårdsverket om  detta. Underrättelseskyldigheten gäller också när en sådan  plan antas, ändras eller upphävs, om den har varit föremål för  samråd med ett annat land.
Om samrådet avser en detaljplan, ska underrättelsen göras  senast i samband med att kommunen samråder enligt 5 kap. 
11 b § första stycket plan- och bygglagen (2010:900). 
Förordning (2021:786).
4 b §
           En åtgärd som avses i 4 kap. 2 § första stycket 3 a  plan- och bygglagen (2010:900) ska inte antas medföra en  betydande miljöpåverkan om  
   1. åtgärden avser  
   - ett industriområde,  
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat  stadsbyggnadsprojekt,  
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande  anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse, eller  
   - en campingplats, och 
   2. ytan på det område som berörs av den åtgärd som avses i 1  understiger 5 000 kvadratmeter.
Första stycket gäller inte i följande fall: 
   1. Åtgärden strider mot den översiktsplan eller de  områdesbestämmelser som gäller för området.  
   2. Åtgärden kan antas medföra olägenheter eller risker för  omgivningen som är mer omfattande än vad som normalt kan  förväntas från bostadshus, kontor, detaljhandel eller liknande  verksamhet. 
   3. Åtgärden kan antas påtagligt skada  
      a) ett område av riksintresse för naturvården,  kulturmiljövården eller friluftslivet enligt 3 kap. 6 §  miljöbalken, eller 
      b) ett område av riksintresse enligt 4 kap. 2, 4 eller 5 §  miljöbalken.  
   4. Åtgärden förvanskar en byggnad eller ett bebyggelseområde  som är särskilt värdefull respektive särskilt värdefullt från  historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig  synpunkt enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. 
   5. Åtgärden skadar ett område som är upptaget på  världsarvslistan i enlighet med Unescos konvention av den 16  november 1972 om skydd för världens kultur- och naturarv.  
   6. Åtgärden har betydelse för möjligheten att följa en  miljökvalitetsnorm. 
   7. Åtgärden ska utföras i ett område som omfattas av  strandskydd eller något annat skydd enligt 7 kap. miljöbalken.  Dessutom ska åtgärden inte omfattas av en dispens från  strandskyddet och det ska inte heller finnas skäl att anta att  en sådan kommer att kunna ges. 
   8. Det område där åtgärden ska utföras  
      a) är ett mark- eller vattenområde som inte alls eller endast  obetydligt är påverkat av exploateringsföretag eller andra  ingrepp i miljön enligt 3 kap. 2 § miljöbalken,  
      b) är ett mark- eller vattenområde som är särskilt känsligt  från ekologisk synpunkt enligt 3 kap. 3 § miljöbalken,  
      c) består av brukningsvärd jordbruksmark enligt 3 kap. 4 §  miljöbalken, eller 
      d) är en nationalstadspark enligt 4 kap. 7 § miljöbalken.  Förordning (2021:786).
4 c §
           En åtgärd som innebär att en sådan skidbacke, skidlift  eller linbana med tillhörande anläggningar som avses i 4 kap. 
2 § första stycket 3 a plan- och bygglagen (2010:900) antingen  anläggs inom ett område som redan har tagits i anspråk för ett  sådant byggnadsverk eller ändras, ska inte antas medföra en  betydande miljöpåverkan om 
   1. det nya eller ändrade byggnadsverket är av begränsad  omfattning i förhållande till de byggnadsverk som sedan  tidigare finns på platsen,  
   2. åtgärden inte är en sådan som avses i någon av  bestämmelserna i 4 b § andra stycket 1-7, och  
   3. det område där åtgärden ska vidtas inte är ett sådant som  avses i någon av bestämmelserna i 4 b § andra stycket 8. 
Förordning (2021:786).
4 d §
           Trots det som föreskrivs i 4 b och 4 c §§ får  byggnadsnämnden i enskilda fall besluta att en bedömning ska  göras av om en sådan åtgärd som avses i 4 b § första stycket  eller 4 c § kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Ett  sådant beslut får endast fattas om det finns behov av att  pröva åtgärdens miljöpåverkan tillsammans med miljöpåverkan  från åtgärder som sedan tidigare är beslutade eller  genomförda. Förordning (2021:786).
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
Samordnande funktion
Under detaljplaneprocessen ska länsstyrelsen ta till vara och samordna de statliga intressena. Länsstyrelsen har till uppgift att på lämpligt sätt hålla andra berörda statliga myndigheter informerade under samrådet. Därför måste länsstyrelsen sammanställa andra statliga myndigheters åsikter för att sedan framföra dessa till kommunen.
Länsstyrelsen ska underrätta vissa myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av beslutet om en detaljplan antas, ändras eller upphävs. Sådana myndigheter kan till exempel vara Försvarsinspektören för hälsa och miljö, Skogsstyrelsen eller Strålsäkerhetsmyndigheten, om de berörs av planen på grund av att den anger förutsättningarna antingen för hur mark och vatten kan användas inom ett geografiskt område som myndigheten har tillsyn över eller för sådana åtgärder som på annat sätt har betydelse för myndighetens verksamhet. (jfr Fm 2021:3 sid. 7)
Förordning om ändring i plan- och byggförordningen, Fm 2021:3 (på Sveriges regerings webbplats)
14 §
           Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt  
   1. ta till vara och samordna statens intressen, 
   2. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken  tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap.  miljöbalken följs och att strandskydd enligt 7 kap.  miljöbalken inte upphävs i strid med gällande bestämmelser, 
   3. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och  vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på  ett lämpligt sätt, och 
   4. verka för att en bebyggelse inte blir olämplig eller ett  byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller  säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller  erosion.
Under samrådet ska länsstyrelsen också särskilt ge råd om tillämpningen av 2 kap. Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .
1 §
           Under ett samråd om ett förslag att anta, ändra eller upphäva en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser ska länsstyrelsen på lämpligt sätt hålla andra berörda statliga myndigheter underrättade om planarbetet. Om förslaget rör skogsmark, ska länsstyrelsen inhämta Skogsstyrelsens yttrande.
Om förslaget avser en detaljplan eller områdesbestämmelser, behöver länsstyrelsen dock inte underrätta 
   1. lantmäterimyndigheten och myndigheter som är sakägare och som kommunen ska samråda med enligt 5 kap. 11 § plan- och bygglagen (2010:900), eller 
   2. andra myndigheter än de som har invänt mot översiktsplanen, utom när förslaget saknar stöd i översiktsplanen eller särskilt berör myndigheten.
3 a §
           Om en detaljplan antas, ändras eller upphävs, ska  länsstyrelsen så snart som möjligt underrätta de statliga  myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan  antas bli berörda av beslutet. Förordning (2021:786).
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.