Motivering i beslut om byggsanktionsavgift

Granskad: 18 augusti 2023

Ett beslut om byggsanktionsavgift ska innehålla en motivering. Huvudsyftet med motiveringsskyldigheten är att ärendet ska få en omsorgsfull och saklig prövning och att skälen för beslutet tydligt ska framgå. En beslutsmotivering gör att både den avgiftsskyldige och andra berörda kan förstå varför ett visst beslut har tagits.

Motivering

Beslut om byggsanktionsavgift ska motiveras. Det finns visserligen inga bestämmelser i plan- och bygglagen, PBL, om motivering av beslut om byggsanktionsavgift men för beslut som fattas med stöd av PBL gäller bestämmelserna om motiveringsskyldighet i förvaltningslagen, FL. Det behöver tydligt framgå av beslutet vad som är motiveringen och det är därför bra om den finns under en egen rubrik, som till exempel ”Skäl för beslutet” eller ”Motivering”.

32 §
  Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.

En motivering får helt eller delvis utelämnas, om
   1. beslutet gäller anställning av någon,
   2. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart,
   3. det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande, eller
   4. beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen.

Om motiveringen har utelämnats enligt andra stycket 1, 2 eller 3 ska myndigheten om möjligt ge en motivering i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt.

En motivering ska innehålla uppgifter om vilka bestämmelser som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för byggnadsnämndens ställningstagande. Huvudsyftet med motiveringsskyldigheten är ärendet ska få en omsorgsfull och saklig prövning och att skälen för beslutet tydligt ska framgå. En klargörande och tydlig beslutsmotivering gör att både den avgiftsskyldige och andra berörda kan förstå varför ett visst beslut har fattats. Under rubriken motivering beskriver byggnadsnämnden den överträdelse av plan- och bygglagstiftningen som har skett och på vilken grund en byggsanktionsavgift tas ut av den avgiftsskyldige.

32 §
  Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.

En motivering får helt eller delvis utelämnas, om
   1. beslutet gäller anställning av någon,
   2. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart,
   3. det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande, eller
   4. beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen.

Om motiveringen har utelämnats enligt andra stycket 1, 2 eller 3 ska myndigheten om möjligt ge en motivering i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt.

Bevisbörda och beviskrav

Enligt rättspraxis är det byggnadsnämnden som måste visa att det finns förutsättningar att besluta om byggsanktionsavgift, det vill säga visa att överträdelsen verkligen har ägt rum och visa att en byggsanktionsavgift ska tas ut för överträdelsen. Byggnadsnämnden har alltså bevisbördan för samtliga omständigheter som ligger till grund för ett beslut om byggsanktionsavgift. Det innebär att det är byggnadsnämndens sak att bemöta och, om det är möjligt, försöka att motbevisa varje invändning som den avgiftsskyldige framför i syfte att undgå ansvar. Det kan emellertid finnas situationer då byggnadsnämnden möter sådana bevissvårigheter att ett sänkt beviskrav kan tillåtas. (MÖD 2015-11-26 mål nr P 3559-15/2015:34, MÖD 2016-03-21 mål nr P 9722-15/2016:12 och MÖD 2018-12-03 mål nr P 10515-17).

Mål: P 3559-15/MÖD 2015:34 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P 9722-15/MÖD 2016:12 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P10515-17 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Exempel på motivering

Exemplen kan fungera som ett stöd när byggnadsnämnden tar fram mallar och skriver beslut. De ska inte ses som en uttömmande beskrivning av hur ett beslut om byggsanktionsavgift kan formuleras. Det är viktigt att tänka på att exemplen alltid måste anpassas till förutsättningarna i det enskilda fallet. En motivering kan skrivas sammanhängande under en och samma rubrik eller delas upp i underrubriker för respektive del av bedömningen. Lagstödet kan tydligt anges med en egen underrubrik för tillämpliga bestämmelser eller anges i den löpande texten i motiveringen.

Exempel 1 Motivering

Motivering

Det krävs bygglov för nybyggnad, enligt 9 kap. 2 § första stycket 1 plan- och bygglagen (2010:900), PBL. Nybyggnaden av enbostadshuset avviker med hänsyn till utformning och placering från det beviljade bygglovet (”diarienummer/ärendenummer”) i sådan väsentlig utsträckning att det inte kan anses omfattas av lovet. Byggnaden har därmed uppförts utan något bygglov.

Enligt 10 kap. 3 § 1 PBL får en åtgärd som kräver bygglov inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked. Av 11 kap. 51 § PBL framgår att byggnadsnämnden ska ta ut en byggsanktionsavgift om någon trots detta påbörjar en sådan åtgärd utan startbesked. Av flygbild daterad den ”datum” framgår att byggnaden med dess nuvarande utformning och placering var uppförd på fastigheten vid denna tidpunkt. Inga tekniska handlingar som underlag för ett startbesked har kommit in till byggnadsnämnden och ”namn” har inte på annat sätt försökt få till stånd ett startbesked. Påbörjandet av nybyggnaden av enbostadshuset har alltså skett utan startbesked och en byggsanktionsavgift ska därför tas ut. Byggnaden är uppförd i sin helhet och någon rättelse har inte skett. Det finns därför inget hinder enligt 11 kap. 54 § PBL för att ta ut en byggsanktionsavgift.

En byggsanktionsavgift ska tas ut av den som när överträdelsen begicks var ägare till den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser, den som begick överträdelsen eller den som fått fördel av överträdelsen, enligt 11 kap. 57 § PBL. ”namn” är fastighetsägare, byggherre i det lov som har avvikits från och får anses ha begått överträdelsen, och är även den som har fått fördel av överträdelsen. Byggsanktionsavgiften ska därför tas ut av ”namn”.

Av planritningar från ett nytt ärende om bygglov i efterhand (”diarienummer/ärendenummer”) framgår att den uppförda byggnaden har en area på ”antal” m2. Byggsanktionsavgiften är ”summa” kr för att utan startbesked uppföra ett lovpliktigt enbostadshus på ”antal” m2, enligt 9 kap. 6 § 1 plan- och byggförordningen (2011:339), PBF. Se bilaga ”nummer” för måttsatt ritning från bygglovsärendet samt beräkning av byggsanktionsavgiften, med beaktande även av 1 kap. 7 § 1 och 9 kap. 1 § PBF.

Det framgår av 11 kap. 53 § PBL att byggnadsnämnden ska ta ut byggsanktionsavgiften även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Den måste dock inte tas ut om det är oskäligt med hänsyn till sjukdom, att överträdelsen berott på en omständighet som den avgiftsskyldige inte har kunnat påverka eller vad denne har gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa. Byggsanktionsavgift kan sättas ned till hälften eller en fjärdedel, om avgiften inte står i rimlig proportion till överträdelsen, enligt 11 kap. 53 a § PBL.

”Namn” har getts tillfälle att yttra sig i enlighet med 11 kap. 58 § PBL. Han har i huvudsak framfört att han i det ursprungliga bygglovsärendet (”diarienummer/ärendenummer”) redan den ”datum” skickat in de nya ritningarna för byggnadens ändrade utseende, att han på grund av ekonomiska förutsättningar omgående behövt uppföra enbostadshuset och att han inte fått information om kravet på startbesked.

Det är byggherrens skyldighet att beakta gällande regler i plan- och bygglagstiftningen och okunskap om detta motiverar inte en avgiftsbefrielse. Inte heller ekonomiska förhållanden gör att det är oskäligt att en avgift tas ut (jfr prop. 2005/06:182 s. 52). Bygglov beviljades den ”datum” för enbostadshuset. Av bygglovsbeslutet framgår att arbetena inte får påbörjas utan att byggnadsnämnden meddelat ett startbesked och att en byggsanktionsavgift annars kan komma att tas ut. Ingen komplettering i efterhand har inkommit till byggnadsnämnden i det bygglovsärendet. Det är inte möjligt att komplettera ett redan beviljat bygglov med nya bygglovsritningar för en ändrad åtgärd. Även om en sådan komplettering hade varit möjlig förändrar det inte omständigheten att byggnadsarbetena påbörjats utan något startbesked.

Vad ”namn” framfört i övrigt utgör inte heller skäl för att byggsanktionsavgiften inte ska tas ut eller för att den bör sättas ned. I och med att åtgärden inte anses omfattas av det beviljade bygglovet blir det inte heller aktuellt med en halvering av avgiften enligt 9 kap. 3 a § PBF. Byggnadsnämnden tar därför ut en byggsanktionsavgift på ”summa” kr av ”namn”. Avgiften ska i enlighet med 11 kap. 61 § PBL betalas inom två månader efter det att detta beslut har delgetts ”namn”.

Exempel 2 Motivering

Tillämpliga bestämmelser

Enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 plan- och bygglagen (2010:900), PBL, krävs det rivningslov för att riva en byggnad eller en del av en byggnad inom ett område med detaljplan, om kommunen inte har bestämt något annat i planen.

Av 10 kap. 3 § 1 PBL framgår att en åtgärd inte får påbörjas innan byggnadsnämnden har gett [osv.]

Enligt 10 kap. 4 § PBL får ett byggnadsverk inte tas i bruk i de delar som omfattas av ett [...]

Av 11 kap. 51 § PBL framgår att om någon bryter mot en bestämmelse i 8–10 kap. eller i [...]

Enligt 11 kap. 53 § PBL ska en byggsanktionsavgift tas ut även om överträdelsen inte har skett [...]

Enligt 11 kap. 53 a § PBL får en byggsanktionsavgift i ett enskilt fall sättas ned om avgiften inte [...]

Enligt 11 kap. 54 § PBL ska en byggsanktionsavgift inte tas ut om rättelse sker innan frågan om [...]

Av 11 kap. 57 § PBL framgår att en byggsanktionsavgift ska tas ut av den som [...]

Av 11 kap. 58 § PBL framgår att innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en [...]

Av 11 kap. 60 § PBL framgår att om två eller flera är avgiftsskyldiga för samma överträdelse [...]

Enligt 11 kap. 61 § första stycket PBL ska en byggsanktionsavgift betalas inom [...]

Av 1 kap. 7 § 1 plan- och byggförordningen (2011:338), PBF, framgår att med sanktionsarea [...]

Enligt 9 kap. 1 § plan- och byggförordningen (2011:338), PBF, ska en byggsanktionsavgift enligt [...]

Av 9 kap. 16 § första stycket 1 PBF framgår att byggsanktionsavgiften för att trots förbudet [...]

Skäl för beslutet

Överträdelse av plan- och bygglagen

Ett vidbyggt garage i en våning med 30 m² bruttoarea beläget norr om ett enbostadshus i två våningar har rivits år ”år”. Fastigheten ligger inom ett område med detaljplan. Byggnadsnämnden konstaterar att en rivning av byggnadsdel kräver rivningslov och startbesked. Enligt lämnade uppgifter i samband med ansökan om rivningslov (”diarienummer/ärendenummer”) har rivningen påbörjats utan startbesked. Det innebär att det har skett en överträdelse av PBL. Byggsanktionsavgift tas ut för en åtgärd som har påbörjats innan startbesked getts. Fastighetsägarna har inte återställt det olovligt utförda, utan endast ansökt om lov i efterhand för åtgärden. En byggsanktionsavgift ska därför tas ut.

Vidare konstaterar byggnadsnämnden att en rivning av byggnadsdel kräver slutbesked. Enligt lämnade uppgifter i ansökan om rivningslov har rivningsarbeten genomförts och tomten tagits i bruk utan slutbesked. Den nya ytterväggens utseende på enbostadshuset återstår dock att färdigställa. Arbeten har inte slutförts än. Det finns ingen sanktionsbestämmelse i PBF för att utan slutbesked ha tagit i bruk en rivning eller ha tagit i bruk en yttre ändring. Någon byggsanktionsavgift ska därför inte tas ut för den överträdelsen av PBL.

Avgiftsskyldiga

Byggsanktionsavgiften ska tas ut solidariskt av ”namn” och ”namn” eftersom de var ägare till fastigheten när överträdelsen begicks.

Kommunikation

Fastighetsägarna har innan detta beslut om att ta ut byggsanktionsavgift getts tillfälle att yttra sig. Utöver de uppgifter som redan finns i ärendet om ansökan om rivningslov i efterhand har inget yttrande inkommit till byggnadsnämnden.

Byggsanktionsavgiftens storlek

Vid beräkningen av byggsanktionsavgiftens storlek används prisbasbeloppet för år 2022 som är 48 300 kr. Byggsanktionsavgiftens storlek för att ha påbörjat rivning av del av enbostadshus utan startbesked beräknas per kvadratmeter av den rivna byggnadsdelens sanktionsarea. Sanktionsarean blir i detta fall (bruttoarea 30 m2 - minskad med 15 m2) = 15 m2. Byggsanktionsavgiften beräknas till 20 769 kr.

(0,4 x 48 300) + (0,002 x 48 300 x sanktionsarea 15 m2) = 19 320 + 1 449 = 20 769 kr.

Avgiftsbefrielse och nedsättning

Det saknas skäl för avgiftsbefrielse eller nedsättning av byggsanktionsavgiften.

Betalningsdag

Byggsanktionsavgiften ska betalas inom tre månader efter det att detta beslut om att ta ut avgiften har delgetts ”namn” och ”namn”.

Boverket (2023). Motivering. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/exempel-pa-tillsynsbeslut/byggsanktionsavgift/motivering/ Hämtad 2024-12-23