Naturolyckor och klimatanpassning i PBL
Vid planläggning ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bland annat risken för naturolyckor som översvämning, ras, skred och erosion. Vid bedömning av ett områdes lämplighet med avseende på dessa risker måste förväntade effekter av ett förändrat klimat beaktas.
Områden ska användas för det de är mest lämpade för
Planläggning och prövning av lov och förhandsbesked enligt plan- och bygglagen, PBL, ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges för sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Intressen som är viktiga från allmän synpunkt är bland annat behovet av långsiktigt hållbar bebyggelsestruktur och en god hushållning med mark- och vattenområden.
2 §
Planläggning och prövningen i ärenden om lov eller förhandsbesked enligt denna lag ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i 3 kap. och 4 kap.
1-8 §§ miljöbalken ska tillämpas. Lag (2014:862) .
Områdets beskaffenhet kan handla om olika hydrologiska, topografiska, oceanografiska eller geologiska förhållanden som på olika sätt påverkar risken för naturolyckor. Områdets läge i förhållande till hav, sjöar, vattendrag och grundvatten är också av betydelse för riskbilden. Behovet av en viss markanvändning är oftast det som initierar planläggningen. Behovet prövas sedan mot platsens lämplighet för det avsedda ändamålet.
Att beakta och förebygga risk för naturolyckor är ett allmänt intresse
I andra kapitlet i PBL anges de allmänna intressen som ska beaktas vid planläggning och andra beslut enligt PBL. Där framgår det att bebyggelse och byggnadsverk ska lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bland annat jord-, berg-, vattenförhållanden och risken för olyckor, översvämning och erosion. Vid kommunens prövning av markens lämplighet är det därmed ett allmänt intresse att beakta och förebygga risken för naturolyckor.
5 §
Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
1. människors hälsa och säkerhet,
2. jord-, berg- och vattenförhållandena,
3. möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt,
4. möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar, och
5. risken för olyckor, översvämning och erosion.
Bebyggelse och byggnadsverk som för sin funktion kräver tillförsel av energi ska lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till energiförsörjningen och energihushållningen. Lag (2018:636) .
Allmänna intressen sätter ramar för kommunerna
De allmänna intressena anger de krav som staten ställer på kommunen vid beslut om användning av mark och vatten och anger ramarna för kommunens handlingsutrymme. Bestämmelserna i andra kapitlet ska tillämpas både vid beslut om planläggning och vid prövning av bygglov och förhandsbesked i områden utanför detaljplan. De generellt formulerade intressena ska tolkas och avvägas mot varandra i planläggningen. (jfr prop. 2009/10:170 sid 158 och prop. 1985/86:1 sid 110).
En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Vissa allmänna intressen är grund för länsstyrelsens tillsyn
Vissa av de allmänna intressena anses vara av nationell eller mellankommunal betydelse. För dessa intressen har staten inte helt överlåtit ansvaret åt kommunerna utan behållit möjligheten att ingripa i kommunens beslut om markanvändning. Att beakta och förebygga risker för översvämning, ras, skred och erosion är exempel på intressen av nationell betydelse i PBL, och statens möjlighet till ingripande sker genom länsstyrelsens tillsyn. (jfr. prop. 1985/86:1 sid 77)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
10 §
När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.
Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
11 §
Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.
Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .
Olyckor, översvämning och erosion
Begreppet olycka har motsvarande betydelse i PBL som i Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor och avser en plötsligt inträffad händelse som har medfört eller kan befaras medföra skada. Ras och skred i jord och berg är händelser som kan betraktas som olyckor. (jfr prop. 2006/07:122 sid. 35)
Ett första steg för en enklare plan- och bygglag, prop. 2006/07:122 (på Sveriges riksdags webbplats)
Översvämningar och erosion, som inte är ett resultat av en plötslig händelse, betraktas inte som olyckor enligt lagen om skydd mot olyckor. Behovet av skydd mot översvämningar och erosion är därför speciellt angivna i andra kapitlet. (jfr prop. 2006/07:122 sid. 35)
Ett första steg för en enklare plan- och bygglag, prop. 2006/07:122 (på Sveriges riksdags webbplats)
Med naturolyckor avses i denna vägledning översvämning samt ras, skred och erosion.
Underlag för bedömningen av risk
För att konkretisera kraven på hälsa, säkerhet och hänsyn till risken för olyckor, översvämning och erosion behövs vägledande underlag i planeringen. När det gäller risken för översvämningar kan det till exempel handla om bedömningar av hur ändrade klimatförhållanden kan påverka i vilken utsträckning olika lågt belägna områden är lämpliga för bebyggelse. Exempelvis kan de översvämningskarteringar som tas fram av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, utgöra ett underlag för planeringen. (jfr prop. 2006/2007:122 sid. 35)
Ett första steg för en enklare plan- och bygglag, prop. 2006/07:122 (på Sveriges riksdags webbplats)
Hänsyn till klimataspekter är också ett allmänt intresse
Planläggning enligt PBL ska ske med hänsyn till miljö- och klimataspekter. Syftet med bestämmelsen är att främja goda miljöförhållanden dels genom anpassning till klimatförändringar, dels genom en minskad klimatpåverkan. Att anpassa bebyggelse utifrån förväntade klimatförändringar är således ett allmänt intresse enligt PBL. (prop. 2009/10:170 sid 161-162)
En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)
3 §
Planläggning enligt denna lag ska med hänsyn till natur- och kulturvärden, miljö- och klimataspekter samt mellankommunala och regionala förhållanden främja
1. en ändamålsenlig struktur och en estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden och kommunikationsleder,
2. en från social synpunkt god livsmiljö som är tillgänglig och användbar för alla samhällsgrupper,
3. en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror samt goda miljöförhållanden i övrigt,
4. en god ekonomisk tillväxt och en effektiv konkurrens, och
5. bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet.
Även i andra ärenden enligt denna lag ska hänsyn tas till de intressen som anges i första stycket 1-5. Lag (2013:867) .
De förväntade klimatförändringarna innebär bland annat globalt stigande havsnivåer, förändrade nederbördsmönster och ändrade grundvattenförhållanden. I stora delar av landet förväntas ökade nederbördsmängder och förändrade tidpunkter för snösmältning vilket får till följd att flöden och vattennivåer i vattendrag och sjöar troligtvis kommer att följa andra mönster än vad vi hittills varit vana vid. Utöver att den totala volymen nederbörd förväntas öka i huvuddelen av landet förväntas också frekvensen av kraftiga skyfall att öka framöver. Även framtida förväntade längre perioder av torka med lägre markfuktighet och lägre grundvattennivåer kan bidra till minskad markstabilitet och ökade risker för naturolyckor. De förväntade förändringarna i grundvattenfluktuation, vattennivåer, flöden, nederbörd och regnintensitet måste beaktas för att bedöma markens lämplighet utifrån risker för översvämningar, ras, skred och erosion.
Långsiktigt perspektiv
PBL syftar till att främja en god, långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer. I lagens andra kapitel ställs krav på att kommunens planläggning ska främja en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror. Det är således tydligt att det fordras ett långsiktigt angreppssätt när det kommer till att bedöma markens lämplighet för ett visst ändamål, och en del i det är att ta hänsyn till förväntade framtida klimatförändringar.
1 §
I denna lag finns bestämmelser om planläggning av mark och vatten och om byggande. Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer.
3 §
Planläggning enligt denna lag ska med hänsyn till natur- och kulturvärden, miljö- och klimataspekter samt mellankommunala och regionala förhållanden främja
1. en ändamålsenlig struktur och en estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden och kommunikationsleder,
2. en från social synpunkt god livsmiljö som är tillgänglig och användbar för alla samhällsgrupper,
3. en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror samt goda miljöförhållanden i övrigt,
4. en god ekonomisk tillväxt och en effektiv konkurrens, och
5. bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet.
Även i andra ärenden enligt denna lag ska hänsyn tas till de intressen som anges i första stycket 1-5. Lag (2013:867) .
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.