Säkerhet i händelse av brand
Kraven på säkerhet i händelse av brand är Boverkets minimikrav på säkerhet i händelse av brand vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader. Byggreglerna preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand i plan- och byggförordnigen, PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.
Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025
Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.
Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.
Sidan vänder sig till
Sidan vänder sig till dig som letar efter övergripande vägledning om vilka regler som gäller för säkerhet i händelse av brand i byggnader. Vägledningen beskriver även hur byggregelsystemet är uppbyggt samt hur kraven på säkerhet i händelse av brand, bland flera krav, ska uppfyllas. Sidan vänder sig till dig som professionellt arbetar med dessa frågor.
PBL och PBF ställer krav på säkerhet i händelse av brand
Det grundläggande kravet på säkerhet i händelse av brand finns i plan- och bygglagen, PBL. Kravet på säkerhet i händelse av brand utvecklas och förtydligas i plan- och byggförordningen, PBF. I byggreglerna om brandskydd, Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:7) om säkerhet i händelse av brand i byggnader, preciseras sedan hur en byggnad ska vara projekterad och utförd, för att uppfylla det tekniska egenskapskravet säkerhet i händelse av brand.
4 §
Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .
4 a §
En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .
8 §
För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.
Syftet med byggreglerna om brandskydd och säkerhetsnivån i reglerna
Byggreglerna om brandskydd syftar till att ge ett grundläggande skydd för medborgarna avseende säkerhet i händelse av brand i byggnader. Tyngdpunkten i reglerna ligger på personsäkerhet och innebär enbart ett grundläggande skydd i andra hänseenden. Det är därför viktigt att tänka på att reglerna inte nödvändigtvis innebär ett välavvägt och kostnadsoptimalt brandskydd i alla tänkbara hänseenden. En byggherre eller en verksamhetsutövare bör ta ställning till om ytterligare byggnadstekniskt brandskydd behövs utöver kraven i reglerna med hänsyn till exempelvis önskat egendomsskydd, skydd mot anlagda bränder i utsatta byggnader, mål för att upprätthålla kontinuitet i en verksamhet och kostnader för försäkringspremier.
Utöver PBL finns andra lagstiftningar en byggnad ska uppfylla. Detta kan innebära att högre krav än vad som följer av byggreglerna om brandskydd i vissa fall ska ställas på det byggnadstekniska brandskyddet utifrån dessa lagstiftningar.
Strukturen i byggreglerna om brandskydd
Byggreglerna om brandskydd har tre avdelningar:
- Avdelning I. Övergripande bestämmelser
- Avdelning II. Uppförande av nya byggnader
- Avdelning III. Ändring av byggnader
Nedan beskrivs de tre avdelningarna.
Avdelning I. Övergripande bestämmelser
Avdelning I innehåller övergripande bestämmelser och består av följande två kapitel:
- 1 kap. Allmänt
- 2 kap. Dimensionerande förutsättningar, tekniska system och övriga anordningar
I första kapitlet finns regler om bland annat projektering, kontroll och dokumentation. Vägledning till reglerna i första kapitlet finns på sidan Allmänt om reglerna om säkerhet i händelse av brand.
Allmänt om reglerna om säkerhet i händelse av brand
I andra kapitlet finns regler om dimensionerande förutsättningar, tekniska system och övriga anordningar. Vägledning till reglerna i andra kapitlet finns på sidan Dimensionerande förutsättningar och tekniska system.
Dimensionerande förutsättningar och tekniska system
Avdelning II. Uppförande av nya byggnader
Avdelning II innehåller regler för uppförande av nya byggnader och består av följande sex kapitel:
- 3 kap. Bärförmåga vid brand
- 4 kap. Skydd mot uppkomst av brand
- 5 kap. Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgaser inom byggnad
- 6 kap. Skydd mot brandspridning mellan byggnader
- 7 kap. Möjlighet till utrymning vid brand
- 8 kap. Räddningspersonalens säkerhet vid brand
Kapitlens ordning och innehållet i kapitlen följer de fem punkterna i 3 kap. 8 § PBF.
8 §
För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.
Var och en av dem fem punkterna motsvaras av ett kapitel i reglerna om brandskydd, förutom punkt 2 som har delats upp på fjärde och femte kapitlet. Vägledning till kapitlen i avdelning II finns på sidan som beskriver respektive kapitel.
Skydd mot brandspridning inom byggnad
Skydd mot brandspridning mellan byggnader
Möjlighet till utrymning vid brand
Räddningspersonalens säkerhet vid brand
Avdelning III. Ändring av byggnader
Avdelning III innehåller regler som gäller vid ändring av byggnader och består av följande kapitel:
- 9 kap. Allmänt vid ändring av byggnader
- 10 kap. Särskilt vid ändring av byggnader
I nionde kapitlet finns regler om hur anpassning av kraven på nya byggnader får göras vid ändringar och hur kraven i övrigt ska tillämpas vid ändring av byggnader. I tionde kapitlet finns särskilda regler som inskränker hur anpassningar av säkerhetsnivån får göras i vissa situationer. Vägledning till reglerna om ändring finns på sidan Anpassning av krav på brandskydd vid ändring och sidan Begränsningar i anpassningsutrymmet vid ändring.
Anpassning av krav på brandsskydd vid ändring
Begränsningar i anpassningsutrymmet vid ändring
Om hierarkin i reglerna för uppförande av nya byggnader
Vart och ett av tredje till och med åttonde kapitlet i byggreglerna om brandskydd innehåller följande tre delar:
- Föreskrifter som utgör funktionskrav.
- En föreskrift som anger hur funktionskraven ska verifieras.
- Föreskrifter med preciserade krav.
Vilka bestämmelser som utgör funktionskrav respektive preciserade krav framgår av rubriksättningen i författningen.
Funktionskrav
Funktionskraven i varje kapitel är en nedbrytning och utveckling av det överordnande kravet i 3 kap. 8 § PBF. I varje kapitel finns funktionskraven samlade i början av kapitlet under rubriken Funktionskrav.
Funktionskraven ska alltid uppfyllas. Den överordnade punkten i PBF ska anses vara uppfylld då samtliga funktionskrav i kapitlet har uppfyllts tillsammans med kraven i första och andra kapitlet och vid ändring med hänsyn till hur kraven får anpassas enligt nionde och tionde kapitlet.
Vissa funktionskrav har kompletterats med formuleringen särskild hänsyn ska tas till eller motsvarande, tillsammans med en lista över särskilda förutsättningar, parametrar, scenarier och liknande som ska beaktas vid verifiering av funktionskravet. Avsikten är att ytterligare utveckla funktionskravet för att ge stöd för tillämparen vid verifieringen samt tydligare koppla samman funktionskraven och de preciserade kraven. Avsikten är inte att en sådan lista ska vara heltäckande, det kan därför finnas ytterligare aspekter som hänsyn behöver tas till.
Verifiering av funktionskrav
Vart och ett av tredje till och med åttonde kapitlet i reglerna om brandskydd innehåller en föreskrift som fastslår hur funktionskraven i kapitlet får uppfyllas. I varje kapitel finns denna föreskrift under rubriken Verifiering.
Funktionskraven får uppfyllas på två sätt:
- Genom en utformning som följer de preciserade kraven i kapitlet, i den mån de är tillämpliga.
- Genom en funktionsbaserad utformning som verifieras genom analytisk dimensionering.
Båda verifieringsmetoderna är tillåtna tillvägagångssätt för att visa att funktionskraven är uppfyllda. De två metoderna kan också kombineras. Det innebär att vissa delar av brandskyddet i en byggnad kan var utformat enligt de preciserade kraven, medan andra delar kan vara utformade genom en funktionsbaserad utformning som verifieras med analytisk dimensionering.
De preciserade kraven får enbart tillämpas för att verifiera funktionskraven om ett preciserat krav finns för en viss situation och byggnadsdel. Eftersom antalet tänkbara situationer och byggnadsdelar är i det närmaste oändligt har det inte varit möjligt att formulera de preciserade kraven lika omfattande och heltäckande som funktionskraven. Det innebär att funktionsbaserade utformningar behöver tas fram och verifieras genom analytisk dimensionering om det saknas tillämpliga preciserade krav. Tillämparen behöver då gå till funktionskraven och genom analytisk dimensionering till exempel jämföra med den säkerhetsnivå som hade följt av de preciserade kraven för en liknande situation.
Ett exempel är att det i femte kapitlet i byggreglerna om brandskydd finns funktionskrav som syftar till skydd mot utvändig brandspridning. I de preciserade kraven finns dock bara klasser för fasader och för tak. Det finns alltså inga preciserade krav för andra typer av utvändiga konstruktioner, till exempel solpaneler som täcker stora delar av ett tak eller en fasad. Men funktionskravet gäller ändå, och verifiering att funktionskravet uppfylls behöver därför ske genom analytisk dimensionering. Ytterligare ett exempel är funktionskravet i fjärde kapitlet i byggreglerna om brandskydd att förbränningsanordningar ska vara utformade så att sannolikheten för uppkomst av brand begränsas. Även om de preciserade kraven enbart omfattar eldstäder, omfattar funktionskravet alla typer av förbränningsanordningar.
Det är alltså nödvändigt att avgöra om en given situation täcks in av de preciserade kraven, och därför är ett tillämpligt sätt att uppfylla funktionskraven.
En byggnad kan utformas helt utifrån preciserade krav om de är tillämpliga för samtliga delar av byggnaden. För delar av en byggnad som inte omfattas av de preciserade kraven, eller i de fall byggherren själv önskar att inte följa ett eller flera preciserade krav, krävs att en funktionsbaserad utformning tas fram och verifieras genom analytisk dimensionering.
De preciserade kraven är inte direkt tillämpliga om det är fråga om byggnadsklass 0 eller verksamhetsklass 0. Denna byggnadsklass och verksamhetsklass kräver alltid analytisk dimensionering.
Preciserade krav
De preciserade kraven får tillämpas som ett sätt att uppfylla funktionskraven i den mån de är tillämpliga. I varje kapitel finns de preciserade kraven samlade under rubriken Preciserade krav.
Vid tillämpning av de preciserade kraven behöver byggnaden delas in i en byggnadsklass och en eller flera verksamhetsklasser.
De preciserade kraven ska betraktas som en helhet som tillsammans och på erfarenhetsmässig grund definierar den säkerhetsnivå som är acceptabel för att uppfylla funktionskraven. Om ett eller flera preciserade krav inte följs behöver byggherren ta ansvar för att den funktionsbaserade utformningen uppfyller funktionskraven.
Analytisk dimensionering
De preciserade kraven är formulerade så att de i så stor utsträckning som möjligt ska beskriva den säkerhetsnivå som ska uppnås. Detta innebär att säkerhetsnivån som följer av de preciserade kraven blir nivåsättande för den säkerhetsnivå som uppfyller funktionskraven. Vid analytisk dimensionering kan därför de preciserade kraven användas som referens för den säkerhetsnivå som den funktionsbaserade utformningen ska uppnå.
När en funktionsbaserad utformning tillämpas är det viktigt att analysera brandskyddet inom det aktuella området ur ett helhetsperspektiv och identifiera vilka funktionskrav som berörs av en funktionsbaserad utformning.
Det är inte ovanligt att ett enda preciserat krav har betydelse för att flera funktionskrav inom ett kapitel ska vara uppfyllda. Till exempel kan det preciserade kravet som anger att avståndet från en tillträdesväg till den mest avlägsna delen i ett utrymme ska begränsas (8 kap. 9 §) ha betydelse både för funktionskravet om tillgången till släckmedel (8 kap. 2 §) och funktionskravet att räddningspersonal ska kunna förflytta sig säkert i byggnaden (8 kap. 1 §).
På motsvarande sätt är ofta flera preciserade krav av betydelse för att ett och samma funktionskrav ska vara uppfyllt. Till exempel är de preciserade kraven för utformning av trappor (7 kap. 26 §) och utformning av allmänbelysning (7 kap. 38 §) båda av betydelse för funktionskravet om att personer ska kunna förflytta sig säkert vid utrymning (7 kap. 4 §).
En avvikelse från ett preciserat krav kan ha påverkan på olika funktionskrav beroende på vad avvikelsen handlar om och vad det är fråga om för byggnad och verksamhet. Till exempel kan en alternativ utformning av ett brandlarm beröra både funktionskravet om tillförlitlighet i tekniska system och funktionskravet om varseblivning.
Du kan läsa mer om analytisk dimensionering i vägledningen på sidan Analytisk dimensionering.
Byggreglerna gäller vid uppförande av byggnader och får anpassas vid ändring
Byggreglerna om säkerhet i händelse av brand gäller vid uppförande av byggnader. Vid ändring av en befintlig byggnad är utgångspunkten att den ändrade delen ska uppfylla samma krav som vid uppförande av nya byggnader. Kravnivån får dock anpassas om det finns skäl för detta.
Byggherren har ansvaret för att kraven uppfylls
Det är byggherren som ansvarar för att kraven i PBL, PBF och byggreglerna om brandskydd uppfylls. Dessa är Boverkets minimikrav på byggnader utifrån plan- och bygglagstiftningen. Det är naturligtvis tillåtet och möjligt att bygga bättre än vad minimikraven i reglerna anger.
5 §
Byggherren ska se till att varje bygg-, rivnings- och markåtgärd som byggherren utför eller låter utföra genomförs i enlighet med de krav som gäller för åtgärden enligt denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen. Om åtgärden är lov- eller anmälningspliktig, ska byggherren se till att den kontrolleras enligt den kontrollplan som byggnadsnämnden fastställer i startbeskedet.
Byggnadsnämndens roll
Byggnadsnämnden har enligt PBL ansvaret för att handlägga lov- och anmälansärenden. Vid handläggningen av en ansökan om lov, prövar nämnden om kraven för lov är uppfyllda. Om förutsättningarna för lov är uppfyllda, ska byggnadsnämnden bevilja lovet. Genom att byggnadsnämnden beviljar ett lov, så har nämnden alltså bedömt att alla förutsättningar för lov som prövats är uppfyllda. I ärenden med enbart bygganmälan prövar byggnadsnämnden inte om kraven är uppfyllda utan bedömer om åtgärden kan antas uppfylla kraven.
20 §
Ansökningar om bygglov, rivningslov, marklov och förhandsbesked prövas av byggnadsnämnden.
44 §
En anmälan för en åtgärd som avses i 16 § ska vara skriftlig och göras till byggnadsnämnden. Lag (2018:1136) .
Byggnadsnämnden ansvarar också för att bedöma om de tekniska egenskapskraven inför startbesked kan antas vara uppfyllda och om alla förutsättningar för slutbesked är uppfyllda. De bedömer också om varsamhetskravet är uppfyllt och om förvanskningsförbudet efterlevs. I dessa situationer gör byggnadsnämnden en bedömning om kraven i PBL och föreskrifter kan antas komma att uppfyllas, samt ger ett godkännande att en åtgärd anses slutförd, om alla krav som gäller för åtgärden är uppfyllda.
23 §
Byggnadsnämnden ska med ett startbesked godkänna att en åtgärd som avses i 3 § får påbörjas, om
1. åtgärden kan antas komma att uppfylla de krav som gäller enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen,
2. ett bevis om att det finns ett färdigställandeskydd som avses i 16 § har visats upp för nämnden, om det krävs ett sådant skydd,
3. ett bevis om besked om skyddsrum har visats upp för nämnden, om det krävs ett sådant besked enligt 3 kap. 4 § lagen (2006:545) om skyddsrum,
4. en redovisning av alternativa energiförsörjningssystem har visats upp för nämnden, om en sådan redovisning krävs enligt
23 § lagen (2006:985) om energideklaration för byggnader, och
5. de villkor som har uppställts enligt 4 kap. 14 § eller 9 kap. 37 a § är uppfyllda.
Vid anmälan som avser åtgärder enligt 9 kap. 4 a-4 c §§ ska byggnadsnämndens bedömning enligt första stycket endast omfatta det som anges i första stycket 1. Lag (2015:668) .
34 §
Byggnadsnämnden ska med ett slutbesked godkänna att en eller flera åtgärder som avses i 3 § ska anses slutförda och, i fråga om byggåtgärder, att byggnadsverket får tas i bruk, om
1. byggherren har visat att alla krav som gäller för åtgärderna enligt lovet, kontrollplanen, startbeskedet eller beslut om kompletterande villkor är uppfyllda,
2. byggherren har visat att denne har gett in en klimatdeklaration enligt lagen (2021:787) om klimatdeklaration för byggnader eller gjort sannolikt att det inte finns någon skyldighet att ge in en klimatdeklaration, och
3. nämnden inte har funnit skäl att ingripa enligt 11 kap. Lag (2021:788) .
Utformningskrav, tomtkrav och tekniska egenskapskrav
Utformningskrav är ett flertal krav i kapitel 8 i PBL som prövas vid ansökan om lov. Det finns även krav på tomter som prövas i lovet. Det som är prövat och beslutat i bygglovet ska inte prövas igen vid den bedömning som görs inför startbesked.
1 §
En byggnad ska
1. vara lämplig för sitt ändamål,
2. ha en god form-, färg- och materialverkan, och
3. vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
9 §
En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas.
Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.
De tekniska egenskapskraven bedöms vid tekniskt samråd och inför start- och slutbesked. Det gäller både som en del i en lovprocess om åtgärden kräver lov, och om en åtgärd enbart kräver en anmälan.
4 §
Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .
4 a §
En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .
Om en åtgärd bara kräver anmälan, bedöms även utformningskraven och tomtkraven inför startbeskedet.
3 §
En åtgärd får inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked, om åtgärden kräver
1. bygglov, marklov eller rivningslov, eller
2. en anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 §.
3 a §
Om byggnadsnämnden har gett ett startbesked enligt 3 § för en viss del av en åtgärd, får en annan del av åtgärden inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked som omfattar den delen. Lag (2022:909) .
23 §
Byggnadsnämnden ska med ett startbesked godkänna att en åtgärd som avses i 3 § får påbörjas, om
1. åtgärden kan antas komma att uppfylla de krav som gäller enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen,
2. ett bevis om att det finns ett färdigställandeskydd som avses i 16 § har visats upp för nämnden, om det krävs ett sådant skydd,
3. ett bevis om besked om skyddsrum har visats upp för nämnden, om det krävs ett sådant besked enligt 3 kap. 4 § lagen (2006:545) om skyddsrum,
4. en redovisning av alternativa energiförsörjningssystem har visats upp för nämnden, om en sådan redovisning krävs enligt
23 § lagen (2006:985) om energideklaration för byggnader, och
5. de villkor som har uppställts enligt 4 kap. 14 § eller 9 kap. 37 a § är uppfyllda.
Vid anmälan som avser åtgärder enligt 9 kap. 4 a-4 c §§ ska byggnadsnämndens bedömning enligt första stycket endast omfatta det som anges i första stycket 1. Lag (2015:668) .
Byggreglerna om säkerhet i händelse av brand preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand. Det innebär att kraven som ställs i byggreglerna när det gäller säkerhet i händelse av brand ska bedömas vid tekniskt samråd och inför start- och slutbesked. Kraven på säkerhet i händelse av brand prövas alltså inte i lov eftersom de är tekniska egenskapskrav.
Byggreglerna har delats upp i flera författningar
I Boverkets äldre byggregler, BBR, hanterades både utformnings-, tomt- och tekniska egenskapskrav, från kapitel 8 i PBL, i en och samma författning. Nu delas kraven i stället upp i olika författningar. Kraven i reglerna om energihushållning kommer fortfarande att finnas kvar oförändrade i BBR. När en ny författning med nya energiregler träder i kraft vid ett senare tillfälle kommer tidigare BBR att upphävas i sin helhet.
Boverkets byggregler (föreskrifter och allmänna råd) BFS 2024:14 (i Boverkets författningssamling)
De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025
De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025, och kan då börja användas. Under en övergångsperiod, fram till den sista juni 2026 kan byggherren välja att använda antingen de äldre byggreglerna (Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS), eller de nya byggreglerna. Byggherren kan alltså välja att använda antingen de äldre eller de nya reglerna, i sin helhet. Det går inte att kombinera delar ur de äldre byggreglerna och delar ur de nya byggreglerna.
Byggnadsnämnden bör för tydlighetens skull dokumentera vilka regler som används, i beslutet om lov, protokollet från det tekniska samrådet, startbeskedet och slutbeskedet.
Möjligheten för byggherren att välja de äldre reglerna gäller för åtgärder som
- kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
- kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller
- inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning tillämpas.
Du kan läsa mer om de äldre kraven på säkerhet i händelse av brand i vägledningen på sidan Brandskydd.
Lovbeslut innan 1 juli och startbesked efter 1 juli
I övergångsbestämmelserna regleras också situationen när beslut om bygglov meddelats före ikraftträdandet den 1 juli 2025. Det vill säga att det görs en prövning av utformningskrav och tomtkrav i BBR, men arbetena kommer utföras och beslut om start- och slutbesked kommer meddelas efter ikraftträdandet. När byggnadsnämnden i de fallen i byggprocessen bedömer de tekniska egenskapskraven vid beslut om start- och slutbesked, ska äldre regler tillämpas, det vill säga regler i såväl BBR som EKS. Byggherren kan alltså i denna situation inte välja att tillämpa de nya byggreglerna, avseende de tekniska egenskapskraven, utan det ses som ett och samma ärende som inleds med bygglovet som beviljades innan 1 juli 2025.
2. Om beslut att ge bygglov meddelats före den 1 juli 2025 ska äldre
bestämmelser som anges i punkten 3 andra stycket tillämpas på arbeten som
omfattas av bygglovet.
Exempel - Om bygglov beviljats innan 1 juli 2025 måste byggherren fortsätta använda de äldre byggreglerna.
Beslut om bygglov för tillbyggnad beviljas den 5 juni 2025 med de äldre reglerna i BBR och EKS.
Handlingar inför startbesked och tekniskt samråd lämnas in den 7 juli 2025 och startbesked medges den 22 juli 2025.
Då får byggherren inte välja att projektera och bygga enligt de nya reglerna, utan måste följa de äldre reglerna i BBR och EKS.
Skillnader mellan BBR och de nya byggreglerna
För att ta reda på hur en enskild bestämmelse i BBR, EKS, BBRAD och BBRBE hanteras i de nya byggreglerna om brandskydd finns en jämförelsetabell till hjälp. I tabellen kan du se om en bestämmelse eller ett allmänt råd i de äldre reglerna motsvaras av någon eller några bestämmelser i de nya byggreglerna. Tabellen visar även omvänt vad motsvarigheten var i de äldre reglerna, för varje bestämmelse i de nya byggreglerna. Det kan även vara så att en bestämmelse inte alltid har en motsvarande föreskrift, eller att den har flyttats till en annan författning. Mer information om kopplingen mellan äldre och nya regler finns på sidan Jämförelsetabeller för byggregler om brandskydd.
Jämförelsetabeller för byggregler om brandskydd
Konsekvensutredningar
När Boverket tar fram nya byggregler görs även en konsekvensutredning. Den kan liknas med förarbetena till en lag.
Konsekvensutredningen är en bra källa till information om hur Boverket har resonerat om de nya reglerna. Där finns bland annat en beskrivning av de rättsliga förutsättningarna, författningskommentarer till varje bestämmelse och en utredning av deras konsekvenser. Här beskrivs bland annat förändringar i förhållande till BBR, EKS, BBRAD och BBRBE. Du kan ladda ner konsekvensutredningen för BFS 2024:7 som pdf-fil på sidan om föreskriften i Boverkets författningssamling.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.