Åtkomst och framkomlighet för räddningspersonal

Granskad: 16 december 2024

Kraven på åtkomlighet och framkomlighet för räddningspersonalen är till för att säkerställa att räddningstjänsten får tillgång till byggnaden och kan förflytta sig i den vid brand. Byggreglerna om brandskydd preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand i byggnader i PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.

Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025

Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.

Boverkets byggregler

Boverkets konstruktionsregler

Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.

Nya byggregler

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som letar efter övergripande vägledning om vilka regler som gäller för säkerhet i händelse av brand i byggnader. Vägledningen beskriver även hur byggregelsystemet är uppbyggt samt hur kraven på säkerhet i händelse av brand, bland flera krav, ska uppfyllas. Sidan vänder sig till dig som professionellt arbetar med dessa frågor.

Preciserade krav för räddningspersonalens säkerhet vid brand

De grundläggande kraven på säkerhet i händelse av brand finns i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggfördordningen, PBF.

4 §
  Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
   1. bärförmåga, stadga och beständighet,
   2. säkerhet i händelse av brand,
   3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
   4. säkerhet vid användning,
   5. skydd mot buller,
   6. energihushållning och värmeisolering,
   7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
   8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
   9. hushållning med vatten och avfall,
   10. bredbandsanslutning, och
   11. laddning av elfordon.

Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .

4 a §
  En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .

8 §
  För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
   1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
   2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
   3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
   4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
   5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.

Funktionskraven i byggreglerna om brandskydd, Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:7) om säkerhet i händelse av brand i byggnader, preciserar kraven i PBF om räddningsmanskapets säkerhet vid brand. Funktionskraven beskrivs på sidan Räddningspersonalens säkerhet vid brand.

Räddningspersonalens säkerhet vid brand

Kraven på åtkomlighet och framkomlighet för räddningspersonal utgör preciserade krav som hör till funktionskraven i åttonde kapitlet Räddningspersonalens säkerhet vid brand. Det är möjligt att utforma byggnaden på andra sätt än vad som anges i ett preciserat krav. En sådan utformning ska verifieras genom analytisk dimensionering. Vägledning om analytisk dimensionering finns på sidan Analytisk dimensionering.

Analytisk dimensionering

Kraven gäller vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader för den ändrade delen. Vid ändring av befintlig byggnad får anpassning av kraven göras. Du kan läsa mer om möjligheterna för anpassning på sidan Anpassning av krav på brandskydd vid ändring.

Anpassning av krav på brandskydd vid ändring av byggnad

Kraven gäller oavsett om åtgärden kräver bygglov, anmälan eller inget av det.

Under övergångsperioden, fram till den 30 juni 2026, är det möjligt för byggherren att välja att använda antingen Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som

  • kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, 
  • kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller 
  • inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026. 

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och 
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i 
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i 
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före 
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före 
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas 
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om  bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse  (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk  dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16)  om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning  tillämpas.

Du kan läsa mer om när reglerna gäller och om övergångsbestämmelser på sidan Säkerhet i händelse av brand.

Säkerhet i händelse av brand

Begrepp

Vägledning till begrepp som används i byggreglerna om brandskydd finns på sidan Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna.

Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna

Åtkomlighet och framkomlighet för räddningspersonalen

För att räddningspersonal ska ha en möjlighet att göra en insats i en byggnad vid brand behöver byggnaden skapa förutsättningar för detta. Det handlar om grundläggande krav så som att det finns tillträdesvägar i form av dörrar och trapphus samt att det i höga byggnader även finns tillgång till räddningshiss. Krav ställs även på längsta avstånd från tillträdesväg inom verksamheter för att säkerställa att räddningstjänstens inträngningsvägar inte blir för långa.

Åtkomlighet från angreppspunkt

Räddningstjänsten ska ha åtkomst till alla verksamheter i en byggnad från en angreppspunkt. I reglerna om tomter finns regler om längsta avstånd till en angreppspunkt från räddningstjänstens uppställningsplats.

Syftet med kravet är att säkerställa att räddningspersonalen kan nå varje verksamhet i byggnaden från en angreppspunkt för att genomföra en räddningsinsats.

Med angreppspunkt avses byggnadens entré eller annan ingång avsedd att användas av räddningspersonalen. En angreppspunkt är alltså den punkt i byggnaden som räddningstjänsten förväntas anlända till och utgå från vid en räddningsinsats. I byggnader med krav på exempelvis brandlarm, brandgasventilation eller andra brandtekniska system som ska kunna styras eller övervakas av räddningstjänsten, så är utrustningen för detta normalt placerad vid angreppspunkten. Vid angreppspunkten kan även annan viktig information för räddningstjänsten placeras, till exempel insatsplaner eller skriftliga instruktioner.

Alla verksamheter i en byggnad ska vara åtkomliga från en angreppspunkt. Med det avses att angreppspunkten leder direkt till en verksamhet, eller att angreppspunkten ansluter till en tillträdesväg som i sin tur leder till verksamheten. En verksamhet är inte se som åtkomlig från en angreppspunkt om det är nödvändigt att räddningspersonalen går genom en annan verksamhet för att nå dit.

Vissa byggnader kan behöva flera angreppspunkter för att alla verksamheter ska vara åtkomliga från en angreppspunkt. I till exempel ett flerbostadshus med flera trapphus, där varje trapphus betjänar olika bostäder, behöver varje trapphusentré utgöra angreppspunkt. I andra byggnader kan det vara tillräckligt med en enda angreppspunkt. En stor lagerbyggnad eller liknande behöver bara ha en angreppspunkt om hela byggnaden ingår i en och samma verksamhet. Förhållandet mellan uppställningsplats, angreppspunkt och tillträdesväg framgår av figuren nedan.

Uppställningsplats placeras högst 50 meter från angreppspunkt som kan vara dörr till trapphus. Trapphus utgör tillträdesväg. Illustration: Altefur Development /Boverket Boverket / Tryckcentrum i Blekinge AB

Krav på längsta avstånd till en angreppspunkt, från en uppställningsplats för räddningsfordon på eller i anslutning till tomten, finns i Boverkets föreskrifter (2024:13) om krav på tomter m.m. Avståndet ska normalt inte överstiga 50 meter.

Framkomlighet för räddningsfordon

Tillgång till tillträdesvägar

För att möjliggöra en insats behöver utrymmen i byggnaden vara åtkomliga via en eller flera tillträdesvägar.

8 §

Utrymmen i en verksamhet ska vara åtkomliga från tillträdesväg som ansluter till verksamheten. Tillträdesväg ska vara belägen i samma plan eller närmast angränsande plan.

Vindsutrymmen och yttertak ska vara åtkomliga från tillträdesväg om räddningspersonalen inte kan förväntas nå dem med egen utrustning.

Trapphus Tr1 och trapphus Tr2 som utgör enda vägen till säker plats får inte utgöra tillträdesväg till andra verksamheter än bostäder, kontor eller utrymmen i översta planet där personer inte vistas varaktigt.

Ingång till tillträdesväg ska vara lätt att lokalisera och identifiera.

Syftet med kravet är att säkerställa räddningspersonalens åtkomst till varje utrymmen inom varje verksamhet i byggnaden för att kunna genomföra en räddningsinsats. Räddningspersonalen ska inte behöva genomföra insatsen via en annan verksamhet och därmed riskera brand- och brandgasspridning eller annan åverkan utanför den verksamhet där branden har uppkommit.

En tillträdesväg kan exempelvis utgöras av en dörr i fasad som räddningspersonalen kan använda sig av för att få tillgång till byggnadens utrymmen. Den kan också till exempel utgöras av ett invändigt utrymme i egen brandcell eller i undantagsfall luckor i yttertak, fönster eller utvändig gångbrygga på tak eller motsvarande. I praktiken är tillträdesväg och utrymningspassage ofta samma fysiska utrymme i byggnaden, exempelvis ett trapphus utformat som egen brandcell i ett flerbostadshus.

Identifiering av tillträdesväg

Att räddningstjänsten enkelt kan hitta tillträdesvägarna är viktigt för att de snabbt ska kunna påbörja en räddningsinsats i en byggnad. En tillträdesväg ska därför vara lätt för räddningspersonalen att lokalisera och identifiera.

Kravet kan tillgodoses på olika sätt. I många fall krävs inga särskilda åtgärder för att kravet ska vara uppfyllt, eftersom det ändå är uppenbart vad som utgör tillträdesväg. Det kan till exempel handla om tillträdesvägen nås direkt från byggnadens huvudentré eller om att det inte finns några andra dörrar att välja på.

Om det däremot är otydligt vad som utgör tillträdesväg, eller om olika tillträdesvägar betjänar olika delar av byggnaden, kan ytterligare åtgärder krävas för att uppfylla kravet. Till exempel kan trapphus Tr1 eller trapphus Tr2 som ansluter till källare behöva förses med skyltning med information om var tillträdesvägen till källare är belägen. Det kan även krävas information vid angreppspunkten om var i byggnaden tillträdesvägar är placerade om det inte är uppenbart.

Tillträdesväg i samma plan eller närmast angränsande plan

Det ska finnas en tillträdesväg till alla utrymmen inom en verksamhet. Tillträdesvägen ska vara placerad så att räddningspersonalen endast i begränsad utsträckning behöver förflytta sig i trappor inom verksamheten för att nå ett utrymme. Tillträdesvägen till ett utrymme ska därför vara belägen i samma eller i närmast angränsande plan. Det innebär att om tillträdesväg inte finns direkt till ett plan, så ska det finnas tillträdesväg till närmast ovanförliggande eller underliggande plan. Det är alltså acceptabelt att räddningspersonalen kan behöva förflytta sig uppåt eller nedåt från närmast angränsande plan inom verksamheten. Exempelvis är det acceptabelt att räddningspersonalen går via en interntrappa inom en verksamhet för att nå utrymmen i ett entresolplan.

För flervåningsbyggnader innebär kravet att det behöver finnas ett trapphus i egen brandcell som uppfyller kraven på tillträdesväg och som ansluter till verksamheten antingen i varje plan eller i närmast angränsande plan.

Tillträdesväg till vindsutrymmen och yttertak

För att möjliggöra insats mot bränder i vindsutrymmen eller yttertak behöver räddningspersonalen kunna komma åt dem. För vindsutrymmen och yttertak där räddningstjänsten kan förväntas komma åt utifrån med egen utrustning krävs inga särskilda åtgärder. Med egen utrustning avses till exempel utskjutsstegar och höjdfordon.

Tillträdesväg till vind kan utgöras av lucka i yttertak om denna är åtkomlig för räddningstjänsten och möjlig att öppna utifrån. Ett vindsutrymme eller yttertak som inte är åtkomligt för räddningstjänsten utifrån behöver förses med invändig tillträdesväg. Tillträdesvägen kan till exempel utgöras av lucka eller dörr från trapphus.

Trapphus Tr1 och Tr2 som tillträdesväg

Trapphus Tr1 och trapphus Tr2 som utgör enda utrymningsväg får enbart tillgodoräknas som tillträdesväg till:

  • Bostäder.
  • Kontor.
  • Utrymmen i det översta planet där personer inte vistas varaktigt, till exempel vindsförråd eller teknikutrymmen.

Det innebär att ett trapphus Tr1 eller Tr2 som utgör enda utrymningsväg inte får tillgodoräknas som tillträdesväg till andra typer av utrymmen. Till exempel får inte ett Trapphus Tr2 som utgör enda utrymningsvägen från bostäder tillgodoräknas som tillträdesväg till exempelvis butiker i markplan eller förråd i källaren. För sådana utrymmen krävs i det fallet en annan tillträdesväg.

Bakgrunden till kravet är att ett trapphus som utgör enda utrymningsväg inte ska riskera att påverkas av brand och brandgaser under en räddningsinsats, eftersom det avsevärt kan försvåra utrymning från byggnaden. Trapphus Tr1 eller Tr2 som utgör enda utrymningsväg får dock tillgodoräknas som tillträdesväg till bostäder och kontor, eftersom det handlar om verksamheter som är relativt förutsägbara för räddningstjänsten att hantera vid genomförande av en räddningsinsats.

Vägledning till utformningen av trapphus Tr1 och Tr2 finns på sidan Brandsäkra trapphus.

Brandsäkra trapphus

Avstånd från tillträdesväg

För att möjliggöra en säker insats i stora utrymmen ställs krav på maximalt avstånd från en tillträdesväg till den mest avlägsna delen i ett utrymme.

9 §

Avståndet från tillträdesväg, eller från dörr i brandcellsgräns åtkomlig från tillträdesväg, till den mest avlägsna delen av ett utrymme ska vara högst 50 meter. För tillträdesvägar med stigarledning ska avståndet mätas från uttagsarmatur i stigarledning.

Trots första stycket får avståndet vara högst 80 meter i brandceller som skyddas med automatisk vattensprinkleranläggning.

Syftet med kravet är att skapa förutsättningar för räddningstjänsten att få tillgång till brandvatten genom att begränsa avståndet för slangdragning invändigt i byggnaden. Syftet med kravet är också att begränsa byggnadens komplexitet för att underlätta för räddningspersonalen att genomföra invändig räddningsinsats och rökdykning.

Kravet gäller det faktiska avståndet till den mest avlägsna delen av ett utrymme från en tillträdesväg eller från vattenuttaget från en stigarledning. Avståndet får inte överstiga 50 meter. Avståndet får även mätas från dörr i brandcellsgräns som är tillgänglig från tillträdesväg. Avståndet 50 meter motsvarar den längd på slang som räddningstjänsten i normalfall inledningsvis kan förväntas ha vid en insats.

I utrymmen som skyddas av en automatisk vattensprinkleranläggning kan avstånden förlängas till högst 80 meter. Motivet för att tillåta längre avstånd i de fall brandcellen skyddas av automatisk vattensprinkleranläggning är att en automatisk vattensprinkleranläggning kan förväntas begränsa brandutvecklingen vilket skapar förutsättningar för räddningstjänsten att göra en insats trots längre avstånd.

Boverket (2024). Åtkomst och framkomlighet. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/brandskydd/raddningspersonalens-sakerhet/atkomst-framkomlighet/ Hämtad 2024-12-18