Möjlighet till utrymning vid brand

Granskad: 16 december 2024

Kraven på utrymning syftar till att skapa förutsättningar för att personer i händelse av brand ska kunna ta sig ut från en byggnad eller bli räddade på annat sätt. Byggreglerna om brandskydd preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand i PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.

Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025

Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.

Boverkets byggregler

Boverkets konstruktionsregler

Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.

Nya byggregler

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som letar efter övergripande vägledning om vilka regler som gäller för säkerhet i händelse av brand i byggnader. Vägledningen beskriver även hur byggregelsystemet är uppbyggt samt hur kraven på säkerhet i händelse av brand, bland flera krav, ska uppfyllas. Sidan vänder sig till dig som professionellt arbetar med dessa frågor.

Kraven på säkerhet i händelse av brand preciseras i byggreglerna

Det grundläggande kravet på säkerhet i händelse av brand finns i plan- och bygglagen, PBL. Kravet på säkerhet i händelse av brand utvecklas och förtydligas i PBF. I byggreglerna om brandskydd, Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:7) om säkerhet i händelse av brand i byggnader, preciseras sedan hur en byggnad ska vara projekterad och utförd, för att uppfylla det tekniska egenskapskravet säkerhet i händelse av brand.

4 §
  Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
   1. bärförmåga, stadga och beständighet,
   2. säkerhet i händelse av brand,
   3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
   4. säkerhet vid användning,
   5. skydd mot buller,
   6. energihushållning och värmeisolering,
   7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
   8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
   9. hushållning med vatten och avfall,
   10. bredbandsanslutning, och
   11. laddning av elfordon.

Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .

4 a §
  En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .

8 §
  För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
   1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
   2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
   3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
   4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
   5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.

Kraven i sjunde kapitlet i byggreglerna om brandskydd utvecklar kraven i 3 kap. 8 § 4 PBF. Där anges att en byggnad ska vara projekterad och utförd på ett sätt som innebär att personer som befinner sig i byggnaden vid brand kan lämna den eller räddas på annat sätt.

Målet med reglerna om utrymning vid brand är att:

  • Skapa förutsättningar för personer att på egen hand och med tillräcklig säkerhet kunna förflytta sig genom och ut från byggnaden till en säker plats.
  • Skapa förutsättningar för personer att kunna avvakta på en tillräckligt säker plats i väntan på att bli undsatta i de fall personerna inte kan förflytta sig till säker plats på egen hand.

I sjunde kapitlet regleras i huvudsak tillgången till utrymningsvägar, utformningen av utrymningsvägar och andra åtgärder som krävs för att personer ska kunna förflytta sig ut ur byggnaden. Kapitlet omfattar även krav på byggnadstekniska åtgärder för personer som behöver assistans vid utrymning.

Kraven gäller vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader för den ändrade delen. Vid ändring av befintlig byggnad får anpassning av kraven göras. Du kan läsa mer om möjligheterna för anpassning på sidan Anpassning av krav på brandskydd vid ändring.

Anpassning av krav på brandskydd vid ändring

Kraven gäller oavsett om åtgärden kräver bygglov, anmälan eller inget av det.

Funktionskrav och preciserade krav

Föreskrifterna i författningens sjunde kapitel Möjlighet till utrymning vid brand innehåller dels funktionskrav, dels preciserade krav. Du kan läsa mer om strukturen i författningen och förhållandet mellan funktionskrav och preciserade krav på sidan Säkerhet i händelse av brand.

Säkerhet i händelse av brand

Funktionskraven utgår till stor del från de olika faser som kan förväntas i ett utrymningsförlopp, vilka är varseblivning, förberedelse och förflyttning. Funktionskraven medger även att personer i vissa fall kan bli räddade på annat sätt, som till exempel vid räddningstjänstassisterad utrymning. Även om personer i vissa situationer tillåts bli räddade på annat sätt i stället för att utrymma på egen hand krävs ändå att personer blir varse en brand, kan förbereda sig och i vissa fall även kan förflytta sig.

Med utrymma avses att personer i byggnaden kan ta sig till säker plats på gata eller motsvarande. I vissa fall kan det kräva att utrymning först sker till annan del av byggnaden samt att personal eller andra personer bistår de som inte kan utrymma på egen hand, något som ofta är fallet i exempelvis vårdbyggnader och förskolor.

Att personer blir räddade på annat sätt innebär att det i byggnaden skapas förutsättningar för att ta sig till en plats där det är möjligt att invänta assistans från räddningspersonal eller andra personer för att sedan få hjälp att ta sig till säker plats. Exempel på det är när räddningstjänstassisterad utrymning sker via stege från fönster eller balkong. Utrymning av personer med nedsatt rörelseförmåga som utrymmer genom att invänta hjälp på en utrymningsplats är också att betrakta som räddas på annat sätt. Räddas på annat sätt skulle även kunna innebära förflyttning till en för ändamålet avsedd säker del av byggnaden där personer kan vistas under ett fullständigt brandförlopp utan behov av vidare utrymning. Någon sådan strategi finns dock inte i de preciserade kraven men skulle kunna vara möjlig vid analytisk dimensionering.

De preciserade kraven anger den säkerhetsnivå som ska gälla för specifika delar eller i specifika situationer. Läs vidare längre ned på denna sida i avsnittet De preciserade kraven.

Under övergångsperioden, fram till den 30 juni 2026, är det möjligt för byggherren att välja att använda antingen Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som

  • kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, 
  • kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller 
  • inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026. 

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och 
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i 
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i 
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före 
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före 
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas 
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om  bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse  (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk  dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16)  om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning  tillämpas.

Du kan läsa mer om när reglerna gäller och om övergångsbestämmelser på sidan Säkerhet i händelse av brand.

Säkerhet i händelse av brand

Begrepp

Vägledning till begrepp som används i byggreglerna om brandskydd finns på sidan Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna.

Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna

Varseblivning

1 §

Byggnader ska vara utformade så att personer kan bli varse en brand och påbörja utrymning i den utsträckning som krävs för att utrymma eller räddas på annat sätt med tillfredställande säkerhet.

Utformningen ska ta särskild hänsyn till följande:

  • 1. Om personer kan förväntas upptäcka en brand i ett tidigt skede.
  • 2. Om personer kan förväntas vara vakna.
  • 3. Om personer kan förväntas ha god lokalkännedom.
  • 4. Om personer kan förväntas utrymma på egen hand.

Syftet med kravet är att personer som vistas i en byggnad alltid ska ha möjlighet att tillräckligt snabbt upptäcka en brand för att i god tid kunna bearbeta informationen och ta beslut om att initiera utrymning.

Möjligheten för personer att bli varse en brand avgörs bland annat av byggnadens utformning, förekommande verksamhet och i vilken utsträckning personer kan förväntas vara vakna eller inte. Exempel på andra aspekter som påverkar möjligheten att bli varse en brand är storleken på utrymmen och överblickbarheten i utrymmen.

Personernas lokalkännedom påverkar hur snabbt personer kan förväntas agera och påbörja utrymningen vid brand. Om personer inte kan förväntas utrymma på egen hand, kan behov av varseblivning finnas för att skapa förutsättningar att påkalla assistans.

Kravet kan normalt uppfyllas bland annat genom att byggnaden förses med anordningar för detektion och varning i händelse av brand.

Instängning

2 §

Byggnader ska vara utformade så att risken för att personer blir instängda på grund av brand eller brandgaser begränsas i brandens tidiga skede i den utsträckning som krävs för att utrymma eller räddas på annat sätt med tillfredställande säkerhet.

Syftet med kravet är att personer som vistas i byggnaden ska kunna förflytta sig till utrymningsväg.

Risken för att bli instängd på grund av brand eller brandgaser så att förflyttning till utrymningsväg inte är möjlig beror bland annat på byggnadens utformning, till exempel planlösningen och förekomsten av återvändsgränder och nischer. Tillgång till fler vägar ut från brandcellen begränsar också sannolikheten för instängning. Även förekomsten av tekniska system som ger en tidig varning kan påverka risken för instängning om det ger förutsättningar att utrymma innan branden blockerar väg till utrymningsväg.

Kravet innebär att byggnader ska utformas så att en brand inte riskerar att blockera den enda vägen till utrymningsväg, eller att personer av annan anledning förhindras utrymma vid brand, till exempel genom att de stängs inne i en hiss eller liknande.

Orienterbarhet

3 §

Byggnader ska vara utformade så att det är möjligt att orientera sig i den utsträckning som krävs för att utrymma eller räddas på annat sätt med tillfredställande säkerhet.

Syftet med kravet är att säkerställa att byggnadens utformning alltid gör det möjligt för utrymmande att orientera sig i byggnaden i den utsträckning som krävs för att kunna förflytta sig till utrymningsvägar.

Kravet handlar bland annat om utformningen av byggnaden med rumsindelning och överblickbarhet. Även avstånd till utrymningsdörrar, anordningar för att identifiera utrymningsvägar och lämplig väg för utrymning med mera kan vara relevant. I vilken utsträckning personer har god lokalkännedom är också av betydelse för deras möjlighet att orientera sig i byggnaden.

Förflyttning

4 §

Byggnader ska vara utformade så att personer kan förflytta sig säkert i den utsträckning som krävs för att utrymma eller räddas på annat sätt med tillfredställande säkerhet.

Syftet med kravet är att säkerställa att det finns förutsättningar för personer att med betryggande säkerhet utrymma eller räddas på annat sätt.

Kravet innebär att byggnader ska utformas så att personer kan förflytta sig säkert, eller invänta assistans, utan att skadas, till exempel genom fall eller att klämmas. Även obehag kan påverka möjligheten att förflytta sig säkert, till exempel till följd av svindel vid utrymning till genomsiktliga trappor på hög höjd.

Kravet kan uppfyllas bland annat genom lämpligt utformade utrymningsdörrar med anslutande utrymningspassager eller fönster och räddningstjänstassisterad utrymning i den mån förutsättningarna för det finns. Att utrymning kan genomföras på ett betryggande sätt kan även innebära att risken för fall eller andra olyckor minimeras vid utrymningen, till exempel genom lämplig utformning av trappor och belysning i vägen för utrymning.

Kritiska förhållanden

5 §

Byggnader ska vara utformade så att personer inte utsätts för kritiska förhållanden i den utsträckning som krävs för att utrymma eller räddas på annat sätt med tillfredställande säkerhet.

Utformningen ska ta särskild hänsyn till om personer kan förväntas utsättas för följande:

  • 1. Höga temperaturer.
  • 2. Hög värmestrålning.
  • 3. Giftiga brandgaser.
  • 4. Dålig sikt.

Syftet med kravet är att personer som vistas i byggnaden alltid ska ha möjlighet att utrymma eller räddas på annat sätt vid brand innan de utsätts för kritiska förhållanden.

Det kritiska förhållanden som avses är sådana förhållanden som personer kan utsättas för i det utrymme eller den brandcell där personerna befinner sig.

Vilka parametrar som avses med kritiska förhållanden preciseras i en punktlista. Möjligheten för personer att undkomma kritiska förhållanden beror till exempel på utformningen av väg till utrymningsväg, i vilken utsträckning personer kan förväntas känna till utrymningsstrategin samt utrymmets geometri i övrigt.

Det förväntade brandförloppet har också påverkan på möjligheten att undkomma kritiska förhållanden. Även förekomsten av tekniska system som påverkar tiden till kritiska förhållanden i utrymmet påverkar möjligheten att undkomma kritiska förhållanden. Förutom tekniska system som påverkar tiden till kritiska förhållanden så har tekniska system som förkortar utrymningstiden, till exempel brandvarnare, också inverkan på risken för att utsättas för kritiska förhållanden.

Robusthet

6 §

Byggnader ska vara utformade med betryggande robusthet så att hela eller stora delar av möjligheterna att utrymma eller räddas på annat sätt inte slås ut av enskilda händelser eller påfrestningar.

Aktivering och styrning av brandtekniska installationer ska ske med hög tillförlitlighet och tillräcklig snabbhet.

Syftet med kravet är att säkerställa att brandskyddet utformas på ett robust sätt så att inte en enskild händelse kan slå ut stora delar av byggnadens brandskydd samt att avsedda brandtekniska system initieras i rätt skede av brandförloppet.

Verifiering av funktionskraven

7 §

Kraven i 1–6 §§ ska uppfyllas genom något av följande:

  • 1. Utformning enligt de preciserade krav som framgår av 8–48 §§ om de är tillämpliga.
  • 2. Utformning som verifieras genom analytisk dimensionering.

Första stycket 1 får endast tillämpas för verksamhetsklass 1–5 och byggnadsklass 1–3.

Att funktionskraven är uppfyllda kan verifieras antingen genom att tillämpa de preciserade kraven i den mån de är tillämpliga eller genom en funktionsbaserad utformning som verifieras genom analytisk dimensionering. Vägledning om respektive preciserat krav finns på andra sidor här på PBL Kunskapsbanken. Läs vidare längre ned på denna sida i avsnittet De preciserade kraven.

Du kan läsa mer om relationen mellan funktionskrav och preciserade krav på sidan Säkerhet i händelse av brand. Innebörden av analytisk dimensionering förklaras på sidan Analytisk dimensionering.

Säkerhet vid händelse av brand

Analytisk dimensionering

De preciserade kraven

Nedan finns länkar till vägledningar om de preciserade kraven som hör till funktionskraven om möjlighet till utrymning vid brand.

Tillförlitlighet i tekniska system

Tekniska system som är av betydelse för möjligheten till utrymning ska ha tillräcklig robusthet. Det kan bland annat innebära att system som är beroende av strömförsörjning behöver utformas med skydd mot strömavbrott och att viktiga styrfunktioner fortsätter att fungera så länge det är väsentligt för brandskyddet. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Tillförlitlighet i tekniska system.

Tillförlitlighet för möjlighet till utrymning

Antal utrymningsvägar och utrymning via fönster

Kraven på antalet utrymningsvägar i olika verksamheter är till för att säkerställa att det finns tillräckligt med utrymningsvägar för att byggnaden ska kunna utrymmas. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Antal utrymningsvägar och utrymning via fönster.

Antal utrymningsväga och utrymning via fönster

Tillgång till utrymningsdörrar

Kraven på tillgången till utrymningsdörrar är till för att säkerställa att personer i byggnaden kan nå utrymningsdörrar för att byggnaden ska kunna utrymmas med tillräcklig säkerhet. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Tillgång till utrymningsdörrar.

Tillgång till utrymningsdörrar

Avstånd för utrymning

Kraven på avstånd för utrymning är till för att säkerställa att personer i byggnaden har tillräckligt nära till utrymningsvägar för att kunna utrymma i tid. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Avstånd för utrymning.

Avstånd för utrymning

Avstånd inom utrymningspassager

Kraven på avstånd inom utrymningspassager finns för att skapa förutsättningar för att byggnaden ska kunna utrymmas med tillräcklig säkerhet. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Avstånd inom utrymningspassager.

Avstånd inom utrymningspassager

Framkomlighet och fri bredd i utrymningsvägar

Kraven på framkomlighet och fri bredd i utrymningsvägar finns för att säkerställa att dessa kan användas av det antal personer som kan förväntas behöva använda dem. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Framkomlighet och fri bredd i utrymningsvägar.

Framkomlighet och fri bredd i utrymningsvägar

Väg för utrymning

Kraven på väg för utrymning finns för att säkerställa att det är möjligt för personer att förflytta sig fram till en utrymningsdörr. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Väg för utrymning.

Väg för utrymning

Frångänglighet

Kraven på frångänglighet finns för att säkerställa att personer med nedsatt rörelseförmåga kan utrymma eller räddas på annat sätt. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Frångänglighet.

Frångänglighet

Krav på utformning av utrymningsdörrar

Kraven på hur utrymningsdörrar ska vara utformade finns för att säkerställa att dessa kan användas av de personer som kan förväntas behöva använda dem vid brand. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Krav på utformning av utrymningsdörrar.

Krav på utformning av utrymningsdörrar

Allmänbelysning för utrymning

Kraven på allmänbelysning för utrymning finns för att säkerställa att det finns tillräcklig belysning för att personer ska kunna förflytta sig säkert i samband med utrymning. Kraven ställs i utrymmen som annars inte kan förväntas ha tillgång till allmänbelysning. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Allmänbelysning för utrymning.

Allmänbelysning för utrymme

Vägledande markering för utrymning

Kraven på vägledande markering för utrymning finns för att säkerställa att personer kan orientera sig i byggnaden till utrymningsvägar. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Vägledande markering för utrymning.

Vägledande markering för utrymning

Nödbelysning för utrymning

Kraven på nödbelysning för utrymning finns för att säkerställa att personer kan förflytta sig säkert i byggnaden till utrymningsvägar. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Nödbelysning för utrymning.

Nödbelysning för utrymning

Skyltning av personantal

Kraven på skyltning av personantal är till för att personer ska bli medvetna om vilka begränsningar som finns avseende personantal i en lokal. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Skyltning av personantal.

Skyltning av personantal

Utrymningsplan

Kraven på utrymningsplan finns för att säkerställa att personer i vissa fall ska ha lättillgänglig information om hur de bör agera vid brand och om byggnadens utrymningsvägar. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Utrymningsplan.

Utrymningsplan

Brand- och utrymningslarm

Kraven på brand- och utrymningslarm finns för att säkerställa att personer som vistas i byggnaden så snabbt som möjligt ska få veta att det brinner så att byggnaden kan utrymmas innan personer utsätts för fara. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Brand- och utrymningslarm.

Brand- och utrymningslarm

Brandvarnare

Kraven på brandvarnare finns för att säkerställa att personer ska få en tidig varning i händelse av brand. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Brandvarnare.

Brandvarnare

Automatiska släcksystem i vissa verksamheter

I vissa verksamheter krävs ett automatiskt släcksystem för att skapa förutsättningar för att personer med begränsade eller inga möjligheter att utrymma på egen hand ska kunna bli räddade. Vägledning till det preciserade kravet finns på sidan Automatiska släcksystem i vissa verksamheter.

Automatiska släcksystem i vissa verksamheter

 

Boverket (2024). Möjlighet till utrymning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/brandskydd/utrymning/ Hämtad 2024-12-18