Avstånd inom utrymningspassager

Granskad: 16 december 2024

Kraven på avstånd inom utrymningspassager finns för att skapa förutsättningar för att byggnaden ska kunna utrymmas med tillräcklig säkerhet. Byggreglerna om brandskydd preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet i händelse av brand i byggnader i PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.

Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025

Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.

Boverkets byggregler

Boverkets konstruktionsregler

Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.

Nya byggregler

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som letar efter övergripande vägledning om vilka regler som gäller för säkerhet i händelse av brand i byggnader. Vägledningen beskriver även hur byggregelsystemet är uppbyggt samt hur kraven på säkerhet i händelse av brand, bland flera krav, ska uppfyllas. Sidan vänder sig till dig som professionellt arbetar med dessa frågor.

Preciserade krav för möjlighet till utrymning vid brand

De grundläggande kraven på säkerhet i händelse av brand finns i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggfördordningen, PBF.

4 §
  Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
   1. bärförmåga, stadga och beständighet,
   2. säkerhet i händelse av brand,
   3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
   4. säkerhet vid användning,
   5. skydd mot buller,
   6. energihushållning och värmeisolering,
   7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
   8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
   9. hushållning med vatten och avfall,
   10. bredbandsanslutning, och
   11. laddning av elfordon.

Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .

4 a §
  En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .

8 §
  För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
   1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
   2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
   3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
   4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
   5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.

Funktionskraven i byggreglerna om brandskydd, Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:7) om säkerhet i händelse av brand i byggnader, preciserar kraven i PBF om möjligheten till utrymning vid brand. Funktionskraven beskrivs på sidan Möjlighet till utrymning vid brand.

Möjlighet till utrymning vid brand

Kraven på avstånd inom utrymningspassager utgör preciserade krav som hör till funktionskraven i sjunde kapitlet Möjlighet till utrymning vid brand. Det är möjligt att utforma byggnaden på andra sätt än vad som anges i ett preciserat krav. En sådan utformning ska verifieras genom analytisk dimensionering. Vägledning om analytisk dimensionering finns på sidan Analytisk dimensionering.

Analytisk dimensionering

Kraven gäller vid uppförande av nya byggnader och vid ändring av byggnader för den ändrade delen. Vid ändring av befintlig byggnad får anpassning av kraven göras. Du kan läsa mer om möjligheterna för anpassning på sidan Anpassning av krav på brandskydd vid ändring.

Anpassning av krav på brandskydd vid ändring

Kraven gäller oavsett om åtgärden kräver bygglov, anmälan eller inget av det.

Under övergångsperioden, fram till den 30 juni 2026, är det möjligt för byggherren att välja att använda antingen Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som

  • kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, 
  • kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller 
  • inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026. 

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och 
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i 
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i 
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före 
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före 
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas 
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om  bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse  (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk  dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16)  om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning  tillämpas.

Du kan läsa mer om när reglerna gäller och om övergångsbestämmelser på sidan Säkerhet i händelse av brand.

Säkerhet i händelse av brand

Begrepp

Vägledning till begrepp som används i byggreglerna om brandskydd finns på sidan Begrepp och definitioner i brandskyddsreglerna.

Begrepp och definitioner

Avstånd inom trapphus

För trapphus som utgör utrymningspassage ställs krav på längsta avstånd till trapplopp på varje plan.

23 §

Avstånd inom utrymningspassager, som utgör trapphus, till trapplopp ska vara högst 10 meter.

Syftet med kravet är att begränsa längden på återvändsgränder och nischer inom ett trapphus som kan medföra att det kan vara svårt att orientera sig. Kravet innebär också en indirekt begränsning av storleken på ett trapphus, vilket begränsar antalet bostäder och verksamheter som kan ansluta till ett och samma trapphus.

Kravet begränsar det maximala avståndet till trapploppet på varje plan inom ett trapphus som utgör utrymningspassage. Avståndet ska uppfyllas inom hela det utrymme som ingår i trapphuset på varje våningsplan. Kravet omfattar inte avståndet i entréplanet för att nå dörr till gata eller liknande.

Avstånd inom utrymningspassager som inte utgör enda väg till säker plats

Utrymningskorridorer, loftgångar och liknande som inte utgör den enda vägen till säker plats tillåts vara relativt långa eftersom personer också har möjlighet att välja en annan väg.

24 §

Avstånd inom utrymningspassager, som inte utgör trapphus och som inte utgör den enda vägen till säker plats, ska vara högst 30 meter.

Avståndet ska mätas till utrymningsdörr som leder till säker plats eller till trappa som leder till säker plats.

Syftet med kravet är att utrymningspassager ska vara lätta att orientera sig i och att utrymmande som väl tagit sig ut i en utrymningspassage relativt snabbt ska nå säker plats eller ett trapphus som leder till säker plats.

Kravet begränsar det längsta tillåtna avståndet inom en utrymningspassage och gäller under förutsättning att utrymningspassagen uppfyller följande två saker:

  • Utrymningspassagen utgör inte ett trapphus.
  • Utrymningspassagen utgör inte den enda vägen till säker plats för något utrymme.

Att en utrymningspassage inte utgör enda väg till säker plats för ett anslutande utrymme innebär att personer i utrymmet alltid ska ha möjlighet att välja en annan väg direkt från utrymmet, till exempel till en annan utrymningspassage eller direkt till det fria.

Avståndet inom utrymningspassagen får inte överstiga 30 meter. Avståndet ska uppfyllas inom hela utrymningspassagen. Avståndet ska alltså mätas från den sämst belägna delen i utrymningspassagen, och inte som förflyttningssträckan från dörr till dörr för utrymmande. Avståndet ska mätas till dörr som leder direkt till säker plats eller till en trappa som i sin tur leder till säker plats. Trappan kan vara en brandtekniskt avskild trappa eller en öppen trappa som utgör en del av utrymningspassagen. Samma längsta tillåtna avstånd gäller både för invändiga utrymningspassager, till exempel en korridor, och för utvändiga utrymningspassager, till exempel en loftgång.

Även om räddningstjänstassisterad utrymning tillämpas från betjänade utrymmen betraktas utrymningspassagen som enda väg till säker plats. Avståndsgränserna kan därför inte tillämpas i det fallet utan då gäller istället kraven om avstånd i utrymningspassager som utgör enda väg till säker plats.

Avståndet inom en utrymningspassage är högst 30 meter i utrymningpassager som inte utgör enda väg till säker plats. I figuren exemplifieras tillämpning av kravet för en utrymningspassage som inte utgör enda utrymningsväg från något anslutande utrymme. Illustration: Boverket / Tryckcentrum i Blekinge AB

Utformning av utrymningspassager som utgör enda väg till säker plats

Utrymningskorridorer, loftgångar och liknande som utgör den enda vägen till säker plats ska begränsas i längd för att säkerställa att utrymning kan ske. Vilket avstånd som accepteras beror på om utrymningspassagen är utvändig eller invändig, samt om utrymning kan ske i flera riktningar eller inte.

25 §

Avstånd inom utrymningspassager, som inte utgör trapphus och som utgör den enda vägen till säker plats, ska högst vara följande:

  • 1. 10 meter i invändiga utrymningspassager där utrymning endast kan ske i en riktning inom utrymningspassagen.
  • 2. 15 meter i utvändiga utrymningspassager där utrymning endast kan ske i en riktning inom utrymningspassagen.
  • 3. 30 meter där utrymning kan ske i två riktningar inom utrymningspassagen.

Avståndet ska mätas till utrymningsdörr som leder till säker plats eller till trappa som leder till säker plats.

Syftet med kravet är att begränsa den längsta sträcka personer kan behöva förflytta sig längs utanförliggande korridor, sluss eller motsvarande om denna har rökfyllts och personer därför behöver förflytta sig genom brandgaser för att utrymma. Syftet är också att begränsa längden på nischer och liknande återvändsgränder för att underlätta orienterbarheten i en utrymningspassage och undvika att personer går fel i de fall personer är beroende av utanförliggande korridor, sluss eller motsvarande för att nå trappa eller dörr till det fria. 

Kravet gäller under förutsättning att utrymningspassagen uppfyller följande två saker:

  • Utrymningspassagen utgör inte ett trapphus.
  • Utrymningspassagen utgör den enda vägen till säker plats för något utrymme som den betjänar.

Med enda vägen till säker plats avses utrymningspassager som utrymmande med nödvändighet måste passera för att utrymma från betjänade utrymmen. Exempel på sådana utrymningspassager är en utrymningspassage som utgör gemensam del av i övrigt skilda utrymningspassager, exempelvis många hotellkorridorer, samt slussar till trapphus Tr1 och trapphus Tr2 som utgör enda utrymningspassage från en eller flera verksamheter i byggnaden.

En utrymningspassage ska betraktas som enda väg till säker plats även om räddningstjänstassisterad utrymning tillämpas från betjänade utrymmen. Det innebär att kravet även omfattar loftgångar i loftgångshus där räddningstjänstassisterad utrymning tillämpas från bostäderna.

Avstånd inom en utrymningspassage som omfattas av kravet får inte i någon del överstiga följande:

  • 10 meter i invändiga utrymningspassager där utrymning endast kan ske i en riktning inom utrymningspassagen.
  • 15 meter i utvändiga utrymningspassager där utrymning endast kan ske i en riktning inom utrymningspassagen.
  • 30 meter där utrymning kan ske i två riktningar inom utrymningspassagen. Detta gäller för både invändiga och utvändiga utrymningspassager.

Avstånden får inte överskridas inom någon del av utrymningspassagen. Avståndet mäts till dörr som leder direkt till säker plats eller till en trappa som i sin tur leder till säker plats. Trappan kan vara en brandtekniskt avskild trappa eller en öppen trappa.

I nischer, återvändsgränder och liknande finns enbart möjlighet att förflytta sig i en riktning. I praktiken innebär detta att där en återvändsgränd, nisch eller motsvarande förekommer ska avståndet från den sämst belägna punkten som högst uppgå till de mått som anges där utrymning endast kan ske i en riktning. Små, i praktiken obetydliga, nischer och liknande som finns exempelvis i syfte att underlätta personflödet förbi utåtgående dörrar är dock inte att betrakta som en sådan återvändsgränd, nisch eller motsvarande.

Avståndet får vara högst 30 m om utrymning kan ske i två riktningar, högst 10 m om utrymning endast kan ske i en riktning. I figuren exemplifieras tillämpning av kravet för en invändig utrymningspassage som utgör gemensam del av två i övrigt skilda utrymningspassager (två olika trapphus) och därför utgör den enda vägen till säker plats från anslutande utrymmen. Inom de delar av utrymningspassagen där personer kan välja på att gå åt två håll för att nå ett trapphus ska avståndet till ett trapphus vara högst 30 meter. Inom de delar av utrymningspassagen där personer enbart kan gå åt ett håll för att nå ett trapphus ska avståndet till trapphuset vara högst 10 meter. Illustration: Boverket / Tryckcentrum i Blekinge AB

 

Boverket (2024). Avstånd i utrymningsvägar. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/brandskydd/utrymning/avstand-utrymningsvag/ Hämtad 2024-12-18