Fasta bassänger och pooler
Kraven på att det ska finnas skyddsanordningar vid fasta bassänger på en tomt syftar till att barn inte ska drunkna. Byggreglerna preciserar det tekniska egenskapskravet om säkerhet vid användning i PBL och PBF. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.
Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025
Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.
Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.
Sidan vänder sig till
Sidan vänder sig till dig som letar efter vägledning om vilka regler som gäller för fasta bassänger och deras öppningar för utlopp. Sidan vänder sig till dig som arbetar med att utforma, projektera och bygga en bassäng och även till dig som arbetar med att bedöma om kraven är uppfyllda.
Kraven på säkerhet vid användning av bassänger preciseras i byggreglerna
De grundläggande kraven på säkerhet vid användning finns i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF. Byggreglerna preciserar hur en fast bassäng och dess öppningar för utlopp ska vara projekterade och utförda, för att uppfylla det tekniska egenskapskravet på säkerhet vid användning.
4 §
Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .
4 a §
En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .
10 §
För att uppfylla det krav på säkerhet vid användning som anges i 8 kap. 4 § första stycket 4 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sådant sätt att det vid användning eller drift inte innebär en oacceptabel risk för halkning, fall, sammanstötning, brännskador, elektriska stötar, skador av explosioner eller andra olyckor.
3 §
Fasta bassänger, avsedda för bad eller simning, på en tomt ska ha skydd mot drunkning. Skydden ska utformas så att yngre barn inte kan ta sig förbi dem.
Kraven gäller vid uppförande av en bassäng på en tomt. Vid ändring av befintlig anläggning gäller andra regler.
2 §
Föreskrifterna i 4–7 §§ och 2–4 kap. gäller för en obebyggd tomt som ska bebyggas.
Föreskrifterna i 3–14 §§ och 5 kap. gäller för uppförande av vissa andra anläggningar än byggnader på en tomt.
7 §
Vid ändring eller flyttning av en byggnad får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte samt med hänsyn till byggnadens förutsättningar och till bestämmelserna om varsamhet och förbud mot förvanskning i detta kapitel. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till ändringens omfattning eller flyttningens syfte och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven. Vidare får avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 alltid göras om ändringen innebär att bostäder på högst 35 kvadratmeter inreds på en vind.
Det som enligt första stycket gäller i fråga om en byggnad ska tillämpas också på andra anläggningar än byggnader.
Första och andra styckena gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2014:224) .
Kraven gäller för åtgärder som kräver bygglov eller anmälan. Kraven gäller också för åtgärder som inte kräver bygglov eller anmälan, men då får kraven anpassas och avsteg göras, i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning.
8 §
I fråga om en byggåtgärd som inte kräver bygglov eller anmälan enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till åtgärdens omfattning och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven.
Första stycket gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2011:335) .
Nya byggregler börjar gälla 2025
Boverkets nya byggregler börjar gälla den 1 juli 2025. De nya reglerna kan börja tillämpas direkt när de börjar gälla.
Under en övergångsperiod är det möjligt att tillämpa äldre regler, Boverkets byggregler (2011:6) - föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som
- kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
- kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller
- inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Äldre bestämmelser i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och
allmänna råd får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av punkten 3 i
övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om ändring i
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
2. Genom författningen upphävs Boverkets föreskrifter och allmänna råd
(2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder).
3. Äldre bestämmelser får dock tillämpas i den utsträckning som framgår av
punkten 3 i övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter (2024:14) om
ändring i Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning tillämpas.
Du kan läsa mer om när reglerna gäller, och övergångsbestämmelser, på sidan Tomter.
Kravet på skydd vid fasta bassänger
Bassänger, även kallade pooler, ska ha skyddsanordningar som hindrar yngre barn från att ta sig förbi dem. Syftet med kravet är att skydda yngre barn från att drunkna. Kravet gäller endast för pooler och bassänger som är fast placerade på en tomt. Kravet gäller alltså inte om det är flyttbara bassänger eller lösa pooler. Kravet gäller för bassänger avsedda för bad eller simning. Kraven gäller inte för bassänger som har uppförts för ett annat syfte än bad eller simning, som till exempel för odling, konst eller prydnad, eller för förflyttning, uppsamling eller utjämning av vatten.
3 §
Fasta bassänger, avsedda för bad eller simning, på en tomt ska ha skydd mot drunkning. Skydden ska utformas så att yngre barn inte kan ta sig förbi dem.
Det finns andra regler som gäller för andra typer av anläggningar, som liknar bassänger, exempelvis dammar och öppna behållare med vätska.
Du kan läsa mer om dessa regler för dammar, brunnar och öppna behållare på sidan Dammar, brunnar och fasta behållare.
Dammar, brunnar och fasta behållare
Kravet gäller oavsett bassängens storlek eller vattendjup
Kravet på skyddsanordning gäller oavsett hur stor eller liten bassängen är.
Kravet gäller också oavsett hur djupt vattnet är. Det finns inget undantag för grunda bassänger, eftersom yngre barn kan riskera att drunkna även i grunt vatten.
Hur ska skyddsanordningar utformas?
Skydd till bassängen kan vara av olika slag och ska anpassas efter förutsättningarna på platsen och den enskilda bassängen. Exempel på skydd är stängsel, staket, skyddstäckning, skyddsnät, låsbart pooltak eller annat skydd. De ska utformas så att yngre barn inte kan ta sig förbi dem.
3 §
Fasta bassänger, avsedda för bad eller simning, på en tomt ska ha skydd mot drunkning. Skydden ska utformas så att yngre barn inte kan ta sig förbi dem.
Vilka är yngre barn?
Med yngre barn avses barn som är under 6 år. Skyddens utformning och dimensionering ska alltså hindra ett barn under 6 år. Om en skyddsanordning bedöms kunna forceras av vuxna, eller av barn som är 6 år eller äldre, strider den alltså inte mot kravet.
Hur ska öppningar i bassänger utformas?
Bassängers öppningar för utlopp ska utformas så att risken för personskador begränsas. Syftet är att förebygga risken att människor skadar sig där vattnet sugs ut. Exempel på skydd kan vara att öppningar förses med galler eller liknande anordningar.
4 §
Öppningar för utlopp i fasta bassänger, avsedda för bad eller simning, på en tomt ska utformas så att risken för personskador begränsas.
Kraven ska alltid uppfyllas
Anläggning i form av fast bassäng på en tomt kräver generellt varken bygglov eller anmälan. Byggherren är ändå ansvarig för att se till att kraven uppfylls. Byggnadsnämnden kan dock bli inblandad vid tillsyn i efterhand.
Mindre avvikelse går att göra i enskilda fall
En mindre avvikelse är ett mindre avsteg från ett krav i byggreglerna. Det innebär att kraven inte uppfylls i sin helhet, utan att ett avsteg får göras. Möjligheten till mindre avvikelse finns, för att kraven som ställs på fasta bassänger kan vara orimliga i ett enskilt fall. Genom att göra en mindre avvikelse så är det möjligt att genomföra lösningar som uppfyller syftet med ett krav, trots att de strider mot kravet. Det kan numera finnas större behov av att göra mindre avvikelser från de nya byggreglerna, jämfört med Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, eftersom vissa delar som där var allmänna råd nu är bindande föreskrifter.
När får mindre avvikelser göras?
Det är bara undantagsvis, under speciella förhållanden, som mindre avvikelser från kraven i byggreglerna får göras. Alla följande förutsättningar ska vara uppfyllda:
- det är ett enskilt fall
- avvikelsen är mindre
- det finns särskilda skäl
- anläggningen kan antas bli tekniskt tillfredsställande trots avvikelsen, och
- det finns ingen avsevärd olägenhet från annan synpunkt.
Det är bara från krav i byggreglerna som det får göras avvikelser. Regeln om mindre avvikelser ger inte möjlighet att göra avvikelser från krav i PBL eller PBF.
3 §
Mindre avvikelse får göras från föreskrifterna i 6–14 §§ och 5 kap. i denna författning i enskilda fall om
- 1. det finns särskilda skäl,
- 2. anläggningen ändå kan antas bli tekniskt tillfredsställande, och
- 3. det inte finns någon avsevärd olägenhet från annan synpunkt.
Om mindre avvikelse enligt första stycket tillämpas ska skälen för detta dokumenteras i samband med den projektering som regleras i 8 §.
Byggherrens och byggnadsnämndens roll kopplat till mindre avvikelser
Om byggherren vill göra mindre avvikelser från tekniska egenskapskrav ska byggnadsnämnden inte pröva om mindre avvikelser medges eller inte. Det är byggherren själv som har ansvaret för att avgöra om mindre avvikelser är lämpligt. Byggherren ska i samband med projekteringen ha dokumenterat skälen för avvikelserna, det kan ske genom en notering i en relevant handling. Det kan vara på en ritning eller likande underlag. I de fall anläggningen kräver lov eller anmälan kan byggherren också utveckla skälen för byggnadsnämnden på det tekniska samrådet. Om byggherren tillämpar regeln om mindre avvikelser felaktigt, kan byggnadsnämnden ytterst neka startbesked eller slutbesked.
3 §
Mindre avvikelse får göras från föreskrifterna i 6–14 §§ och 5 kap. i denna författning i enskilda fall om
- 1. det finns särskilda skäl,
- 2. anläggningen ändå kan antas bli tekniskt tillfredsställande, och
- 3. det inte finns någon avsevärd olägenhet från annan synpunkt.
Om mindre avvikelse enligt första stycket tillämpas ska skälen för detta dokumenteras i samband med den projektering som regleras i 8 §.
8 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska projekteras
- 1. på ett fackmässigt sätt,
- 2. så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i denna författning uppfylls, och
- 3. så att förutsatt underhåll kan ske.
Projekteringen ska dokumenteras.
Första och andra styckena gäller inte om det är obehövligt.
Projektering är en förutsättning för att en bassäng ska kunna uppfylla kraven
Projektering är det utrednings- och förberedelsearbete som föregår det aktiva uppförandet av en fast bassäng. Projekteringen inleds med att byggherrens alla krav på och önskemål om bassängen preciseras, samt att alla förutsättningar och villkor som kan påverka den fortsatta projekteringen kartläggs. I projekteringen fastställs sedan konstruktion, utformning och installationer vilket leder till att kompletta handlingar såsom ritningar och tekniska beskrivningar med mera kan tas fram.
Byggreglerna preciserar kraven men trots detta behöver funktionskrav ofta brytas ned. Kravnedbrytning innebär att byggherren anger hur funktionskraven tillämpas i det enskilda fallet.
Vid uppförande av nya anläggningar ska projekteringen ske:
- på ett fackmässigt sätt
- så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i Boverkets föreskrifter om krav på tomter m.m. uppfylls
- så att förutsatt underhåll kan ske.
8 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska projekteras
- 1. på ett fackmässigt sätt,
- 2. så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i denna författning uppfylls, och
- 3. så att förutsatt underhåll kan ske.
Projekteringen ska dokumenteras.
Första och andra styckena gäller inte om det är obehövligt.
Projekteringen ska dokumenteras
Projekteringen ska även dokumenteras. Kraven på projektering och dokumentation gäller inte om det är obehövligt.
8 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska projekteras
- 1. på ett fackmässigt sätt,
- 2. så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i denna författning uppfylls, och
- 3. så att förutsatt underhåll kan ske.
Projekteringen ska dokumenteras.
Första och andra styckena gäller inte om det är obehövligt.
Utförandet ska göras på ett fackmässigt sätt och enligt gällande handlingar
Projekteringsarbete är det förberedande arbete som går ut på att skapa förutsättningar för att kunna utföra byggåtgärderna. Utifrån detta ska handlingar upprättas så att den färdiga anläggningen kan utföras på ett sådant sätt att kraven i Boverkets föreskrifter om krav på tomter m.m. uppfylls. Åtgärderna som genomförs vid utförandet bygger på den projektering av bassängen som har gjorts inför uppförandet. Vid uppförande av en anläggning ställs det krav på att utförandet görs
- på ett fackmässigt sätt, och
- enligt gällande handlingar.
8 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska projekteras
- 1. på ett fackmässigt sätt,
- 2. så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i denna författning uppfylls, och
- 3. så att förutsatt underhåll kan ske.
Projekteringen ska dokumenteras.
Första och andra styckena gäller inte om det är obehövligt.
9 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska utföras
- 1. på ett fackmässigt sätt, och
- 2. enligt gällande handlingar.
Vad menas med fackmässigt vid projektering och utförande?
Med fackmässigt menas att den person som projekterar och utför åtgärderna ska ha kompetens som motsvarar vad som kan krävas av en person som arbetar yrkesmässigt inom den aktuella professionen. Vilka kunskaper och färdigheter som behövs, beror på sakområdet och åtgärdens komplexitet. Fackmässighet avser kunskap och färdigheter, inte att man gått en viss speciell utbildning eller är certifierad. Fackmässighet kan uppnås till exempel genom att använda vetenskapligt baserade metoder, lämpliga branschstandarder, branschregler eller andra accepterade metoder för att utföra arbetsmoment på ett sakkunnigt sätt. Metoderna som används ska vara tillförlitliga.
Den som projekterar på ett fackmässigt sätt tar fram underlag och utför arbete som gör att andra fackmän kan bilda sig en uppfattning om innehållet, till exempel genom användningen av väldefinierade begrepp och enheter samt genom upplägg och struktur.
Byggnadsnämnden kan utifrån kravet på fackmässighet till exempel begära in tydligare handlingar. Detta krav förstärker således byggnadsnämndens mandat att begära de handlingar som krävs för att kunna bedöma de krav som uppkommer vid handläggningen av ärenden.
Vad menas med att arbetet ska kunna utföras så att kraven uppfylls?
Att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i Boverkets föreskrifter om krav på tomter m.m. uppfylls innebär ett krav på projekteringen. Projektören måste ta hänsyn till alla krav i föreskrifterna och upprätta bygghandlingar utifrån att den färdiga bassängen ska uppfylla kraven i föreskrifterna.
8 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska projekteras
- 1. på ett fackmässigt sätt,
- 2. så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i denna författning uppfylls, och
- 3. så att förutsatt underhåll kan ske.
Projekteringen ska dokumenteras.
Första och andra styckena gäller inte om det är obehövligt.
Vad menas med förutsatt underhåll?
Med underhåll menas en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa bassängens konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Med begreppet förutsatt underhåll menas det underhåll som kan förväntas behöva utföras under en anläggnings förväntade livslängd. Att ta hänsyn till förutsatt underhåll i projekteringen innebär krav på att bassängen ska utformas på sätt som gör det möjligt att utföra sådant underhåll som kan förväntas.
4 §
I denna lag avses med
allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov,
bebygga: att förse ett område med ett eller flera byggnadsverk,
bebyggelse: en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader,
byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
byggnadsnämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter enligt denna lag,
byggnadsverk: en byggnad eller annan anläggning,
byggprodukt: en produkt som är avsedd att stadigvarande ingå i ett byggnadsverk,
exploateringsavtal: avtal om genomförande av en detaljplan och om medfinansieringsersättning mellan en kommun och en byggherre eller en fastighetsägare avseende mark som inte ägs av kommunen, dock inte avtal mellan en kommun och staten om utbyggnad av statlig transportinfrastruktur,
genomförandetiden: den tid för genomförandet av en detaljplan som ska bestämmas enligt 4 kap. 21-25 §§,
kvartersmark: mark som enligt en detaljplan inte ska vara allmän plats eller vattenområde,
markanvisning: ett avtal mellan en kommun och en byggherre som ger byggherren ensamrätt att under en begränsad tid och under givna villkor förhandla med kommunen om överlåtelse eller upplåtelse av ett visst av kommunen ägt markområde för bebyggande,
medfinansieringsersättning: ersättning som en byggherre eller en fastighetsägare i samband med genomförande av en detaljplan åtar sig att betala för en del av en kommuns kostnad för bidrag till byggande av en viss väg eller järnväg som staten eller en region ansvarar för,
miljönämnden: den eller de nämnder som fullgör kommunens uppgifter på miljö- och hälsoskyddsområdet,
nybyggnad: uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare uppförd byggnad till en ny plats,
ombyggnad: ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas,
omgivningsbuller: buller från flygplatser, industriell verksamhet, spårtrafik och vägar,
planläggning: arbetet med att ta fram en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser,
sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,
tillbyggnad: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym,
tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,
underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och
ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2019:949) .
8 §
Sådana anläggningar som avses i 5 kap. ska projekteras
- 1. på ett fackmässigt sätt,
- 2. så att arbetet kan utföras på ett sådant sätt att kraven i denna författning uppfylls, och
- 3. så att förutsatt underhåll kan ske.
Projekteringen ska dokumenteras.
Första och andra styckena gäller inte om det är obehövligt.
Krav på kontroll av bassängen
Byggherren ska se till att det utförs kontroller, så att kraven som ställs på bassängen uppfylls. Samtliga krav som gäller enligt författningen ska kontrolleras. Det finns tre alternativ när kontrollerna kan göras:
- under projektering och utförande,
- i den färdiga anläggningen, eller
- en kombination av under projektering och utförande och i den färdiga anläggningen.
För kontroll av kraven i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m. (BFS 2024:6) måste kontrollerna dock utföras under projektering och utförande.
10 §
Kontroll av att kraven i 5 kap. uppfylls ska göras
- 1. under projektering och utförande enligt 11–13 §§,
- 2. i den färdiga anläggningen enligt 14 §, eller
- 3. med en kombination av punkt 1 och 2.
Kontroll ska utföras fackmässigt.
Resultatet av kontrollen ska dokumenteras.
Kontroll ska utföras fackmässigt
Med vilken regelbundenhet och hur ingående kontroller ska utföras bestäms genom en fackmässig bedömning av byggherren och dess organisation i varje enskilt fall. Vissa krav kan kontrolleras på ett enklare sätt, andra krav måste kontrolleras mer ingående och vid fler tillfällen under byggprocessen. Kravet om fackmässighet innebär att den som utför kontroller ska ha en kompetens som motsvarar vad som kan krävas av en yrkesmässig person inom den aktuella professionen. Vilka kunskaper och färdigheter som behövs, beror på sakområdet och åtgärdens komplexitet. Det innebär också att kunna bedöma när kontrollen av ett visst krav ska äga rum. För kontroll där provning eller mätning ingår, innebär kravet på fackmässighet att den som utför kontrollen ska kunna hantera de instrument eller den utrustning som behövs för kontrollen.
10 §
Kontroll av att kraven i 5 kap. uppfylls ska göras
- 1. under projektering och utförande enligt 11–13 §§,
- 2. i den färdiga anläggningen enligt 14 §, eller
- 3. med en kombination av punkt 1 och 2.
Kontroll ska utföras fackmässigt.
Resultatet av kontrollen ska dokumenteras.
Om byggherren själv inte har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att utföra kontrollerna på ett fackmässigt sätt, ansvarar byggherren för att någon annan i organisationen har tillräcklig kompetens. Det kan vara en projektör, en arbetsledare eller en annan person som byggherren anlitar.
Kravet om fackmässighet är inte kopplat till någon specifik utbildning eller certifiering. Det måste alltid till en bedömning i det enskilda fallet av vilken kunskap och färdighet som krävs för att uppfylla kravet på fackmässighet.
Resultatet av kontrollen ska dokumenteras
För att kvalitetssäkra byggprocessen ska resultatet av kontrollen dokumenteras.
10 §
Kontroll av att kraven i 5 kap. uppfylls ska göras
- 1. under projektering och utförande enligt 11–13 §§,
- 2. i den färdiga anläggningen enligt 14 §, eller
- 3. med en kombination av punkt 1 och 2.
Kontroll ska utföras fackmässigt.
Resultatet av kontrollen ska dokumenteras.
Det finns inga formkrav för hur dokumentationen av kontrollen ska se ut, men av dokumentationen ska det framgå att kraven kontrollerats och på vilket sätt de kontrollerats. Detta innebär normalt att det av dokumentationen ska framgå vilken kontrollmetod som användes, tidpunkten för kontrollen samt vem som utförde kontrollen. Dokumentationen av kontrollerna kan bestå av eller innehålla till exempel fotografier, protokoll eller intyg.
Kontroll under projekteringen
För kontroll av kraven i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m. (BFS 2024:6) måste kontrollerna utföras under projektering och utförande. Även vid kontroll av andra författningskrav kan det, utifrån vad som följer av en fackmässig bedömning, bli aktuellt att utföra kontroll i projekteringsskedet.
Vid kontroll under projektering ska det kontrolleras att dimensionerande förutsättningar, projekteringsmetoder, provningsmetoder och beräkningar är relevanta och redovisade i handlingarna.
11 §
Vid kontroll under projektering ska det kontrolleras att dimensionerande förutsättningar, projekteringsmetoder, provningsmetoder och beräkningar är relevanta och redovisade i handlingarna.
Kontroll under utförandet
Kontroll som genomförs under utförandet ska säkerställa att arbetet utförs enligt de handlingar som upprättats och kontrollerats under projekteringen. Syftet är att säkerställa att rätt byggprodukter används och att rätt arbetsmoment genomförs på rätt plats och vid rätt tidpunkt.
12 §
Vid kontroll under utförande ska det kontrolleras att arbetet utförs enligt gällande handlingar.
Byggprodukter
Byggherren ska välja byggprodukter vars väsentliga egenskaper är lämpliga för att den färdiga anläggningen ska uppfylla reglerna. Byggherren ska avgöra om produkterna är lämpliga att användas i projektet.
19 §
En byggprodukt får ingå i ett byggnadsverk endast om den är lämplig för den avsedda användningen.
En byggprodukt ska anses lämplig om den
1. har sådana egenskaper att det byggnadsverk som produkten ska ingå i kan uppfylla de tekniska egenskapskrav som avses i 4 § första stycket 1-6, 8 och 9 när byggnadsverket är projekterat och uppfört på rätt sätt, eller
2. uppfyller kraven i föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 6 §. Lag (2013:306) .
För att byggherren ska kunna bedöma lämpligheten ska byggprodukter ha kända och dokumenterade egenskaper i de avseenden som har betydelse för anläggningens förmåga att uppfylla de ställda kraven. Byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper ska anses ha kända och dokumenterade egenskaper i de avseenden som de är förhandsbedömda. Vilka slags byggprodukter som anses ha förhandsbedömda egenskaper framgår av. Egenskaper hos andra byggprodukter än byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper ska provas eller bedömas genom annan vedertagen metod. Inom Europeiska unionen vedertagen metod ska användas där sådan finns.
6 §
Med byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper avses i denna författning produkter som tillverkats för att permanent ingå i byggnadsverk och som antingen
- 1. är CE-märkta,
- 2. är typgodkända eller tillverkningskontrollerade enligt bestämmelserna i 8 kap. 22–23 §§ plan- och bygglagen (2010:900),
- 3. har certifierats av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten i fråga enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93, eller
- 4. har tillverkats i en fabrik vars tillverkning och produktionskontroll och utfallet därav för byggprodukten fortlöpande övervakas, bedöms och godkänns av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten i fråga enligt förordning (EG) nr 765/2008.
Såsom bedömning i enlighet med alternativ 3 eller 4 godtas även en bedömning utfärdad av ett organ inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Turkiet om organet på annat sätt än genom ackreditering för uppgiften enligt förordning (EG) nr 765/2008, erbjuder motsvarande garantier i fråga om teknisk och yrkesmässig kompetens samt garantier om oberoende.
7 §
Byggprodukter och material ska ha kända och dokumenterade egenskaper i de avseenden som har betydelse för byggnadsverkets förmåga att uppfylla kraven i denna författning.
Byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper ska anses ha kända och dokumenterade egenskaper i de avseenden som de är förhandsbedömda.
Egenskaper hos andra byggprodukter än byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper ska provas eller bedömas genom annan vedertagen metod. Inom Europeiska unionen vedertagen metod ska användas där sådan finns.
För byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper kan kontrollen inskränkas till identifiering, kontroll av märkning och granskning av dokumentationen av de bedömda egenskaperna.
13 §
Byggprodukter och material ska kontrolleras när de tas emot på byggarbetsplatsen. Kontroll ska göras av att byggprodukter och material har förutsatta egenskaper.
För byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper kan kontrollen inskränkas till identifiering, kontroll av märkning och granskning av dokumentationen av de förhandsbedömda egenskaperna.
Du kan läsa mer om återvända byggprodukter och återbruk av bärverksdelar på sidorna CE-märkning och återbruk och Återbruk av sammansatta byggprodukter och byggnadsdelar.
Återbruk av sammansatta byggprodukter och byggnadsdelar
Byggprodukter ska kontrolleras när de levereras
Byggherren ansvarar för att byggprodukterna kontrolleras när de tas emot på byggarbetsplatsen för att säkerställa att de har de egenskaper som förutsatts under projekteringen. Denna mottagningskontroll är en viktig del av kontrollen under utförandet. När man tar emot byggprodukterna ska man verifiera och dokumentera att leveransen motsvarar de byggprodukter som framgår av handlingarna.
13 §
Byggprodukter och material ska kontrolleras när de tas emot på byggarbetsplatsen. Kontroll ska göras av att byggprodukter och material har förutsatta egenskaper.
För byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper kan kontrollen inskränkas till identifiering, kontroll av märkning och granskning av dokumentationen av de förhandsbedömda egenskaperna.
Mottagningskontrollen ska göras för alla byggprodukter, oavsett säkerhetsklassen på den del av anläggningen där byggprodukten ska ingå. Syftet är att säkerställa att det som levereras till byggarbetsplatsen, och byggs in i anläggningen, faktiskt är det som förutsatts och dokumenterats under projekteringen.
13 §
Byggprodukter och material ska kontrolleras när de tas emot på byggarbetsplatsen. Kontroll ska göras av att byggprodukter och material har förutsatta egenskaper.
För byggprodukter med förhandsbedömda egenskaper kan kontrollen inskränkas till identifiering, kontroll av märkning och granskning av dokumentationen av de förhandsbedömda egenskaperna.
Kontroll i den färdiga anläggningen
I den färdiga anläggningen ska kontroll göras genom:
- mätning: en fysisk bestämning, enligt en tillförlitlig metod, av ett siffervärde för en viss egenskap,
- provning: ett praktiskt försök för att utreda om en viss funktion har uppnåtts, eller
- besiktning: en visuell kontroll av att ett visst utförande överensstämmer med dokumentationen av projekteringen.
14 §
Vid kontroll av den färdiga anläggningen ska kontroll göras genom provning, mätning eller besiktning.
Krav på kontroll gäller oberoende av kontrollplan enligt PBL
Krav på kontroll gäller oberoende av de kontroller som tas upp i kontrollplan enligt PBL. Det innebär att kontrollplanen sannolikt endast omfattar en liten del av alla kontroller som byggherren måste genomföra för att uppfylla kraven på kontroll enligt Boverkets föreskrifter; detta eftersom kontrollplanen endast ska avse så kallade kritiska moment.
Ordningslagen innehåller också krav på bassänger
Regler om skydd mot drunkning finns även i ordningslagen. Där anges också att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska beaktas.
Ordningslagens krav är inte begränsade till fasta bassänger, utan gäller för alla bassänger, fasta som lösa, både på tomter och på allmän plats. Kravet gäller dessutom för alla bassänger, dammar och brunnar, även de som anlades före lagens ikraftträdande.
Anläggningens ägare ansvarar för att ordningslagen krav uppfylls. Polis utövar tillsyn enligt ordningslagen och kan förelägga ägaren att vidta nödvändiga åtgärder.
5 §
Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet. Behovet av att säkerhetsanordningen ger ett tillräckligt skydd mot olyckor med barn skall särskilt beaktas. Anläggningens ägare eller den som till följd av nyttjanderättsavtal eller på någon annan grund är i ägarens ställe ansvarar för att anläggningen är försedd med nödvändiga säkerhetsanordningar.
Polismyndigheten får i fråga om en särskild anläggning besluta om de säkerhetsåtgärder som skall vidtas.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.