Framkomlighet för räddningsfordon

Granskad: 16 december 2024

Kravet på framkomlighet för räddningsfordon i PBL syftar till att möjliggöra räddningsinsatser. Byggreglerna preciserar tomtkravet om framkomlighet till byggnader på tomten för räddningsfordon, såsom räddningstjänstens och ambulanssjukvårdens fordon. De nya byggreglerna börjar gälla den 1 juli 2025.

Nya bygg- och konstruktionsregler från 1 juli 2025

Denna vägledning handlar om de nya byggreglerna som träder i kraft den 1 juli 2025. Tänk på att de inte går att tillämpa innan dess, utan nu gäller Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS.

Boverkets byggregler

Boverkets konstruktionsregler

Du kan läsa mer om de hur de nya byggreglerna är uppdelade och vad som är skillnaden mot de förra reglerna på sidan Nya byggregler.

Nya byggregler

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till dig som letar efter vägledning om vilka regler som gäller för framkomligheten för räddningsfordon till byggnader på en tomt. Den vänder sig till dig som arbetar med att utforma, projektera och bygga en eller flera byggnader på en obebyggd tomt och även till dig som arbetar med att pröva om kraven i reglerna är uppfyllda.

Kravet på framkomlighet för räddningsfordon preciseras i byggreglerna
De grundläggande kraven på att tomter ska vara framkomliga för räddningsfordon finns i plan- och bygglagen, PBL. Byggreglerna preciserar hur en tomt ska utformas för att uppfylla kravet på framkomlighet för räddningsfordon.

9 §
  En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
   1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
   2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
   3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
   4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
   5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
   6. risken för olycksfall begränsas.

Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.

Kraven gäller när en byggnad uppförs på en obebyggd tomt. Kraven gäller alltså inte när en byggnad uppförs på en tomt där det redan finns en eller flera byggnader.

2 §

Föreskrifterna i 4–7 §§ och 2–4 kap. gäller för en obebyggd tomt som ska bebyggas.

Föreskrifterna i 3–14 §§ och 5 kap. gäller för uppförande av vissa andra anläggningar än byggnader på en tomt.

Kraven gäller inte för lovpliktiga ändringar av en byggnad och vissa åtgärder som kräver anmälan och som ska utföras på bebyggda tomter, utan dessa hanteras genom en annan bestämmelse i PBL. I de fallen ska tomtkraven bara tillämpas i den utsträckning som är skälig med hänsyn till kostnaderna för arbetet och tomtens särskilda egenskaper.

11 §
  I fråga om att på en bebyggd tomt vidta sådana ändringar av en byggnad som kräver lov enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 § eller åtgärder som kräver anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 § ska 9 § tillämpas i den utsträckning som är skälig med hänsyn till kostnaderna för arbetet och tomtens särskilda egenskaper. Lag (2011:335) .

Nya byggregler börjar gälla 2025

Boverkets nya byggregler börjar gälla den 1 juli 2025.  De nya reglerna kan börja tillämpas direkt när de börjar gälla.  

Under en övergångsperiod är det möjligt att tillämpa äldre regler, Boverkets byggregler (2011:6) - föreskrifter och allmänna råd, BBR, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS, för åtgärder som 

  • kräver bygglov, om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, 
  • kräver anmälan, om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026, eller 
  • inte kräver varken bygglov eller anmälan, om arbetet påbörjas före den 1 juli 2026. 

1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Äldre bestämmelser får tillämpas på arbeten som
a) kräver bygglov om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före 
den 1 juli 2026,
b) kräver anmälan om anmälan kommer in till kommunen före den 1 juli 2026,
eller
c) varken kräver bygglov eller anmälan om arbetena påbörjas före 
den 1 juli 2026.
En förutsättning för att äldre bestämmelser enligt första stycket ska få tillämpas 
är att samtliga äldre bestämmelser och även äldre bestämmelser enligt övergångsbestämmelserna till Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2024:6) om  bärförmåga, stadga och beständighet i byggnader m.m., Boverkets kungörelse  (2024:15) om upphävande av Boverkets allmänna råd (2011:27) om analytisk  dimensionering av byggnaders brandskydd och Boverkets kungörelse (2024:16)  om upphävande av Boverkets allmänna råd (2013:11) om brandbelastning  tillämpas.

Du kan läsa mer om när reglerna gäller och övergångsbestämmelser på sidan Tomter.

Tomter

Krav på framkomlighet för räddningsfordon

För att räddningsinsatser ska vara möjliga ska en tomt ordnas så att det finns anordningar som tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon. Det är främst framkomligheten för räddningstjänstens och ambulanssjukvårdens räddningsfordon som behöver säkerställas. Det är i dessa fall lämpligt att dimensionera anordningarna efter räddningstjänstens fordon eftersom dessa vanligen är störst.

9 §
  En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
   1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
   2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
   3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
   4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
   5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
   6. risken för olycksfall begränsas.

Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.

Uppställningsplats för räddningsfordon längst 50 meter från en byggnads angreppspunkt

Avståndet mellan en uppställningsplats för räddningsfordon till en byggnads angreppspunkter ska inte vara längre än 50 meter, för att räddningspersonal ska kunna anses ha åtkomst till en byggnad på en tomt. Syftet är främst att räddningstjänsten ska kunna ställa upp ett släckfordon och sedan kunna nå byggnaden utan att det blir för långt avstånd att dra slang från släckbilen. Annan tung utrustning, såsom utskjutsstege, ska inte heller behöva bäras alltför långa sträckor. Om kravet på avstånd uppfylls behövs det ingen anordnad räddningsväg.

1 §

Avståndet från uppställningsplats för räddningsfordon till en byggnads angreppspunkter ska vara längst 50 meter.

Om särskilda skäl föreligger får ett längre avstånd än 50 meter tillämpas. Med särskilda skäl avses skäl som beror på behovet av räddningsinsats utifrån byggnadens ändamål eller svårigheter att komma fram till byggnaden på tomten med räddningsfordon utifrån de geografiska förutsättningarna.

Illustration med en väg, en brandbil och 50 meter fram till huset. Illustrationen visar att avståndet från en uppställningsplats med ett räddningsfordon på gatan utanför en tomt till byggnadens entré får vara max 50 meter. Illustration: Boverket / Tryckcentrum i Blekinge

Hur ska avståndet mätas?

Avståndet bör mätas som det kortaste avståndet för räddningspersonal att ta sig mellan den tänkta uppställningsplatsen och till byggnadens angreppspunkt.

Det är det faktiska avståndet som ska mätas, det vill säga den närmsta väg som räddningspersonal kan förväntas ta sig fram. Det innebär att det inte är fågelvägen som räknas och att räddningspersonal inte ska behöva hoppa eller kliva över hinder såsom häckar, staket eller murar.

Vad är en uppställningsplats?

En uppställningsplats är en yta där räddningsfordon kan ställas upp under en räddningsinsats. En uppställningsplats är i de flesta fall på en väg eller en gata.

Uppställningsplatsen behöver inte vara en särskilt markerad eller skyltad yta. Det räcker att det finns en plats där man kan parkera en släckbil eller annat räddningsfordon, antingen utanför tomtgränsen eller inne på tomten.

Vilka ytor är lämpliga som uppställningsplats?

Lastzon, angöringsplats och köryta på parkeringsområden, till och från parkeringsplatser, borde kunna användas som uppställningsplats.

Som uppställningsplats får inte tillgodoräknas ytor som normalt är upptagna, till exempel parkeringsplatser eller utrymme för containrar.

Vad är en angreppspunkt?

Med en angreppspunkt avses byggnaders entréer eller andra ingångar som är avsedda att användas av räddningstjänsten.

5 §

I denna författning avses med

angreppspunkt: byggnaders entréer eller andra ingångar som är avsedda att användas av räddningstjänsten,

angöringsplats: en plats för kortare tillfällig uppställning av bil eller annat fordon för på- och avstigning eller i- och urlastning,

avfallsanordning: fast anordning för hantering av avfall, och

tillgänglig och användbar: tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Beroende på byggnadens utformning kan det finnas flera angreppspunkter som behöver kunna nås av räddningstjänsten vid en insats. Räddningstjänstens angreppspunkt utgörs oftast av byggnadens huvudentré, men kan även bestå av andra ingångar till byggnaden. För exempelvis ett flerbostadshus med flera trappuppgångar gäller kravet på 50 meter till varje entré, eftersom det oftast inte finns en rimlig möjlighet att komma åt lägenheterna för brandsläckning, annat än från respektive trapphus.

Illustrationen visar en väg, flerbostadshus och räddningsfordon som står max 50 meter från entréerna. Illustrationen visar att avståndet från uppställningsplatser med räddningsfordon på gatan utanför en tomt till ett flerbostadshus respektive entréer får vara max 50 meter. Illustration: Boverket / Tryckcentrum i Blekinge

Särskilda skäl för ett längre avstånd

Avståndet från en uppställningsplats för räddningsfordon till en byggnads angreppspunkter får vara längre än 50 meter om det finns särskilda skäl.

Med särskilda skäl avses:

  • skäl som beror på behovet av räddningsinsats utifrån byggnadens ändamål, eller
  • skäl som beror på svårigheter att komma fram till byggnaden på tomten med räddningsfordon utifrån de geografiska förutsättningarna

1 §

Avståndet från uppställningsplats för räddningsfordon till en byggnads angreppspunkter ska vara längst 50 meter.

Om särskilda skäl föreligger får ett längre avstånd än 50 meter tillämpas. Med särskilda skäl avses skäl som beror på behovet av räddningsinsats utifrån byggnadens ändamål eller svårigheter att komma fram till byggnaden på tomten med räddningsfordon utifrån de geografiska förutsättningarna.

Byggnadens ändamål

Med särskilda skäl utifrån byggnadens ändamål menas att alla byggnader inte medför lika stora risker vid brand. Exempelvis kan det handla om komplementbyggnader till en huvudbyggnad, som mindre förråd, friggebodar, sjöbodar, vedskjul eller andra liknande byggnader som kan ligga på ett relativt långt avstånd från huvudbyggnaden. Med hänsyn till att personer vistas där mer sällan, och att risken för brandspridning till andra byggnader inte är lika stor, kan man godta ett längre avstånd för exempelvis framdragning av slang och släckningsutrustning, så länge huvudbyggnadens angreppspunkter ligger längst 50 meter från en uppställningsplats.

Med särskilda skäl utifrån byggnadens ändamål menas även att byggnadens verksamhet eller syfte kan motivera att godta ett längre avstånd än 50 meter. Det kan handla om byggnader vars placering och otillgänglighet i sig utgör en del av byggnadens syfte, som för platsspecifik turist- eller museiverksamhet såsom naturrum, utsiktstorn och liknande verksamheter.

Geografiska förutsättningar

Med särskilda skäl utifrån de geografiska förutsättningarna menas byggnader som ligger i besvärlig terräng eller i delar av landet där man normalt sett inte kan förvänta sig en räddningsinsats med ordinarie räddningsfordon. Exempel på sådana geografiska förutsättningar är skärgård och fjällmiljö, eller annan svårtillgänglig terräng.

Det skulle i vissa fall även kunna röra sig om enstaka byggnader, exempelvis ett enbostadshus på en bergknalle eller liknande, där det kan vara motiverat med något längre slangdragning för räddningstjänsten. Då bör man också väga in om ambulanssjukvårdens mindre fordon kan komma tillräckligt nära byggnaden, även om det inte är möjligt att ta sig fram med större räddningsfordon.

Svårtillgänglig eller svårframkomlig terräng som begränsar framkomligheten för utryckningsfordon, men som beror på att tomten eller omgivningarna har planerats och utformats med hindrande växtlighet eller andra fysiska hinder, kan däremot normalt sett inte betraktas som sådana geografiska förutsättningar som utgör särskilda skäl för avsteg.

Ibland krävs en anordnad räddningsväg

Om ett avstånd på längst 50 meter från uppställningsplats för räddningsfordon till en byggnads angreppspunkter inte är möjligt att uppnå genom uppställningsplats inom gatunätet eller motsvarande, ska det anordnas en räddningsväg.

Om det finns särskilda skäl och ett längre avstånd än 50 meter tillämpas, och det avståndet inte är möjligt att uppnå genom uppställningsplats för räddningsfordon inom gatunätet eller motsvarande, ska det vid behov anordnas en räddningsväg för att uppnå det avstånd som tillämpas.

2 §

En räddningsväg ska anordnas om ett avstånd på längst 50 meter enligt 1 § första stycket inte är möjligt att uppnå genom uppställningsplats för räddningsfordon inom gatunätet eller motsvarande.

Om ett längre avstånd än 50 meter tillämpas enligt 1 § andra stycket, ska vid behov en räddningsväg anordnas om avståndet inte är möjligt att uppnå genom uppställningsplats för räddningsfordon inom gatunätet eller motsvarande.

Med tillgänglighet inom gatunätet eller motsvarade avses förutom allmänna gator och vägar även torg och liknande som är tillgängliga för räddningsfordon.

Bedömning i det enskilda fallet

Om undantag från avståndet på 50 meter föreligger på grund av särskilda skäl behöver behovet av räddningsväg och möjligheterna att ordna en sådan avgöras i det enskilda fallet. Det handlar då om att utifrån behovet och förutsättningarna på platsen göra en bedömning av rimligheten i att anordna en räddningsväg en viss sträcka.

Om skälet till att 50 meter inte har kunnat uppnås exempelvis är att bebyggelse sker på en mindre skärgårdsö som bara är tillgänglig med båt, är det sannolikt inte heller rimligt att ha en särskilt anordnad räddningsväg på tomten. Om det däremot är ett fritidshus på ett berg kan det vara rimligt att ordna en räddningsväg på en del av tomten, för att komma så nära byggnaden som möjligt, även om det innebär att avståndet utifrån de geografiska förutsättningarna ändå blir längre än 50 meter.

Illustration med kullar, en väg, ifrån den går det en väg upp till ett hus markerad räddningsväg. Illustrationen visar en anordnad räddningsväg på en del av tomten, även om avståndet från en uppställningsplats med ett räddningsfordon till byggnadens entré blir över 50 meter. Illustration: Boverket / Tryckcentrum i Blekinge

Hur ska en anordnad räddningsväg utformas och dimensioneras?

En anordnad räddningsväg, inklusive in- och utfart och uppställningsplats för räddningsfordon, ska utformas och dimensioneras så att god framkomlighet uppnås.

3 §

Räddningsväg enligt 2 §, inklusive in- och utfart och uppställningsplats för räddningsfordon, ska utformas och dimensioneras så att god framkomlighet uppnås.

Vid utformning och dimensionering av räddningsvägen finns det många olika aspekter som behöver tas i beaktande, exempelvis fri höjd, marklutning, bredd, svängradie och bärighet, så att räddningstjänstens större höjd- eller släckfordon kan ta sig fram. In- och utfart ska kunna ske på ett lämpligt sätt utan att exempelvis behöva forcera eller flytta på trafikskyltar, parkerade bilar eller liknande. Om en räddningsväg eller dess uppställningsplats går över eller är placerad på ett gårdsbjälklag eller en annan konstruktion kan även bärförmågan i gårdsbjälklaget behöva tas i beaktande.

Kommunala handlingsprogram kan vara ett stöd vid utformning

Eftersom olika räddningsfordon kan användas i olika kommuner kan dessa krav variera. Vilka förutsättningar, mått och detaljkrav som krävs i en viss kommun bör framgå av räddningstjänstens handlingsprogram enligt lagen om skydd mot olyckor. Det ska också gå att få information om kraven av den lokala räddningstjänsten.

Vissa anknytande krav som är tekniska egenskapskrav
Vissa krav på byggnadsverk är så kallade tekniska egenskapskrav, till exempel avseende brandsäkerhet. Dessa prövas inte i bygglovet, utan det bedöms inför startbeskedet om kraven kan antas komma att uppfyllas. Det är därmed viktigt att vara medveten om den här uppdelningen redan vid lovprövningen.

Utrymning med hjälp av stegfordon

Om räddningstjänsten förutsätts utgöra en del av utrymningsstrategin från byggnaden, genom att räddningstjänstens stegutrustning används som alternativ utrymningsväg, måste tomten ordnas så att det är möjligt att komma fram till uppställningsplats för stege eller höjdfordon intill byggnaden. Utrymning från fönster, balkonger eller motsvarande med hjälp av räddningstjänsten via stegutrustning utgör en del av det tekniska egenskapskravet säkerhet i händelse av brand.

4 §
  Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä-
sentliga i fråga om
   1. bärförmåga, stadga och beständighet,
   2. säkerhet i händelse av brand,
   3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
   4. säkerhet vid användning,
   5. skydd mot buller,
   6. energihushållning och värmeisolering,
   7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
   8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
   9. hushållning med vatten och avfall,
   10. bredbandsanslutning, och
   11. laddning av elfordon.

Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239) .

4 a §
  En kommun får inte i andra fall än som följer av 4 kap.
12 och 16 §§ eller i fall där kommunen handlar som byggherre eller fastighetsägare, ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper vid planläggning, i andra ärenden enligt denna lag eller i samband med genomförande av detaljplaner.
Om en kommun ställer sådana egna krav, är dessa krav utan verkan. Lag (2014:900) .

8 §
  För att uppfylla det krav på säkerhet i händelse av brand som anges i 8 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen
(2010:900) ska ett byggnadsverk vara projekterat och utfört på ett sätt som innebär att
   1. byggnadsverkets bärförmåga vid brand kan antas bestå under en bestämd tid,
   2. utveckling och spridning av brand och rök inom byggnadsverket begränsas,
   3. spridning av brand till närliggande byggnadsverk begränsas,
   4. personer som befinner sig i byggnadsverket vid brand kan lämna det eller räddas på annat sätt, och
   5. hänsyn har tagits till räddningsmanskapets säkerhet vid brand.

15 §

Trots 9 § får personer i verksamhetsklass 1, 3A, 3B och 3C i byggnadsklass 1 ha tillgång till endast en utrymningsdörr inom verksamheten om det finns möjlighet till räddningstjänstassisterad utrymning via fönster eller motsvarande. Räddningstjänstassisterad utrymning via fönster eller motsvarande är möjlig om följande är uppfyllt:

  • 1. Räddningstjänsten har tillräcklig utrustning och förmåga.
  • 2. Högst 15 personer i respektive verksamhet förväntas utrymma på detta sätt.
  • 3. Storleken på brandcellen är högst 200 m2.
  • 4. Insatstiden är högst 10 minuter alternativt högst 20 minuter i verksamhetsklass 1, 3A och 3B om byggnaden skyddas med automatisk vattensprinkleranläggning eller boendesprinklersystem.
  • 5. Fönstret är åtkomligt från uppställningsplats med avsedd utrustning.
  • 6. Fönstrets underkant är placerad högst 23 meter ovanför uppställningsplats.
  • 7. Uppställningsplats är belägen högst 9 meter från byggnaden.

Skyltning av räddningsväg

En anordnad räddningsväg ska vara skyltad för att vägleda räddningspersonal samt förses med skyltning som förhindrar att bilar eller andra hinder står i vägen och försvårar framkomligheten för räddningsfordon. Skyltning kan även behöva göras för att förebygga att räddningsvägen inte byggs över med fasta hinder och för att markera att vinterväghållning ska utföras. Kravet på skyltning av räddningsväg är ett tekniskt egenskapskrav.

15 §

Brandavskiljande konstruktioner, fasta installationer och anordningar avsedda att användas av räddningspersonal samt särskilda risker för räddningspersonal ska vara markerade med skyltning i tillräcklig omfattning.

Skyltar ska ha rektangulär form och vara utformade med vit text och vita symboler på röd bakgrund.

Prövning av ansökan om lov

Räddningspersonals åtkomlighet till en byggnad på en tomt från gatunätet eller motsvarande, eller från en särskilt anordnad räddningsväg, innebär ett krav som omfattar utformningen av tomten, ett så kallat tomtkrav. Det ska prövas som ett led i byggnadsnämndens prövning av ansökan om lov.

Att gatunätet eller motsvarande fram till en tomt har tillräcklig fri bredd och höjd med mera för räddningsfordon bör ha planerats och säkerställts i ett tidigt skede av plan- och byggprocessen, i samband med beslut om detaljplan. Om förutsättningarna kan ha ändrats sedan en detaljplan antogs, eller att det inte finns någon detaljplan över det aktuella området, behöver även lämpligheten för framkomlighet på vägar fram till tomten prövas i lovet.

De ritningar och andra handlingar som lämnas in till byggnadsnämnden ska vara tillräckligt utförliga och av tillräckligt bra kvalitet för att nämnden ska kunna pröva om kraven uppfylls. Det finns inget krav på att ritningarna ska utföras av någon med speciellt utbildning, men det är lämpligt att de är fackmässigt utförda. Om en ansökan är bristfällig i dessa avseenden, kan det vara skäl för byggnadsnämnden att betrakta ansökan som ofullständig.

21 §
  En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen.

En ansökan om lov ska dessutom innehålla
   1. byggherrens förslag om vem eller vilka som ska vara kontrollansvariga enligt det som följer av 10 kap. 9 och
10 §§, och
   2. de handlingar som krävs för beslut om startbesked enligt
10 kap., om ansökningen avser tillbyggnad eller annan ändring av ett en- eller tvåbostadshus.

Om ett certifierat byggprojekteringsföretag som avses i 32 b § har använts för projektering och sökanden önskar att bygglov med stöd av 32 c § ska ges utan att vissa krav ska prövas, ska en ansökan om lov dessutom innehålla en uppgift om vilket företag som har använts. Lag (2022:1084) .

Eventuella uppställningsplatser för utrymning från fönster, balkonger eller motsvarande via stegutrustning, och framkomligheten till dessa, prövas däremot inte i lovet eftersom det hör till ett tekniskt egenskapskrav. Uppställningsplatser avsedda för sådan utrymning med hjälp av räddningstjänsten ska i stället hanteras i det tekniska samrådet inför startbeskedet där uppfyllandet av tekniska egenskapskrav bedöms.

Du kan läsa mer på sidan Antal utrymningsvägar och utrymning via fönster.

Antal utrymningsvägar och utrymning via fönster 

Det är inte möjligt att använda mindre avvikelse

En mindre avvikelse är ett mindre avsteg från ett krav. Det är inte möjligt att tillämpa mindre avvikelse från kraven på framkomlighet för räddningsfordon, vilket innebär att kraven ska uppfyllas i sin helhet och att avsteg inte får göras.

3 §

Mindre avvikelse får göras från föreskrifterna i 6–14 §§ och 5 kap. i denna författning i enskilda fall om

  • 1. det finns särskilda skäl,
  • 2. anläggningen ändå kan antas bli tekniskt tillfredsställande, och
  • 3. det inte finns någon avsevärd olägenhet från annan synpunkt.

Om mindre avvikelse enligt första stycket tillämpas ska skälen för detta dokumenteras i samband med den projektering som regleras i 8 §.

Boverket (2024). Framkomlighet för räddningsfordon. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/tomter/raddningsfordon/ Hämtad 2024-12-18