Barns rättigheter i översiktsplanering

Granskad: 3 juli 2023

Översiktsplanen är vägledande för efterföljande planering och prövning och har därmed möjlighet att skapa goda förutsättningar för barns livsmiljöer. I översiktsplaneringen handlar barns rättigheter bland annat om att ge tillräckligt utrymme i den fysiska miljön för barns intressen och behov och att barn ska få komma till tals. Även förutsättningarna för barns och ungas självständiga mobilitet är en angelägen fråga i översiktsplaneringen.

Översiktsplanering påverkar barns livsmiljöer över lång tid

Illustration av översiktlig planering där fem personer diskuterar en modell över byggnader och grönska. Illustration: Annika Carlsson/Boverket

Översiktsplanen lägger grunden för efterföljande skeden i samhällsbyggnadsprocessen och ger vägledning om vilken mark- eller vattenanvändning som kommunen anser är lämplig för en viss plats. I översiktsplanen anger kommunen därför inriktningen för en långsiktig hållbar utveckling och den är ett verktyg för att synliggöra kommunens prioriteringar för den fysiska miljön. Planen har stor påverkan på barns livsmiljöer eftersom planen skapar förutsättningar för strukturer som kan komma att gälla för lång tid framåt. Barns rättigheter är därför viktigt att beakta i översiktsplaneringen. Lokaliseringen av och sambanden mellan olika platser som barn och unga använder kan vara avgörande för hur de kan använda sin närmiljö.

Översiktsplanen är viktig för att kunna säkerställa barns självständiga mobilitet, till exempel genom gång och cykling. Foto: självständighet, samtidigt som en del av det dagliga behovet av fysisk aktivitet tillgodoses. Foto: Anders Andersson//Scandinav

2 §
  Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön.

Planen ska även ge vägledning för beslut om
   1. hur mark- och vattenområden ska användas, och
   2. hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras.

Planen är inte bindande. Lag (2020:76) .

Barns och ungas perspektiv i översiktsplanering

Göteborgs Stad har tagit fram en rapport om hur stadsbyggnadskontoret och kulturförvaltningen tillsammans har arbetat med barns perspektiv på Göteborgs nya översiktsplan. I rapporten beskrivs hur ca 250 barn har fått komma till tals inom arbetet med översiktsplanen. Läs mer om metoder, processen och bearbetningen av synpunkterna i rapporten Barn och ungas perspektiv på Göteborgs Stads förslag till ny översiktsplan.

Barn och ungas perspektiv på Göteborgs Stads förslag till ny översiktsplan (på Göteborg stads webbplats)

Sociala stadsrumsanalyser och stadsdelsbeskrivningar

Umeå kommun har tagit fram beskrivningar av Umeås olika stadsdelar och områden. Rapporten ”Umeås stadsdelar – så står det till! Sociala stadsrumsanalyser och stadsdelsbeskrivningar som underlag till gestaltning av livsmiljöer för välbefinnande, tillit och trygghet” beskriver Umeås stadsdelar och områden utifrån statistik, analyser och Umeåbornas synpunkter. Rapporten beskrivs vara ett möjligt avstamp och ett stöd för hur stadsdelarna kan utvecklas för att bli mer socialt hållbara. Arbetet bygger bland annat på intervjuer och enkätsvar från över 2000 Umeåbor, och däribland barn och unga.

Stadsdelsbeskrivningarna berör till exempel var barn bor, hur barnfattigdomen ser ut, vad det finns för mötesplatser för barn och unga, tillgången till skolor och förskolor och hur förutsättningarna för barns möjlighet till att gå och cykla ser ut. Ungas perspektiv lyfts särskilt genom att unga fått berätta om bra och dåliga platser i sitt område samt lämna önskemål för framtiden. Stadsdelsbeskrivningarna kan fungera som kunskapsunderlag och bidra med värdefull information vid arbete med översiktsplanering.

Umeås stadsdelar – så står det till! Sociala stadsrumsanalyser och stadsdelsbeskrivningar som underlag till gestaltning av livsmiljöer för välbefinnande, tillit och trygghet (på Umeå kommuns webbplats)

Barns intressen skiljer sig åt i olika åldrar

Det är viktigt att kommunen tar hänsyn till att olika åldersgrupper inom gruppen barn har olika behov i planeringsarbetet. För yngre barn i förskoleåldern är närmiljön kring boende och förskola av stor betydelse eftersom det är i dessa miljöer de rör sig mest. Barn i förskoleåldern är känsliga för trafikbarriärer och leker främst på platser och grönytor nära hemmet. Plats för inspirerande och utforskande närmiljöer med mycket grönska är därför viktiga för de yngsta barnen.

Barn i låg- och mellanstadieåldern rör sig längre bort från hemmet än yngre barn. I den åldern är det viktigt för barn att kunna vara tillräckligt långt borta för att vara utom synhåll från föräldrarna men ändå tillräckligt nära för att få tillåtelse att gå till platsen. Det kan handla om platser som till exempel skola, fritidsgård, idrottsanläggningar, kulturbyggnader och bibliotek, men även parker och grönområden.

I takt med ökad ålder utvidgas utforskandet av den fysiska omgivningen. Ungdomars användning och upplevelse av utemiljöer skiljer sig från de yngre barnens. För unga personer är miljöer som affärsområden, torg, gator och parker viktiga mötesplatser. Unga är oftast mycket rörliga och kan ta sig långa sträckor från hemmet för att söka efter både aktivitet och avskildhet. Unga personer dras även till platser som inte redan är funktionsbestämda, såsom övergivna eller överblivna platser i gränszoner mellan områden.  

Utemiljöer som mötesplatser

En god utemiljö är en miljö där barn och unga har tillgång till fysiska utmaningar, rörelsefrihet och tillgängliga mötesplatser. Det är en miljö som uppmuntrar både till spontan och styrd lek. En god utemiljö ger även möjlighet för barn och unga att skapa och forma sina egna platser och aktiviteter. En förutsättning för att uppnå en god utemiljö för barn och unga är att i översiktsplaneringen planera för tillräckligt med friyta som är lämplig för varierande lek och utevistelse. Det är en fördel om barn och unga själva kan nå dessa platser utan sällskap av vuxen.

Barn använder gator, torg, parker och skolgårdar inom en stad eller ett visst område på olika sätt. Vissa barn vill synas och ta plats, andra barn vill iaktta och delta ibland medan vissa barn helst vill observera. Dessa behov kan i översiktsplaneringen till exempel hanteras genom att planera ytor för olika typer av platser för möten och aktiviteter.

Parker och grönområden för hälsa och välbefinnande

Parker och grönområden runt om i kommunen är mötesplatser som ofta är av stor vikt för barn och unga. Gröna och naturliga miljöer erbjuder varierande och sinnrika platser som gynnar barns utveckling. Dessutom skapar grönstrukturer en god uppväxtmiljö för barn och unga eftersom vistelse i gröna miljöer som parker, grönområden och natur främjar hälsa och välbefinnande. Grönstruktur är ett viktigt stadsbyggnadselement och bidrar till att skapa förutsättningar för biodiversitet, ekosystemtjänster, klimatanpassning och god luft här och nu och för kommande generationer.

För barns välmående och goda hälsa är det fördelaktigt att kunna nå grönområden inom 300 meter från sin bostad. I översiktsplanen är det därför viktigt att säkerställa gröna samband som stärker barn och ungas hälsa och framtid, samtidigt som parker och gröna mötesplatser prioriteras i översiktsplaneringen.  Läs mer om detta i Boverkets vägledning om Grönplanering för människors hälsa och välbefinnande.

Illustration: Annika Carlsson/Boverket

Grönska är viktigt för människors hälsa och välbefinnande

Närheten och tillgängligheten till ett grönområde har en stor betydelse för användningen och därmed de positiva hälsoeffekterna.

I Boverkets vägledning ”Grönplanera! – En vägledning om kommunal grönplanering” finns mer information om hur grönska har betydelse för människors hälsa och välbefinnande.

Grönplanera för människors hälsa och välbefinnande

Mobilitet för att självständigt nå målpunkter

Kommunen kan i översiktsplanen skapa förutsättningar för att barn och unga ska kunna gå, cykla eller använda kollektivtrafik för att nå sina målpunkter. Det är lämpligt att gång- och cykelvägnät kopplas till kollektivtrafik för att skapa ett hållbart och effektivt resmönster även för de barn och unga som har längre resväg. Närhet och samband mellan barns olika målpunkter har betydelse för om barn på ett självständigt sätt ska kunna röra sig mellan dessa.

Även utformning och gestaltning av gång- och cykelvägnät, till exempel topografi och omgivningar, bör beaktas i översiktsplanen då det har betydelse för om barn väljer att gå och cykla. Med ett varierat nät av gång- respektive cykelvägar kan barn och unga välja en väg som känns trygg och säker oavsett tid på dygnet eller målpunkt.

Illustration som visar planeringen av gång och cykelbanor. Översiktsplanen är viktig för att kunna säkerställa barns självständiga mobilitet, till exempel genom gång och cykling. Illustration: Annika Carlsson/Boverket

Plats för förskolor och skolor

En bra förskolegård eller skolgård erbjuder barn en miljö som främjar en mångfald av möjligheter. Barn ska kunna vara fysiskt aktiva, vara sociala tillsammans med andra, få naturkontakt och hitta platser där de kan vara själva och finna återhämtning. En tillräckligt stor skolgård gör det möjligt för barn att få sina varierande behov och individuella önskemål tillgodosedda. Det är därför en fördel att redan i översiktsplanen lokalisera förskolor och skolor så att tillräcklig friyta kan tillgodoses.

Tillräcklig yta på gården ger förutsättning att bibehålla områden med naturkaraktär utan att de slits ned. Det gynnar barns lek och återhämtning, och ger samtidigt samhället ekosystemtjänster som biologisk mångfald och infiltrering av dagvatten.

När förskolor och skolor ska lokaliseras i översiktsplanen kan också hänsyn tas till att barn och unga självständigt ska kunna ta sig till och från skolan. Till exempel genom att undvika att placera förskola och skola i utkanten av en ort i närhet av stora trafikapparater, så att barn slipper korsa större trafikleder.

Riktlinjer, mål och ställningstaganden för yta

Många kommuner arbetar med särskilda placerings-, storleks- och kvalitetskrav på friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, skolor, förskolor och annan jämförbar verksamhet. För att kunna säkra friytor som uppfyller plan- och bygglagens krav om storlek och lämplighet för lek och utevistelse måste behov av yta finnas med som grundförutsättningar vid planläggningen.

Boverkets har tagit fram allmänna råd om friyta, Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet.

Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet (i Boverkets författningssamling)

I sammanställningen av exempel i den här vägledningen finns det mer information om friyta för lek och utevistelse.

Friyta för lek och utevistelse

Platser för idrottsanläggningar och kulturverksamheter

Kulturverksamheter är ofta viktiga fritidsverksamheter för barn. Många barn har även olika idrotter som fritidsaktivitet och att vara fysisk aktiv är särskilt viktigt för barn. I översiktsplanen kan kommunen planera för områden som är lämpliga för idrottsanläggningar och kulturverksamheter av olika slag. Kommunen bör beakta att områdena passar för ändamålet och attraherar barn i olika åldrar och av olika kön.

Idrottsanläggningar och kulturverksamheter är viktiga målpunkter för barn. Det är därför viktigt att dessa målpunkter inte hamnar i otillgängliga och oattraktiva lägen. Om målpunkterna finns i anslutning till bostadsområden är det möjligt för barn att självständigt gå eller cykla till platsen. Anläggningar likt dessa bör försörjas med kollektivtrafik för de barn som bor på längre avstånd.

Illustration som visar barn som dansar i en park framför en scen där det spelas och sjungs musik. Illustration: Annika Carlsson/Boverket

Variation och mångfald i boendemiljöer

Kommunen kan i översiktsplanen uttrycka viljeinriktning och ställningstagande om utformning av bostadsområden som vägledning till efterföljande planering och prövning.

Ett varierat bostadsbestånd kan skapa förutsättningar för olika typer av hushåll. En blandning av upplåtelseformer och boendeformer ger möjlighet till barn från olika socioekonomiska grupper att träffas. En omsorgsfull utformad och trygg boendemiljö är en viktig faktor för att barn och unga ska må bra, känna studiero och bli en aktiv del av sitt område och samhället.

Barn och jämlika livsmiljöer

Kommunens mål om barns livsmiljöer

I översiktsplanen kan kommunen ta fram policys, strategier eller liknande måldokument som har betydelse för den fysiska miljön och barns rättigheter. Det kan till exempel handla om en övergripande strategi som gäller för alla kommunens förvaltningar eller enskilda förvaltningars dokument som behöver beaktas i arbetet med översiktsplanen. Dialog med andra förvaltningar är betydelsefullt för att få kännedom och kunskap om det finns tidigare ställningstaganden om barns behov som kan kopplas i översiktsplanen.

Metoder för att få kunskap om barns behov

I det inledande planarbetet är det lämpligt att kommunen undersöker hur barns bästa ska tas tillvara i översiktsplanen. Det finns olika tillvägagångssätt för att få information om hur den fysiska miljön kan utformas för att tillgodose barns behov. Ett första steg kan vara att använda sig av den erfarenhet som finns i den kommunala organisationen och ta hjälp av de förvaltningar som vanligtvis arbetar med frågor som rör barn. Det kan exempelvis vara skol-, social-, fritids-, idrotts-, trafik- eller parkförvaltningar. De lokala föreningsverksamheterna bär även på stor kunskap som är viktig att förvalta.

Forskning och tidigare insamlad information, till exempel enkätundersökningar, intervjuer eller liknande, kan också vara till stöd i översiktsplaneringen. Kommunen behöver vara uppmärksam på om den kunskap som är inhämtad från tidigare tillfällen fortfarande är aktuell men även vilka grupper av barn som deltagit. Om vissa grupper av barn inte finns med i det tidigare materialet, är det av vikt att göra kompletteringar för att inte osynliggöra dessa grupper i den fortsatta processen.

Kommunen kan även genomföra en dialog med barn och unga. Det underlättar arbetet om kommunen tidigt i processen planerar för barns delaktighet eftersom det kan kräva en del förarbete att hitta rätt forum och form för att inhämta barns kunskap och synpunkter.

Anordna dialog med barn och unga

Initiera arbetet med översiktsplanen

Avvägning mellan olika intressen i översiktsplanen

Utifrån de behov som finns i kommunen och de förutsättningar som råder växer ett förslag till översiktsplan successivt fram under planprocessen. Det kan krävas avvägning mellan olika allmänna intressen i bedömningen om vilket eller vilka ändamål ett område är lämpligt för. PBL framhåller inte särskilt barns intressen framför andra intressen, men enligt rekommendation från FN:s barnrättskommitté ska barnets bästa väga tungt.

FN:s barnrättskommitté rekommenderar att i de fall barnets bästa inte tillgodoses ska det motiveras varför och i översiktsplanen ska planförslagets väsentliga konsekvenser redovisas. Ett exempel på en väsentlig konsekvens för barn är om deras skolväg föreslås bebyggas med en korsande väg, vilket kan upplevas som en barriär och begränsar barns självständiga mobilitet. Ett annat exempel är om ett grönområde planeras att bebyggas med bostäder, vilket leder till att barn i grannskapet förlorar ett närområde för lek och stimulans. (Artikel 3, Lagen (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter.)

Lagen (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (på Sveriges riksdags webbplats)

Utmaningar och avvägningar i barnrättsarbetet

Barns rättigheter i samrådsskedet

Syftet med samråd i översiktsplaneprocessen är att få fram ett bra beslutsunderlag och ge möjlighet till insyn och påverkan. Barn och unga ingår i de grupper som ska ges tillfälle att delta i samrådet och det gäller både enskilda barn och grupper av barn. Likaså uttrycker barnkonventionen att barns åsikter ska ingå i frågor som rör barn. Det finns inte någon nedre åldersgräns för barns deltagande, men hänsyn ska tas till barns mognad och ålder enligt rekommendationer från FN:s barnrättskommitté. (Artikel 12, Lagen (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter.)

8 §
  När kommunen upprättar ett förslag till översiktsplan ska kommunen samråda med länsstyrelsen, regionen och de kommuner som berörs. Kommunen ska också ge kommunens medlemmar, de andra myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av förslaget tillfälle att delta i samrådet.

Syftet med samrådet är att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och påverkan.

Under samrådet ska kommunen redovisa förslagets innebörd, skä-
len för förslaget, förslagets konsekvenser och det planeringsunderlag som har betydelse för bedömningen av förslaget. Lag (2020:76) .

Tjänstepersoner och förtroendevalda har nyckelroller för att ge barn och unga möjlighet till inflytande i planeringen. Genom att inkludera barn och unga i samhällsbyggnadsprocessen kan kommunen höja sin kunskapsnivå om barns och ungas specifika behov och upplevelser av ett område eller en plats. Barn och unga får en ökad förståelse för de politiska processerna, blir lyssnade på samt ges möjlighet till att påverka sin vardag och sin närmiljö. Det kan leda till en ökad upplevelse av trygghet när en individ känner sig delaktig i sitt område.

Anpassa samråd till barns förutsättningar

Formen för samråd är inte reglerad, förutom vilka som ska och som kan delta. Kommunen har därför stora möjligheter att anpassa samrådet till barn i olika åldrar och med olika förutsättningar. Mycket små barn och barn med funktionsnedsättning, som kan ha svårigheter att uttrycka sig i formella samrådsprocesser, bör ges särskilda möjligheter att framföra sina åsikter enligt rekommendationer från FN:s barnrättskommitté. Det kan i vissa fall behövas riktade insatser mot utsatta och marginaliserade grupper av barn.

Barn ska fritt få uttrycka sina åsikter, vilket innebär att barn inte får utsättas för påtryckningar när de ska komma till tals och att det är barnets åsikt som ska komma fram och inte någon annans.

Det finns inte några regleringar kring hur länge samrådsprocessen ska pågå. Det innebär att kommunen har relativt stor möjlighet att anpassa samrådsförfarandet så att det passar barn och unga. Formen för hur synpunkter ska samlas in är inte heller reglerad, däremot ska synpunkter hanteras och beaktas oavsett i vilken form de kommer in. Det kan vara synpunkter som framförts vid möten, under promenader, genom teckningar, från webbtjänster eller på annat sätt. Kommunen ska redovisa alla synpunkter som framkommit under samrådet i en samrådsredogörelse och vilka förslag som framförda synpunkter har lett till.

11 §
  Kommunen ska redovisa resultatet av samrådet i en samrådsredogörelse som också ska innehålla de förslag som framförda synpunkter har gett anledning till.
Samrådsredogörelsen ska finnas tillsammans med planförslaget.

Samråda översiktsplanen

Dialog med barn och unga i översiktsplaneringen

En översiktsplan omfattar hela kommunen och har en övergripande planeringsskala som många människor kan ha svårt att läsa av och ta till sig. En dialog med barn behöver därför avgränsas till det barnet kan ha kännedom om och vara så konkret som möjligt. Dialogen bör handla om platser som är en del av barnets vardag, vilket kan innebära att kommunen behöver ha dialoger med barn på flera olika platser. Det är viktigt att kommunen är tydlig med syftet med dialogen och att sedan återkoppla hur kommunen har använt sig av det som framfördes.

Det kan vara en utmaning för kommunen att göra processen förståelig för barn eftersom den kan pågå under flera år och att genomförandet av planen kan sträcka sig decennier framåt. En introduktion om samhällsbyggnadsprocessen kan därför vara bra att inleda ett dialogförfarande med för att underlätta för barn att förstå hur de kan påverka planförslaget och vilka rättigheter de har.

PBL ställer krav på att översiktsplanen ska vara lätt att läsa. Det är viktigt för alla men kanske särskilt viktigt för barn och unga. Planförslaget behöver utformas på ett sätt som tydligt, både i skrift och bilder, visar hur kommunen ser på användningen av mark och vatten och på bebyggelseutvecklingen i kommunens olika delar. Att arbeta med fysiska eller digitala modeller är också en möjlighet för att skapa större förståelse och nå fler.

Delaktighet och inflytande i samhällsbyggnadsprocessen

Återkoppling i granskningsskedet

Ett förslag till översiktsplan ska granskas under minst två månader. Under den tiden ska planförslaget vara tillgängligt för alla som har rätt att lämna synpunkter. Om barn från skola eller fritidshem varit delaktiga kan informationen exempelvis göras tillgänglig där men det är också viktigt att kommunen återkopplar direkt till de grupper och individer som har deltagit i att ta fram planförslaget.

I granskningsskedet finns det krav på att synpunkter på planförslaget ska framföras skriftligt. Det kan innebära begränsningar för barns möjligheter att lämna synpunkter, vilket kommunen bör beakta och ta hänsyn till. Barn kan ta hjälp av ombud, som till exempel föräldrar och lärare, och i dialog med vuxna på olika sätt säkerställa att även deras synpunkter kommer in skriftligt.

I sammanställningen av exempel i den här vägledningen finns det mer information om hur kommunen kan återkoppla till barn och unga som varit delaktiga i planprocessen.

Återkoppling på olika sätt

12 §
  Kommunen ska låta planförslaget granskas under minst två månader (granskningstid).

Under granskningstiden ska kommunen hålla förslaget tillgängligt för granskning. Kommunen ska också se till att samrådsredogörelsen och det förslag som samrådet har avsett finns tillgängliga. Lag (2020:76) .

13 §
  Kommunen ska före granskningstidens början kungöra att planförslaget finns tillgängligt för granskning. Kommunen ska anslå kungörelsen på kommunens anslagstavla och införa den i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå
   1. var planförslaget hålls tillgängligt för granskning,
   2. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det senast under granskningstiden, och
   3. på vilket sätt och till vem synpunkter på förslaget ska lämnas.

Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2020:76) .

15 §
  Den som vill lämna synpunkter på planförslaget ska göra det skriftligen under granskningstiden. Lag (2020:76) .

Tydliga ställningstaganden ger bättre vägledning

Under planprocessen inhämtas en stor mängd information och kunskap för att skapa goda förutsättningar för barns och ungas behov. Det är viktigt att kommunen motiverar prioriteringarna i översiktsplanen för att den kunskapen inte ska förloras i efterföljande planering och prövning. Genom tydliga ställningstaganden kan informationen föras vidare och ge bättre vägledning för användare av översiktsplanen och andra aktörer.

Granska översiktsplanen

Laglighetsprövning av översiktsplan

Beslutet att anta en översiktsplan kan överklagas om översiktsplanen inte har tagits fram på ett lagenligt sätt eller om beslutet har fattats av någon annan instans inom kommunen än kommunfullmäktige. PBL har inga särregler för barns rätt att överklaga.

1 §
  Följande beslut enligt denna lag får överklagas i den ordning som gäller för laglighetsprövning enligt 13 kap. kommunallagen (2017:725):
   1. kommunfullmäktiges beslut om översiktsplan,
   2. kommunfullmäktiges beslut om planeringsstrategi för översiktsplanering,
   3. kommunfullmäktiges beslut om uppdrag åt byggnadsnämnden att anta, ändra eller upphäva detaljplaner eller områdesbestämmelser,
   4. kommunfullmäktiges beslut om uppdrag åt byggnadsnämnden att fatta beslut om skyldighet för fastighetsägare att betala kostnader för gator och andra allmänna platser eller att fatta beslut om villkoren för sådan betalning,
   5. kommunfullmäktiges eller byggnadsnämndens beslut att inte anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser,
   6. kommunfullmäktiges eller byggnadsnämndens beslut om grunderna för skyldighet att betala kostnader för gator och andra allmänna platser och om generella villkor för sådan betalning,
   7. kommunfullmäktiges beslut om taxa i ärenden hos byggnadsnämnden,
   8. kommunens beslut om riktlinjer för exploateringsavtal,
   9. regionfullmäktiges beslut om regionplan, och
   10. regionfullmäktiges beslut om aktualitetsprövning av regionplan. Lag (2020:76) .

1 §
  Varje medlem av en kommun eller en region har rätt att få lagligheten av kommunens eller regionens beslut prövad genom att överklaga beslutet till förvaltningsrätten.

Lagligheten av en gemensam nämnds beslut får överklagas på samma sätt av varje medlem av de samverkande kommunerna och regionerna.

Lagligheten av ett kommunalförbunds beslut får överklagas på samma sätt av varje medlem av de kommuner eller regioner som ingår i kommunalförbundet samt av förbundsmedlemmarna. Lag (2019:835) .

4 §
  Ett beslut överklagas skriftligt.

I överklagandet ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och de omständigheter som överklagandet grundas på.

Överklagandet ska ges in till förvaltningsrätten.

8 §
  Ett överklagat beslut ska upphävas, om
   1. det inte har kommit till på lagligt sätt,
   2. beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen eller regionen,
   3. det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller
   4. beslutet annars strider mot lag eller annan författning.

Första stycket 3 och 4 gäller inte beslut enligt 11 kap. 5 § andra och tredje styckena samt 12 och 13 §§ och beslut om att använda medel från en resultatreserv enligt 14 §.

Domstolen får inte ersätta det överklagade beslutet med något annat beslut. Lag (2023:642) .

Grundprincipen för laglighetsprövning är att varje medlem i en svensk kommun har rätt att överklaga kommunens beslut. I svensk rätt saknar dock barn under 18 år rätt att väcka talan vid domstol. (Jfr dir. 2022:35, s. 6.) Sverige har inte heller tillträtt tredje tilläggsprotokollet till barnkonventionen som ger barn möjlighet att lämna in klagomål till FN:s barnrättskommitté. Barns rättigheter att klaga och kräva sin rätt ska ses över genom en utredning som regeringen har tillsatt (direktiv 2022:35).

Barns möjligheter att klaga och utkräva sina rättigheter enligt barnkonventionen, dir. 2022:35 (på regeringens webbplats)

Anta översiktsplanen

Uppföljning inför framtagande av planeringsstrategi

Kommunen ska anta en planeringsstrategi senast två år efter ett ordinarie val till kommunfullmäktige. Planeringsstrategin ska bland annat innehålla kommunens bedömning av hur aktuell översiktsplanen är, om planeringsförutsättningarna har ändrats och även ställningstagande om kommunens fortsatta arbete med översiktsplanering. Inför ett sådant arbete är det lämpligt att planen följs upp och utvärderas i vilken omfattning planen verkar för barns bästa genom att använda sig av forskning och den kunskap och erfarenhet som finns i organisationen.

Ta fram en planeringsstrategi

23 §
  Kommunfullmäktige ska anta en planeringsstrategi senast
24 månader efter ett ordinarie val. I strategin ska fullmäktige
   1. ta ställning till dels ändrade planeringsförutsättningar av betydelse för översiktsplanens aktualitet, dels kommunens fortsatta arbete med översiktsplaneringen, och
   2. bedöma i vilken utsträckning planen är aktuell i förhållande till kraven i 3 §, 4 § andra stycket 1 och 2 samt
5 §.

En planeringsstrategi kan ändras fram till nästa ordinarie val.

Kraven i första stycket gäller dock inte om fullmäktige i stället antar en ny översiktsplan inom den tid som anges där. Lag (2020:76) .

Boverket (2023). Översiktsplanering. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/barnkonventionen/samhallsbyggnadsprocessen/oversiktsplanering/ Hämtad 2024-11-22