Riskhantering i tillsynsprocessen

Granskad: 5 mars 2024

Arbetet med riskhantering vid tillsyn enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, hänger på vad som är tillsynsobjekt, vem som är ansvarig för objektet och vad det har för funktion. Exempelvis kan en Sevesoverksamhet ställa högre krav på tillsynens omfattning medan andra verksamheter eller byggnadsverk inte har lika höga krav på tillsyn.

Fokus i vägledningen är riskhantering kopplad till tillsyn enligt PBL

Tillsyn är en självständig granskning som sker i efterhand för att kontrollera om ett tillsynsobjekt långsiktigt uppfyller krav som följer av lag och andra bindande bestämmelser. Tillsyn kan vid behov leda till beslut om åtgärder som syftar till att åstadkomma rättelse av den objektsansvarige. I denna vägledning handlar det främst om tillsyn enligt PBL, men vägledningen tar också upp tillsyn enligt andra lagstiftningar som berör samhällsbyggnadsprocessen.

Det är oftast byggherren eller fastighetsägaren som ansvarar för att bebyggelsen uppfyller det allmännas krav enligt PBL. Tillsynen över att byggherren eller fastighetsägaren tar sitt ansvar är en uppgift för byggnadsnämnden.

Förutom att byggnadsnämnden har möjlighet att bedriva tillsyn i efterhand så är det också viktigt att nämnden arbetar förebyggande för att effektivt kunna uppnå lagstiftningens mål. Byggnadsnämndens serviceskyldighet innebär också att nämnden genom råd och stöd kan ge den objektsansvarige information och vägledning om hur kraven ska kunna uppfyllas. Men nämnden måste också göra klart för alla inblandade att den i sin tillsynsroll har att i efterhand granska aktuellt objekt och ingriper om avvikelser sker.

Byggnadsnämndens tillsyn kan du läsa mer om i på sidan Tillsyn.

Tillsyn

Att planera arbetet med riskhantering kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Planering och organisation.

Planering och organisation

Tillsyn enligt PBL och tillsyn enligt annan lagstiftning

Byggherren kan även ha direkta skyldigheter enligt andra lagar och förordningar eller genom beslut som myndigheter fattar med stöd av andra regelverk. Det ansvaret regleras då i dessa och inte i PBL. När det gäller frågor som rör hälsa, säkerhet och risk för olyckor kan det exempelvis handla om att en byggherre behöver tillstånd och eller att en tillsynsmyndighet behöver bedriva tillsyn enligt:

Arbetsmiljölag (1977:1160) (på Sveriges riksdags webbplats)

Elsäkerhetslag (2016:732) (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (på Sveriges riksdags webbplats)

Miljöbalk (1998:808) (på Sveriges riksdags webbplats)

Produktsäkerhetslag (2004:451) (på Sveriges riksdags webbplats)

Skillnad mellan PBL och arbetsmiljölagen, AML

När det gäller tillsyn enligt arbetsmiljölagen, AML, så finns det en viktig skillnad mellan PBL och Boverkets byggregler – som har sin grund i PBL – och AML. PBL och Boverkets byggregler ställer krav som ska uppfyllas av byggherren vid uppförande eller ändring av byggnader, medan kraven i arbetsmiljöreglerna ställer krav på arbetsgivaren som bedriver verksamhet. Med stöd av arbetsmiljöreglerna är det möjligt att kräva förbättringar av arbetsmiljön i en befintlig byggnad, oavsett om någon ändring av byggnaden har skett eller inte. Byggreglerna däremot ställer enbart krav vid uppförande av nya byggnader eller vid ändring av befintliga byggnader.

Säkerhet vid användning kan du läsa mer om på sidan Säkerhet vid användning.

Säkerhet vid användning

Regler om ventilation och inomhusmiljö kan du läsa mer om på sidan Regler om ventilation och inomhusmiljö.

Regler om ventilation och inomhusmiljö

Miljöbalken syftar till att främja en hållbar utveckling

Miljöbalken syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. Många verksamheter som kan utgöra en fara för omgivningen omfattas av tillsyn enligt miljöbalken. Krav i miljöbalken riktas främst mot verksamhetsutövaren.

Tillsyn enligt miljöbalken (på Naturvårdsverkets webbplats)

LSO syftar till att skapa en bättre förmåga i samhället att förebygga och hantera situationer som kan föranleda räddningsinsatser

Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO, syftar till att skapa en bättre förmåga i samhället att förebygga och hantera situationer som kan föranleda räddningsinsatser. Här har kommunen tillsynsansvaret inom kommunens område och länsstyrelsen inom länet. Den centrala tillsynen utövas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Parallellt med tillsynen enligt PBL bedriver därför kommunen tillsyn över byggnader och andra anläggningar med stöd av LSO.

1 §
  Kommunen ska ha tillsyn över att enskilda följer denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur tillsynen ska planeras och utföras. Lag (2020:882) .

1 a §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska ha tillsyn över att kommunerna följer denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen. Länsstyrelserna ska på begäran lämna information om lokala och regionala förhållanden. Lag (2020:882) .

1 b §
  Den myndighet som regeringen bestämmer ska ha tillsyn över statlig räddningstjänst.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska i andra fall ha tillsyn över att statliga myndigheter följer denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen. Lag (2020:882) .

Tillsynen sker endast av färdigställd byggnad. Bland annat omfattar tillsynen

  • omfattning av utrustning för släckning av brand,
  • omfattning av utrustning för livräddning vid brand eller annan olyckshändelse och
  • att byggherren har vidtagit de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

LBE syftar till att hindra, förebygga och begränsa olyckor

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, LBE, syftar till att hindra, förebygga och begränsa olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller explosion orsakad av brandfarliga eller explosiva varor. Den som hanterar, överför, importerar eller exporterar brandfarliga eller explosiva varor ska vidta de åtgärder och de försiktighetsmått som behövs för att hindra, förebygga och begränsa olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller explosion orsakad av varorna och för att förebygga obehörigt förfarande med varorna. Aktsamhetskravet är också riktat mot den som tillhandahåller en explosiv vara på marknaden utan att hantera varan.

6 §
  Den som hanterar, överför, importerar eller exporterar brandfarliga eller explosiva varor ska vidta de åtgärder och de försiktighetsmått som behövs för att hindra, förebygga och begränsa olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller explosion orsakad av varorna och för att förebygga obehörigt förfarande med varorna. Aktsamhetskravet omfattar även den som tillhandahåller en explosiv vara på marknaden utan att hantera varan. Lag (2016:379) .

För viss hantering, tillverkning, bearbetning av explosiva och brandfarliga varor krävs tillstånd. Det är antingen Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, eller kommunen som prövar tillståndsansökan. Det är den myndighet som prövat frågan om tillstånd som också har tillsyn över verksamheten. Det kan alltså vara MSB eller kommunen.

21 §
  Den myndighet som prövar frågor om tillstånd enligt denna lag har också, inom sitt verksamhetsområde, tillsyn över att lagen och föreskrifter och beslut som har meddelats i anslutning till lagen följs.

Försvarsmakten får, efter medgivande av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, i stället för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap utöva viss tillsyn över Försvarsmaktens, Försvarets materielverks, Försvarets radioanstalts, Totalförsvarets forskningsinstituts och Fortifikationsverkets hantering och import av brandfarliga och explosiva varor.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap eller den myndighet som regeringen bestämmer har tillsyn över hanteringen av brandfarliga varor som transporteras i en sådan rörledning som det har meddelats koncession för enligt lagen
(1978:160) om vissa rörledningar eller enligt naturgaslagen
(2005:403). Lag (2023:391) .

21 a §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska med hjälp av automatiserad behandling föra ett register över tillstånd som avser explosiva varor enligt denna lag och över dem som har beviljats ett sådant tillstånd (det nationella tillståndsregistret för explosiva varor).

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och kommunerna ska ansvara för att registrera uppgifter i det nationella tillståndsregistret.

Det nationella tillståndsregistret för explosiva varor får inte innehålla uppgifter om tillstånd som har beviljats Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut eller Fortifikationsverket. Lag (2024:478) .

21 b §
  Det nationella tillståndsregistret för explosiva varor ska ha till ändamål att
   1. underlätta handläggningen av frågor om tillstånd enligt denna lag,
   2. underlätta tillsyn enligt denna lag,
   3. ge information om sådana uppgifter som behövs för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet eller för att utreda eller lagföra brott med anknytning till explosiva varor,
   4. ge information om sådana uppgifter som behövs för att kontrollera tillstånd till överföring, import och export enligt denna lag vid införsel eller utförsel över Sveriges gräns, och
   5. ge information om sådana uppgifter som behövs för att enskilda i sin verksamhet ska kunna kontrollera tillstånd enligt denna lag. Lag (2024:478) .

21 c §
  Bestämmelserna i 21 a, 21 b och 21 d §§ kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den
27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).

Vid behandling av personuppgifter enligt 21 a och 21 b §§ gäller lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning och föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen, om inte något annat följer av denna lag eller föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen. Lag (2024:478) .

21 d §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och kommunerna är personuppgiftsansvariga för den behandling av personuppgifter som de utför i det nationella tillståndsregistret för explosiva varor. Lag (2024:478) .

Som exempel kan nämnas att MSB svarar för tillsynen över bland annat industrier som tillverkar, bearbetar, behandlar, destruerar, underhåller och återvinner explosiva varor samt annan hantering som sker i anslutning till detta. Medan kommunen bland annat ansvarar för tillsyn över hantering av brandfarliga varor utom för den hantering som sker inom Försvarsmakten eller av Försvarets materielverk, Totalförsvarets forskningsinstitut och Fortifikationsverket.

Tillsyn enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor (på MSB:s webbplats)

Stöd till kommunal tillsyn enligt LSO (på MSB:s webbplats)

Boverket (2024). Riskhantering i tillsyn. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/om-riskhantering/i-pbl/tillsyn/ Hämtad 2024-11-22