Riskfrågor i strategisk miljöbedömning

Granskad: 5 mars 2024

I den strategiska miljöbedömningen, som regionen eller kommunen gör för de planer och program som kan antas medföra betydande miljöpåverkan, är riskfrågorna en viktig del. Den strategiska miljöbedömningen innehåller bland annat en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, där exempelvis olyckors konsekvenser på människa och miljö redovisas. I vissa fall ska en strategisk miljöbedömning samordnas med en så kallad specifik miljöbedömning, som verksamhetsutövaren gör i samband med prövning av verksamheten enligt miljöbalken. 

Riskfrågor en viktig del i miljöbedömningen

När regionen eller kommunen upprättar eller ändrar en plan enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, behöver de göra en strategisk miljöbedömning om genomförandet av planen eller ändringen kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

3 §
  En myndighet eller kommun som upprättar eller ändrar en plan eller ett program som krävs i lag eller annan författning ska göra en strategisk miljöbedömning, om genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Skyldigheten gäller inte
   1. planer och program som endast syftar till att tjäna totalförsvaret eller räddningstjänsten, och
   2. finansiella eller budgetära planer och program. Lag (2017:955) .

I miljöbedömningsförordningen (2017:966) anges vilka planer och program som kan eller inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

2 §
  En betydande miljöpåverkan ska antas enligt 6 kap. 3 § första stycket miljöbalken, om
   1. genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan komma att omfatta en verksamhet eller åtgärd som kräver tillstånd enligt 7 kap. 28 a § miljöbalken, eller
   2. planen, programmet eller ändringen anger förutsättningar för att bedriva sådana verksamheter eller vidta sådana åtgärder som anges i 6 § eller bilagan till denna förordning och är
      a) ett åtgärdsprogram enligt 5 kap. 8 § miljöbalken,
      b) en avfallsplan enligt 15 kap. 41 § miljöbalken eller enligt
9 kap. 11 § avfallsförordningen (2020:614),
      c) en översiktsplan enligt 3 kap. plan- och bygglagen
(2010:900),
      d) en regionplan enligt 7 kap. plan- och bygglagen,
      e) en plan för tillförsel, distribution och användning av energi enligt lagen (1977:439) om kommunal energiplanering,
      f) en länsplan enligt förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur,
      g) en havsplan enligt havsplaneringsförordningen (2015:400),
      h) en plan för moderna miljövillkor enligt 11 kap. 28 § miljöbalken, eller
      i) en annan plan eller ett annat program som avser jord- eller skogsbruk, fiske, energi, industri, transporter, regional utveckling, avfallshantering, vattenförvaltning, telekommunikationer, turism, fysisk planering eller markanvändning. Förordning (2020:694).

Syftet med att göra en strategisk miljöbedömning är att integrera miljöaspekter i planer och program för att främja en hållbar utveckling. I miljöbedömningen ska regionen eller kommunen, så långt som det är relevant och rimligt, identifiera, utvärdera och beskriva den betydande miljöpåverkan som kan uppstå av planens eller programmets genomförande.

I miljöbedömningen är riskfrågorna en viktig del där planens eller programmets effekter på bland annat människors hälsa, olycksrisker, klimatet och biologisk mångfald redovisas. Det är viktigt att regionen eller kommunen gör miljöbedömningens analyser och bedömningar samordnat med arbetet med programmet eller planen för att förhindra att miljöbedömningen blir en extern granskning i efterhand.

Strategisk miljöbedömning för detaljplan kan du läsa om på sidan Miljöbedömningar.

Process för översiktsplanering och strategisk miljöbedömning

Strategisk miljöbedömning för detaljplan kan du läsa om i vägledningen om planering.

Miljöbedömningar

Naturvårdsverket har tagit fram vägledning om miljöbedömning för planer och program med information om dels strategisk miljöbedömning, dels specifik miljöbedömning.

Miljöbedömningar enligt kapitel 6 miljöbalken (vägledning på Naturvårdsverkets webbplats)

Undersökning om betydande miljöpåverkan

En region som upprättar eller ändrar en regionplan, och på motsvarande sätt en kommun som upprättar eller ändrar en översiktsplan eller detaljplan, ska undersöka om genomförandet av planen eller ändringen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

5 §
  En myndighet eller kommun som upprättar eller ändrar en plan eller ett program som krävs i lag eller annan författning ska undersöka om genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, om
   1. frågan om betydande miljöpåverkan inte är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 4 §, eller
   2. planen, programmet eller ändringen inte omfattas av undantaget i 3 § andra stycket. Lag (2017:955) .

5 §
  Bestämmelserna i 3 kap. 7 § 2 och 3 och 8-18 a §§ om samråd och granskning gäller i tillämpliga delar också i fråga om förslag till regionplan eller förslag till ändring av en sådan plan. Vid tillämpningen ska det som sägs där om översiktsplan i stället gälla regionplan och det som sägs om kommunen gälla regionen. Granskningstiden ska dock vara minst tre månader. Lag (2020:76) .

9 §
  Inom ramen för samrådet enligt 8 § ska kommunen undersöka om genomförandet av översiktsplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har meddelat i anslutning till den bestämmelsen.

Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.

Kraven enligt första och andra styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken. Lag (2020:76) .

9 a §
  Om genomförandet av översiktsplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för samrådet enligt 8 § även uppfylla kraven på avgränsningssamråd i 6 kap.
9 och 10 §§ miljöbalken.

Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2020:76) .

11 a §
  Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har meddelat i anslutning till den bestämmelsen.

Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap.
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap.
1 § 2 b.

Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.

Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .

Regionplaner och översiktsplaner bedöms nästan alltid medföra en betydande miljöpåverkan utifrån nämnda undersökningsplikt. Undantag kan förekomma om det är frågan om små ändringar i planerna. Det innebär att det i sådana fall inte behöver genomföras någon undersökning huruvida betydande miljöpåverkan är aktuell enligt ovan.

2 §
  En betydande miljöpåverkan ska antas enligt 6 kap. 3 § första stycket miljöbalken, om
   1. genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan komma att omfatta en verksamhet eller åtgärd som kräver tillstånd enligt 7 kap. 28 a § miljöbalken, eller
   2. planen, programmet eller ändringen anger förutsättningar för att bedriva sådana verksamheter eller vidta sådana åtgärder som anges i 6 § eller bilagan till denna förordning och är
      a) ett åtgärdsprogram enligt 5 kap. 8 § miljöbalken,
      b) en avfallsplan enligt 15 kap. 41 § miljöbalken eller enligt
9 kap. 11 § avfallsförordningen (2020:614),
      c) en översiktsplan enligt 3 kap. plan- och bygglagen
(2010:900),
      d) en regionplan enligt 7 kap. plan- och bygglagen,
      e) en plan för tillförsel, distribution och användning av energi enligt lagen (1977:439) om kommunal energiplanering,
      f) en länsplan enligt förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur,
      g) en havsplan enligt havsplaneringsförordningen (2015:400),
      h) en plan för moderna miljövillkor enligt 11 kap. 28 § miljöbalken, eller
      i) en annan plan eller ett annat program som avser jord- eller skogsbruk, fiske, energi, industri, transporter, regional utveckling, avfallshantering, vattenförvaltning, telekommunikationer, turism, fysisk planering eller markanvändning. Förordning (2020:694).

3 §
  Trots 2 § ska frågan om betydande miljöpåverkan avgöras efter en undersökning enligt 6 kap. 6 § miljöbalken i fråga om
   1. detaljplaner enligt plan- och bygglagen,
   2. andra planer eller program som enbart avser användningen av små områden på lokal nivå, eller
   3. små ändringar i planer eller program som inte omfattas av
1 eller 2.

När byggnadsnämnden handlägger ärenden om förhandsbesked eller prövning av lov utanför detaljplan och områdesbestämmelser, kan nämnden behöva göra en undersökning om den sökta åtgärden innebär en betydande miljöpåverkan.

2 §
  Kommunen ska med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning för
   1. en ny sammanhållen bebyggelse med bygglovspliktiga byggnadsverk, om det behövs med hänsyn till bebyggelsens karaktär, omfattning eller inverkan på omgivningen, till behovet av samordning eller till förhållandena i övrigt,
   2. en bebyggelse som ska förändras eller bevaras, om regleringen behöver ske i ett sammanhang med hänsyn till den fysiska miljö som åtgärden ska genomföras i, till åtgärdens karaktär eller omfattning eller till förhållandena i övrigt,
   3. en åtgärd som kräver bygglov,
      a) om åtgärden innebär att ett område kan tas i anspråk för, eller om den vidtas i ett område som redan har tagits i anspråk för, att anlägga
   - ett industriområde,
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   - en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   - en hamn för fritidsbåtar,
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   - en campingplats,
   - en nöjespark, eller
   - en djurpark, och
      b) om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
   4. ett nytt byggnadsverk som inte är ett vindkraftverk, om byggnadsverket kräver bygglov eller är en annan byggnad än en sådan som avses i 9 kap. 4 a §, och
      a) byggnadsverket eller dess användning får betydande inverkan på omgivningen eller om det råder stor efterfrågan på området för bebyggande, eller
      b) byggnadsverket placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, och
   5. en åtgärd som kräver bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Första stycket 3 gäller inte åtgärder som enligt föreskrifter meddelade med stöd av 16 kap. 1 § 1 inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Trots första stycket 4 krävs det ingen detaljplan om byggnadsverket kan prövas i samband med en prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked. Lag (2021:785) .

Regionen eller kommunen ska beakta riskerna för människors hälsa eller miljön i undersökningen om betydande miljöpåverkan. Till stöd för undersökningen att identifiera riskkällor, riskobjekt eller riskområden och skyddsvärda intressen har regionen eller kommunen möjlighet att använda styrande dokument avseende riskhänsyn på regional eller kommunal nivå, såsom strategin för riskhantering, eller risk-och sårbarhetsanalyser som upprättats i länet eller kommunen. Även riskanalyser för verksamheter kan användas som underlag till undersökningen.

Högre krav för MKB-projekt

Om förslaget till detaljplan innebär att planområdet får tas i anspråk för att anlägga vissa åtgärder, så kallade MKB-projekt, så ska undersökningen omfatta ytterligare aspekter i bedömningen om planen kan antas medföra betydande miljöpåverkan. Ett exempel på MKB-projekt är när planområdet får tas i anspråk för att anlägga ett industriområde.

34 §
  Om en betydande miljöpåverkan kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket eller föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken, ska redovisningen enligt 33 § första stycket 4 i fråga om miljökonsekvenserna ha det innehåll som följer av
6 kap. 11, 12 och 16 §§ miljöbalken.

Redovisningen ska också uppfylla kraven i 6 kap. 35 § 1-7, 36,
37 och 43 §§ miljöbalken och föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan på grund av att planområdet får tas i anspråk för att anlägga
   1. ett industriområde,
   2. ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   3. en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   4. en hamn för fritidsbåtar,
   5. ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   6. en campingplats,
   7. en nöjespark,
   8. en djurpark,
   9. en spårväg, eller
   10. en tunnelbana. Lag (2021:785) .

I dessa fall ska undersökningen även ta hänsyn till:

  • verksamhetens eller åtgärdens utmärkande egenskaper
  • verksamhetens eller åtgärdens lokalisering
  • de möjliga miljöeffekternas typ och utmärkande egenskaper.

10 §
   /Upphör att gälla U:2025-01-01/
Vid undersökning eller beslut om huruvida en verksamhet eller en åtgärd kan antas medföra en betydande miljöpåverkan enligt 6 kap. 23 eller 26 § miljöbalken ska hänsyn tas till
   1. verksamhetens eller åtgärdens utmärkande egenskaper,
   2. verksamhetens eller åtgärdens lokalisering, och
   3. de möjliga miljöeffekternas typ och utmärkande egenskaper.

10 §
   /Träder i kraft I:2025-01-01/
Vid undersökning eller beslut om huruvida en verksamhet eller en åtgärd kan antas medföra en betydande miljöpåverkan enligt 6 kap. 23 eller 26 § eller 9 kap. 6 a § miljöbalken, ska hänsyn tas till
   1. verksamhetens eller åtgärdens utmärkande egenskaper,
   2. verksamhetens eller åtgärdens lokalisering, och
   3. de möjliga miljöeffekternas typ och utmärkande egenskaper.
Förordning (2024:981).

Bedömning av lovpliktig åtgärds miljöpåverkan

Om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser ett MKB-projekt, finns en precisering i plan- och byggförordningen (2011:338), PBF, av kravet i 9 kapitlet 21 § PBL, om vad denna ansökan ska innehålla för att byggnadsnämnden ska kunna pröva om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

8 a §
  En ansökan om bygglov eller förhandsbesked för en åtgärd som avses i 4 kap. 2 § första stycket 3 a plan- och bygglagen
(2010:900) och som ska vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan ska, utöver det som sägs i 9 kap. 21 § plan- och bygglagen, innehålla
   1. uppgifter om
      a) byggnadsverkets utformning och omfattning,
      b) rivningsarbeten, om sådana kan förutses,
      c) miljöns känslighet i de områden som kan antas bli påverkade,
      d) vad i miljön som kan antas bli betydligt påverkat,
      e) de betydande miljöeffekter som åtgärden kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
      f) åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa negativa miljöeffekter, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
   2. en bedömning av om den åtgärd som ansökan avser kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Om ansökan avser en åtgärd som enligt 2 kap. 4 b eller 4 c § inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan, gäller första stycket endast om det finns behov av att pröva åtgärdens miljöpåverkan tillsammans med miljöpåverkan från åtgärder som sedan tidigare är beslutade eller genomförda.
Förordning (2021:786).

8 b §
  Uppgifterna enligt 8 a § ska ha den omfattning och detaljeringsgrad som behövs för att byggnadsnämnden ska kunna ta ställning till om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan utifrån de omständigheter som anges i 10 § 1-3 och 11-13 §§ miljöbedömningsförordningen (2017:966).

Om ansökan avser en åtgärd som kräver tillstånd enligt 7 kap.
28 a § miljöbalken och åtgärden redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska ansökan utformas med hänsyn till resultatet av den bedömningen. Förordning (2021:786).

21 §
  En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen.

En ansökan om lov ska dessutom innehålla
   1. byggherrens förslag om vem eller vilka som ska vara kontrollansvariga enligt det som följer av 10 kap. 9 och
10 §§, och
   2. de handlingar som krävs för beslut om startbesked enligt
10 kap., om ansökningen avser tillbyggnad eller annan ändring av ett en- eller tvåbostadshus.

Om ett certifierat byggprojekteringsföretag som avses i 32 b § har använts för projektering och sökanden önskar att bygglov med stöd av 32 c § ska ges utan att vissa krav ska prövas, ska en ansökan om lov dessutom innehålla en uppgift om vilket företag som har använts. Lag (2022:1084) .

2 §
  Kommunen ska med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning för
   1. en ny sammanhållen bebyggelse med bygglovspliktiga byggnadsverk, om det behövs med hänsyn till bebyggelsens karaktär, omfattning eller inverkan på omgivningen, till behovet av samordning eller till förhållandena i övrigt,
   2. en bebyggelse som ska förändras eller bevaras, om regleringen behöver ske i ett sammanhang med hänsyn till den fysiska miljö som åtgärden ska genomföras i, till åtgärdens karaktär eller omfattning eller till förhållandena i övrigt,
   3. en åtgärd som kräver bygglov,
      a) om åtgärden innebär att ett område kan tas i anspråk för, eller om den vidtas i ett område som redan har tagits i anspråk för, att anlägga
   - ett industriområde,
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   - en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   - en hamn för fritidsbåtar,
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   - en campingplats,
   - en nöjespark, eller
   - en djurpark, och
      b) om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
   4. ett nytt byggnadsverk som inte är ett vindkraftverk, om byggnadsverket kräver bygglov eller är en annan byggnad än en sådan som avses i 9 kap. 4 a §, och
      a) byggnadsverket eller dess användning får betydande inverkan på omgivningen eller om det råder stor efterfrågan på området för bebyggande, eller
      b) byggnadsverket placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, och
   5. en åtgärd som kräver bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Första stycket 3 gäller inte åtgärder som enligt föreskrifter meddelade med stöd av 16 kap. 1 § 1 inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Trots första stycket 4 krävs det ingen detaljplan om byggnadsverket kan prövas i samband med en prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked. Lag (2021:785) .

Vad en ansökan om lov ska innehålla om det handlar om MKB-projekt kan du läsa mer om på sidan Kartlägg risker i handläggning av lovärende och genomförandet under rubriken Preciserade krav på innehåll i ansökan i vissa fall. På den sidan hittar du även information om vad MKB-projekt är för någonting.

Kartlägg risker i handläggning av lovärende och genomförandet

Avgränsning av MKB

Enligt miljöbalken ska regionen eller kommunen samråda om avgränsningen av omfattningen och detaljeringsgraden i en MKB när de inleder arbetet med miljöbedömningen. Detta gör regionen eller kommunen i ett avgränsningssamråd med länsstyrelsen och de kommuner som kan antas bli berörda av planen eller programmet. Syftet med avgränsningen är att fokusera på de betydande miljöaspekterna, vilket i sin tur bidrar till ett bättre beslutsunderlag.

9 §
  Om en strategisk miljöbedömning ska göras, ska myndigheten eller kommunen
   1. samråda om hur omfattningen av och detaljeringsgraden i en miljökonsekvensbeskrivning ska avgränsas
(avgränsningssamråd),
   2. ta fram en miljökonsekvensbeskrivning,
   3. ge tillfälle till synpunkter på miljökonsekvensbeskrivningen och förslaget till plan eller program, och
   4. ta hänsyn till miljökonsekvensbeskrivningen och inkomna synpunkter innan planen eller programmet antas eller läggs till grund för reglering. Lag (2017:955) .

10 §
  Avgränsningssamrådet ska ske med de kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen eller programmet. Lag (2017:955) .

Planering av arbetet med riskhantering kan du läsa mer om i Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL under Planering och organisation.

Planering och organisation

Riskfrågor i MKB

Den strategiska miljöbedömningen ska bland annat innehålla en MKB. Miljöbalken reglerar vad en MKB ska innehålla.

11 §
  Miljökonsekvensbeskrivningen ska innehålla
   1. en sammanfattning av planens eller programmets innehåll, dess huvudsakliga syfte och förhållande till andra relevanta planer och program,
   2. en identifiering, beskrivning och bedömning av rimliga alternativ med hänsyn till planens eller programmets syfte och geografiska räckvidd,
   3. uppgifter om
      a) miljöförhållandena och miljöns sannolika utveckling om planen eller programmet inte genomförs,
      b) miljöförhållandena i de områden som kan antas komma att påverkas betydligt,
      c) befintliga miljöproblem som är relevanta för planen eller programmet, särskilt miljöproblem som rör ett sådant område som avses i 7 kap. eller ett annat område av särskild betydelse för miljön, och
      d) hur hänsyn tas till relevanta miljökvalitetsmål och andra miljöhänsyn,
   4. en identifiering, beskrivning och bedömning av de betydande miljöeffekter som genomförandet av planen eller programmet kan antas medföra,
   5. uppgifter om de åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa betydande negativa miljöeffekter,
   6. en sammanfattning av de överväganden som har gjorts, vilka skäl som ligger bakom gjorda val av olika alternativ och eventuella problem i samband med att uppgifterna sammanställdes,
   7. en redogörelse för de åtgärder som planeras för uppföljning och övervakning av den betydande miljöpåverkan som genomförandet av planen eller programmet medför, och
   8. en icke-teknisk sammanfattning av 1-7. Lag (2017:955) .

12 §
  Miljökonsekvensbeskrivningens omfattning och detaljeringsgrad ska vara rimlig med hänsyn till
   1. bedömningsmetoder och aktuell kunskap,
   2. planens eller programmets innehåll och detaljeringsgrad,
   3. var i en beslutsprocess som planen eller programmet befinner sig,
   4. att vissa frågor kan bedömas bättre i samband med prövningen av andra planer och program eller i tillståndsprövningen av verksamheter eller åtgärder, och
   5. allmänhetens intresse. Lag (2017:955) .

I MKB:n ska regionen eller kommunen redovisa sin bedömning av vilken betydande miljöpåverkan som genomförandet av planen kan få, exempelvis olyckors konsekvenser på människa och miljö. Det är viktigt att miljökonsekvensbeskrivningen tar upp hur omgivningen kommer att exponeras för olika riskfaktorer, samt de eventuella konsekvenserna för människors hälsa, säkerhet och miljö som dessa kan få. Det är även viktigt att beskriva hur påverkan bedöms under lång tid så att de sammantagna effekterna kan bedömas.

Enligt miljöbalken ska MKB:n innehålla identifiering, beskrivning och bedömning av rimliga alternativ med hänsyn till planens eller programmets syfte och geografiska räckvidd.

11 §
  Miljökonsekvensbeskrivningen ska innehålla
   1. en sammanfattning av planens eller programmets innehåll, dess huvudsakliga syfte och förhållande till andra relevanta planer och program,
   2. en identifiering, beskrivning och bedömning av rimliga alternativ med hänsyn till planens eller programmets syfte och geografiska räckvidd,
   3. uppgifter om
      a) miljöförhållandena och miljöns sannolika utveckling om planen eller programmet inte genomförs,
      b) miljöförhållandena i de områden som kan antas komma att påverkas betydligt,
      c) befintliga miljöproblem som är relevanta för planen eller programmet, särskilt miljöproblem som rör ett sådant område som avses i 7 kap. eller ett annat område av särskild betydelse för miljön, och
      d) hur hänsyn tas till relevanta miljökvalitetsmål och andra miljöhänsyn,
   4. en identifiering, beskrivning och bedömning av de betydande miljöeffekter som genomförandet av planen eller programmet kan antas medföra,
   5. uppgifter om de åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa betydande negativa miljöeffekter,
   6. en sammanfattning av de överväganden som har gjorts, vilka skäl som ligger bakom gjorda val av olika alternativ och eventuella problem i samband med att uppgifterna sammanställdes,
   7. en redogörelse för de åtgärder som planeras för uppföljning och övervakning av den betydande miljöpåverkan som genomförandet av planen eller programmet medför, och
   8. en icke-teknisk sammanfattning av 1-7. Lag (2017:955) .

För att kunna göra en enhetlig bedömning av olika alternativ är det viktigt att du beskriver alla alternativ likvärdigt ur alla aspekter. Riskfrågor är en av aspekterna som du behöver beskriva, exempelvis utifrån

  • olycksrisker
  • konsekvenser av och sannolikhet för en olycka
  • risk för människors hälsa och säkerhet
  • risk för miljön
  • risk för störningar eller avbrott i samhällsviktig verksamhet
  • sårbarhet och robusthet
  • förutsättningar för räddningsinsatser
  • eventuella åtgärder för att hantera riskerna.

Miljökonsekvensbeskrivningens innehåll vid strategisk miljöbedömning av detaljplaner

Innehåll i en miljökonsekvensbeskrivning till översiktsplan kan du läsa mer om på sidan Om miljökonsekvensbeskrivningen.

Om miljökonsekvensbeskrivningen

Samordning med specifik miljöbedömning

Verksamhetsutövaren, det vill säga den som avser att bedriva verksamheten eller vidta åtgärden, ska göra en specifik miljöbedömning om verksamhet eller åtgärd ska prövas enligt miljöbalken.

20 §
   /Upphör att gälla U:2025-01-01/
En specifik miljöbedömning ska göras i fråga om en verksamhet eller åtgärd som ska prövas
   1. för ett tillstånd som avses i 7 kap. 28 a §, om det inte rör sig om brådskande åtgärder som är nödvändiga med hänsyn till skyddet mot allvarliga olägenheter för människors hälsa, eller
   2. för ett tillstånd som avses i 9 eller 11 kap. eller för en tillåtlighet som avses i 17 kap., om verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

En specifik miljöbedömning krävs inte för en sådan prövning som avses i 24 kap. 3, 5, 10, 13, 13 a eller 14 §. Lag (2023:632) .

20 §
   /Träder i kraft I:2025-01-01/
En specifik miljöbedömning ska göras i fråga om en verksamhet eller åtgärd som ska prövas
   1. för ett tillstånd som avses i 7 kap. 28 a §, om det inte rör sig om brådskande åtgärder som är nödvändiga med hänsyn till skyddet mot allvarliga olägenheter för människors hälsa, eller
   2. för ett tillstånd som avses i 9 eller 11 kap. eller för en tillåtlighet som avses i 17 kap., om verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

En specifik miljöbedömning krävs inte för en sådan prövning som avses i 24 kap. 3, 5, 10, 13, 13 a, 14 eller 14 a §. Lag (2024:963) .

Specifika miljöbedömningar kompletterar vid behov den strategiska miljöbedömning som inledningsvis gjorts för att fastställa förekomst av betydande miljöpåverkan.

I vissa fall är reglerna om specifika miljöbedömningar även aktuella när kommunen ska ta fram en detaljplan. Om kommunen bedömer att detaljplanen kan medföra en betydande miljöpåverkan, på grund av att planen tillåter särskilt angivna verksamheter, exempelvis industri, parkeringsanläggning och hamn för fritidsbåtar, ska planbeskrivningen också uppfylla kraven för innehållet i en miljökonsekvensbeskrivning för en specifik miljöbedömning. I sådana fall ska den strategiska och den specifika miljökonsekvensbeskrivningen samordnas.

Om genomförandet av planen medför att verksamhetsutövaren kommer att göra en specifik miljöbedömning i ett senare skede av processen behöver detaljplanens miljökonsekvensbeskrivning inte ta upp sådana frågor som naturligt behandlas inom ramen för den specifika miljöbedömningen. I praktiken kan en sådan avgränsning dock vara svår att göra (jämför MÖD 2016-01-20 mål nr P 2134–15).

Mål: P 2134–15 Detaljplan för bro över Skellefteälven (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

34 §
  Om en betydande miljöpåverkan kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket eller föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken, ska redovisningen enligt 33 § första stycket 4 i fråga om miljökonsekvenserna ha det innehåll som följer av
6 kap. 11, 12 och 16 §§ miljöbalken.

Redovisningen ska också uppfylla kraven i 6 kap. 35 § 1-7, 36,
37 och 43 §§ miljöbalken och föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan på grund av att planområdet får tas i anspråk för att anlägga
   1. ett industriområde,
   2. ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   3. en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   4. en hamn för fritidsbåtar,
   5. ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   6. en campingplats,
   7. en nöjespark,
   8. en djurpark,
   9. en spårväg, eller
   10. en tunnelbana. Lag (2021:785) .

35 §
  Redovisningen enligt 33 § första stycket 4 behöver inte innehålla någon miljökonsekvensbeskrivning som är särskilt upprättad för detaljplaneärendet, om planen är en sådan som avses i 5 kap. 7 a § och miljökonsekvensbeskrivningen i det andra ärendet återges i och är aktuell och tillräcklig för detaljplaneärendet. Lag (2014:900) .

46 §
  Den som gör en strategisk eller specifik miljöbedömning ska sträva efter att samordna arbetet med andra miljöbedömningar som görs enligt detta kapitel eller med liknande arbete som görs enligt andra författningar. Lag (2017:955) .

/Rubriken upphör att gälla U:2025-01-01/

Strategisk och specifik miljöbedömning för detaljplan kan du läsa mer om på sidan Strategisk miljöbedömning för detaljplan.

Strategisk miljöbedömning för detaljplan

Naturvårdsverket har tagit fram vägledning om specifik miljöbedömning.

Specifik miljöbedömning – miljöbedömning för verksamheter och åtgärder (vägledning på Naturvårdsverkets webbplats)

Boverket (2024). Risk i strategisk miljöbedömning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/om-riskhantering/miljobedomning/ Hämtad 2024-11-22