Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt PBL

Svep för att se hela
Granskad: 5 mars 2024

Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, är ett systematiskt sätt att arbeta med riskhantering i samband med att regionen eller kommunen ska ta fram en regionplan, översiktsplan, detaljplan eller områdesbestämmelser eller bereda beslut enligt PBL. Det handlar om att reda ut hur och varför något kan ske, det vill säga kartlägga och analysera riskerna för att sedan värdera dem. När det är gjort gör ni en bedömning om riskerna behöver begränsas på något sätt. Det vill säga om åtgärder behöver vidtas för att minska sannolikheten för att något ska inträffa, eller för att mildra konsekvenser om något trots allt skulle inträffa.

Process för riskhantering i 12 steg

Processen för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt PBL består av följande steg:

  1. Kommunicera och samverka, vilket sker kontinuerligt genom processen för riskhantering.
  2. Planera och organisera, som handlar om hur arbetet med riskhantering ska genomföras och organiseras.
  3. Kartlägg risker, som innebär att identifiera tänkbara riskkällor, riskobjekt och riskområden inom det aktuella området och att kartlägga var inom det aktuella området som såväl riskkällorna, riskobjekten eller riskområdena finns.
  4. Analysera risker, som handlar om att analysera riskerna utifrån dels sannolikheten för att en olycka ska inträffa, dels vilka konsekvenser som en sådan olycka skulle kunna få.
  5. Värdera risker, som innebär att dels ta ställning till bedömd konsekvens och sannolikhet, dels bedöma underlagen och osäkerheterna i analyseringen av risker för att bedöma om riskerna är hanterbara eller om det krävs åtgärder för att hantera riskerna eller om risken måste förhindras helt.
  6. Ta fram åtgärder, som handlar om att vid behov ta fram åtgärder för att hantera risker.
  7. Ta fram planhandlingar, som handlar om att arbeta in resultatet från arbetet med riskhantering i planhandlingar (gäller enbart planprocesserna).
  8. Samråd och granskning, som handlar om att resultaten från arbetet med riskhantering lyfts i de samråd- och granskningsprocesser som finns i planläggning. Det handlar också om och att vid behov informera berörda om riskerna, deras sannolikhet och konsekvenser vid handläggning av beslut om lov, startbesked och slutbesked samt tillsyn enligt PBL
  9. Ta fram beslutsunderlag, som handlar om att arbeta in resultatet från arbetet med riskhantering i underlag till beslut.
  10. Ta beslut, som handlar om riskhantering kopplad till att regionen respektive kommunen tar beslut att anta plan eller fattar beslut om lov, startbesked och slutbesked, tillsynsingripande etcetera. Detta är egentligen inte en del av processen för riskhantering.
  11. Genomför plan eller beslut, som handlar om riskhantering i samband med att en plan eller beslut ska genomföras och därmed åtgärder för att hantera risker. 
  12. Följ upp, som handlar om att följa upp åtgärder i plan eller beslut samt att återkoppla om hur det gick att utgå från strategin för riskhantering i arbetet med riskhantering.

Av punkterna ovan kan man få uppfattningen att riskhantering är en stegvis process, men så är det inte alltid i verkligheten. Det kan hela tiden finnas behov av att backa till föregående steg för att komplettera eller ändra något.

Du kan läsa mer om de olika processtegen genom länkarna i menyn eller genom att klicka på siffrorna i den grå rutan överst på sidan.

Under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL kan du läsa mer om vad strategin kan innehålla för att stötta arbetet med riskhantering.

Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL

Riskbedömning - ett samlingsnamn för att kartlägga, analysera och värdera risker

Att kartlägga, analysera och värdera riskerna (riskkartläggning, riskanalys och riskvärdering) förs ibland ihop under begreppet ”riskbedömning”. Riskbedömningen ska ge en samlad bild av riskerna och ett underlag för det fortsatta arbetet med att ta fram åtgärder för att hantera risken.

Det är viktigt att tänka på att all riskbedömning är förenad med osäkerheter. Det är bra om det tydligt framgår i beslutsunderlaget vilka dessa är.

Vägledning för att hantera specifika risker i process för riskhantering

Den process för riskhantering som denna vägledning beskriver är generell och ni som ska ta fram en plan eller bereda ett beslut enligt PBL kan utgå från den oavsett vilken eller vilka risker ni står inför. Boverket har dock tagit fram vägledning för planläggning för eller i närheten av Sevesoverksamhet.

Vägledning om Sevesoverksamhet beskriver hur ni kan hantera risker kopplade till Sevesoverksamhet i process för riskhantering i samband med planläggning eller beredning av vissa beslut enligt PBL.

Sevesoverksamhet i process för riskhantering

Boverket (2024). Process för riskhantering. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/process/ Hämtad 2024-11-21