Kartlägg risker i förvaltningsskedet

Svep för att se hela
Granskad: 7 mars 2024

Att kartlägga risker innebär att identifiera tänkbara riskkällor, riskobjekt och riskområden för den fastighet, anläggning, verksamhet eller tomt som omfattas av förvaltningen, och att kartlägga var de finns. Under förvaltningsskedet handlar det främst om att identifiera vilka anläggningar som kan ge upphov till risker eller som kan behöva viss skötsel och underhåll för att säkerställa funktionaliteten.

Riskfrågor som kan vara aktuella

För verksamheter kan det vara bra att utgå från tre områden för identifiering av risker:

  • Mänskliga aspekter, som exempel att processingenjör glömmer att öppna kran A, att en entreprenör eller ersättare för denne utför arbete utan relevant utbildning
  • Tekniska aspekter, som exempel att lutcisternen brister, att det blir strömavbrott, att överfyllnadsskyddet slutar fungera
  • Organisatoriska aspekter till exempel om det finns rutiner, utbildning för vikarier, ledningens attityd.

Det är också viktigt att verksamhetsutövaren inte bara kartlägger händelser som kan inträffa inom din egen verksamhet utan även kartlägger sådana som kan inträffa utanför din verksamhet.

Riskkartläggning kan du läsa mer om i Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Riskkartläggning

Underlag till kartläggning av risker

När det gäller förvaltningsskedet kan byggnadsritningar, processcheman, rörscheman, information om ingående material och kemikalier, driftsinstruktioner, rutiner, kontrollpaneler, monteringsmanualer, säkerhetsutrustning vara viktiga underlag för att kartlägga risker.

Boverket (2024). Kartlägg risker i förvaltning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/process/Kartlagg/forvaltning/ Hämtad 2024-11-22