Kommunicera och samverka i handläggning av lovärenden och genomförandeskedet

Svep för att se hela
Granskad: 7 mars 2024

Kunskapsöverföring mellan de olika aktörerna från handläggning av lovärende till genomförandet är direkt avgörande för hur riskhantering hanteras under genomförandet. Det är därför viktigt att engagera flera olika aktörer så de kan bidra med sin kunskap,  helst så tidigt som möjligt i handläggningen. Byggherren kan ha skyldigheter enligt andra lagar, förordningar, föreskrifter eller beslut enligt andra lagar. Om åtgärden som lovansökan gäller också kräver tillstånd från eller anmälan till någon annan myndighet, ska kommunen upplysa sökanden om detta.

Att genomföra lovpliktiga åtgärder är ofta komplicerat med många inblandade aktörer

Att arbeta med riskhantering är inget ensamarbete och det är ofta nödvändigt att samarbeta över ansvarsområden. Riskhantering under handläggning av lovärende och genomförandet av lovpliktiga åtgärder är ofta komplicerad med många inblandade aktörer i olika skeden.

Kunskapsöverföring mellan de olika aktörerna från handläggning av lovärende till genomförandet är direkt avgörande för hur riskhantering hanteras under genomförandet. Det är bra att engagera flera olika aktörer så de kan bidra med sin kunskap, gärna så tidigt som möjligt i handläggningen.. Det gäller alla inblandade parter, så som byggnadsnämnd, byggherre, projektörer, kontrollansvarig, upphandlare, byggentreprenörer, eventuella underentreprenörer och byggarbetare.

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Kommunikation och samverkan

Att planera arbetet och bygga upp en organisation för arbetet med riskhantering kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Planering och organisation

Roller och ansvar kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Upplysa om skyldighet i annan lagstiftning

Byggherren kan ha skyldigheter enligt andra lagar, förordningar, föreskrifter eller beslut enligt andra lagar. Det ansvaret regleras då i dessa och inte PBL. Det kan exempelvis vara krav i tillstånd enligt miljöbalken, lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO eller lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, LBE.

Miljöbalk (1998:808) (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (på Sveriges riksdags webbplats)

Om åtgärden som lovansökan gäller också kräver tillstånd från eller anmälan till någon annan myndighet, ska kommunen upplysa sökanden om detta. Upplysningar om tillstånd, anmälan eller dispenser ska vara relevanta för det aktuella ärendet och ska därför bara förekomma när det finns anledning till det. Det är den sökande som ansvarar för att den har nödvändiga tillstånd enligt annan lagstiftning.

23 §
  Om byggnadsnämnden finner att en åtgärd som avses med ansökningen också kräver tillstånd av eller anmälan till någon annan myndighet, ska nämnden upplysa sökanden om detta.

23 §
  Om byggnadsnämnden finner att en åtgärd som avses med ansökningen också kräver tillstånd av eller anmälan till någon annan myndighet, ska nämnden upplysa sökanden om detta.

40 §
  Av ett bygglov, rivningslov eller marklov ska det framgå
   1. vilken giltighetstid lovet har,
   2. om det ska finnas någon som är kontrollansvarig och i så fall vem eller vilka som är kontrollansvariga,
   3. att lovet inte innebär en rätt att påbörja den sökta åtgärden förrän byggnadsnämnden har gett ett startbesked enligt 10 kap., och
   4. att beslutet om lov ska vara verkställbart enligt 42 a § innan de åtgärder som omfattas av lovet får påbörjas.

Lovet ska också innehålla de villkor och upplysningar som följer av 23, 33 b, 36, 37 eller 38 § eller behövs i övrigt.

Om ett bygglov avser nybyggnad eller tillbyggnad av en bostadsbyggnad utanför ett område med detaljplan ska det, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, även framgå beräknade värden för omgivningsbuller vid bostadsbyggnadens fasad och vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2022:909) .

40 a §
  Om byggnadsnämnden tar ut en avgift för handläggningen av ett ärende om lov eller förhandsbesked, ska nämnden i sitt beslut om avgift redovisa hur avgiften har fastställts. Lag (2018:1136) .

När det gäller ärenden som rör riskfrågor kan det exempelvis handla om att det behövs tillstånd enligt

  • Arbetsmiljölagen (1977:1160), AML – som gäller alla lokaler oavsett om de byggs nya eller om verksamheten inryms i befintliga lokaler
  • Elsäkerhetslagen (2016:732) – som reglerar elinstallationer i byggnader och byggnadsverk
  • LSO – som reglerar situationer som kan leda till räddningsinsatser
  • LBE – som reglerar hantering, överföring och import av brandfarliga och explosiva varor
  • Miljöbalken – som reglerar miljöfarlig verksamhet
  • Produktsäkerhetslagen (2004:451), PSL – som reglerar varor och tjänster som en näringsidkare tillhandahåller konsumenter.

Arbetsmiljölag (1977:1160) (på Sveriges riksdags webbplats)

Elsäkerhetslag (2016:732) (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (på Sveriges riksdags webbplats)

Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (på Sveriges riksdags webbplats)

Miljöbalk (1998:808) (på Sveriges riksdags webbplats) 

Produktsäkerhetslagen (2004:451) (på Sveriges riksdags webbplats)

Riskfrågor i annan lagstiftning kan du läsa mer på sidan Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen.

Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen

Säkerhet vid användning kan du läsa mer om på sidan Säkerhet vid användning.

Säkerhet vid användning

Regler om ventilation och inomhusmiljö kan du läsa mer om på sidan Regler om ventilation och inomhusmiljö.

Regler om ventilation och inomhusmiljö

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Kommunikation och samverkan.

Kommunikation och samverkan

Byggnadsnämndens upplysningsplikt under det tekniska samrådet

När någon av åtgärderna som behandlas under det tekniska samrådet kräver tillstånd av eller anmälan till någon annan myndighet ska byggnadsnämnden upplysa byggherren om detta. Det är en del av byggnadsnämndens allmänna serviceskyldighet och ska inte uppfattas som att nämnden garanterar att tillstånd inte krävs av myndigheter som nämnden inte pekat ut. Det är det som byggnadsnämnden har kännedom om som den har upplysningsskyldighet kring (jämför propositionen 1993:94/178 sidan 72).

Ändring i plan- och bygglagen, m.m. Proposition 1993/94:178 (På Sveriges riksdags webbplats)

20 §
  Om byggnadsnämnden finner att de åtgärder som det tekniska samrådet avser kräver tillstånd av eller anmälan till någon annan myndighet, ska nämnden upplysa byggherren om detta under samrådet.

Roller och ansvar kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Krav på att underrätta miljönämnd i vissa fall

Byggnadsnämnden ska underrätta miljönämnden i fråga om åtgärder som också måste anmälas till kommunen enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kapitlet 6 § miljöbalken.

24 §
  Om ansökningen avser en åtgärd som måste anmälas till kommunen enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, ska byggnadsnämnden underrätta miljönämnden om sitt ärende. Byggnadsnämnden och miljönämnden ska samordna handläggningen av ärendena så att
   1. berörda myndigheter, organisationer och enskilda parter ges tillfälle att i ett sammanhang yttra sig i båda ärendena, och
   2. beslut i båda ärendena meddelas i ett sammanhang.

Om det finns särskilda skäl, får nämnderna besluta att någon samordning enligt första stycket inte ska ske. Innan de fattar ett sådant beslut ska de ge varandra och de berörda parterna tillfälle att yttra sig.

Handläggningen av ärendena ska samordnas dels så att berörda myndigheter, organisationer och enskilda parter ges tillfälle att i ett sammanhang yttra sig i båda ärendena, dels så att beslut i båda ärendena meddelas i ett sammanhang.

En nämnd får besluta att samordning inte ska ske om det finns särskilda skäl. Men innan beslutet fattas ska den andra nämnden och de berörda parterna få tillfälle att yttra sig.

24 §
  Om ansökningen avser en åtgärd som måste anmälas till kommunen enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, ska byggnadsnämnden underrätta miljönämnden om sitt ärende. Byggnadsnämnden och miljönämnden ska samordna handläggningen av ärendena så att
   1. berörda myndigheter, organisationer och enskilda parter ges tillfälle att i ett sammanhang yttra sig i båda ärendena, och
   2. beslut i båda ärendena meddelas i ett sammanhang.

Om det finns särskilda skäl, får nämnderna besluta att någon samordning enligt första stycket inte ska ske. Innan de fattar ett sådant beslut ska de ge varandra och de berörda parterna tillfälle att yttra sig.

Det här kan ha betydelse för ärenden som rör vissa typer av verksamheter och vissa åtgärder som behövs för att hantera risker.

Boverket (2024). Samverka i lov och kontroll. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/process/kommunicera/lov-o-kontroll/ Hämtad 2024-11-21