Planera och organisera
Processteget Planera och organisera handlar om att planera och organisera arbetet med riskhantering. Målet med processteget är att klargöra hur arbetet med riskhantering ska genomföras och organiseras. I det inledande skedet behöver ni som arbetar med planläggning eller bereder beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, klargöra arbetet med riskhantering vad gäller exempelvis organisation, tidplan, budget och avgränsning, men även hur den interna och externa dialogen ska ske. Efter processteget Planera och organisera kommer steget Kartlägg risker.
Klargör ramarna för riskhanteringen
Arbetet med riskhantering underlättas om alla aktörer i processen är överens om ramarna för riskhanteringen, exempelvis
- vilka ansvarsområden som ska engageras
- hur organisationen för arbetet ska se ut
- mål, omfattning och avgränsning
- tidplan
- om det finns en budget att förhålla sig till samt tillgänglig personal som kan delta i arbetet.
Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.
Att planera arbetet och bygga upp en organisation för arbetet med riskhantering kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.
Roller och ansvar kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar.
Intern riskhanteringsgrupp
Att ha en intern riskhanteringsgrupp underlättar diskussionen om riskhanteringsfrågorna framför allt i planläggning och för att underlätta samråden vid planläggning. Gruppen kan bland annat diskutera och belysa behov av en regional eller kommunal policy kring riskvärdering och krav på beslutsunderlag, särskilt när det råder stora osäkerheter. Det är dock lämpligt att strategin för riskhanteringen är politiskt förankrad.
En intern riskhanteringsgrupp kan bestå av både förtroendevalda och tjänstepersoner med representanter från olika ansvars- och förvaltningsområden, som exempelvis fysisk planering, miljö, vård, skola, omsorg, näringsliv, markanskaffning och exploatering, teknisk försörjning. räddningstjänst, den interna krisorganisationen, klimatsamordnare, säkerhetssamordnare eller motsvarande.
Beskrivning om att bygga upp en intern riskhanteringsgrupp kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Planering och organisation.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.