Ta fram planhandlingar

Svep för att se hela
Granskad: 5 mars 2024

Steget Ta fram planhandlingar innebär att arbeta in resultatet i planhandlingarna. Målet med processteget är att regionen eller kommunen gör allt relevant underlag från kartläggning, analysering och värdering av risker tillgängligt för de som är berörda av planförslaget. Efter processteget Ta fram planhandlingar kommer steget Samråd och granskning.

Resultaten från riskkartläggning, riskanalys och riskvärdering bör ingå i planbeskrivningen

Resultatet av riskhanteringen viktas och sammanvägs mot andra allmänna och enskilda intressen och arbetas in i planförslaget. I planhandlingarna anger regionen eller kommunen hur de avser att hantera de risker som behöver beaktas för att planen ska vara lämplig.

Resultaten från riskkartläggning, riskanalys och riskvärdering bör alla ingå i planbeskrivningen inför samråd, granskning och antagande. Ni som planlägger behöver tydligt beskriva hur regionen eller kommunen har beaktat riskerna i planen. Ni bör sammanfatta resultaten från riskhanteringen i planbeskrivningen för att redovisa de överväganden som har legat till grund för planens utformning och hänsyn till riskerna. Det är lämpligt att tydliggöra sannolikheten för, och konsekvenserna av, olika risker kopplade till de olika planförslagen och de överväganden som ligger till grund för att hantera eventuella risker. Om planen kan antas medföra betydande miljöpåverkan ska även miljökonsekvensbeskrivningen enligt 6 kapitlet miljöbalken ingå i beslutsunderlaget. 

6 b §
  Om en betydande miljöpåverkan kan antas enligt det beslut som avses i 9 § andra stycket eller föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken, ska kommunen redovisa miljökonsekvenser i översiktsplanen på ett sätt som uppfyller kraven i 6 kap. 11, 12 och 16 §§ miljöbalken.

Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 9 § andra stycket, ska kommunen i planen redovisa skälen för sin bedömning i den frågan. Lag (2020:76) .

34 §
  Om en betydande miljöpåverkan kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket eller föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken, ska redovisningen enligt 33 § första stycket 4 i fråga om miljökonsekvenserna ha det innehåll som följer av
6 kap. 11, 12 och 16 §§ miljöbalken.

Redovisningen ska också uppfylla kraven i 6 kap. 35 § 1-7, 36,
37 och 43 §§ miljöbalken och föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan på grund av att planområdet får tas i anspråk för att anlägga
   1. ett industriområde,
   2. ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   3. en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   4. en hamn för fritidsbåtar,
   5. ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   6. en campingplats,
   7. en nöjespark,
   8. en djurpark,
   9. en spårväg, eller
   10. en tunnelbana. Lag (2021:785) .

Miljöbalk (1998:808) (på Sveriges riksdags webbplats)

Resultatet av riskhantering kan bestå av flera plankartor, andra kartor och annat underlag, som riskkartläggning, riskanalys, riskvärdering och åtgärdsförslag. För att öka förståelsen av riskbilden och om, och i så fall hur, risker påverkar varandra kan det vara bra att visa och beskriva den samlade riskbilden och de avvägningar som gjorts. Här kan kartor vara ett bra verktyg. Uppgifter och underlag behöver anpassas till varandra och arbetas in i planen för att få en så stor enhetlighet som möjligt och även motverka motsättningar eller oklarheter.

Den som är intresserad ska tydligt kunna utläsa en plans innebörd och miljökonsekvenser i planhandlingarna. Detta förstärker planens funktion som beslutsunderlag och underlättar förståelse och diskussion kring olika förslag i planprocessen.

Grundförutsättningar för att riskfrågor har tagits om hand i planförslaget

Här listas några grundförutsättningar för att riskfrågorna är omhändertagna

  • att kartläggning skett av möjliga riskområden och riskobjekt, samt av skyddsvärda intressen
  • att markering gjorts på plankartan för dessa områden och objekt
  • att avstånd finns utritade kring områden som kan ge upphov till risk, exempelvis Sevesoverksamheter
  • att hänsyn till behov av avstånd tas i den fortsatta planeringen
  • att befintliga konfliktområden beaktats, och, om möjligt, förslag på åtgärder identifierats
  •  att kartläggning har gjorts ifall det finns verksamheter från vilka en viss risk kan påverkas av annan verksamhet så att risken ökar i omgivningen
  • att dem som är berörda har fått möjlighet att medverka och lämna synpunkter på riskhanteringen.

Regionen ska redovisa hur de har tagit hänsyn till de allmänna intressena

Av regionplanen ska det bland annat framgå hur regionen har tagit hänsyn till allmänna intressen enligt 2 kapitlet plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

3 §
  Av regionplanen ska det framgå
   1. hur hänsyn har tagits till allmänna intressen enligt
2 kap., hur riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken har tillgodosetts och på vilket sätt miljökvalitetsnormer enligt
5 kap. miljöbalken har följts,
   2. hur hänsyn har tagits till och hur planen har samordnats med den regionala utvecklingsstrategin, länsplanen för regional transportinfrastruktur, trafikförsörjningsprogram och kommunala riktlinjer för bostadsförsörjning samt nationella och andra regionala och kommunala mål, planer och program av betydelse för en hållbar utveckling i länet, och
   3. hur planen är avsedd att genomföras.

Planen ska även ha det innehåll som följer av 3 kap. 6 b §. Vid tillämpningen ska det som sägs där om översiktsplan i stället gälla regionplan och det som sägs om kommunen gälla regionen.

Länsstyrelsens granskningsyttrande över planförslaget ska redovisas tillsammans med regionplanen. Om länsstyrelsen inte har godtagit planen i en viss del, ska det anmärkas i planen. Lag (2020:76) .

Till denna redovisning är resultatet av riskhanteringen en värdefull del.

Kommunen ska redovisa hur de ser på vissa risker

Av översiktsplanen ska det bland annat framgå hur kommunen ser på risken för skador på den byggda miljön som kan följa av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade, samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra. Kommunen ska också redovisa de förhållanden som, med hänsyn till de allmänna intressena i 2 kapitlet, kan ha en väsentlig betydelse för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas och hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras.

4 §
  Kommunen ska i översiktsplanen redovisa de förhållanden som med hänsyn till de allmänna intressena i 2 kap. kan ha en väsentlig betydelse för sådana beslut som avses i 2 § andra stycket. Riksintressen enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken ska alltid redovisas.

Av planen ska det även framgå hur kommunen anser att
   1. riksintressen ska tillgodoses,
   2. gällande miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken ska följas, och
   3. förhållanden av väsentlig betydelse i övrigt bör beaktas. Lag (2020:76) .

5 §
  Av översiktsplanen ska även följande framgå
   1. hur kommunen avser att tillgodose det långsiktiga behovet av bostäder,
   2. hur kommunen i den fysiska planeringen avser att ta hänsyn till och samordna översiktsplanen med relevanta nationella och regionala mål, planer och program av betydelse för en hållbar utveckling inom kommunen,
   3. sådana områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen som avses i 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
   4. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön som kan följa av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra,
   5. om översiktsplanen avviker från en regionplan för länet, på vilket sätt den gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. sådana områden och verksamheter som angår två eller flera kommuner eller är av regional betydelse.

Om länsstyrelsen inte har godtagit planen i en viss del, ska det anmärkas i planen. Lag (2020:76) .

Resultatet av riskhanteringen ger värdefull information till redovisningen. Resultatet av riskhanteringen kan bestå av flera plankartor, andra kartor och annat underlag, som riskkartläggning, riskanalys, riskvärdering och åtgärdsförslag. För att öka förståelsen för riskbilden och om, och i så fall hur, risker påverkar varandra kan det vara bra att försöka visa och beskriva den samlade riskbilden och de avvägningar som gjorts. Här är kartor ett bra verktyg. Uppgifter och underlag behöver anpassas till varandra och arbetas in i översiktsplanen för att få en så stor enhetlighet som möjligt och för att motverka motsättningar eller oklarheter.

Allmänna intressen ska redovisas

I översiktsplanen ska kommunen redovisa de förhållanden som, med hänsyn till de allmänna intressena, kan ha en väsentlig betydelse för hur mark- och vattenområden ska användas och för hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras.

4 §
  Kommunen ska i översiktsplanen redovisa de förhållanden som med hänsyn till de allmänna intressena i 2 kap. kan ha en väsentlig betydelse för sådana beslut som avses i 2 § andra stycket. Riksintressen enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken ska alltid redovisas.

Av planen ska det även framgå hur kommunen anser att
   1. riksintressen ska tillgodoses,
   2. gällande miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken ska följas, och
   3. förhållanden av väsentlig betydelse i övrigt bör beaktas. Lag (2020:76) .

PBL ställer också krav på att kommunens översiktsplaner ska redovisa risk för skador på den byggda miljön genom översvämning, ras, skred och erosion som är en följd av klimatförändringar, samt hur sådana risker kan upphöra eller sannolikheten för dem minskas.

5 §
  Av översiktsplanen ska även följande framgå
   1. hur kommunen avser att tillgodose det långsiktiga behovet av bostäder,
   2. hur kommunen i den fysiska planeringen avser att ta hänsyn till och samordna översiktsplanen med relevanta nationella och regionala mål, planer och program av betydelse för en hållbar utveckling inom kommunen,
   3. sådana områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen som avses i 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
   4. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön som kan följa av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra,
   5. om översiktsplanen avviker från en regionplan för länet, på vilket sätt den gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. sådana områden och verksamheter som angår två eller flera kommuner eller är av regional betydelse.

Om länsstyrelsen inte har godtagit planen i en viss del, ska det anmärkas i planen. Lag (2020:76) .

De allmänna intressena hälsa, säkerhet, och risken för olyckor kan du läsa mer om på sidan Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen.

Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen

Det ska också av översiktsplanen framgå hur kommunen avser att följa gällande miljökvalitetsnormer.

4 §
  Kommunen ska i översiktsplanen redovisa de förhållanden som med hänsyn till de allmänna intressena i 2 kap. kan ha en väsentlig betydelse för sådana beslut som avses i 2 § andra stycket. Riksintressen enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken ska alltid redovisas.

Av planen ska det även framgå hur kommunen anser att
   1. riksintressen ska tillgodoses,
   2. gällande miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken ska följas, och
   3. förhållanden av väsentlig betydelse i övrigt bör beaktas. Lag (2020:76) .

Det finns inga formella krav på innehåll i planbeskrivning kopplad till områdesbestämmelser

För områdesbestämmelser saknas ett obligatoriskt minsta innehåll. Däremot reglerar PBL att områdesbestämmelserna och skälen för dem ska redovisas i en särskild handling. Grundläggande krav är att handlingen ska utformas så att det tydligt framgår hur bestämmelserna reglerar bebyggelse, byggnadsverk och miljön i övrigt.

43 §
  Kommunen ska redovisa områdesbestämmelserna och skälen för dem i en särskild handling. Handlingen ska utformas så att det tydligt framgår hur bestämmelserna reglerar bebyggelse, byggnadsverk och miljön i övrigt.

Ett beslut om att ändra eller upphäva områdesbestämmelser och skälen för det ska också redovisas i en särskild handling.

Områdesbestämmelser

Det ska finnas en planbeskrivning till detaljplanen

Enligt PBL ska det tillsammans med detaljplanen finnas en planbeskrivning, som beskriver hur detaljplanen ska förstås och genomföras.

31 §
  En beskrivning av hur detaljplanen ska förstås och genomföras
(planbeskrivning) ska finnas tillsammans med planen.

Av Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2020:8) om planbeskrivning framgår att informationen i planbeskrivningar ska vara enhetlig och ha en digital funktionalitet som gör att informationen kan tillgängliggöras och behandlas digitalt på en nationell nivå.

I planbeskrivningen ska kommunen bland annat redovisa

  • detaljplanens syfte
  • om detaljplanen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för detta
  • hur hänsyn har tagits till de allmänna intressena
  • planeringsförutsättningar som legat till grund
  • planeringsunderlag
  • beräknade värden för omgivningsbuller
  • skälen till att planen inte antas medföra betydande miljöpåverkan alternativt miljökonsekvensbeskrivning om planen antas medföra betydande miljöpåverkan
  • motiv till detaljplanens regleringar
  • hur detaljplanen är avsedd att genomföras
  • konsekvenser för fastighetsägare och andra berörda
  • vilka kostnader som detaljplanen kan innebära.
Detaljplanens syfte

1 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa detaljplanens syfte. Detaljplanens syfte ska kortfattat uttrycka vad detaljplanen ska möjliggöra samt vilka värden på platsen eller i omgivningen som detaljplanens reglering ska förhålla sig till.

Beskrivning av detaljplanen

2 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa

  • 1.  vilken markanvändning och utveckling som kommunen har avsett med detaljplanen,
  • 2.  detaljplanens omfattning och lokalisering,
  • 3.  huvudmannaskap och genomförandetid för detaljplanen,
  • 4.  hur kommunen hanterat och avvägt olika intressen enligt 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900), och
  • 5.  de prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen.
Motiv till detaljplanens reglering

3 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa motiven till de enskilda regleringarna i detaljplanen. Redovisningen ska göras utifrån detaljplanens syfte och 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900).

Detaljplanens genomförande

4 §    Om det inom detaljplanen finns allmän plats ska det av planbeskrivningen framgå vilka rättigheter och skyldigheter som följer av huvudmannaskapet. Det som kommunen ska redovisas är

  • 1.  mark- och utrymmesförvärv som måste ske för att genomföra detaljplanen,
  • 2.  mark och utrymme som huvudmannen är skyldig att lösa in,
  • 3.  mark och utrymme som staten är skyldig att lösa in,
  • 4.  mark och utrymme som huvudmannen får lösa in, och
  • 5.  rättigheter som kommunen får lösa in.

5 §    Om kommunen i detaljplanen bestämmer markreservat för allmänna ändamål eller gemensamhetsanläggningar ska kommunen i planbeskrivningen redovisa möjligheterna till markåtkomst.

8 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av allmänna platser.

I planbeskrivningen ska kommunen även redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av vatten- och avloppsanläggningar.

Allmänt rådKommunen bör redovisa om särskild standard eller utformning av en teknisk anläggning på en allmän plats med kommunalt huvudmannaskap krävs för att tillgodose de behov eller uppfylla de krav som ställs på anläggningen. Kommunen bör redovisa en tidplan för när och i vilken ordning detaljplanen är avsedd att genomföras.

9 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa en ekonomisk bedömning över väsentliga delar av vad genomförandet av detaljplanen kan antas innebära för berörda parter. Även den kostnadsfördelning och det betalningsansvar som kan uppkomma för berörda parter ska redovisas.

10 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa om kommunen avser att ta ut planavgift i samband med bygglov.

Planeringsunderlag

13 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa en sammanställning av de planeringsunderlag som legat till grund för detaljplanens omfattning och utformning.

Kommunen ska även redovisa en sammanfattning av innehållet i dessa och vilka slutsatser som varit relevanta för detaljplanens utformning och omfattning.

33 §
  Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
   1. planeringsförutsättningarna,
   2. planens syfte,
   3. hur planen är avsedd att genomföras,
   4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser,
   5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. om något av de underlag som avses i 5 kap. 8 § har tagits fram av en enskild, vilket underlag det i så fall är och vem som har tagit fram det.

Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen.

Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lag (2021:752) .

33 a §
  Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
   1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
   2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .

33 b §
  Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .

Planbeskrivningen är ett viktigt kompletterande dokument till plankartan med planbestämmelser där ni som planlägger redovisa de överväganden som har legat till grund för planens utformning. Detta kan ni till exempel göra med en illustration om hur åtgärderna är tänkta att utformas och fungera.

Underlagen från riskkartläggning, riskanalys och riskvärdering ska alla ingå i planbeskrivningen inför samråd, granskning och antagande.

I planbeskrivningen sammanfattar ni underlagen från riskhanteringen för att redovisa de överväganden som har legat till grund för planens utformning och hänsyn till riskerna. Det är lämpligt att i planbeskrivningen tydliggöra sannolikheten för och konsekvenserna av olika risker kopplade till de olika planförslagen och de överväganden som ligger till grund för att hantera eventuella risker. Bland annat behöver ni göra en beskrivning över hur riskerna har beaktats i planen. Om planen kan antas medföra betydande miljöpåverkan ska även miljökonsekvensbeskrivningen enligt 6 kapitlet miljöbalken ingå i beslutsunderlaget.

Planbeskrivning kan du läsa mer om på sidan Planbeskrivning.

Planbeskrivning

Detaljplanens syfte är väsentligt för tolkning av planen

I planbeskrivningen ska ni redovisa detaljplanens syfte och kortfattat uttrycka vad detaljplanen ska möjliggöra samt vilka värden på platsen eller i omgivningen som detaljplanen ska förhålla sig till.

Detaljplanens syfte

1 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa detaljplanens syfte. Detaljplanens syfte ska kortfattat uttrycka vad detaljplanen ska möjliggöra samt vilka värden på platsen eller i omgivningen som detaljplanens reglering ska förhålla sig till.

Detaljplanens syfte är väsentligt när detaljplanen tolkas, exempelvis vid bedömning av ansökningar om lov, framför allt när det gäller att bedöma mindre avvikelse.Genom att ta upp åtgärder som behövs för att hantera risker i planens syften kan ni synliggöra detaljplanens möjliga konsekvenser för hälsa, säkerhet och risk för olyckor. Finns det tydliga behov för att höja säkerheten och eller minska sannolikheten för olika risker inom, och utom, planområdet kan detta behöva tas upp som ett av planens syften. I vissa fall kan ni behöva anpassa planavgränsningen för att kunna tillgodose behoven och målsättningarna att uppnå detaljplanens syften att möjliggöra åtgärder i detaljplanen. Detta kan till exempel omfatta möjligheter för lokalt omhändertagande av dagvatten, skydd mot buller och översvämning.

32 §
  En detaljplan får inte omfatta ett större område än vad som behövs med hänsyn till planens syfte och genomförandetid.

Den avsedda regleringen av bebyggelsen, byggnadsverk och miljön i övrigt ska tydligt framgå av planen.

Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte. Lag (2011:335) .

Redovisa en sammanställning av planeringsunderlag i planbeskrivningen

Av Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2020:8) om planbeskrivning framgår att informationen i planbeskrivningar ska vara enhetlig och ha en digital funktionalitet som gör att informationen kan tillgängliggöras och behandlas digitalt på en nationell nivå. I planbeskrivningen ska ni redovisa en sammanställning av de planeringsunderlag och utredningar som legat till grund för detaljplanens omfattning och utformning. Ni ska även redovisa en sammanfattning av innehållet i dessa och vilka överväganden och slutsatser som varit relevanta för detaljplanens utformning och omfattning. Syftet är att det på ett samlat sätt ska redovisas vilka underlag och utredningar som beslutet om detaljplanen grundar sig på.

Planeringsunderlag

13 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa en sammanställning av de planeringsunderlag som legat till grund för detaljplanens omfattning och utformning.

Kommunen ska även redovisa en sammanfattning av innehållet i dessa och vilka slutsatser som varit relevanta för detaljplanens utformning och omfattning.

33 §
  Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
   1. planeringsförutsättningarna,
   2. planens syfte,
   3. hur planen är avsedd att genomföras,
   4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser,
   5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. om något av de underlag som avses i 5 kap. 8 § har tagits fram av en enskild, vilket underlag det i så fall är och vem som har tagit fram det.

Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen.

Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lag (2021:752) .

33 a §
  Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
   1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
   2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .

33 b §
  Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .

Det planeringsunderlag som kommunen anser har betydelse för bedömningen av planförslaget, ska finnas tillgängligt för alla som vill ta del av det under samråds- och granskningstiden. Det kan exempelvis vara bullerutredningar, riskanalyser, dagvattenutredningar eller geotekniska undersökningar.

11 §
  I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs,
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs,
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd fastighet är belägen, och
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av förslaget.

Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.

För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .

11 a §
  Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har meddelat i anslutning till den bestämmelsen.

Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap.
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap.
1 § 2 b.

Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.

Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .

11 b §
  Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.

Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .

11 c §
  Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).

För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .

11 d §
  En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta, ändra eller upphäva en detaljplan,
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga innehåll,
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen,
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 § miljöbalken,
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns tillgängliga och hur lång samrådstiden är,
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det under samrådstiden,
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte kommer att anordnas.

Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .

11 e §
  Har upphävts genom lag (2021:785) .

13 §
  Under ett samråd om ett planförslag ska kommunen redovisa förslaget, skälen för förslaget, det planeringsunderlag som har betydelse och hur kommunen avser att handlägga förslaget. Kommunen får låta bli att redovisa skälen för planförslaget och planeringsunderlaget om det är uppenbart obehövligt.

Kommunen ska i förekommande fall även redovisa
   1. en grundkarta enligt 8 §,
   2. en fastighetsförteckning enligt 8 §,
   3. ett program enligt 10 §,
   4. det huvudsakliga innehållet i exploateringsavtal eller markanvisningar och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal, och
   5. sådana synpunkter på omfattningen eller detaljeringsgraden av redovisningen av miljökonsekvenserna som kommunen har fått under ett avgränsningssamråd.

Den information som kommunen är skyldig att redovisa enligt denna paragraf ska, med undantag av fastighetsförteckningen, finnas tillgänglig på kommunens webbplats under samrådet.

Skyldigheterna att redovisa och hålla information tillgänglig enligt denna paragraf gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .

21 §
  Under granskningstiden ska kommunen hålla förslaget tillgängligt för alla som vill granska det. Kommunen ska också se till att de grundkartor och den fastighetsförteckning som avses i 8 §, det program som avses i 10 § och den samrådsredogörelse som avses i 17 § finns tillgängliga, liksom det planeringsunderlag som kommunen anser har betydelse för bedömningen av förslaget. Kommunen ska hålla informationen, med undantag av fastighetsförteckningen, tillgänglig på sin webbplats under granskningstiden.

Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning.

Om förslaget är ett sådant som avses i 7 a § och kungörandet har samordnats enligt 18 a § andra stycket, får kommunen fullgöra sin skyldighet enligt första stycket genom att hålla en kopia av handlingarna i det andra ärendet tillgänglig i den mån informationen finns där. Lag (2021:785) .

Redovisa hur planen ska genomföras

I planbeskrivningen redovisar kommunen hur planen är avsedd att genomföras och vilka konsekvenser det medför för fastighetsägare och andra berörda samt tydliggöra vilka kostnader som genomförandet av detaljplanen kan innebära. Avsikten är att alla som berörs av detaljplanen ska förstå vilka konsekvenserna blir då planen genomförs. Det är viktigt att reda ut det praktiska ansvaret för planering, anläggande och eventuell skötsel av åtgärder för att hantera risker.

5 §    Om kommunen i detaljplanen bestämmer markreservat för allmänna ändamål eller gemensamhetsanläggningar ska kommunen i planbeskrivningen redovisa möjligheterna till markåtkomst.

10 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa om kommunen avser att ta ut planavgift i samband med bygglov.

33 §
  Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
   1. planeringsförutsättningarna,
   2. planens syfte,
   3. hur planen är avsedd att genomföras,
   4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser,
   5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. om något av de underlag som avses i 5 kap. 8 § har tagits fram av en enskild, vilket underlag det i så fall är och vem som har tagit fram det.

Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen.

Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lag (2021:752) .

33 a §
  Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
   1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
   2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .

33 b §
  Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .

Vissa åtgärder för att hantera risker kan kommunen behöva reglera i detaljplanen medan andra kanske kommunen behöver ha genomfört redan innan detaljplanen antas. Det är viktigt att redovisa detta i planbeskrivningen tillsammans med hur den fortsatta riskhanteringen är tänkt att gå till, vilka aktörer som blir involverade och vilka eventuella säkerhetsåtgärder som behöver vidtas i ett senare skede

Prövning enligt annan lagstiftning ska också redovisas

De prövningar som genomförts under detaljplaneprocessen enligt annan lagstiftning ska ni också redovisa i planbeskrivningen. Exempel på sådan annan lagstiftning som kan ha bäring på olika riskfrågor är miljöbalken och lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO.

Beskrivning av detaljplanen

2 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa

  • 1.  vilken markanvändning och utveckling som kommunen har avsett med detaljplanen,
  • 2.  detaljplanens omfattning och lokalisering,
  • 3.  huvudmannaskap och genomförandetid för detaljplanen,
  • 4.  hur kommunen hanterat och avvägt olika intressen enligt 2 kap. plan- och bygglagen (2010:900), och
  • 5.  de prövningar enligt annan lagstiftning som genomförts under detaljplaneprocessen.
Boverket (2024). Ta fram planhandlingar. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/process/planhandlingar/ Hämtad 2024-12-21