Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet

Granskad: 14 maj 2024

När det gäller Sevesoverksamhet är det framför allt två aktörer utöver kommunen som är centrala: länsstyrelsen och verksamhetsutövaren.

Kommunen ska ha en plan för räddningsinsatser för Sevesoverksamheter

Kommunen ska upprätta en plan för räddningsinsatser för Sevesoverksamheter som hör till den högre kravnivån och förmedla information från respektive Sevesoverksamhet via kommunens webbplats. Kommunen är även ansvarig för att genomföra god fysisk planering som i möjligaste mån tryggar ett geografiskt avstånd mellan Sevesoverksamheter och annan verksamhet, framförallt bostäder men också områden där ett större antal människor kan komma till skada vid en olycka.

Räddningstjänsten ska planeras och organiseras på sådant sätt att räddningsinsatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt.

3 §
  Räddningstjänsten skall planeras och organiseras så att räddningsinsatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt.

3 a §
  Förebyggande verksamhet som staten och kommunerna ansvarar för enligt denna lag ska planeras och organiseras så att den effektivt bidrar till att förebygga bränder och andra olyckor samt förhindra eller begränsa skador till följd av bränder och andra olyckor. Särskild vikt ska läggas vid att förhindra människors död och andra allvarliga skador. Lag (2020:882) .

En kommun ska upprätta ett handlingsprogram för räddningstjänst. Handlingsprogrammet ska innehålla:

  • målet för kommunens verksamhet
  • de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser
  • förmågan att
    •  genomföra räddningsinsatser för varje typ av sådan olycka
    • genomföra flera samtidiga räddningsinsatser
    • genomföra omfattande räddningsinsatser, och
    • utöva ledning i räddningstjänsten.

8 §
  En kommun ska ha ett handlingsprogram för räddningstjänst. I programmet ska kommunen ange
   1. målen för verksamheten,
   2. de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser, och
   3. förmågan att
      a) genomföra räddningsinsatser för varje typ av sådan olycka,
      b) genomföra flera samtidiga räddningsinsatser,
      c) genomföra omfattande räddningsinsatser, och
      d) utöva ledning i räddningstjänsten.

Kommunen ska i programmet ange vilka resurser som finns för att upprätthålla förmågan. Förmågan ska redovisas för förhållandena såväl i fred som under höjd beredskap.

Innan kommunen antar ett handlingsprogram eller beslutar om betydande förändringar i programmet ska den samråda med de myndigheter som särskilt berörs av förändringarna. Lag (2020:882) .

8 a §
  Räddningschefen beslutar om huruvida en räddningsinsats ska inledas.

Om en räddningsinsats ska inledas ska räddningschefen utse en räddningsledare som leder insatsen. Lag (2020:882) .

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tagit fram allmänna råd som ansluter till de skyldigheter som gäller vid farlig verksamhet enligt LSO.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSBFS 2014:2) allmänna råd om skyldigheter vid farlig verksamhet (på MSB:s webbplats)

Behovet av räddningsinsatser kopplat till Sevesoverksamhet kan du läsa om på sidan Sevesoverksamhet i planläggning, under rubriken Ta hänsyn till behov av räddningsinsatser och i Underlag till riskhantering kopplad till Sevesoverksamhet under rubriken Krisberedskap och räddningsinsatser kopplade till Sevesoverksamhet.

Sevesoverksamhet i planläggning

Underlag till riskhantering kopplad till Sevesoverksamhet

Kommunens, verksamhetsutövarens och länsstyrelsens roller och ansvar kopplat till riskhantering kan du läsa om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Länsstyrelsens tillsynsansvar för Sevesoverksamhet

Länsstyrelsen har det operativa tillsynsansvaret för Sevesoverksamhet enligt lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, vanligen kallad Sevesolagen. 

15 §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och länsstyrelsen (tillsynsmyndigheterna) ska ha tillsyn över att denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen följs.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om tillsyn enligt denna lag. Lag (2015:233) .

Länsstyrelsen ska besluta om en tillsynsplan för de verksamheter som omfattas av denna lag. Utifrån tillsynsplanen ska länsstyrelsen utarbeta ett tillsynsprogram för varje verksamhet.

18 §
  Länsstyrelsen ska besluta om en tillsynsplan för de verksamheter som omfattas av denna lag. Utifrån tillsynsplanen ska länsstyrelsen utarbeta ett tillsynsprogram för varje verksamhet. Lag (2015:233) .

18 a §
  Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om avgift för myndigheters kostnader för tillsyn enligt denna lag.

Regeringen får meddela föreskrifter om att en myndighet får besluta att dess beslut om att ta ut avgifter enligt denna lag eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag ska gälla omedelbart. Lag (2015:233) .

Tillsynsvägledning från MSB för länsstyrelsens planering av Sevesotillsynen

MSB är central tillsynsmyndighet över Sevesoverksamheter och svarar för den centrala tillsynen.

15 §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och länsstyrelsen (tillsynsmyndigheterna) ska ha tillsyn över att denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen följs.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om tillsyn enligt denna lag. Lag (2015:233) .

MSB samordnar länsstyrelsernas operativa tillsyn, bland annat genom metodstöd.

Lag (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor (på Sveriges riksdags webbplats)  

MSB:s tillsynsvägledning inom Sevesoområdet består av uppföljning, utvärdering och samordning av den operativa tillsynen samt stöd och råd till operativa tillsynsmyndigheter vilket, bland annat, sker inom följande områden

  • tillsynsbesök vid länsstyrelser
  • samverkan med övriga myndigheter nationellt och inom EU
  • kompetensutveckling i form av utbildningar och seminarier
  • uppföljning och utvärdering.

MSB har mer information om tillsyn kopplat till Sevesoverksamhet.

Tillsyn - Seveso (på MSB:s webbplats)

Tillsyn enligt Sevesolagen kan du läsa mer om på sidan Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag.

Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag

Verksamhetsutövare

Verksamhetsutövaren har ett stort ansvar för att se till att verksamheten tar hänsyn till människors hälsa och säkerhet samt förebygger risker för olyckor, översvämning och erosion som också kan påverka Sevesoverksamhet. Finns det en verksamhet som kan innebära risk för olyckor inom ett planområde är både länsstyrelsen och verksamhetsutövaren en viktig samrådspart för kommunen.

I miljöbalkens hänsynsregler beskrivs verksamhetsutövarens ansvar för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.

2 §
  Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet.

3 §
  Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam-
heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.

Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.

4 §
  Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall undvika att använda eller sälja sådana kemiska produkter eller biotekniska organismer som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön, om de kan ersättas med sådana produkter eller organismer som kan antas vara mindre farliga. Motsvarande krav gäller i fråga om varor som innehåller eller har behandlats med en kemisk produkt eller bioteknisk organism. Lag (2006:1014) .

5 §
  Alla som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd ska hushålla med råvaror och energi samt utnyttja möjligheterna att
   1. minska mängden avfall,
   2. minska mängden skadliga ämnen i material och produkter,
   3. minska de negativa effekterna av avfall, och
   4. återvinna avfall.

I första hand ska förnybara energikällor användas. Lag (2016:782) .

Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, ska anläggningens ägare eller verksamhetsutövare i skälig omfattning hålla, eller bekosta, beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador. Det kan exempelvis vara varningsanordningar, släckmedel och särskilda uppställningsplatser för farliga ämnen.

4 §
  Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.

Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor som anges i första stycket.

Första och andra styckena gäller även flygplatser som har meddelats drifttillstånd enligt 6 kap. 8 § första stycket luftfartslagen (2010:500) och verksamheter som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor. Lag (2015:234) .

Verksamhetsutövaren är också ansvarig för att analysera riskerna för sådana olyckor som kan orsaka allvarliga skador på människor eller miljön. En sådan riskanalys ska hållas aktuell och ska i första hand vara underlag för bedömningen av vilken beredskap som behövs vid anläggningen för att komplettera den kommunala insatsberedskapen.

En verksamhetsutövare ska även förebygga riskerna för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka har inträffat, är verksamhetsutövaren ansvarig att begränsa följderna för människors hälsa och miljön.

6 §
  En verksamhetsutövare skall förebygga riskerna för allvarliga kemikalieolyckor. I de fall en allvarlig kemikalieolycka har inträffat är en verksamhetsutövare skyldig att begränsa följderna för människors hälsa och miljön.

Allmänna hänsynsregler, som gäller för verksamhetsutövaren, finns i 2 kap. miljöbalken.

Boverket (2024). Roller och ansvar och Seveso. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/seveso/om-seveso/roller-ansvar/ Hämtad 2024-11-22