Mer om vissa lagar

Granskad: 14 maj 2024

Det finns bestämmelser som parallellt med plan- och bygglagen (2010:900), PBL, kan sätta gränser för hur mark och vattenområden kan användas kommunen. Dessa bestämmelser förstärker kraven på att kommunen ska tillgodose skyddet för människors hälsa och säkerhet och minska sannolikheten för olyckor, samt hur ansvaret för detta uppdrag fördelas. Detta hänsynstagande till risk för människors hälsa och säkerhet samt andra allmänna intressen ska också ske i beslut om en regionplan. Här finns information om tre av dessa lagar.

Lagen och förordningen om brandfarliga och explosiva varor, LBE respektive FBE

Syfte med LBE

Reglerna i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor, LBE, reglerar hantering, överföring och import av brandfarliga och explosiva varor. Syftet är att hindra, förebygga och begränsa olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller explosion orsakad av brandfarliga eller explosiva varor. Reglerna ska även förebygga obehörigt förfarande med varorna.

1 §
  Denna lag gäller hantering, överföring, import och export av brandfarliga och explosiva varor och sådana förberedande och efterföljande åtgärder som behövs med hänsyn till brand- och explosionsrisken och till konsekvenserna av en brand eller en explosion.

Lagens syfte är att hindra, förebygga och begränsa olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller explosion orsakad av brandfarliga eller explosiva varor. Lagen ska även förebygga obehörigt förfarande med varorna. Lag (2016:379) .

Byggnader och andra anläggningar där brandfarliga eller explosiva varor hanteras samt anordningar för hantering av sådana varor ska vara inrättade på ett betryggande sätt med hänsyn till brand- och explosionsrisken samt konsekvenserna av en brand eller en explosion. De ska också vara placerade så att motsvarande krav uppfylls i förhållande till omgivningen. Detta gäller också områden med sådana byggnader, anläggningar och anordningar.

10 §
  Byggnader och andra anläggningar där brandfarliga eller explosiva varor hanteras samt anordningar för hantering av sådana varor ska vara inrättade på ett betryggande sätt med hänsyn till risken för obehörigt förfarande, brand och explosion samt konsekvenserna av en brand eller en explosion. De ska också vara placerade så att motsvarande krav uppfylls i förhållande till omgivningen. Detta gäller också områden med sådana byggnader, anläggningar och anordningar. Lag (2021:657) .

Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (på Sveriges riksdags webbplats)

Förordning (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor (på Sveriges riksdags webbplats)

MSB har tagit fram ett antal föreskrifter och allmänna råd till LBE och förordning (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor, FBE. MSB har mer information om lag och förordning inom lagstiftningsområdet Brandfarliga och explosiva varor.

Gällande regler inom Brandfarliga och explosiva varor (på MSB:s webbplats)

Tillstånd enligt LBE

Den som hanterar, överför, importerar eller exporterar explosiva varor och den som yrkesmässigt eller i större mängd hanterar brandfarliga varor ska ha tillstånd till det.

16 §
  Den som hanterar, överför, importerar eller exporterar explosiva varor och den som yrkesmässigt eller i större mängd hanterar brandfarliga varor ska ha tillstånd till det.

Tillstånd enligt denna lag behövs inte för hantering av brandfarliga varor som avser transport i sådan rörledning för vilken koncession har meddelats enligt lagen (1978:160) om vissa rörledningar eller enligt naturgaslagen (2005:403). Verksamheten ska dock uppfylla kraven för tillståndspliktig verksamhet enligt denna lag. Lag (2016:379) .

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB och kommunen delar på ansvaret att pröva frågor om tillstånd till hantering av brandfarliga varor och frågor om tillstånd till hantering och överföring av explosiva varor.

17 §
  Frågor om tillstånd till hantering av brandfarliga varor inom Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut och Fortifikationsverket ska prövas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Frågor om tillstånd till hantering av brandfarliga varor i övriga fall ska prövas av den kommun där hanteringen ska bedrivas. Lag (2023:391) .

18 §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska pröva frågor om tillstånd till explosiva varor som avser
   1. tillverkning, bearbetning, behandling, destruktion, underhåll och återvinning,
   2. annan hantering som sker i anslutning till sådan hantering som nämns i 1,
   3. gränsöverskridande överföring,
   4. import,
   5. export, och
   6. sådan hantering som Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut och Fortifikationsverket behöver ha tillstånd till.

Frågor om tillstånd till hantering och överföring av explosiva varor i övriga fall ska prövas av den kommun där varorna ska hanteras. Om frågan gäller förvaring i ett flyttbart förråd och förvaringen ska ske i mer än en kommun, ska frågan prövas av den kommun där sökanden är bosatt eller där verksamheten huvudsakligen ska bedrivas. Lag (2023:391) .

Tillsyn enligt LBE

Den myndighet som prövar frågor om tillstånd enligt LBE har också, inom sitt verksamhetsområde, tillsyn över efterlevnaden av lagen och föreskrifter och beslut som meddelats i anslutning till lagen. Det innebär att kommunen ansvarar för tillsyn av hantering av brandfarliga och explosiva varor för de verksamheter där kommunen har prövat tillståndet.

21 §
  Den myndighet som prövar frågor om tillstånd enligt denna lag har också, inom sitt verksamhetsområde, tillsyn över att lagen och föreskrifter och beslut som har meddelats i anslutning till lagen följs.

Försvarsmakten får, efter medgivande av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, i stället för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap utöva viss tillsyn över Försvarsmaktens, Försvarets materielverks, Försvarets radioanstalts, Totalförsvarets forskningsinstituts och Fortifikationsverkets hantering och import av brandfarliga och explosiva varor.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap eller den myndighet som regeringen bestämmer har tillsyn över hanteringen av brandfarliga varor som transporteras i en sådan rörledning som det har meddelats koncession för enligt lagen
(1978:160) om vissa rörledningar eller enligt naturgaslagen
(2005:403). Lag (2023:391) .

21 a §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska med hjälp av automatiserad behandling föra ett register över tillstånd som avser explosiva varor enligt denna lag och över dem som har beviljats ett sådant tillstånd (det nationella tillståndsregistret för explosiva varor).

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och kommunerna ska ansvara för att registrera uppgifter i det nationella tillståndsregistret.

Det nationella tillståndsregistret för explosiva varor får inte innehålla uppgifter om tillstånd som har beviljats Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut eller Fortifikationsverket. Lag (2024:478) .

21 b §
  Det nationella tillståndsregistret för explosiva varor ska ha till ändamål att
   1. underlätta handläggningen av frågor om tillstånd enligt denna lag,
   2. underlätta tillsyn enligt denna lag,
   3. ge information om sådana uppgifter som behövs för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet eller för att utreda eller lagföra brott med anknytning till explosiva varor,
   4. ge information om sådana uppgifter som behövs för att kontrollera tillstånd till överföring, import och export enligt denna lag vid införsel eller utförsel över Sveriges gräns, och
   5. ge information om sådana uppgifter som behövs för att enskilda i sin verksamhet ska kunna kontrollera tillstånd enligt denna lag. Lag (2024:478) .

21 c §
  Bestämmelserna i 21 a, 21 b och 21 d §§ kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den
27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).

Vid behandling av personuppgifter enligt 21 a och 21 b §§ gäller lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning och föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen, om inte något annat följer av denna lag eller föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen. Lag (2024:478) .

21 d §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och kommunerna är personuppgiftsansvariga för den behandling av personuppgifter som de utför i det nationella tillståndsregistret för explosiva varor. Lag (2024:478) .

MSB har mer information om tillsyn enligt LBE.

Tillsyn enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor (på MSB:s webbplats)

Lagen och förordningen om skydd mot olyckor, LSO respektive FSO

Syfte med LSO

Bestämmelserna i lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO,syftar till att förebygga och undsätta vid olyckor. Lagstiftningen ska skydda människors liv och hälsa samt egendom och miljö i den prioriteringsordningen. Ett betryggande skydd mot olyckor ska finnas i hela Sverige, dock kan viss hänsyn tas till lokala förhållanden.

1 §
  Bestämmelserna i denna lag syftar till att i hela landet bereda människors liv och hälsa samt egendom och miljö ett med hänsyn till de lokala förhållandena tillfredsställande och likvärdigt skydd mot olyckor.

Staten och kommunen ansvarar för förebyggande verksamhet som ska planeras och organiseras så att den effektivt bidrar till att förebygga bränder och andra olyckor samt förhindra eller begränsa skador till följd av bränder och andra olyckor.

3 a §
  Förebyggande verksamhet som staten och kommunerna ansvarar för enligt denna lag ska planeras och organiseras så att den effektivt bidrar till att förebygga bränder och andra olyckor samt förhindra eller begränsa skador till följd av bränder och andra olyckor. Särskild vikt ska läggas vid att förhindra människors död och andra allvarliga skador. Lag (2020:882) .

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (på Sveriges riksdags webbplats)

Förordning (2003:789) om skydd mot olyckor (på Sveriges riksdags webbplats) 

MSB har mer information om skydd mot olyckor.

Gällande regler inom skydd mot olyckor (på MSB:s webbplats)

Tillstånd enligt LSO

Det är länsstyrelsen som enligt förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor, FSO, beslutar om vilka anläggningar som omfattas av ägarens eller verksamhetsutövarens skyldigheter enligt lagen.

3 §
  Länsstyrelsen skall, efter samråd med kommunen, besluta vilka anläggningar som omfattas av ägarens eller verksamhetsutövarens skyldigheter enligt 2 kap. 4 § lagen
(2003:778) om skydd mot olyckor.

För ägare till en anläggning eller verksamhetsutövare på en anläggning som omfattas av LSO innebär det bland annat en skyldighet att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa allvarliga skador på människor eller miljön.

4 §
  Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.

Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor som anges i första stycket.

Första och andra styckena gäller även flygplatser som har meddelats drifttillstånd enligt 6 kap. 8 § första stycket luftfartslagen (2010:500) och verksamheter som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor. Lag (2015:234) .

För att stärka den kommunala beredskapen ska kommunerna anta ett handlingsprogram, både för den förebyggande verksamheten och för räddningstjänsten. I handlingsprogrammet kan kommunen göra kopplingar till både översiktsplanen och detaljplaner.

Skyldighet att rapportera inträffade olyckor och tillbud

MSB har tagit fram en publikationen som beskriver bestämmelser om rapportering av olyckor, utsläpp och tillbud samt vilka roller och skyldigheter ägaren eller verksamhetsutövaren har vid farlig verksamhet enligt LSO. Den är även tänkt att vara ett stöd för verksamhetsutövarna vid bedömning när, hur och vad som ska rapporteras till MSB.

Farliga verksamheters skyldighet att rapportera inträffade olyckor och tillbud (på MSB:s webbplats)

Tillsyn enligt LSO

Parallellt med tillsynen enligt bygglagstiftningen bedriver kommunen tillsyn över byggnader och andra anläggningar med stöd av LSO. Tillsynen sker endast av en färdigställd byggnad eller anläggning. Bland annat omfattar tillsynen

  • omfattning av utrustning för släckning av brand
  • omfattning av utrustning för livräddning vid brand eller annan olyckshändelse
  • att de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand har vidtagits.

MSB har mer information om tillsyn enligt LSO som kan ska stödja dig som planerar eller utför kommunal tillsyn enligt LSO att arbeta i linje med lagstiftningen, inte minst MSBFS 2021:8 som trädde i kraft halvårsskiftet 2022.

Stöd till tillsyn LSO (på MSB:s webbplats)

Stöd till kommunal tillsyn enligt LSO (på MSB:s webbplats)

Kommunal tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor

MSBFS 2021:8 föreskrifter och allmänna råd om hur kommunen ska planera och utföra sin tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor

Stöd till kommunal tillsyn enligt LSO (på MSB:s webbplats)

Tillsynsprocessen för tillsyn enligt LBE och LSO överensstämmer i allt väsentligt. Handboken om kommunal tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor kan därför med fördel användas som stöd även vid tillsyn enligt LBE.

Miljöbalken 

Syfte med miljöbalken

Miljöbalken är en skyddslagstiftning med syfte att

  • värna hälsa och miljö
  • vårda natur- och kulturområden
  • bevara biologisk mångfald
  • trygga god hushållning med mark och vatten
  • skapa förutsättningar för en hållbar utveckling.

Miljöfarlig verksamhet som kan påverka människors hälsa eller miljön, regleras i miljöbalken. Med miljöfarlig verksamhet menas olika typer av störningar som skapats av människan. För större riskfyllda verksamheter, exempelvis Sevesoverksamheter, krävs tillstånd från länsstyrelse eller mark- och miljödomstol. För mindre riskfyllda verksamheter krävs anmälan till kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd. För de minsta verksamheterna krävs ingen anmälan eller tillstånd, men lagstiftningen ska ändå följas och gäller alla, även privatpersoner.

Miljöbalk (1998:808) (på Sveriges riksdags webbplats)

Tillstånd enligt miljöbalken

Den som bedriver miljöfarlig verksamhet har tillstånds- eller anmälningsplikt för sin verksamhet om inte undantag har stadgats.

4 §
  Om det i ett mål eller ärende enligt 9 kap. miljöbalken är fråga om tillstånd till en miljöfarlig verksamhet vars tillåtlighet enligt Naturvårdsverket eller Havs- och vattenmyndigheten bör prövas av regeringen enligt 17 kap. 3 §
miljöbalken, ska verket eller myndigheten i god tid innan målet sätts ut till huvudförhandling eller tillståndsbeslut meddelas anmäla saken till regeringen. Förordning (2011:625).

Obligatorisk prövning enligt 9 kap. 6 § miljöbalken

Beroende på vad en tillståndsansökan handlar om prövas den antingen av mark- och miljödomstolen, länsstyrelsen eller kommunen. En anmälan om miljöfarlig verksamhet görs antingen till länsstyrelsen eller kommunen beroende på vad den handlar om.

8 §
  Ansökan om tillstånd till miljöfarlig verksamhet prövas av mark- och miljödomstolen.

Regeringen får meddela föreskrifter om att ansökan om tillstånd för vissa slag av verksamheter ska prövas av länsstyrelsen. Regeringen får meddela föreskrifter om att en kommunal nämnd ska pröva frågor om tillstånd om den miljöfarliga verksamheten kan antas ha en liten miljöpåverkan. Tillstånd som rör Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt ska alltid prövas av länsstyrelsen.

Anmälan om miljöfarlig verksamhet ska, enligt föreskrifter som meddelas av regeringen, göras till försvarsinspektören för hälsa och miljö, länsstyrelsen eller kommunen. Lag (2017:782) .

Närmare 6 000 företag i Sverige måste ha miljötillstånd. Vilken typ av verksamheter som berörs framgår av bland annat miljöprövningsförordningen.

För planering med hänsyn till hälsa, säkerhet och risk för olyckor är det framför allt verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöprövningsförordningen (2013:251), MPF, och bilagan till FMVH som kan vara av betydelse.

Miljöprövningsförordning (2013:251) (på Sveriges riksdags webbplats)

För att få tillstånd enligt miljöbalken måste verksamheten vara förenlig med gällande planer enligt PBL. I tillståndsbeslutet kan villkor införas om att verksamheten inte får komma till stånd innan detaljplanens övriga villkor för anläggandet genomförts. Mindre avvikelser får dock göras från detaljplanen om syftet med planen eller bestämmelserna inte motverkas.

6 §
  För en verksamhet eller åtgärd som tar i anspråk ett mark- eller vattenområde ska det väljas en plats som är lämplig med hänsyn till att ändamålet ska kunna uppnås med minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön.

Vid prövning av frågor enligt 7 kap., tillståndsprövning enligt 9 och 11 kap., regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. och prövning av verksamheter enligt 9 kap. 6, 6 a och 6 b §§, 11 kap. 9 a § och 12 kap. 6 § ska bestämmelserna i 3 och 4 kap. tillämpas endast i de fall som gäller ändrad användning av mark- eller vattenområden.

Ett tillstånd eller en dispens får inte ges i strid med en detaljplan eller områdesbestämmelser enligt plan- och bygglagen (2010:900). Små avvikelser får dock göras, om syftet med planen eller bestämmelserna inte motverkas. Lag (2013:758) .

Naturvårdsverket har tagit fram stöd vid tillämpningen av MPF.

Anmälnings- och tillståndsplikt enligt miljöprövningsförordningen (vägledning på Naturvårdsverkets webbplats)

Tillsyn enligt miljöbalken

Tillsyn enligt miljöbalken utförs av ett stort antal myndigheter. Vilken myndighet som har ansvarar för tillsynen regleras i miljötillsynsförordningen (2011:13), MTF. Huvuddelen av miljöbalkstillsynen utförs av kommunerna och länsstyrelserna men även andra myndigheter utövar tillsyn inom vissa mer avgränsade områden däribland

  • Arbetsmiljöverket
  • Kemikalieinspektionen
  • Livsmedelsverket
  • Läkemedelsverket
  • MSB
  • Naturvårdsverket
  • Statens jordbruksverk
  • Strålsäkerhetsmyndigheten
  • Sveriges geologiska undersökning

4 §
  Försvarsinspektören för hälsa och miljö har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken och kontrollen enligt förordning
(EU) 2017/625 i fråga om samtliga verksamheter och åtgärder inom Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Försvarets materielverk och Försvarets radioanstalt, utom den tillsyn eller kontroll som omfattas av Kemikalieinspektionens ansvar enligt 21 § första stycket 1 och 3. Förordning (2022:1174).

7 §
  Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. nationalparker,
   2. strandskyddet i sådana områden eller i fråga om sådana anläggningar, vägar och järnvägar som omfattas av länsstyrelsens dispensprövning enligt 7 kap. 18 a §
miljöbalken,
   3. marinvetenskaplig forskning inom svenskt sjöterritorium enligt 7 kap. 23 § miljöbalken,
   4. förordning (EG) nr 338/97, och
   5. förordning (EG) nr 865/2006.

8 §
  Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. naturreservat, kulturreservat, naturminnen och vattenskyddsområden som har beslutats av länsstyrelsen,
   2. biotopskyddsområden som inte ligger på mark som omfattas av skogsvårdslagen (1979:429) och som har beslutats av regeringen eller länsstyrelsen,
   3. djur- och växtskyddsområden som länsstyrelsen har meddelat föreskrifter om enligt 7 kap. 12 § miljöbalken,
   4. miljöskyddsområden enligt 7 kap. 19 och 20 §§ miljöbalken, utom områden som har inrättats i anslutning till en verksamhet som omfattas av försvarsinspektören för hälsa och miljös ansvar för tillsyn enligt 4 § eller av kommunens ansvar för tillsyn enligt 31 §,
   5. områden och föremål som omfattas av ett interimistiskt beslut meddelat av länsstyrelsen enligt 7 kap. 24 § miljöbalken,
   6. verksamheter och åtgärder som kan påverka miljön i ett sådant område som avses i 7 kap. 27 § miljöbalken, utom den tillsyn som omfattas av länsstyrelsens ansvar enligt 7 §, kommunens ansvar enligt 9 § eller Skogsstyrelsens ansvar enligt 10 §,
   7. skötsel av jordbruksmark och annan markanvändning vid jordbruket enligt 7, 8 och 12 kap. miljöbalken,
   8. skydd för biologisk mångfald enligt 8 kap. 1-4 §§ miljöbalken,
   9. verksamheter och åtgärder som avses i 12 kap. 6 § miljöbalken, utom den tillsyn som omfattas av Skogsstyrelsens ansvar enligt 10 §,
   10. vilthägn enligt 12 kap. 11 § miljöbalken,
   11. stängselgenombrott enligt 26 kap. 11 § miljöbalken, och
   12. förordning (EU) nr 1143/2014, utom den tillsyn som omfattas av Skogsstyrelsens ansvar enligt 10 §.

Länsstyrelsen får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt en kommunal nämnd enligt 1 kap. 19 och
20 §§. Förordning (2018:1940).

9 §
  Den kommunala nämnden har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. naturreservat, kulturreservat, naturminnen och vattenskyddsområden som har beslutats av kommunen,
   2. biotopskyddsområden som har beslutats av kommunen,
   3. djur- och växtskyddsområden som kommunen har meddelat föreskrifter om enligt 7 kap. 12 § miljöbalken,
   4. strandskyddet, utom den tillsyn som omfattas av länsstyrelsens ansvar enligt 7 § 2, och
   5. områden och föremål som omfattas av ett interimistiskt beslut meddelat av kommunen enligt 7 kap. 24 § miljöbalken.

9 a §
  Naturvårdsverket har ansvar för tillsynen i fråga om förordning (EU) nr 511/2014 och förordning (EU) 2015/1866, när det gäller sådana genetiska resurser och traditionella kunskaper som avses i förordning (EU) nr 511/2014 och sådana traditionella kunskaper som avses i 8 kap. 5 § andra stycket miljöbalken. Förordning (2016:860).

10 §
  Skogsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. biotopskyddsområden på sådan mark som omfattas av bestämmelser i skogsvårdslagen (1979:429) och som Skogsstyrelsen har beslutat om,
   2. avverkning, hyggesbehandling, beståndsanläggning, beståndsvård, uttag av skogsbränsle, skogsbilvägar, skogsgödsling, kalkning i skogsmark och andra skogsbruksåtgärder, i den mån verksamheterna och åtgärderna är sådana som avses i 12 kap. 6 § miljöbalken och omfattas av skogsvårdslagen,
   3. avverkning, hyggesbehandling, beståndsanläggning, beståndsvård, uttag av skogsbränsle, skogsbilvägar, skogsgödsling, kalkning i skogsmark och andra skogsbruksåtgärder, om verksamheterna eller åtgärderna kan påverka miljön i ett sådant område som avses i 7 kap. 27 § miljöbalken, och
   4. hantering enligt förordning (EU) nr 1143/2014, om hanteringen avser en skogsträdart av unionsbetydelse avsedd för virkesproduktion på sådan mark som omfattas av bestämmelser i skogsvårdslagen. Förordning (2018:1940).

12 §
  Arbetsmiljöverket har ansvar för tillsynen i fråga om innesluten användning av genetiskt modifierade mikroorganismer.

13 §
  Havs- och vattenmyndigheten
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken i fråga om
      a) innesluten användning av genetiskt modifierade vattenlevande organismer,
      b) avsiktlig utsättning av genetiskt modifierade vattenlevande organismer, och
      c) utsläppande på marknaden av produkter som innehåller eller består av genetiskt modifierade vattenlevande organismer, och
   2. är behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning (EU) 2017/625 i fråga om avsiktlig utsättning av genetiskt modifierade vattenlevande organismer i miljön för livsmedels- eller foderproduktion. Förordning (2022:1174).

14 §
  Kemikalieinspektionen
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken i fråga om
      a) avsiktlig utsättning av genetiskt modifierade mikroorganismer, nematoder, spindeldjur och insekter, och
      b) utsläppande på marknaden av produkter som innehåller eller består av genetiskt modifierade mikroorganismer, nematoder, spindeldjur eller insekter, och
   2. är behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning (EU) 2017/625 i fråga om avsiktlig utsättning av genetiskt modifierade mikroorganismer i miljön för livsmedels- eller foderproduktion. Förordning (2022:1174).

15 §
  Livsmedelsverket har ansvar för tillsynen i fråga om utsläppande på marknaden av sådana livsmedel som omfattas av livsmedelslagen (2006:804) och innehåller eller består av genetiskt modifierade organismer.

16 §
  Läkemedelsverket har ansvar för tillsynen i fråga om avsiktlig utsättning och avsiktligt utsläppande på marknaden av sådana läkemedel som innehåller eller består av genetiskt modifierade organismer. Förordning (2015:467).

17 §
  Skogsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om avsiktlig utsättning och utsläppande på marknaden av genetiskt modifierade skogsträd avsedda för virkesproduktion.

18 §
  Statens jordbruksverk
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken i fråga om
      a) innesluten användning av genetiskt modifierade organismer,
      b) avsiktlig utsättning av genetiskt modifierade organismer,
      c) utsläppande på marknaden av sådant foder som innehåller eller består av genetiskt modifierade organismer och omfattas av lagen (2006:805) om foder och animaliska biprodukter, och
      d) utsläppande på marknaden av produkter som innehåller eller består av genetiskt modifierade organismer, och
   2. är behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning (EU) 2017/625 i fråga om avsiktlig utsättning av genetiskt modifierade organismer i miljön för livsmedels- eller foderproduktion.

Statens jordbruksverk ska dock inte ha ansvar för sådan tillsyn eller utföra sådan kontroll som omfattas av Arbetsmiljöverkets ansvar enligt 12 §, Havs- och vattenmyndighetens ansvar enligt 13 §, Kemikalieinspektionens ansvar enligt 14 §, Livsmedelsverkets ansvar enligt 15 §, Läkemedelsverkets ansvar enligt 16 § eller Skogsstyrelsens ansvar enligt 17 §. Förordning (2022:1174).

20 §
  Arbetsmiljöverket har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. sådana tillstånd att använda bekämpningsmedel som krävs enligt förordningen (2014:425) om bekämpningsmedel, i de fall tillståndsfrågan prövas av Arbetsmiljöverket, och
   2. att på marknaden släppa ut, tillhandahålla eller ta i drift utrustning som är avsedd för hantering av växtskyddsmedel enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 30 b § förordningen (2008:245) om kemiska produkter och biotekniska organismer.

I arbetsmiljölagen (1977:1160) och arbetsmiljöförordningen
(1977:1166) finns bestämmelser om Arbetsmiljöverkets ansvar för tillsyn över att förordning (EG) nr 1907/2006 följs.
Förordning (2014:430).

21 §
  Kemikalieinspektionen
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken när det gäller
14 kap. miljöbalken och de EU-förordningar som anges i 19 § 7-9, 11-13, 16, 17 och 19, i fråga om
      a) primärleverantörers utsläppande på marknaden av kemiska produkter och biotekniska organismer samt primärleverantörers skyldighet att anmäla kemiska produkter, biotekniska organismer och varor till produktregistret,
      b) utsläppande av varor på marknaden, och
      c) att sådana representanter som avses i artikel 8 i förordning (EG) nr 1907/2006 fullgör sina skyldigheter enligt den förordningen,
   2. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken av att primärleverantörer följer sådana föreskrifter om förbud mot att släppa ut kemiska produkter på marknaden som har meddelats med stöd av 15 kap. 40 § miljöbalken,
   3. är behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning (EU) 2017/625 i fråga om primärleverantörers utsläppande på marknaden av växtskyddsmedel enligt förordning
(EG) nr 1107/2009, och
   4. är marknadskontrollmyndighet och utövar kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 över att produkter överensstämmer med kraven i
      a) de EU-förordningar som anges i 19 § 7-9, 11-13, 16 och 19,
      b) förordning (EU) 2023/1542 i fråga om krav på frånvaro av vissa metaller i batterier,
      c) Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/65/EU av den
8 juni 2011 om begränsning av användning av vissa farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning, och
      d) Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/42/EG av den
21 april 2004 om begränsning av utsläpp av flyktiga organiska föreningar förorsakade av användning av organiska lösningsmedel i vissa färger och lacker samt produkter för fordonsreparationslackering och om ändring av direktiv 1999/13/EG.

Kemikalieinspektionen ska dock inte ha ansvar för
   1. sådan tillsyn som Livsmedelsverket har ansvar för enligt
22 §, eller
   2. sådan tillsyn eller kontroll som Läkemedelsverket har ansvar för enligt 23 § eller som Transportstyrelsen har ansvar för enligt 27 §. Förordning (2023:659).

22 §
  Livsmedelsverket har, när det gäller 14 kap. miljöbalken, ansvar för tillsynen i fråga om material och produkter som är avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Förordning (2022:1174).

23 §
  Läkemedelsverket
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken i fråga om
      a) kosmetiska produkter enligt förordning (EG) nr 1223/2009 och förordningen (2013:413) om kosmetiska produkter samt sådana varor som avses i 7 § förordningen om kosmetiska produkter, med undantag för frågor som rör produkternas brandfarliga, oxiderande eller explosiva egenskaper,
      b) producenters skyldighet enligt 3-5 och 8 §§ förordningen
(2009:1031) om producentansvar för läkemedel ta emot avfall som utgörs av läkemedel och informera om möjligheten att lämna avfall som utgörs av läkemedel,
      c) blandningar som är avsedda att användas vid tatuering enligt förordningen (2012:503) om tatueringsfärger, och
      d) skyldighet att anmäla produkter till produktregistret enligt 5 § förordningen om tatueringsfärger, och
   2. är marknadskontrollmyndighet och utövar kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 över att produkter överensstämmer med kraven i
      a) förordning (EG) nr 1223/2009, och
      b) post 75 i bilaga XVII till förordning (EG) nr 1907/2006.
Förordning (2022:1174).

24 §
  Naturvårdsverket
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken i fråga om
      a) producentansvaret enligt förordningen (2008:834) om producentansvar för batterier, med undantag för frågor om hur insamlingen av batterier lokalt uppfyller kraven i 19 och
20 §§ i den förordningen,
      b) förordningen (2021:996) om engångsprodukter, med undantag för frågor om hur 17-22 och 28 §§ i den förordningen uppfylls lokalt,
      c) förordningen (2021:998) om producentansvar för vissa tobaksvaror och filter, med undantag för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i den förordningen,
      d) förordningen (2021:999) om producentansvar för ballonger,
      e) förordningen (2021:1000) om producentansvar för våtservetter,
      f) förordningen (2021:1001) om producentansvar för fiskeredskap, med undantag för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i den förordningen,
      g) förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter,
      h) förbud mot att släppa ut varor på marknaden som har meddelats med stöd av 15 kap. 40 § 2 miljöbalken,
      i) förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar, med undantag för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i den förordningen,
      j) förordningen (2022:1276) om producentansvar för elutrustning, med undantag för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i den förordningen,
      k) förordningen (2023:132) om producentansvar för bilar, med undantag för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i den förordningen,
      l) förordningen (2023:133) om producentansvar för däck, med undantag för frågor om hur hanteringen av sådant avfall som omfattas av förordningen lokalt uppfyller kraven i den förordningen,
      m) förordning (EG) nr 1013/2006 när det gäller frågor som verket är behörig myndighet för, och
      n) förordning (EU) nr 1257/2013 när det gäller frågor som verket är behörig myndighet för och de skyldigheter som den driftsansvariga på en fartygsåtervinningsanläggning har enligt artikel 13.2, och
   2. är marknadskontrollmyndighet och utövar kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 över att produkter överensstämmer med kraven i
      a) Europaparlamentets och rådets direktiv 94/62/EG av den 20 december 1994 om förpackningar och förpackningsavfall,
      b) Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/66/EG av den
6 september 2006 om batterier och ackumulatorer och förbrukade batterier och ackumulatorer och om upphävande av direktiv
91/157/EEG med undantag för krav på frånvaro av vissa metaller i batterier, och
      c) Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/19/EU av den 4 juli 2012 om avfall som utgörs av eller innehåller elektrisk och elektronisk utrustning (WEEE). Förordning (2023:137).

25 §
  Statens jordbruksverk har ansvar för tillsynen i fråga om kontroll av utrustning som är avsedd att användas yrkesmässigt för spridning av växtskyddsmedel enligt förordningen
(2014:425) om bekämpningsmedel. Förordning (2022:1304).

26 §
  Strålsäkerhetsmyndigheten har, när det gäller olägenheter från joniserande strålning, ansvar för tillsynen i fråga om verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöprövningsförordningen (2013:251) och är kärntekniska verksamheter enligt lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet eller verksamheter med joniserande strålning enligt strålskyddslagen (2018:396).

Strålsäkerhetsmyndigheten får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt en kommunal nämnd enligt
1 kap. 19 och 20 §§.

Strålsäkerhetsmyndigheten får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt länsstyrelsen, om
   1. länsstyrelsen enligt 29 § första stycket 1 har ansvar för tillsynen i fråga om verksamheten, och
   2. länsstyrelsen och Strålsäkerhetsmyndigheten är överens om överlåtelsen. Förordning (2018:513).

26 a §
  Sveriges geologiska undersökning har ansvar för tillsynen i fråga om geologisk lagring av koldioxid.
Förordning (2014:430).

27 §
  Transportstyrelsen
   1. har ansvar för tillsynen enligt miljöbalken i fråga om
      a) användningen av marina bränslen i fartyg enligt svavelförordningen (2014:509),
      b) utrustning i fartyg som innehåller kontrollerade ämnen enligt förordning (EU) nr 517/2014 eller förordning (EG) nr
1005/2009, och
      c) de skyldigheter i fråga om fartyg som följer av artiklarna 4-12 i förordning (EU) nr 1257/2013, och
   2. är marknadskontrollmyndighet och utövar kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 över att produkter överensstämmer med kraven i förordning (EU) nr 517/2014 eller förordning (EG) nr 1005/2009 i fråga om utrustning i fartyg som innehåller kontrollerade ämnen. Förordning (2023:744)

27 a §
  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är marknadskontrollmyndighet och utövar kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 över att produkter överensstämmer med kraven i rådets direktiv 75/324/EEG av den 20 maj 1975 om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar beträffande aerosolbehållare, i fråga om aerosolbehållare med innehåll som inte är brandfarligt. Förordning (2022:1174).

28 §
  Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om sjöfarten och luftfarten när det gäller sådan dumpning och förbränning av avfall som regleras genom 15 kap. 27-29 §§ miljöbalken.

Länsstyrelsen ska i tillsynen samverka med Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen. Förordning (2016:808).

28 a §
  I fråga om transporter av avfall som regleras i förordning (EG) nr 1013/2006 har
   1. Länsstyrelsen i Gävleborgs län ansvar för tillsynen i Dalarnas, Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län,
   2. Länsstyrelsen i Norrbottens län ansvar för tillsynen i Norrbottens och Västerbottens län,
   3. Länsstyrelsen i Skåne län ansvar för tillsynen i Blekinge, Kalmar, Kronobergs och Skåne län,
   4. Länsstyrelsen i Stockholms län ansvar för tillsynen i Gotlands, Stockholms, Södermanlands, Uppsala, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län, och
   5. Länsstyrelsen i Västra Götalands län ansvar för tillsynen i Hallands, Jönköpings, Värmlands och Västra Götalands län.

Länsstyrelsen ska i tillsynen samverka med andra berörda länsstyrelser och med Kustbevakningen, Polismyndigheten och Tullverket. Förordning (2015:657).

29 §
  Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöprövningsförordningen (2013:251) och bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, utom den tillsyn som omfattas av
      a) Strålsäkerhetsmyndighetens ansvar enligt 26 §, eller
      b) Sveriges geologiska undersöknings ansvar enligt 26 a §,
   2. vattenverksamheter, utom sådana vattentäkter som omfattas av tillståndsplikt som kommunen har föreskrivit enligt 9 kap.
10 § miljöbalken,
   3. föroreningsskador enligt 10 kap. 1 § första stycket miljöbalken orsakade av en verksamhet som i miljöprövningsförordningen (2013:251) är beskriven som en tillståndspliktig verksamhet och
      a) är i drift, eller
      b) har upphört efter den 30 juni 1969, om tillsynen vid tidpunkten för verksamhetens upphörande inte hade överlåtits till kommunen, och
   4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken orsakade av en verksamhet eller åtgärd som länsstyrelsen har tillsynsansvar för.

Länsstyrelsen får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt en kommunal nämnd enligt 1 kap. 19 och 20 §§.

Länsstyrelsens ansvar för sådan tillsyn som avses i lagen
(1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor regleras särskilt i den lagen. Förordning (2015:238).

30 §
  Om länsstyrelsen har ansvar för en viss verksamhet enligt
29 § första stycket 1 eller 2, ska länsstyrelsen också ansvara för tillsynen enligt miljöbalken över verksamheten när det gäller
   1. bestämmelserna i 14 kap. miljöbalken och de EU-förordningar som anges i 19 § 7-9, 11-13, 16, 17 och 19 i fråga om
      a) primärleverantörers hantering av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor som inte innebär utsläppande på marknaden,
      b) andras än primärleverantörers hantering av kemiska produkter eller biotekniska organismer, och
      c) andras än primärleverantörers hantering av varor som inte innebär utsläppande på marknaden,
   2. att föreskrifter meddelade med stöd av 12 kap. 10 § miljöbalken följs, och
   3. avfall, farligt avfall och producentansvar.

Länsstyrelsen ska dock inte ha ansvar för
   1. sådan tillsyn som Arbetsmiljöverket har ansvar för enligt
20 § eller som Livsmedelsverket har ansvar för enligt 22 §, eller
   2. sådan tillsyn eller kontroll som Transportstyrelsen har ansvar för enligt 27 §. Förordning (2022:1174).

30 a §
  Om länsstyrelsen har ansvar för en viss verksamhet enligt 29 § första stycket 1 eller 2
   1. är länsstyrelsen även behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning (EU) 2017/625 när det gäller bestämmelserna i 14 kap. miljöbalken och förordning (EG) nr 1107/2009 i fråga om
      a) primärleverantörers hantering av växtskyddsmedel som inte innebär utsläppande på marknaden, och
      b) andras än primärleverantörers hantering av växtskyddsmedel, och
   2. ska länsstyrelsen utföra kontroll enligt förordning (EU)
2019/1020 av andras än primärleverantörers utsläppande på marknaden av kemiska produkter när det gäller bestämmelserna i
      a) de EU-förordningar som anges i 19 § 7-9, 11-13, 16, 17 och
19,
      b) direktiv 2004/42/EG, och
      c) direktiv 2006/66/EG.

Länsstyrelsen ska dock inte ha ansvar för sådan kontroll som Transportstyrelsen har ansvar för enligt 27 §.
Förordning (2022:1174).

31 §
  Den kommunala nämnden har, utöver det som följer av
26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken, ansvar för tillsynen i fråga om
   1. tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter enligt 9 kap. miljöbalken, som inte särskilt anges i miljöprövningsförordningen (2013:251) eller bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd,
   2. vattentäkter som omfattas av tillståndsplikt som kommunen har föreskrivit enligt 9 kap. 10 § miljöbalken,
   3. föroreningsskador som inte omfattas av länsstyrelsens ansvar enligt 29 § första stycket 3,
   4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken, om skadorna har orsakats av en verksamhet eller åtgärd som den kommunala nämnden har tillsynsansvaret för,
   5. hantering av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor i andra verksamheter än miljöfarliga verksamheter enligt
9 kap. miljöbalken, utom när det gäller den tillsyn över primärleverantörers utsläppande på marknaden av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor som Kemikalieinspektionen ansvarar för enligt 21 § första stycket
1 a och b,
   6. utrustning i motorfordon, flyg och tåg som innehåller kontrollerade ämnen enligt förordning (EU) nr 517/2014 eller förordning (EG) nr 1005/2009, och
   7. hur 17-22 och 28 §§ förordningen (2021:996) om engångsprodukter uppfylls lokalt. Förordning (2024:485).

32 §
  Om en kommunal nämnd har ansvar för tillsynen över en viss verksamhet enligt 26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken eller enligt 1 kap. 19 och 20 §§ denna förordning, ska nämnden också ansvara för tillsynen över verksamheten när det gäller
   1. att föreskrifter meddelade med stöd av 12 kap. 10 § miljöbalken följs,
   2. bestämmelserna i 14 kap. miljöbalken samt de EU-
förordningar som anges i 19 § 7-9, 11-13, 16, 17 och 19 i fråga om
      a) primärleverantörers hantering av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor som inte innebär utsläppande på marknaden, och
      b) andras än primärleverantörers hantering av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor, och
   3. att andra än primärleverantörer följer sådana föreskrifter om förbud mot att släppa ut kemiska produkter på marknaden som har meddelats med stöd av 15 kap. 40 § miljöbalken.

Nämndens tillsynsansvar enligt första stycket omfattar inte den tillsyn som Arbetsmiljöverket har ansvar för enligt 20 §, Livsmedelsverket har ansvar för enligt 22 § eller Transportstyrelsen har ansvar för enligt 27 §.
Förordning (2022:1174).

32 a §
  Om en kommunal nämnd har ansvar för tillsynen över en viss verksamhet enligt 31 eller 32 §, är nämnden även behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning
(EU) 2017/625 över verksamheten när det gäller bestämmelserna i 14 kap. miljöbalken och förordning (EG) nr 1107/2009 i fråga om
   1. primärleverantörers hantering av växtskyddsmedel som inte innebär utsläppande på marknaden, och
   2. andras än primärleverantörers hantering av växtskyddsmedel.
Förordning (2022:1174).

32 b §
  Om en kommunal nämnd har ansvar för tillsynen över en viss verksamhet enligt 31 eller 32 § ska nämnden också utföra kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 av att kemiska produkter, varor och förpackningar uppfyller krav vid tillhandahållande på marknaden i fråga om utformning, märkning, innehållsförteckning, säkerhetsdatablad och annan information i
   1. de EU-förordningar som anges i 19 § 7-9, 11-13, 15-17 och
19,
   2. direktiv 94/62/EG,
   3. direktiv 2004/42/EG,
   4. direktiv 2006/66/EG,
   5. direktiv 2011/65/EU, och
   6. direktiv 2012/19/EU.
Förordning (2022:1174).

32 c §
  Vid sådan kontroll som avses i 30 a och 32 b §§ ska länsstyrelsen och den kommunala nämnden ha det ansvar som en marknadskontrollmyndighet har enligt artiklarna 11.1-11.3,
11.5-11.7, 11.9, 16.1-16.5, 17-19 och 20.1 i förordning (EU)
2019/1020. Förordning (2022:1174).

32 d §
  En länsstyrelse och en kommunal nämnd ska vid behov informera den myndighet som är marknadskontrollmyndighet enligt denna förordning innan en åtgärd vidtas enligt artikel 16.5 eller 19 i förordning (EU) 2019/1020.

När länsstyrelsen eller den kommunala nämnden har vidtagit åtgärder enligt artikel 16 eller 19 i förordning (EU)
2019/1020 ska den snarast möjligt informera den ansvariga marknadskontrollmyndigheten om åtgärden. Förordning (2022:1174).

33 §
  En tillsynsmyndighet som har ansvar för tillsynen eller kontrollen i fråga om utsläppande på marknaden av kemiska produkter, biotekniska organismer eller varor, har också ansvar för tillsynen eller kontrollen i fråga om införseln till Sverige och utförseln från Sverige av sådana produkter, organismer och varor.

Tillsynsmyndigheten ska i tillsynen eller kontrollen samverka med Tullverket. Förordning (2022:1174).

34 §
  Försvarsinspektören för hälsa och miljö ska vid tillsyn enligt miljöbalken av kosmetiska produkter även utföra de uppgifter som enligt artiklarna 24, 25.1, 25.5 första stycket,
26, 27.1 och 27.5 i förordning (EG) nr 1223/2009 ska skötas av en behörig myndighet.

En kommunal nämnd ska vid tillsyn enligt miljöbalken eller kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 av kosmetiska produkter även utföra de uppgifter som enligt artiklarna 24,
25.1, 25.5 första stycket, 26, 27.1 och 27.5 i förordning (EG) nr 1223/2009 ska skötas av en behörig myndighet.

Inspektören och den kommunala nämnden ska rådgöra med Läkemedelsverket innan åtgärder vidtas enligt artikel 27.1 i förordning (EG) nr 1223/2009. Förordning (2022:1174).

35 §
  En myndighet som enligt detta kapitel är behörig myndighet att utföra kontroll enligt artikel 4 i förordning
(EU) 2017/625 ska inom sitt ansvarsområde också utföra annan offentlig verksamhet i enlighet med den förordningen.
Förordning (2022:1174).

För planering med hänsyn till hälsa, säkerhet och risk för olyckor är det framför allt verksamheter som är tillståndspliktiga enligt MTF och bilagan till Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, FMVH, som kan vara av betydelse. Där utövar antingen länsstyrelsen eller kommunen tillsynen.

29 §
  Länsstyrelsen har ansvar för tillsynen i fråga om
   1. verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöprövningsförordningen (2013:251) och bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, utom den tillsyn som omfattas av
      a) Strålsäkerhetsmyndighetens ansvar enligt 26 §, eller
      b) Sveriges geologiska undersöknings ansvar enligt 26 a §,
   2. vattenverksamheter, utom sådana vattentäkter som omfattas av tillståndsplikt som kommunen har föreskrivit enligt 9 kap.
10 § miljöbalken,
   3. föroreningsskador enligt 10 kap. 1 § första stycket miljöbalken orsakade av en verksamhet som i miljöprövningsförordningen (2013:251) är beskriven som en tillståndspliktig verksamhet och
      a) är i drift, eller
      b) har upphört efter den 30 juni 1969, om tillsynen vid tidpunkten för verksamhetens upphörande inte hade överlåtits till kommunen, och
   4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken orsakade av en verksamhet eller åtgärd som länsstyrelsen har tillsynsansvar för.

Länsstyrelsen får överlåta uppgiften att utöva tillsyn enligt första stycket åt en kommunal nämnd enligt 1 kap. 19 och 20 §§.

Länsstyrelsens ansvar för sådan tillsyn som avses i lagen
(1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor regleras särskilt i den lagen. Förordning (2015:238).

31 §
  Den kommunala nämnden har, utöver det som följer av
26 kap. 3 § tredje stycket miljöbalken, ansvar för tillsynen i fråga om
   1. tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter enligt 9 kap. miljöbalken, som inte särskilt anges i miljöprövningsförordningen (2013:251) eller bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd,
   2. vattentäkter som omfattas av tillståndsplikt som kommunen har föreskrivit enligt 9 kap. 10 § miljöbalken,
   3. föroreningsskador som inte omfattas av länsstyrelsens ansvar enligt 29 § första stycket 3,
   4. andra miljöskador enligt 10 kap. 1 § miljöbalken, om skadorna har orsakats av en verksamhet eller åtgärd som den kommunala nämnden har tillsynsansvaret för,
   5. hantering av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor i andra verksamheter än miljöfarliga verksamheter enligt
9 kap. miljöbalken, utom när det gäller den tillsyn över primärleverantörers utsläppande på marknaden av kemiska produkter, biotekniska organismer och varor som Kemikalieinspektionen ansvarar för enligt 21 § första stycket
1 a och b,
   6. utrustning i motorfordon, flyg och tåg som innehåller kontrollerade ämnen enligt förordning (EU) nr 517/2014 eller förordning (EG) nr 1005/2009, och
   7. hur 17-22 och 28 §§ förordningen (2021:996) om engångsprodukter uppfylls lokalt. Förordning (2024:485).

Naturvårdsverket har tagit fram en tillsynsvägledning i vilken du hittar information om planering av tillsyn, hur du kan genomföra din tillsyn och vilka ingripande åtgärder som du kan vidta.

Tillsyn enligt miljöbalken (på Naturvårdsverkets webbplats)

Boverket (2024). Mer om vissa lagar. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/seveso/om-seveso/sevesodirektivet-o-lag/lagar/ Hämtad 2024-10-31