Samråd och granskning
Vid planläggning för eller vid ändrad markanvändning i närheten av Sevesoverksamhet har samråd och granskning en viktig funktion. Alla som är berörda måste bli införstådda med att det rör sig om just Sevesoverksamhet. Här är samråd och granskning viktiga verktyg för att informera grannkommuner, länsstyrelsen, organisationer, verksamheter och berörda enskilda.
Samråd och granskning i vägledning om riskhantering i planläggning och byggande
Denna sida kompletterar den grundläggande informationen om samråd och granskning i samband med riskhantering i vägledning om riskhantering i planläggning och byggande med information inriktad på Sevesoverksamhet.
Samråd enligt Sevesodirektivet
I Sevesodirektivets 15 artikel finns krav på offentligt samråd och deltagande i beslutsfattande. Det vill säga att allmänhetens och berörda organisationers deltagande och tillgång till information vid beslut som rör markanvändning i närheten av Sevesoverksamheter. Enligt direktivet ska medlemsstaterna se till att alla behöriga myndigheter, däribland planmyndigheter med beslutsansvar inom detta område, inrättar lämpliga samrådsförfaranden i samband med planering av markanvändning för, eller in närheten av, Sevesoverksamheter. Se Sevesodirektivet artikel 15.
Sverige har huvudsakligen genomfört direktivet i svensk rätt genom lagen (1999:381) och förordningen (2015:236) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, det vi kallar Sevesolagen respektive Sevesoförordningen.
Krav på samråd i samband kan du läsa mer om på sidan Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag under rubriken Krav ställs också på samråd i samband med planläggning.
Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag
Verksamhetsutövaren ska samråda om beredskap och omgivningsfaktorer
Enligt Sevesolagen ska verksamhetsutövare vars Sevesoverksamhet tillhör den högre kravnivån upprätta en intern plan för räddningsinsatser i samråd med kommunen och de anställda samt annan personal som kan påverka säkerheten.
12 §
Verksamhetsutövare vars verksamhet tillhör den högre kravnivån ska i samråd med kommunen och de anställda samt annan personal som kan påverka säkerheten upprätta en intern plan för räddningsinsatser. Planen ska ges in till länsstyrelsen i det län där verksamheten ligger. Lag (2015:233) .
12 a §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vad de dokument som anges i 7, 8, 10 och 12 §§ ska innehålla, när de ska uppdateras samt när och på vilket sätt de ska ges in till länsstyrelsen.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får också meddela föreskrifter om vilka åtgärder en verksamhetsutövare ska vidta i anslutning till den interna planen för räddningsinsatser. Lag (2015:233) .
Verksamhetsutövaren ska också samråda med statliga och kommunala myndigheter, organisationer och enskilda som kan ha intresse i saken i arbetet med att utreda om det finns faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten.
13 §
I säkerhetsarbetet ska verksamhetsutövaren, utöver förhållandena vid den egna verksamheten, även ta hänsyn till andra faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten.
Närheten till annan verksamhet som omfattas av lagen ska särskilt beaktas.
Vid utredningen av om det finns faktorer som avses i första stycket ska verksamhetsutövaren samråda med statliga och kommunala myndigheter, organisationer och enskilda som kan ha intresse i saken. Om det behövs för utredningen, får verksamhetsutövaren begära hjälp från tillsynsmyndigheten enligt 21 §.
Dessa faktorer och åtgärder ska redovisas i anmälan och i säkerhetsrapporten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur samråd enligt andra stycket ska ske och om undantag från samrådsskyldigheten. Lag (2015:233) .
13 a §
Om utredningen enligt 13 § visar att två eller flera verksamheter kan påverka varandra ska de berörda verksamhetsutövarna utbyta lämplig information för att kunna beakta arten och omfattningen av den sammanlagda faran för en allvarlig kemikalieolycka i sina handlingsprogram, säkerhetsledningssystem, säkerhetsrapporter och interna planer för räddningsinsatser.
De verksamhetsutövare som omfattas av första stycket ska gemensamt ta fram informationen och lämna den till den kommun eller de kommuner där verksamheterna ligger. Lag (2015:233) .
Syftet med samrådet är att utreda vilka omgivningsfaktorer som kan påverka säkerheten vid verksamheten så att hänsyn kan tas till dessa i verksamhetens säkerhetsarbete, eller alternativt om samrådet kan aktualisera förslag om, eller initiativ till, förändringar i givna förutsättningar för att höja säkerheten. Kommunen kan här verka som katalysator till dialog.
Sevesosamrådets syfte är inte att informera eller ta in synpunkter från de som kan bli berörda av en allvarlig kemikalieolycka. Att samråda och informera om riskerna för påverkan från verksamheten på den berörda allmänheten sker vid samråd och tillståndsprövning enligt miljöbalken vid planarbete enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, samt genom information till allmänheten enligt 14 § Sevesolagen.
14 §
Den kommun där en verksamhet ligger ska se till att allmänheten får tillgång till aktuell information om de verksamheter som omfattas av denna lag.
För verksamheter som tillhör den högre kravnivån ska informationen också innehålla uppgift om vilka säkerhetsåtgärder som ska vidtas och hur de personer som löper risk att påverkas ska handla vid en olycka. Detta gäller även i förhållande till personer i en annan kommun.
Verksamhetsutövaren ska svara för kostnaderna för den information som ska lämnas. Lag (2015:233) .
14 a §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om den information som ska lämnas enligt 13 a och 14 §§ och om hur den ska spridas. Lag (2015:233) .
Sevesodirektivet och Sevesolagstiftningen kan du läsa mer om på sidan Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag.
Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tagit fram information om samråd enligt Sevesolagen.
Verksamhetsutövarens skyldigheter (på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats)
Länsstyrelsens roll under samråd och granskning av planer som rör Sevesoverksamhet
Ju tidigare länsstyrelsen kommer in i planarbetet desto bättre är det. Länsstyrelsen är operativ tillsynsmyndighet enligt Sevesolagen. Varje länsstyrelse har därför tillgång till handläggare med ansvar för Sevesoverksamhet. För att få del av deras sakkunskap är det viktigt att de engageras och är delaktiga under samråd och granskning av detaljplanen.
15 §
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och länsstyrelsen (tillsynsmyndigheterna) ska ha tillsyn över att denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen följs.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om tillsyn enligt denna lag. Lag (2015:233) .
Länsstyrelsens roll kan du läsa mer om på sidan Regionens och länsstyrelsens roll och ansvar.
Regionens och länsstyrelsens roll och ansvar
Länsstyrelsens tillsynsansvar för Sevesoverksamhet kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet.
Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet
Tillsyn enligt Sevesolagen kan du läsa mer om på sidan Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag.
Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag
Information om olyckshändelse
Om det skulle inträffa en olycka som kan förorsaka allvarliga skador på människor eller i miljön ska anläggningens ägare eller verksamhetsutövaren på anläggningen, omgående informera den kommun där anläggningen är belägen och MSB. Redovisningen ska omfatta:
- Omständigheterna kring olyckan eller den befarade olyckan.
- Vilka farliga ämnen som finns i anläggningen och som kan orsaka allvarliga skador på människor eller i miljön och om några av dessa ämnen läckt ut.
- De uppgifter som finns tillgängliga för att möjliggöra en bedömning av följderna för människor och miljö.
- Vilka räddningsåtgärder som har vidtagits.
Så snart det kan ske ska information också lämnas om:
- Vilka sanerings- och restaureringsåtgärder som påbörjats och pågår eller planeras för att begränsa följderna
- Vilka åtgärder som planeras för att förhindra att en olycka inträffar igen.
4 §
Om en olycka som kan orsaka allvarliga skador på människor eller i miljön inträffar vid en sådan anläggning som avses i 2 kap. 4 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor eller en överhängande fara för en sådan olycka förelegat, ska anläggningens ägare eller verksamhetsutövaren på anläggningen omgående informera den kommun där anläggningen är belägen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om
1. omständigheterna kring olyckan eller den befarade olyckan,
2. vilka farliga ämnen som finns i anläggningen och som kan orsaka allvarliga skador på människor eller i miljön och om några av dessa ämnen läckt ut,
3. de uppgifter som finns tillgängliga för att möjliggöra en bedömning av följderna för människor och miljö, samt
4. vilka räddningsåtgärder som har vidtagits.
Så snart det kan ske ska information också lämnas om
1. vilka sanerings- och restaureringsåtgärder som planeras för att begränsa följderna, samt
2. vilka åtgärder som planeras för att förhindra att en olycka inträffar igen.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska omgående informera regeringen och andra berörda myndigheter om sådana olyckor eller befarade olyckor som avses i första stycket.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får meddela föreskrifter om verkställigheten av första och andra stycket.
Förordning (2008:1220).
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.