Guide för handläggning

Granskad:

Handläggningsguiden vänder sig i första hand till dig som handlägger ärenden om bostadsanpassningsbidrag i en kommun. Informationen är i många delar relevant också för ärenden om reparationsbidrag och återställningsbidrag. 

Processguide för handläggning

Vi har delat upp guiden i två delar: "Guide från ansökan till utbetalning"  och "Guide om arbetsmoment under hela processen".

Guide från ansökan till utbetalning

Den här stegvisa processguiden visar flera av de moment som kan bli aktuella när kommunen handlägger en ansökan om bostadsanpassningsbidrag, från ansökan tills kommunen betalar ut bidraget.  

  1. Ingen ansökan, inget bidragsärende.

    Men du kan behöva hjälpa sökanden att formulera ansökan. Den ska visa vad sökanden vill ha för anpassning och varför.

    Sökanden kan behöva ge in flera handlingar till kommunen utöver ansökningsblanketten, se stegen 2-5. Kommunen har både ett utredningsansvar och en serviceskyldighet när den handlägger en ansökan. Mer information får du via länken nedan.  

    Ansökan

  2. Om sökandens behov av en åtgärd inte är uppenbart måste ansökan innehålla ett intyg från minst en sakkunnig person, till exempel en arbetsterapeut, fysioterapeut eller läkare.    

    Intyget ska visa att åtgärden som sökanden vill ha bidrag för är nödvändig med hänsyn till en eller flera funktionsnedsättningar.

    Saknas ett intyg, och du bedömer att det behövs, kontaktar du sökanden och begär att sökanden kompletterar ansökan.

    Intyget är sökandens bevisning. Skickar en sakkunnig person ett intyg direkt till kommunen måste du kontakta sökanden och ta reda på om sökanden verkligen vill åberopa intyget i sitt ärende. Mer information finns via länken nedan.

    Intyg

  3. Kontantbidrag ska lämnas med ett belopp som motsvarar skälig kostnad för åtgärden.

    Om kommunen anser att den behöver ett underlag för att kunna fastställa vad som är en skälig kostnad för anpassningen kontaktar du sökanden och ber att han eller hon kompletterar sin ansökan med kopia av anbud, offert eller kostnadsberäkning. 

    Om det från början står helt klart att bidrag inte kommer att lämnas behöver du inte kräva in något underlag. Läs mer via länken nedan. 

    Anbud, offert och kostnadsberäkning

  4. Kommunen får begära att sökanden kompletterar sin ansökan med

    • plan- och uppställningsritningar
    • ritningar över bostaden före respektive efter ändringen
    • enklare skisser.

    För vissa ärenden kommer du inte behöva någon ritning eller skiss alls, medan det i andra ärenden kan behövas både planritningar och uppställningsritningar liksom andra detaljerade ritningar över bostaden. Mer information finns via länken nedan. 

    Ritningar

  5. Om sökanden inte är ensam ägare till det som ska anpassas eller om sökanden hyr eller innehar bostadsrätten eller någon annan nyttjanderätt till det som ska anpassas kan kommunen inte fatta ett positivt bidragsbeslut utan 

    • ett medgivande från ägaren
    • ett medgivande från den eller de som har nyttjanderätten till det som ska anpassas (om inte sökanden är ensam nyttjanderättshavare)
    • ett löfte från ägaren att inte kräva ersättning för att återställa anpassningen.

    Medgivandet och löftet ska vara skriftligt. Du får begära att sökanden kompletterar sin ansökan, om sökanden inte redan har gett in denna utredning. En del som ansöker om bidrag kan behöva din hjälp med att ta kontakt med till exempel hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Om det står helt klart att något bidrag inte kan beviljas av andra anledningar är det onödigt att kräva in denna utredning.

    Mer information finns via länken nedan.

    Fastighetsägarens medgivande

  6. För att bedöma om en åtgärd är bidragsberättigande behöver du gå igenom de rättskällor som finns.

    De viktigaste rättskällorna inom detta område är

    • lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag
    • proposition 2017/18:80 
    • rättspraxis.

    Det är viktigt att skilja mellan

    • om en åtgärd överhuvudtaget kan vara bidragsberättigande och
    • om åtgärden berättigar till bidrag i det enskilda fallet.

    En säng eller en griptång är inte bidragsberättigande. Det kan däremot till exempel en trapphiss vara. 

    Men för att sökanden ska kunna beviljas bidrag för en trapphiss ska till exempel behovet vara styrkt och sökanden ska bo permanent där hissen ska installeras, alternativt att ansökan gäller ett så kallat periodiskt boende. 

    Bedömning av åtgärder

  7. Vid kontantbidrag ska bidragsbeloppet motsvara vad som är en en skälig kostnad för anpassningen.

    Antingen finns det kopia av anbud, offert eller kostnadsberäkning i ärendet som du kan använda för att bedöma vad som är en skälig kostnad för anpassningen.  Eller så bedömer kommunen att den kan fastställa skälig kostnad utan den här typen av underlag.

    Det finns mer information via länken nedan om vad som ska ingå i bidragsbeloppet utöver rena byggkostnader, till exempel bygglovskostnader.

    Skälig kostnad

  8. Kommunens handläggning av en ansökan om bostadsanpassningsbidrag ska mynna ut i ett skriftligt beslut. 

    Ett beslut om bidrag ska

    • vara skriftligt
    • fattas innan åtgärderna utförs
    • innehålla vilka åtgärder bidrag lämnas för
    • vilken eller vilka bidragsformer som gäller
    • det högsta bidragsbelopp som kan utbetalas (vid kontantbidrag)
    • motivering, om sökanden inte får igenom allt sökanden önskat.  

    Förvaltningslagen innehåller fler krav på vad beslutet ska innehålla liksom bestämmelser om hur sökanden ska underrättas om beslutet.

    Mer information finns på sidan "Beslut" som du når via länken nedan. Där finns även information om skillnaden mellan att avslå, avvisa och avskriva en ansökan och information om hur en kommun rättar ett beslut och när den är skyldig att ändra ett beslut.

    Beslut

  9. Om sökanden överklagar kommunens beslut ska kommunen bedöma om sökanden har överklagat i tid. Har sökanden överklagat för sent ska kommunen med vissa undantag avvisa överklagandet.  

    Har sökanden överklagat i tid ska kommunen överlämna överklagandet och alla handlingar i ärendet till förvaltningsrätten. Därefter ligger all prövning hos  förvaltningsrätten.

    Så länge ärendet ligger hos förvaltningsrätten eller hos kammarrätten eller Högsta förvaltningsdomstolen kan kommunen inte besluta i samma sak som domstolen ska pröva. 

    Läs mer om överklagande via länken nedan.  

    Överklagande

  10. När kommunen har beslutat att bevilja bidrag börjar nästa steg som i första hand ligger på sökanden. Nämligen att välja den eller de entreprenörer som ska utföra anpassningen och beställa arbetet. Kommunen kan behöva hjälpa sökanden med detta steg.

    (Om kommunen beviljar bidrag som ett kommunalt åtagande blir det en helt annan process.)

    Via länken nedan finns mer information.

    Beställning

  11. Kommunen ska betala ut kontantbidraget när 

    • anpassningen har utförts 
    • kostnaderna har redovisats.

    Om inget annat har överenskommits med sökanden ska kommunen betala ut bidraget direkt till sökanden, så att sökanden i sin tur kan betala entreprenören.

    Eller så betalar kommunen bidraget direkt till entreprenören, om sökanden har velat det. Då måste dock kommunen först ta reda på att sökanden är nöjd med arbetet.

    Läs mer på sidan "Utbetalning" som även innehåller information om möjligheten att göra hembesök före utbetalning.

    Utbetalning

Guide om arbetsmoment under hela processen

Den här guiden visar moment som du ofta kan behöva ta ställning till flera gånger under handläggningen av ett och samma ärende. Det gäller dokumentation, kommunikation, sekretess och tolkstöd. En eventuell fullmakt från sökanden till kommunen brukar ingås vid ett  tillfälle, när under handläggningen varierar. 

  • Uppgifter som du får under ett telefonsamtal eller ett besök måste du dokumentera, om uppgifterna kan ha betydelse när du fattar ett beslut i ärendet (27 § förvaltningslagen). Gör det så  fort som möjligt med en tjänsteanteckning.

    Det är egentligen bra att dokumentera även sådana uppgifter som inte har betydelse för ett beslut.

    Läs mer via länken nedan om hur en tjänsteanteckning ska se ut och varför det är så viktigt med dokumentation.

    Dokumentation

  • Sökanden och kommunen kan komma överens om att kommunen ska välja entreprenör och beställa arbetet av den eller de entreprenörer som ska utföra anpassningen. Kommunen behöver då en fullmakt från sökanden.

    Se till att fullmakten 

    • är skriftlig
    • i en separat handling (alltså inte på ansökningsblanketten)
    • gäller för flera tjänstemän i kommunen. 

    Läs mer via länken nedan.

    Fullmakt

  • Innan kommunen fattar ett beslut i ett ärende ska den normalt

    1. underrätta sökanden om allt material som påverkar kommunens ställningstagande 
    2. ge sökanden tillfälle att yttra sig över materialet.

    Mer information finns via länken nedan.

    Kommunikation

  • Ärenden om bostadsanpassningsbidrag och reparationsbidrag kan innehålla  uppgifter om sökandens personliga förhållanden, till exempel diagnoser. Sådana uppgifter får inte röjas, om det kan antas att sökanden eller någon närstående i så fall skulle lida betydande men. Mer information finns via länken nedan.

    Sekretess

  • Ibland måste du ta ställning till

    • om det behövs en tolk och om handlingar måste översättas för att sökanden inte har tillräckliga kunskaper i svenska
    • om det behövs en tolk, punktskrift eller talsyntes för att sökanden har stora svårigheter att se, höra eller tala.  

    I vissa kommuner har en sökande rätt att använda finska, meänkieli  respektive samiska i kontakterna med kommunen.

    Det finns mer information via länken nedan.

    Tolk

Boverkets föreskrifter (2018:12) om bostadsanpassningsbidrag

Boverket har skrivit föreskrifter till lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du hittar föreskrifterna nedan under "Relaterad information". Föreskrifterna är uppdelade i huvudrubriker om bostadsanpassningsbidrag, reparationsbidrag och återställningsbidrag och består av verkställighetsföreskrifter till lagen.

Större flexibilitet vid handläggningen

En av tankarna med de nya föreskrifterna är att uppnå en större flexibilitet vid handläggningen av bidraget jämfört med tidigare föreskrifter. Det är därför möjligt att du som handläggare i större utsträckning kommer att behöva fundera på vilken utredning som behöver tas in och när utredningen behövs i handläggningsprocessen.

Inte begära in kompletteringar i onödan

I vissa paragrafer i föreskrifterna uttrycks bestämmelsen på så sätt att kommunen får begära att sökanden kompletterar sin ansökan med viss utredning. Detta innebär att underlag inte behöver begäras in i onödan, till exempel för det fall att det redan inledningsvis står klart att sökanden inte kommer att beviljas bidrag på grund av andra omständigheter.

Ett exempel

Om sökanden i sin ansökan till exempel skriver att den gäller fritidshuset där han eller hon bor en månad om året behöver du inte fundera på nödvändigheten av åtgärden, hur en eventuell åtgärd borde utföras eller vad kostnaden kan tänkas uppgå till. Eftersom bostadsanpassningsbidrag bara lämnas för anpassningar där man bor permanent eller vistas regelbundet enligt bestämmelserna om så kallat periodiskt boende kan kommunen gå till beslut direkt.

Å andra sidan­ finns det ju ingen anledning att vänta med att begära in utredning som kommer att behövas för ett positivt bidragsbeslut, om det framstår som ganska klart redan i inledningen av ett ärende att bidrag ska beviljas. Kommunen måste hela tiden ta hänsyn till förvaltningslagens bestämmelser om att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.

Boverket (2025). Guide för handläggning. https://www.boverket.se/sv/babhandboken/bostadsanpassningsbidrag/handlaggning/guide-for-handlaggning/ Hämtad 2025-03-24