Om utbetalning av bostadsanpassningsbidraget

Granskad: 1 november 2024

Kommunen ska betala ut kontantbidraget till sökanden när åtgärden har utförts och kostnaderna har redovisats. Om en bostadsrättsförening eller hyresvärd har övertagit rätten till bostadsanpassningsbidrag ska bidraget i stället betalas ut till föreningen eller hyresvärden.

Sökanden ska redovisa kostnaderna före utbetalning

När anpassningsåtgärden har utförts och kostnaderna redovisats ska kommunen betala ut kontantbidraget till sökanden (20 § lagen om bostadsanpassningsbidrag). 

20 §
  Kontantbidrag betalas ut sedan de åtgärder som bidraget avser har utförts och kostnaderna har redovisats.

Vilka uppgifter ska sökanden lämna inför kommunens utbetalning?

Innan utbetalning kan ske ska sökanden inkomma till kommunen med skriftlig redovisning som visar

  • att anpassningsåtgärderna har utförts 
  • kostnaderna för åtgärderna.

Redovisningen kan utgöras av till exempel fakturor och/eller kvitton (proposition 2017/18:80 sid. 82 och 8 § Boverkets föreskrifter [2018:12] om bostadsanpassningsbidrag). 

Kostnadsredovisning

8 §    Sökanden eller, i förekommande fall, ägare av flerbostadshus som övertagit rätten till bostadsanpassningsbidrag enligt 4 § lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag ska före utbetalning av bostadsanpassningsbidrag inkomma till kommunen med faktura, kvitto eller annan skriftlig redovisning för att styrka att anpassningsåtgärderna utförts och kostnaderna för dessa.

Inget krav på att sökanden måste betala entreprenören själv före kommunens utbetalning  

Att kvitto nämns i propositionen och Boverkets föreskrifter innebär inte ett krav på att sökanden måste betala entreprenören själv innan kommunen betalar ut bidraget. Men om sökanden faktiskt har gjort det så fungerar kvitto bra som en kostnadsredovisning.

Får kommunen göra ett hembesök före utbetalningen?

Ibland kan kommunen vilja göra ett hembesök innan den betalar ut bidraget. Detta för att undersöka hur anpassningen har utförts. Till exempel om kommunen har anledning att tro att anpassningen inte har utförts på ett fackmannamässigt sätt. Eller om kommunen har fått indikationer på att sökanden har låtit utföra andra åtgärder än vad bidrag har beviljats för. 

Enligt JO ska sökanden samtycka till hembesöket

Justitieombudsmannen, JO, har i flera ärenden uttalat sig om myndigheters möjlighet att göra hembesök. Bland annat i ärendena 6514-2009, 6515-2009, 6516-2009 och 8958-2020. Ärendena gällde socialtjänsten men är enligt Boverkets mening relevanta också för ärenden om bostadsanpassningsbidrag. 

JO:s uttalanden har följande betydelse för ärenden om bostadsanpassningsbidrag:

  • För att en kommun ska kunna göra ett hembesök före utbetalning måste sökanden samtycka till det (förutom i nödsituationer och liknande). Detta eftersom det inte finns något lagstöd för att göra hembesök utan samtycke, vilket är ett krav enligt regeringsformen (2 kapitlet 6 och 20 §§ regeringsformen).
  • Kommunen ska gå försiktigt fram så att sökanden inte känner sig tvungen att samtycka till hembesöket.
  • Om sökanden inte vill att kommunen gör något hembesök bör kommunen försöka förklara för sökanden vilka konsekvenserna kan bli. Finns det inga alternativa sätt att få den utredning som behövs bör kommunen i klartext upplysa sökanden om risken för att bidrag inte kan komma att betalas ut om hembesöket inte genomförs. Däremot bör kommunen inte kategoriskt säga att den helt säkert inte kommer kunna betala ut bidraget om besöket inte äger rum. 

Vad ska kommunen göra om sökanden inte samtycker till ett hembesök?

Om sökanden inte vill att kommunen ska göra ett hembesök före utbetalning av bidraget får kommunen överväga om den utredning, som hade kunnat fås vid ett hembesök, kan fås på något annat sätt. I vissa fall kanske ett hembesök kan ersättas till exempel med att sökanden skickar in foton för att visa att anpassningen har utförts fackmannamässigt. 

Dokumentera hembesöket

Om kommunen gör ett hembesök är det viktigt att kommunen dokumenterar det. Det kan du läsa mer om under rubriken "Dokumentation" i handläggningsguiden.

Dokumentation

Utbetalningen ska inte överstiga den faktiska kostnaden för anpassningen

Genom kravet på att kostnaderna ska redovisas kan kommunen kontrollera att kostnaderna för att genomföra en åtgärd som bidrag beviljats för inte understiger det ursprungliga bidragsbeloppet. Om sökandens kostnad för bostadsanpassningsåtgärden understiger det belopp som anges i beslutet, ska endast bidrag som motsvarar den faktiska kostnaden betalas ut. (Proposition 2017/18:80 sid. 55.)

Eftersom det alltså bara är sådana kostnader som sökanden har lagt ut för åtgärden som ersätts, kan en sökande inte få bidrag för kostnader till den del dessa täcks av annan ersättning, till exempel försäkringsersättning eller ROT-avdrag för arbetskostnader (proposition 2017/18:80 sid. 82). Sökanden kan aldrig få ett högre belopp än vad sökanden betalat för åtgärden, oavsett om kostnaderna understiger det belopp som kommunen har beviljat (proposition 2017/18:80 sid. 81).

Ett exempel

Om kommunen har beviljat bidrag med 100 000 kronor för vissa anpassningar i köket och det visar sig att den slutliga kostnaden för åtgärderna uppgår till endast 93 000 kronor kan bara 93 000 kronor utbetalas. 

Det kan enligt Boverkets mening vara lämpligt att kommunen i denna situation fattar ett ändringsbeslut.

I ett sådant ändringsbeslut kan kommunen skriva till exempel 

  • att med ändring av det tidigare beslutet så sänks bidraget från 100 000 kronor till 93 000 kronor 
  • att sänkningen beror på att anpassningen blev billigare än vad kommunen utgick från i det första beslutet. 

Rotavdrag

Boverket får många frågor om ROT-avdrag. 

Det framgår indirekt av propositionen till lagen om bostadsanpassningsbidrag att en kommun inte kan neka bostadsanpassningsbidrag med motiveringen att sökanden har använt ROT. Däremot ska avdrag göras, det vill säga bidraget minskas, till den del kostnaden täcks av ROT.  (Proposition 2017/18:80 sidan 82.)

Skatteverket

Om kommunen får in en faktura där avdrag gjorts för ROT kan det vara lämpligt att kommunen före utbetalning råder sökanden att kontakta Skatteverket för information om följderna av att blanda bostadsanpassningsbidraget och ROT. Efter en sådan kontakt vill sökanden kanske be entreprenören att ordna så att ROT-avdraget tas tillbaka och att fakturan justeras i enlighet med det. Om sökanden dock inte visar något sådant intresse ska kommunen betala ut bidraget till sökanden med avdrag för ROT. 

Betalningen är sökandens påtryckningsmedel

Lagen om bostadsanpassningsbidrag utgår från en viss rollfördelning.

Rollfördelningen innebär bland annat att om sökanden beviljas bostadsanpassningsbidrag som ett kontantbidrag är det sökanden själv som väljer entreprenör, ingår avtal med entreprenören och också betalar entreprenören med det bostadsanpassningsbidrag som kommunen har beviljat sökanden.

Kommunens roll är att betala ut bidraget till sökanden. Observera dock vad vi skriver om kommunernas serviceskyldighet under rubriken "Ansökan" som du hittar i menyn. 

Lagen utgår från att bidraget betalas ut till sökanden

Avtalet mellan sökanden och entreprenören ska följa vanliga avtalsregler. Om sökanden inte är nöjd med arbetet så kan han eller hon i vissa fall hålla inne betalningen. Du kan läsa mer om detta i konsumenttjänstlagen (1985:716). För att sökanden inte ska fråntas denna möjlighet till påtryckningsmedel utgår lagen om bostadsanpassningsbidrag från att bidraget betalas ut till just sökanden. 

När kan kommunen betala bidraget direkt till entreprenören?

Kommunen kan betala bidraget direkt till entreprenören om sökanden vill det och kommunen vet att sökanden är nöjd med anpassningen.

Sökanden ska vilja att kommunen betalar entreprenören

Kommunen kan betala bidraget direkt till entreprenören om sökanden vill det. I så fall bör sökandens önskemål vara skriftligt. Det kan till exempel formuleras i en fullmakt, det vill säga att sökanden ger kommunen fullmakt att betala ut bidraget direkt till entreprenören. 

Kommunen ska veta att sökanden är nöjd med anpassningen

Före utbetalning direkt till entreprenören behöver kommunen vara förvissad om att  sökanden är nöjd med anpassningen. Att hålla inne betalningen kan ju vara ett påtryckningsmedel gentemot entreprenören om sökanden inte är nöjd med arbetet. Så även om sökanden tidigare i ärendet har meddelat kommunen att den får betala bidraget direkt till entreprenören bör kommunen kontakta sökanden när anpassningen har utförts innan den betalar entreprenören.

Det förekommer att entreprenörer skickar fakturan till kommunen och inte till den som fått bostadsanpassningsbidraget beviljat. Det är då viktigt att kommunen kontaktar sökanden för att ta reda på om sökanden vill att kommunen betalar bidraget direkt till entreprenören. 

Sammanfattning om utbetalning av bidraget direkt till entreprenören

Sammanfattningsvis anser Boverket att en kommun kan betala bidraget direkt till entreprenören om sökanden

  • vill det 
  • har uttryckt sin vilja skriftligt
  • före utbetalningen har förklarat att han eller hon är nöjd med anpassningen.

Om kommunen i ett enskilt ärende anser att det är tillräckligt att sökanden muntligen uttrycker sin vilja att kommunen kan betala bidraget direkt till entreprenören är det viktigt att kommunen skriver en tydlig tjänsteanteckning om detta.

Tjänsteanteckningen ska vara daterad, och det ska framgå vem i kommunen som har skrivit den. 

Utbetalning till bostadsrättsförening eller hyresvärd som kommit överens med sökanden om att överta rätten till bidrag

Ägare av flerbostadshus kan i vissa fall överta rätten till bostadsanpassningsbidrag från den som ansökt om bidraget. För det krävs

  • att den som ansökt om bidrag bor i en bostadsrättslägenhet eller hyreslägenhet
  • att lägenheten finns i ett flerbostadshus
  • att anpassningen har utförts i anslutning till lägenheten (till exempel i trapphuset, alltså inte inne i lägenheten)
  • att kommunen har fattat ett beslut om att bevilja personen bostadsanpassningsbidrag som kontantbidrag
  • att personen vill överlåta sin rätt till bidrag.

4 §
  Ägare av ett flerbostadshus får överta rätten till bostadsanpassningsbidrag som har beviljats för anpassningsåtgärder i anslutning till en lägenhet som innehas med hyres- eller bostadsrätt, om sökanden och ägaren är överens om det. Detta gäller under förutsättning att bostadsanpassningsbidraget har beviljats i form av kontantbidrag enligt 16 § första stycket och att ägaren åtar sig att låta utföra de åtgärder som bidraget avser.

Hur bostadsrättsföreningen eller hyresvärden ansöker om utbetalning av bidraget

Bostadsrättsföreningen eller hyresvärden ansöker om utbetalning av bostadsanpassningsbidraget när anpassningen har utförts. Det är då föreningen eller hyresvärden som är part gentemot kommunen, inte personen med funktionsnedsättning. (Proposition 2017/18:80 sid. 68-69.)

Handlingar som ska bifogas ansökan om utbetalning

Bostadsrättsföreningen eller hyresvärden ska skicka in ett skriftligt underlag till kommunen som visar

  • att sökanden och ägaren var överens om övertagandet
  • att ägaren har åtagit sig att låta utföra de åtgärder som bidraget avser
  • att anpassningsåtgärderna har utförts
  • kostnaderna för åtgärderna.

Kommunen kan inte betala ut bidraget till bostadsrättsföreningen eller hyresvärden innan det finns ett sådant skriftligt underlag (7 och 8 §§ Boverkets föreskrifter [2018:12] om bostadsanpassningsbidrag).

7 §    Före utbetalning av bostadsanpassningsbidrag ska, vid sådant övertagande som avses i 4 § lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag, ägaren av flerbostadshuset inkomma med skriftligt underlag till kommunen som visar att

  • -   sökanden av bidraget och ägaren är överens om att övertagande av bidraget ska ske, och
  • -   att ägaren åtar sig att låta utföra de åtgärder som bidraget avser.
Kostnadsredovisning

8 §    Sökanden eller, i förekommande fall, ägare av flerbostadshus som övertagit rätten till bostadsanpassningsbidrag enligt 4 § lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag ska före utbetalning av bostadsanpassningsbidrag inkomma till kommunen med faktura, kvitto eller annan skriftlig redovisning för att styrka att anpassningsåtgärderna utförts och kostnaderna för dessa.

Kostnadsredovisningen kan bestå av till exempel fakturor och/eller kvitton (proposition 2017/18:80 sid. 82 och 8 § Boverkets föreskrifter  om bostadsanpassningsbidrag). 

Att kvitto nämns i propositionen och Boverkets föreskrifter innebär inte ett krav på att bostadsrättsföreningen eller hyresvärden måste betala entreprenören själv före kommunens utbetalning av bidraget. Men om den faktiskt har gjort det så fungerar kvitto bra som en kostnadsredovisning.

Rätt till momsavdrag kan påverka bidragets storlek 

Om det är en juridisk person som har övertagit rätten till bidrag och som har rätt till avdrag för ingående mervärdesskatt, så lämnas inte bidrag för eventuell mervärdesskatt som ingår i det ursprungliga bidragsbeslutet (proposition 2017/18:80 sid. 82).

Mer information om möjligheten att överta rätten till bidrag

I "Relaterad information" finns en länk till sidan "Hyresvärd eller bostadsrättsförening kan överta rätten till bidrag".

Boverket (2024). Utbetalning. https://www.boverket.se/sv/babhandboken/bostadsanpassningsbidrag/handlaggning/guide-for-handlaggning/utbetalning/ Hämtad 2024-12-22