Bidrag som går att söka eller komplettera via våra e-tjänster

Granskad: 3 juli 2023

Här finns bidrag, stöd och garantier som går att söka, komplettera eller följa upp via våra e-tjänster.

Par som dansar, varav en sitter i rullstol. Foto: Franz Feldmanis

Allmänna samlingslokaler – investeringsbidrag

Bygg nytt, bygg om och förbättra tillgängligheten med bidrag för allmänna samlingslokaler.

En man med pulka framför en villa.

Bidrag för energieffektivisering i småhus

Sök bidrag för energieffektivisering i småhus.

Träd i stadsmiljö. Foto: Camilla Engström

Gröna och trygga samhällen

Stödet går inte längre att söka.

Solceller på en byggnad i Husby i Stockholm Foto: Hans Ekestang

Investeringsstöd för solceller

Stödet går inte längre att söka.

En man och en kvinna står och pratar på en bilverkstad.

Omsättningsstöd till enskilda näringsidkare

Stödet går inte längre att söka.

Person som sitter och skriver vid en dator, på skrivbordet finns även mugg och papper

Omsättningsstöd - handelsbolag och kommanditbolag

Stödet går inte längre att söka.

Villaområde. Foto: Hans Ekestang

Radonbidrag

Bidraget går inte längre att söka.

Ladugårdar i öppet landskap. Foto:  Scandinav

Statligt stöd för ökade kostnader inom jordbrukssektorn

Stödet går inte längre att söka.

Tegelbyggnad på gågata med butiker.

Stöd när vissa lokalhyresgäster fått rabatt på hyran

Stödet går inte längre att söka.

Illustration över bostadsområde. Illustration: Jan Olsson

Stöd till bostäder för äldre

Nu kan du söka stöd för ny- eller ombyggnad för särskilda boendeformer för äldre.

Tre snickare byter ett fönster. Foto: Franz Feldmanis

Stöd till energieffektivisering i flerbostadshus

Stödet går inte längre att söka.

Ansökan om statligt bidrag för kommunala hyresgarantier

Observera att ansökan om statligt bidrag för kommunala hyresgarantier inte kan sökas via Boverkets e-tjänst och inte omfattas av Boverkets fullmaktsregister. 
Läs mer på sidan "Sök statligt bidrag för hyresgarantier". 

Sök statligt bidrag för hyresgarantier

Granskad: 3 juli 2023

Frågor och svar

Här har vi samlat ett antal vanliga frågor och svar om Boverkets e-tjänster. Har du andra frågor eller behöver hjälp kan du kontakta Boverket för mer information.

För att logga in till Boverkets e-tjänster för bidrag och stöd krävs e-legitimation. Du loggar in från respektive stöds webbsida, som du hittar här:

Bidrag & garantier Boverket

Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte använda e-tjänsterna för bidrag och stöd, utan istället PDF-formulär för det aktuella stödet eller bidraget. Kontakta handläggande myndighet, Boverket eller Länsstyrelsen, för mer information.

Du hittar ditt ärende under ”Mina sidor” när du är inloggad i e-tjänsterna. Klicka på knappen/länken ”Mina ärenden” alternativt "Pågående ärenden" i menyn så visas samtliga dina ärenden.

En påbörjad ansökan som sparats som utkast i e-tjänsterna finns i Boverkets tekniska miljö för din bearbetning. När du öppnar ansökningsformuläret får du en fråga om du vill fortsätta med den påbörjade ansökan eller skapa en ny. Väljer du att göra en ny raderas den sparade ansökan. Först när du valt att skicka in och signera en ansökan blir den tillgänglig i Boverkets system och ansökan blir en inkommen handling som diarieförs hos handläggande myndighet (Boverket/Länsstyrelsen).

Har du tekniska frågor eller upptäcker fel i e-tjänsten för stöd och bidrag kontaktar du Boverket via e-post eller telefon 0455-35 30 00.

registraturen@boverket.se

Om en ansökan skapats med två sökande måste medsökande godkänna ansökan och signera med e-legitimation för att den ska bli komplett och skickas in för handläggning. Godkännande och signering sker genom följande steg:

  1. Medsökande får ett mail eller SMS om att logga in i Boverket e-tjänst, om huvudsökanden angett detta, alternativt blir kontaktad av den huvudsökande som skapat ansökan.
  2.  Medsökande loggar in i Boverkets e-tjänst för bidrag och stöd med sin e-legitimation.
  3.  Medsökande går till ”Mina ärenden” där det visas en händelse att ansökan behöver signeras. Medsökande öppnar händelsen och klickar på länken/knappen ”Signera”.
  4. En summering av ansökan som huvudsökande har gjort visas i en ny flik i webbläsaren. Medsökande läser igenom och kontrollerar ansökan (uppgifterna går inte att ändra).
  5. Kryssrutan för ”Jag/vi försäkrar på heder och samvete att uppgifterna i denna ansökan med tillhörande bilagor, är sanna.” är förifylld när medsökande kommer in på sidan (och kan inte bockas ur för då kommer man inte vidare). Medsökande klickar på ”Framåt”.
  6. Medsökande väljer vilken typ av e-legitimation som ska användas för signering och kan nu antingen:
  • Godkänna ansökan - vilket görs genom att klicka på ”Jag accepterar”
  • Avböja ansökan – vilket görs genom att klicka på ”Jag accepterar inte”

I båda fallen måste medsökande signera sitt val elektroniskt med e-legitimation.

  1. Logga in i e-tjänsten, gå till ”Mina ärenden”.
  2. Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken alternativt "Att göra".
  3. Klicka på länken ”Komplettera ärende” i sidans övre del.
  4. Formulär för att komplettera ansökan öppnas i en ny flik i webbläsaren.
  5. Ange den information du vill skicka in och bifoga eventuella filer.
  6. I steget ”Sökandeuppgifter” kan du välja att lägga till eller ta bort en medsökande. Om du anger en medsökande måste denna sedan logga in och godkänna kompletteringen.
  7. När inmatning av alla uppgifter i kompletteringen är klar ska ansökan signeras med e-legitimation.

  1. Logga in i e-tjänsten och gå till ”Mina ärenden”.
  2. Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken alternativt "Pågående ärenden".
  3. Klicka på rubriken ”Beslut, ansökan om bidrag”.
  4. Klicka på ”Visa” för att läsa informationen i bifogat dokument.

  1. Logga in i e-tjänsten, gå till ”Mina ärenden”.
  2. Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken alternativt "Att göra".
  3. Visa händelsen ”Beslut, ansökan om bidrag”.
  4. Klicka på knappen ”Begär utbetalning”.
  5. Formuläret för att ansöka om utbetalning öppnas i en ny flik i webbläsaren. Fyll i de uppgifter som krävs. Vissa uppgifter är förifyllda utifrån tidigare inlämnade uppgifter.
  6. När inmatning av alla uppgifter i ansökan är klar ska den signeras med e-legitimation, därefter skickas den för handläggning.

Via e-tjänsten kan du när som helst uppdatera dina kontaktuppgifter.

Har du frågor som rör din ansökan i e-tjänsten ska du kontakta den myndighet som ansvarar för handläggningen av det aktuella stödet. Det är antingen Boverket eller Länsstyrelsen.

Kontaktuppgifter hittar du under "Vem gör vad" på respektive stödsida.

Boverket (2023). E-tjänster för bidrag. https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/e-tjanster-for-bidrag-och-garantier/ Hämtad 2024-11-22