Boendedialog för energieffektivt beteende
Hur hög energianvändningen i byggnaden blir beror till stor del på hur man använder den. Det är därför viktigt att de som använder byggnaden får information om hur den används energieffektivt. Energieffektiva lösningar som inte används på rätt sätt kan i stället lätt bli energislösande. Genom att ha en dialog med de boende kan man ta fram den information och utbildning som kan behövas till brukare och driftpersonal.
Energiåtgärder de boende själva kan göra
Det finns åtgärder som de boende själva kan vidta för att minska byggnadens energianvändning, och därmed spara pengar åt både fastighetsägaren och sig själva. Energimyndigheten har mer information om sådana åtgärder.
Dialog med boende (på Energimyndighetens webbplats)
Börja med energismarta vanor (på Energimyndighetens webbplats)
Inhämta förslag från de boende
Såväl i den löpande driften som inför renoveringsprojekt, kan det finnas kunskap och idéer bland föreningens medlemmar eller bland hyresgästerna om hur er byggnad skulle kunna spara energi och förbättras ur miljöhänseende. Uppmana till exempel de som bor i huset att skriva förslag med hållbarhetsfokus.
Att skapa en bra boendedialog
Kommunikation är grundläggande för engagemanget hos de som bor i byggnaden, både i den löpande driften och inför större underhållsåtgärder. Fundera därför på hur er kommunikation fungerar. Vet alla exempelvis hur de kontaktar någon i föreningens styrelse eller bostadsbolaget? Regelbundna nyhetsbrev – digitala eller fysiska – är ett bra sätt att skapa förståelse hos de boende för såväl planerade som genomförda åtgärder.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.