Nyanlända
En nyanländ person är någon som är mottagen i en kommun och har beviljats uppehållstillstånd för bosättning. En person är nyanländ under tiden som han eller hon omfattas av lagen om etableringsinsatser, det vill säga två till tre år. Det kan gälla personer som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige som flyktingar, skyddsbehövande, på grund av synnerligen ömmande omständigheter eller som anhöriga. Gruppen nyanlända omfattar nyanlända som anvisats med stöd av bosättningslagen, självbosatta nyanlända och ensamkommande barn med uppehållstillstånd.
Bosättningslagen ska ge en jämnare ansvarsfördelning
Nyanlända är generellt en ekonomiskt svag grupp. De är nya på bostadsmarknaden och har inte haft möjlighet att samla kötid i bostadskö och de har ofta inte heller nätverk som kan ge vägar in till bostadsmarknaden.
Enligt bosättningslagen har kommuner ett direkt kommunalt ansvar för vissa nyanlända. Kvotflyktingar och hushåll som bott i Migrationsverkets boenden under asyltiden kan anvisas med stöd av bosättningslagen. Syftet med bosättningslagen är en jämnare ansvarsfördelning mellan kommuner och att nyanlända ska få bättre förutsättningar att snabbt etablera sig på arbetsmarknaden och i samhället. Kommunanvisning av nyanlända sker genom Migrationsverket.
Bosättningslagen innebär att alla kommuner måste ha beredskap för att ta emot nyanlända och även planera bostadsförsörjningen med utgångspunkt från detta. Kommunen ska efter anvisning erbjuda nyanlända hushåll en bostad. Bosättningslagen preciserar inte någon tidsperiod för kommunens skyldighet eller några kvalitetskrav. Intentionen med lagstiftningen är att kommunerna i så stor utsträckning som möjligt ska erbjuda anvisade nyanlända permanenta bostäder, samtidigt som det inte bryter mot lagstiftningen att erbjuda tidsbegränsade bostadskontrakt. Om kommunen inte kan erbjuda permanenta hyreskontrakt kan kommunen överväga att koppla längden på tidsbegränsade kontrakt till hur lång tid det rimligtvis tar att på egen hand etablera sig på den lokala bostadsmarknaden. Detta för att uppfylla bosättningslagens intention om en jämnare fördelning mellan kommuner och bättre förutsättningar för nyanländas etablering och integration. Kommunen kan också använda de verktyg för bostadsförsörjningen som står till buds för att över tid kunna erbjuda permanenta bostadslösningar.
Länsstyrelsen beslutar om fördelningen mellan kommunerna
Regeringen beslutar varje år om så kallade länstal, för fördelningen av nyanlända mellan länen. Fördelningsmodellen tar hänsyn till kommunernas arbetsmarknadsförutsättningar och befolkningsstorlek, det sammantagna mottagandet av nyanlända, inklusive självbosättningen och ensamkommande barn samt asylmottagandet. Utifrån länstalen beslutar länsstyrelsen hur många nyanlända personer varje kommun ska ta emot, så kallade kommuntal.
Länsstyrelserna ska verka för att kommunerna har kapacitet och beredskap att ta emot nyanlända och ensamkommande barn. Det gäller både dem som anvisas till kommunen och dem som på egen hand bosätter sig i kommunen.
På länsstyrelsernas webbplats finns mer information om länsstyrelsens roll och ansvar.
Självbosatta har ofta en mycket osäker boendesituation
Kommunen har ett generellt bostadsförsörjningsansvar för gruppen självbosatta nyanlända. Många har redan under asyltiden ordnat eget boende i en kommun och bor kvar efter uppehållstillstånd. Andra har bott i Migrationsverkets boenden som asylsökande, men väljer att på egen hand bosätta sig i en kommun efter uppehållstillstånd. I gruppen självbosatta nyanlända finns även anhöriga som beviljats uppehållstillstånd innan inresa. Trångboddhet, bostadsbrist samt upprepade uppbrott och flyttar, liksom små möjligheter att få ett eget bostadskontrakt präglar många självbosattas bostadssituation.
Det är ofta svårt för kommunen att få annat än begränsad kunskap om gruppen självbosatta nyanlända, vilket i sig kan vara ett hinder för att underlätta för gruppen att etablera sig på bostadsmarknaden.
1 §
Denna lag innehåller bestämmelser om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning genom anvisning till en kommun.
2 §
Lagen gäller en nyanländ som har beviljats ett uppehållstillstånd som kan ligga till grund för folkbokföring, om det har beviljats enligt
1. 5 kap. 1, 2, 4 eller 6 § utlänningslagen (2005:716),
2. 12 kap. 18 § utlänningslagen, eller
3. 21 eller 22 kap. utlänningslagen.
3 §
Lagen gäller även en nyanländ som har
1. beviljats ett uppehållstillstånd som kan ligga till grund för folkbokföring på grund av anknytning till en person som har beviljats uppehållstillstånd med stöd av någon av bestämmelserna i 2 §, och
2. ansökt om uppehållstillstånd inom sex år från det att den person som den nyanlände har anknytning till först togs emot i en kommun.
Första stycket gäller inte om den person som den nyanlände har anknytning till var svensk medborgare vid tidpunkten för den nyanländes ansökan om uppehållstillstånd.
4 §
Lagen gäller dock inte barn under 18 år som vid ankomsten till Sverige var skilda från båda sina föräldrar eller från någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, eller som efter ankomsten står utan sådan ställföreträdare (ensamkommande barn), om inte barnet har beviljats uppehållstillstånd enligt 5 kap. 2 § utlänningslagen (2005:716).
5 §
En kommun är skyldig att efter anvisning ta emot en nyanländ för bosättning i kommunen.
6 §
Den myndighet som regeringen bestämmer får i enskilda fall besluta om anvisning enligt 5 §.
7 §
Anvisningar till kommuner ska i första hand omfatta nyanlända som är registrerade och vistas vid Migrationsverkets anläggningsboenden och nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd enligt 5 kap. 2 § utlänningslagen (2005:716).
Vid fördelningen av anvisningar mellan kommuner ska hänsyn tas till kommunens arbetsmarknadsförutsättningar, befolkningsstorlek, sammantagna mottagande av nyanlända och ensamkommande barn samt omfattningen av asylsökande som vistas i kommunen.
8 §
Regeringen får meddela föreskrifter om
- fastställande av antalet nyanlända som ska anvisas under ett visst år,
- den närmare prioriteringen av vilka nyanlända som ska omfattas av anvisningar under året,
- förfarandet för fördelningen av anvisningar mellan kommuner,
- vilka kriterier, utöver de som anges i 7 § andra stycket, som får beaktas vid fördelningen av anvisningar, och
- inom vilken tidsfrist mottagande i kommunen ska ske.
9 §
Beslut enligt denna lag får inte överklagas.
1 §
Denna förordning innehåller bestämmelser om mottagande för bosättning av vissa nyanlända invandrare som omfattas av lagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen och 8 § lagen om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning.
2 §
Migrationsverket ska beräkna hur många nyanlända som har behov av bosättning i en kommun under det kommande kalenderåret (mottagandebehov). Migrationsverket ska göra en ny beräkning av mottagandebehovet när det finns skäl för det.
3 §
Av förordningen (2016:40) om fördelning av anvisningar till kommuner framgår antalet nyanlända som ska omfattas av anvisningar till kommuner under ett visst kalenderår.
4 § Fördelningen på länsnivå av antalet nyanlända som ska
omfattas av anvisningar under ett visst kalenderår (länstal) framgår av förordningen (2016:40) om fördelning av anvisningar till kommuner.
4 a §
När länstalen fastställs ska, utöver de kriterier som anges i 7 § andra stycket lagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning, hänsyn tas till omfattningen av utlänningar som avses i 1 § första stycket 2 lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. som vistas i kommunerna samt till att vissa anvisningar enligt 8 a § andra stycket i första hand ska avse samma kommun som den nyanlände bor i. Förordning (2024:319).
5 §
Länsstyrelsen ska på grundval av länstalen besluta om fördelningen mellan kommuner inom länet av antalet nyanlända som ska omfattas av anvisningar under ett visst kalenderår
(kommuntal). Kommuntalen ska beslutas i förväg för ett kalenderår i taget.
6 §
När kommuntalen beslutas får kommunernas förutsättningar att tillhandahålla bostäder beaktas utöver de kriterier som anges i 7 § andra stycket lagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning och 4 a § denna förordning. Förordning (2024:319).
7 §
Om länstalen revideras under innevarande kalenderår, får även kommuntalen revideras. Kommuntalen får också revideras under innevarande kalenderår efter överenskommelse mellan kommuner inom länet eller närliggande kommuner, under förutsättning att kommuntalen sammantaget inte blir lägre än länstalet.
7 a §
Om länstalen sänks under innevarande kalenderår, får vid fastställandet av nya länstal och kommuntal kommunernas planering för ett tidigare beslutat högre mottagande beaktas utöver de kriterier som anges i 7 § andra stycket lagen
(2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning och 4 a § denna förordning. Förordning (2024:319).
8 §
Migrationsverket får inom ramen för kommuntalen besluta om anvisning i enskilda fall enligt 5 § lagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning.
8 a §
Om en nyanländ har ett uppehållstillstånd enligt 21 kap. utlänningslagen (2005:716) som kan ligga till grund för folkbokföring, ska beslutet om anvisning fattas så snart som möjligt.
Om den nyanlände bor i ett boende som en kommun har ordnat efter en anvisning enligt 3 § första stycket lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl., ska anvisningen i första hand avse samma kommun. Detsamma gäller om den nyanlände bodde i ett sådant boende vid den tidpunkt då personen upphörde att omfattas av den lagen. Förordning (2024:319).
9 §
Ett beslut om anvisning ska omfatta en nyanländ och, i förekommande fall, andra nyanlända som ingår i samma hushåll oavsett om dessa omfattas av 11 § eller inte.
10 §
I beslutet om anvisning ska det anges när kommunen senast ska ta emot en nyanländ för bosättning. Den tidpunkt för kommunens mottagande som anges i beslutet om anvisning får inte sättas senare än två månader från tidpunkten för beslutet. Vid en anvisning som avser en nyanländ som har beviljats uppehållstillstånd enligt 5 kap. 2 § utlänningslagen
(2005:716) får Migrationsverket besluta om en längre tidsfrist.
Om beslutet om anvisning avser en nyanländ som har beviljats uppehållstillstånd enligt 21 kap. utlänningslagen, ska den nyanlände i stället tas emot omgående efter den tidpunkt då personen upphörde att omfattas av lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. Förordning (2024:319).
10 a §
Om en anvisning avbryts på grund av att en nyanländ inte utnyttjar anvisningen, får Migrationsverket senast under det närmast följande kalenderåret besluta att, inom ramen för samma kommuntal som det ursprungliga beslutet, ersätta anvisningen med en anvisning som omfattar en annan nyanländ. Förordning (2017:925).
11 §
Anvisningar ska endast omfatta nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd enligt 21 kap. utlänningslagen
(2005:716), övriga nyanlända som är registrerade och vistas vid Migrationsverkets anläggningsboenden och nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd enligt 5 kap. 2 § utlänningslagen.
I fråga om nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd enligt 21 kap. utlänningslagen krävs för anvisning dessutom att de
1. är registrerade och vistas vid Migrationsverkets anläggningsboenden, eller var registrerade och vistades vid ett sådant boende vid den tidpunkt då de upphörde att omfattas av lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl., eller
2. bor i ett boende som en kommun har ordnat efter en anvisning enligt 3 § första stycket lagen om mottagande av asylsökande m.fl., eller bodde i ett sådant boende vid den tidpunkt då de upphörde att omfattas av den lagen.
Förordning (2024:319).
11 a §
Migrationsverket ska till den ansvariga myndigheten i en anvisad kommun lämna de uppgifter om en nyanländ som behövs för kommunens mottagande av den nyanlände. Förordning (2017:598).
12 §
En kommun får anmäla tillgängliga bostäder för nyanlända till Migrationsverket. Länsstyrelsen ska föra dialog med kommuner inom länet i syfte att främja att kommunerna planerar för mottagandet av nyanlända för bosättning i kommunen och anmäler tillgängliga bostäder för nyanlända.
13 §
Beslut enligt denna förordning får inte överklagas.
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.